KL-varaosat  Race.fi

Megasquirt moottorinohjauksena

  • 1960 Vastauksia
  • 751781 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mata76

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1380 : 13.10.2015, 10:50:28 »
tässä pitää sitte tietää että halvat säädettävät ajoituslamput mitkä ei ymmärrä hukkakipinää ni näytää hukkakipinän kans tuplaten ennakkoa. lampussa 10 astetta ja todellisuudessa 5 astetta.
Mihin tämä perustuu?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1381 : 13.10.2015, 12:12:08 »
Mihin tämä perustuu?

Ihmettelin samaa, mutta isot pojat valaisi että johtuu lampun yrityksestä laskea koneen rpm kipinöiden välisestä ajasta. Hukkakipinällä se näkee kaksi kipinää per työkierto joten luulee koneen käyntinopeutta kaksinkertaiseksi. Sitten kun se yrittää muuntaa mittaamaansa aikaeroa nollakohdan ja kipinän välillä kulmaksi, niin samassa ajassa kone olis kiertäny 2x pitemmän kulman jos se pyöris sillä tuplanopeudella. Siksi se luulee että kulma-asteita olis tuplaten.

Eli ongelma jota ei ole wanhan ajan yksinkertaisella lampulla joka vaan strobottaa kipinän tahtiin ja ennakkokulman saa itse sihtailla kampuran pyörältä.

Poissa Mata76

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 294
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1382 : 13.10.2015, 12:21:57 »
Ok,uskottava se on jos isot pojat niin sanoo :)

Poissa Ökkelö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1383 : 14.11.2015, 20:42:11 »
Oon varmasti joskus täällä kysyny asiasta mut en nyt löytäny postausta.
Eli pystyykö 2002 s60 2.0t b5204t puolia ohjaamaan suoraan esim. megalla?
Vai tarviikohan noihin sytytys modulit väliin?
Sit jos joku tietäs noitten johtojen järjestyksen että mikä mikin on.
https://www.dropbox.com/s/zjp6pg2nwqip4vc/2012-02-12%2012.09.59.JPG?dl=0
tuossa kuva puolasta.

Perhana jossain oli ylhäällä nuo johtojen järjestykset mut en vaan millää saa päähän et mihin jemmannu ne.  :-[

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1384 : 17.12.2015, 15:30:20 »
Heitetääs pari matkalla herännyttä kyssäriä:

Miksi mulla on VE-mapin arvot yläkierroksilla kuormalla luokaa +150, ellei peräti 180 päälläkin arvot? Oon luonut itelleni mielikuvan valmiista kartoista joissa huippuarvot on luokkaa 100.

Toiseksi miten saan kylmäkäynnistyksen / kylmänäkäymisen kuntoon? Vaatii pitkän startin ennen kuin hörähtää ja tämän jälkeen monta toistoa ennenkuin jää käymään jollakin tapaa. Ihan pieni kaasun painaminen auttaa hieman käynnissä pysymistä, hiukankin liikaa --> tukehtuu ja sammuu. ASE:n käppyrää oon koittanu veivata muttei käynti ole parantunut huonontunut kylläkin entisestään.

Mielenkiintoa on herättänyt myös vedenlämpöanturi, se ei nimittäin ikinä ole näyttänyt (-) miinusasteita ja tuntuu että kylmänä näyttää muutenkin liian lämmintä. Eilen kävin vähän läppärin kanssa ihmettelemässä niin imuilman lämpö näytti +3 ja vedenlämpötila taisi olla +11 vaikkei auto ollut pitkään aikaan käynyt. Viime talvena kylmimmillään imuilman näytti luokkaa -15 kun vesi oli plussalla pari astetta, sama tilanne autoa ei oltu pitkään aikaan käytetty. Anturi siis orkkiskamaa ja vastusarvot:

0C -> 11000 Ohm
23C -> 4240 Ohm
100C -> 396 Ohm

Lämpimässä päässä vaikuttas toimivan kuitenkin oikein. Olisko anturi vaan sökö..?

Niin ja kyse ms1 v2.2, re85 ja erillistä joutokäyntipiiriä ei ole

245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1385 : 17.12.2015, 15:43:54 »
Heitetääs pari matkalla herännyttä kyssäriä:

Miksi mulla on VE-mapin arvot yläkierroksilla kuormalla luokaa +150, ellei peräti 180 päälläkin arvot? Oon luonut itelleni mielikuvan valmiista kartoista joissa huippuarvot on luokkaa 100.

Toiseksi miten saan kylmäkäynnistyksen / kylmänäkäymisen kuntoon? Vaatii pitkän startin ennen kuin hörähtää ja tämän jälkeen monta toistoa ennenkuin jää käymään jollakin tapaa. Ihan pieni kaasun painaminen auttaa hieman käynnissä pysymistä, hiukankin liikaa --> tukehtuu ja sammuu. ASE:n käppyrää oon koittanu veivata muttei käynti ole parantunut huonontunut kylläkin entisestään.

Mielenkiintoa on herättänyt myös vedenlämpöanturi, se ei nimittäin ikinä ole näyttänyt (-) miinusasteita ja tuntuu että kylmänä näyttää muutenkin liian lämmintä. Eilen kävin vähän läppärin kanssa ihmettelemässä niin imuilman lämpö näytti +3 ja vedenlämpötila taisi olla +11 vaikkei auto ollut pitkään aikaan käynyt. Viime talvena kylmimmillään imuilman näytti luokkaa -15 kun vesi oli plussalla pari astetta, sama tilanne autoa ei oltu pitkään aikaan käytetty. Anturi siis orkkiskamaa ja vastusarvot:

0C -> 11000 Ohm
23C -> 4240 Ohm
100C -> 396 Ohm

Lämpimässä päässä vaikuttas toimivan kuitenkin oikein. Olisko anturi vaan sökö..?

Niin ja kyse ms1 v2.2, re85 ja erillistä joutokäyntipiiriä ei ole
Mikä on VE-kartan pienin arvo?
Jos vaatii pitkän startin että hörähtää nii koita lisätä cranking/priming pw, jos hörähtää helposti käyntiin mutta sammuu nii lisää ASE. Näillä ainaki b230et käynnistely helpottu, bensalla tosin.

Taitaa anturin arvot olla väärin, pitäs olla suunnilleen:
-27C 19500 ohm
20,3C 2500 ohm
97C 200 ohm
« Viimeksi muokattu: 17.12.2015, 15:56:59 kirjoittanut Joni- »
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1386 : 17.12.2015, 15:52:23 »
Mikä on VE-kartan pienin arvo?
Jos vaatii pitkän startin että hörähtää nii koita lisätä cranking/priming pw, jos hörähtää helposti käyntiin mutta sammuu nii lisää ASE. Näillä ainaki b230et käynnistely helpottu, bensalla tosin.

40 päällä on tyhjäkäynti.

Juu tarttis varmaan lisätä. Bensalla hörähti kohtuu herkästi mutta sammui kuten nytkin. Taisin lisätäkkin pw arvoja samalla kun menovesi vaihtui. RE85 vaatii käsittääkseni muutenkin pidemmän startin kun normi bensa mutta kun tietäs mikä se pidempi on, nyt tuntuu vähä turhankin pitkältä
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1387 : 17.12.2015, 16:00:11 »
Tarkista anturin arvot ennenku rikastuksia muutat, muokkasin edelliseen mitä ne mun tietääkseni pitäs olla.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1388 : 17.12.2015, 21:22:20 »
Noita ve arvoja oon itsekin miettiny. 200 paikkeilla mulla maksimiarvot. Pienin ve luokkaa 50. Re85 käyvä 940 täällä. B230ft+Master Power R6164.

-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1389 : 17.12.2015, 21:31:41 »
reg fuelilla säädetään tuo ve kartan skaalaus. Kuulostaa ihan fiksuilta arvoilta..

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1390 : 17.12.2015, 22:04:49 »
reg fuelilla säädetään tuo ve kartan skaalaus. Kuulostaa ihan fiksuilta arvoilta..

Onko mitään merkitystä jos ve arvot on isoja? Siis onko joku konkreettinen syy skaalata?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1391 : 17.12.2015, 22:37:54 »
Onko mitään merkitystä jos ve arvot on isoja? Siis onko joku konkreettinen syy skaalata?
255 on kartan maksimi arvo.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?p=26636#p26636 tuolta voi lukea lisää

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1392 : 18.12.2015, 11:22:43 »
Onko siihen joutokäyntiin jotain lisäilmaluistia? Ei varmaan käy kylmänä ilman sellaista. Minkälaiset arvot sulla on ASE ja cranking arvoina?

Oliko kyseessä siis tuo B23:nen ja perus kamat muuten?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1393 : 18.12.2015, 12:36:46 »
Niin ja kyse ms1 v2.2, re85 ja erillistä joutokäyntipiiriä ei ole

Tuo kävi itelläkin mielessä että vaatisko...

ASE arvot oli jotain älyttömiä +100% en muista ulkoa ja läppäri on pajalla...

Kyseessä juurikin b23. Sumut 1000cc
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Megasquirt moottorinohjauksena
« Vastaus #1394 : 18.12.2015, 15:33:12 »
Tuo kävi itelläkin mielessä että vaatisko...

ASE arvot oli jotain älyttömiä +100% en muista ulkoa ja läppäri on pajalla...

Kyseessä juurikin b23. Sumut 1000cc

Eikai asen arvo 100% paljoa ole, koska se ei ole mitään. Muistaakseni alle 100% vähentää ja yli 100% lisää. 110% toisinsanoen 10%lisäys.
Regfuelilla skaalaa ja laita siihen oikein moottorin koko ja suuttimien koko niin kyllä se itselläni on aina haarukalle osunut. On se hyvä skaalassa olla, ettei mene säätäminen liian tarkaksi.

 

Futurez  Kulkukoira