Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Huikkoster - 04.10.2019, 23:07:25

Otsikko: B20 huohotin
Kirjoitti: Huikkoster - 04.10.2019, 23:07:25
Miten huohottimen pitäisi toimia näissä?

Nyt minulla on :
Ensimmäinen letku ilmanputsarista lohkoon.
Toinen letku öljykorkista imusarjaan.

Koneen pitäisi olla remontoitu mutta puhaltaa korkista ja kunnolla kiihdytettäessä alkaa työntää sinistä savua. (5000+rpm)

Lisäksi kylmänä tyhjäkäynti on ~1000rpm ja siitä lähtee nousemaan kunnes kuumana yli 1500rpm.
Kun öljykorkista lähtevän letkun tukkii, putoaa kierrokset sinne tonniin.


Eli letkut ovat juuri päinvastoin kuin tässä kuvassa.
(https://i.ibb.co/pXtN1yL/Screenshot-20191004-224904.jpg) (https://ibb.co/pXtN1yL)

Ja pitäisikö siellä olla jotain kuristimia/ venttiileitä.
Otsikko: Vs: B20 huohotin
Kirjoitti: Lankku - 04.10.2019, 23:48:16
Kuvan mukaan on oikein. Imusarjassa olevassa nipassa kuuluu olla kuristin. Sisäreikä on muutaman millin luokkaa.
Otsikko: Vs: B20 huohotin
Kirjoitti: Huikkoster - 05.10.2019, 08:39:29
Eli väärin on nyt joka selittää käyntihäiriöitä ja huohotuksia. Kokeilenpa laittaa kuntoon :)
Otsikko: Vs: B20 huohotin
Kirjoitti: kebakko - 05.10.2019, 09:42:11
B20b moottorissa, autona 142 -70 ainakin ollut itsellä käytössä juurikin tuo systeemi että öljykorkista letku imusarjaan ja lohkosta ilmansuodattimeen. Toimunut juuri niinkuin pitää. Myös samaisen volvon ohjekirjassa on esitetty huohotus samanlaisena.
(https://i.imgur.com/a7gAJ0h.jpg)
Otsikko: Vs: B20 huohotin
Kirjoitti: Huikkoster - 05.10.2019, 10:42:09
Ahaaa. Kaksi strombergia mullakin on joten sen puolesta olisikin oikein.

Miten nuo on niin erilaisia? :idiot2:
Löysin monia versioita kuvahaulla. Pelkästään öljykorkeistakin kolme (letkulla, suodattimella ja ilman reikää).

Otsikko: Vs: B20 huohotin
Kirjoitti: kebakko - 05.10.2019, 11:24:42
Tälläisen kuvan löysin netistä:
(https://i.imgur.com/F2eWSo4.jpg)
Ilmeisesti b18 ja b20 moottoreissa toteutettu huohotus eri tavalla vaikka periaatteessahan moottorit ovat samanlaisia perusrakenteelta joten kummankin pitäisi toimia. Vielä vanhemmissa b16 ja b18 moottoreissa huohotus toteutettu avonaisena siten, että tuosta lohkon kyljessä olevasta pienestä "öljysumpusta" lähtee putki maata kohti.
Otsikko: Vs: B20 huohotin
Kirjoitti: Huikkoster - 05.10.2019, 14:06:40
Voisiko olla että puuttuu vain se kuristin imusarjasta. En ole vielä tarkistanut mutta selittäisi miksi tyhjäkäynti on koholla huohottimen kautta. Ja kunnon vedossa imaisee öljyt sitä kautta koneeseen. Jooo...  :)