Ateho  Elekma

-65 PV sport ja välityksien parannus

  • 16 Vastauksia
  • 4461 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
-65 PV sport ja välityksien parannus
« : 01.09.2019, 01:04:58 »
Tarve olis saada otsikon mukaiseen keksintöön järkevämpiä välityksiä ajomukavuuden parantamiseksi. Nykyisellään huutaa jo 80kmh vauhdissa, eikä juuri lujempaa tee mieli ajaa. Auto on ollu isällä vuodesta -77 ja jossain vaiheessa on ollu jo m41 laatikko jemmassa, mutta hävinnyt ajan saatossa.... 9 vuotta sitten veljen kanssa värjättiin auto 60v lahjaksi uudestaan, ja nyt mietitty että pitäis saada ajomukavuutta lisää että kertyis enemmän kilsoja. Olisko hyviä ehdotuksia? Olen ite kytännyt m41 laatikkoa pari vuotta, ilman osumaa, niin ehdotuksia otetaan vastaan. saako järkevällä hinnalla tai vaivalla harvempaa peerävälitystä, tai jotain muuta laatikkoa..? Toki kyseistä ylivaihdelaatikkoakin sopii tarjota

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #1 : 02.09.2019, 11:54:19 »
Yksi vaihtoehto on teettää Lensulla 6-vaihteinen ZF jossa kutonen ylivaihde. Silloin hiljenee muutenkin ja ajomukavuus nousee.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #2 : 02.09.2019, 12:16:55 »
Ehkä helpompi tapa on selvittää mikä perä ja välitys on autossa.

Jos se on Dana 27 (todnäk) niin siihen löytyy aika hyvin välityksiä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #3 : 06.09.2019, 10:51:31 »
Asiaa pyöritelly nyt mielessä, ja hiukan tutkinu niin -65 mallin autossa danan 27 perä, ja 4.10:1 perävälitys. Tuo laatikon vaihto olis kaiken mieluisin vaihtoehto, mutta jo M41 sovittaminen taitaa aiheuttaa pientä jumppaa kardaanitunnelille, niin mitään tuon isompaa en lähtisi kyllä sulattelemaan. Tuota M41:stä kun ei tunnu olevan tarjolla, niin seuraavaksi varmaan järkevin kääntää katse perämurikkaan. Välitys (ilmeisesti) käy 200-sarjalaisen perästä, jolloin siihen olisi saatavilla ainakin 3.31:1..? Tolla sais jo ison siivun pudotettua kierroksia matkassa, mutta miinuspuolena venyy samalla kaikki vaihdevälit ja liikkeelle lähtö laiskistuu.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #4 : 06.09.2019, 12:36:38 »
Tuolta löytyy adapteri, jos haluat laittaa M46:n. Niitä varmaan löytyy paremmin, pitää tietysti huomioida, että on mittarivaijerilähtö.

http://www.hukebasart.nl/huke/en/?Clutchhouses

Itse hommasin tuolta B20->AW70 adapterin.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa vmt74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #5 : 19.09.2019, 23:30:18 »
Kiinnostava aihe. Yritin kanssa etsiä taannoin tietoa et käykö  esmes dana27 30 välitys. Ei varmaa infoa. Jeep palstan kautta tieto ettei volvon akseliin kävis kuin 3,5 välitys harvimmillaan. 3,3 ei pystyisi käyttämään off setin takia? Oma auto vuosmallia 66 ja amazon. Pelti tukivarsilla eikä vielä hajuukaan onko 27 vai 30 akseli. Mistä tuon varmasti edes tunnistaa? Harvempi välitys myös hakuses  kun nuo graalin malja m41 laatikot on köyhälle kiven alla eikä viittis silpoa ehjää koria minkään m46 lodjun takia.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #6 : 20.09.2019, 00:45:58 »
Akseliputken paksuus kertoo kumpi perä
D27  57 mm
D30  63 mm

Noin ulkomuistista. Ite laitoin omaan 66 malliseen uudemman nelilinkkiakselin. Vähän reikien porailua  ja korvakkeen siirtoa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa vmt74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #7 : 20.09.2019, 13:23:50 »
Blondi kysymys vielä. Jos peltitukivarsiperää on tietojen mukaan 27 sekä 30 kymppisenä niin eikös noita tukivarren pusliakin pitäisi olla kahdella eri halkaisijalla? Jun kuitenkin tavallaan kiertyy aksilan ympäri? Kuin paljon muuten vaatii muutoksia nelilinkkiperän modaus?


Akseliputken paksuus kertoo kumpi perä
D27  57 mm
D30  63 mm

Noin ulkomuistista. Ite laitoin omaan 66 malliseen uudemman nelilinkkiakselin. Vähän reikien porailua  ja korvakkeen siirtoa.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #8 : 20.09.2019, 16:01:21 »
Blondi kysymys vielä. Jos peltitukivarsiperää on tietojen mukaan 27 sekä 30 kymppisenä niin eikös noita tukivarren pusliakin pitäisi olla kahdella eri halkaisijalla? Jun kuitenkin tavallaan kiertyy aksilan ympäri? Kuin paljon muuten vaatii muutoksia nelilinkkiperän modaus?
Hyvä huomio, en oo ite nähnyt 30 perää ikinä vanhan mallin tukivarsilla.
Volvo PV&Duett

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #9 : 20.09.2019, 17:00:53 »
Muistaakseni eri kumit. En oo varma.

Ylätukivarrelle täytyy porata kiinnitysreiät palkkiin. Alatukivarsi on n 4 cm liian pitkä.
Itse tein uudet korvakkeet avaamalla palkin pohjan. Nyt rikkoisin lakia ja lyhentäisin tukivarsi. En suosittele, laitonta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #10 : 20.09.2019, 17:09:57 »
Ei niitä kumeja oo kyllä kuin yhdenlaisia myynnissä ???
Volvo PV&Duett

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #11 : 20.09.2019, 17:35:30 »
Niin no se olikin muistikuva 35 vuoden takaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #12 : 20.09.2019, 21:13:13 »
Kyllä Aman perän ympärille tulevaa kumia on kahta eri vahvuutta silakka tukivarsille. 653460 ja 663972. Luonnollisesti ostin ensin väärät omaani. Mulla tehdastekoinen Dana30 akseli alla 63 mm putkella ja peltiset tukivarret.  Ja hyllyssä varalla Dana27 jossa ohuemmat putket.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2019, 21:17:09 kirjoittanut fender »

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #13 : 20.09.2019, 21:32:35 »
M27 ja M30 välitykset ei käy ristiin. Lautaspyörä ei käy tasauspyörästöön...sitä vastoin esim 140 sarjan perän välitys käy Aman M30 aksilaan.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: -65 PV sport ja välityksien parannus
« Vastaus #14 : 20.09.2019, 21:57:22 »
M27 ja M30 välitykset ei käy ristiin. Lautaspyörä ei käy tasauspyörästöön...sitä vastoin esim 140 sarjan perän välitys käy Aman M30 aksilaan.

Tätä Kulmamies pähkäili, eli tasauspyörästö M30, ja laakereiden ulkoskoolit M27. Siitä on pitkä keskustelu täällä jossain.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Elekma  Autoracing