Futurez  Kulkukoira

Scantech-tiivisteiden/ sarjojen laatu B20 koneeseen ? Ja vähän muutakin....

  • 5 Vastauksia
  • 3234 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ih940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Näistä tuntuu olevan useita mielipiteitä. Itselläni veneliikkeestä ostettu yläpään tiivistesarja, jossa
tarvitsemani 0.8mm kannentiiviste marinoituun B20B-koneeseen. Saatuani sen totesin Scantech-logot
paketissa.
Sitten ostin koneen alapään lisätiivistesarjan Motonetistä, joka sekin Scantech-merkkinen, tässä
paketissa lukee Made in Denmark.

Kyseessä B20B normikoneen täysremontti/ entisöinti, ei siis mikään viriprojekti.

Onko niin että Scantech-tiivisteiden käyttö on veren kaivamista nenästä ?
Jos näissä huonoja tiivisteita niin päteeko lähinnä kannentiivisteeseen vai kaikkiin ?
Entä öljypohjan ja kopan (korkkinen) tiiviste ?

Kokemukset tervetulleita ja otetaan kiitollisuudella vastaan.

Iiro H
« Viimeksi muokattu: 03.01.2013, 11:02:51 kirjoittanut ih940 »

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Scantech-tiivisteiden/ sarjojen laatu B20 koneeseen ?
« Vastaus #1 : 03.01.2013, 00:05:13 »
Muutamaan koneeseen oon scantecin tiivisteitä laittanu ja ei ne ainakaan tuntunu mitenkään huonolaatuselta. Yks akselitiiviste rupes vuotamaan, mutta siihenkin syypää löytyi asentajasta. Putsaa lohkosta vaan kierteet hyvin ennenkö kantta kiristelet.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Scantech-tiivisteiden/ sarjojen laatu B20 koneeseen ?
« Vastaus #2 : 03.01.2013, 00:40:52 »
Stefoja kannattaa tosiaan kattella ennen asennusta ne on yleensä roskiskamaa. Eipä niissä muuta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Scantech-tiivisteiden/ sarjojen laatu B20 koneeseen ?
« Vastaus #3 : 03.01.2013, 00:44:25 »
Ei siihen venemoottoriin ole pakko 0,8mm tiivistettä asentaa, jos vain sentakia ostit tuon sarjan veneliikkeestä. 1,2mm tiiviste menee yhtä hyvin, tosin autoissakin ON käytetty b20b koneessa 0,8mm tiivistettä.

Kansi kannattaa katsoa syöpymiltä läpi, tyyppivikana b20 koneessa jos on merivesijäähdytyksellä kuten kaikko on tehtaalta, että ruostuu puhki 1.pytyn pakokanavaan, ja vedet pyttyyn. Mutta jos olet ottanut autosta ns. tuoreen koneen, ni ei varmasti ongelmaa.

Asennathan venemoottorin about 56-60asteisen termostaatin sinne, mikäli merivesikone, muuten alkaa käymään turhan kuumana takapäästä jos asennat auton 90asteisen termostaatin sinne.

Scantechin sarja minulla on 408hv volvon 16v vinokoneessakin, ja hyvin pysynyt kasassa. Kannentiivisteet eivät ole yhtä siistejä viimeistelyltään kuten esim goetzin ja victor reinzin, jota saa tarvikkeena motonetistä ja ovat ns. orkkislaatua, mutta kyllä vakiokone noilla pysyy nipussa maailman tappiin.

Kumisen venttiilikopantiivisteen voit heittää roskiin, sillä ei tee mitään, jos ei sitä liimaa todella tarkasti. Orkkis on korkista tehty, ja uusi korkkitiiviste pitää lämmittää 70-80 asteisessa vedessä ennen asennusta, ja se pitää.

Öljypohjaan sain motonetistä asiallisen oloisen tiivisteen, tosin tarkoitettu vinokoneelle, mutta tiiviste on 100prosenttisesti sama kun b20 tappikoneen tiivistekin.

Scantechin stefoja ollut susia liikenteessä, mutta venekäytössä vähäisellä ajolla ne pitävät kyllä nesteet sisällä. Tosin itsellä ollut vain yksi b20 kone jossa stefat kampuran päissä, muissa apout kymmenessä koneessa ollut huopatiivisteet. Kampuran päätylaippoihin saa koneistettua tottakai stefoille paikat sorvissa, tai vaihtaa taakse yksinkertaisesti vaan vinokoneesta stefalaipan ja koneistaa etupään.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: Scantech-tiivisteiden/ sarjojen laatu B20 koneeseen ?
« Vastaus #4 : 03.01.2013, 09:41:30 »
Motonettihan myy kai niitä myös? Ainakin niiden venttiilivarrenkumit oli ihan roskaa.

Poissa ih940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Scantech-tiivisteiden/ sarjojen laatu B20 koneeseen ?
« Vastaus #5 : 03.01.2013, 10:58:47 »
Kiitos kaikille vastauksista.

Minulla siis vm 1971 AQ130A eli marinoitu B20B merivesijäähdytyksellä ja ostin siihen tiivistesarjan Ruotsista samalla
kun tilasin muitakin osia. Nyt myöhemmin olisin tosin tilannut tiivisteet mieluummin KG Trimningiltä kun sieltäkin näköjään saa AQ-sarjoja. Pääsyy
yläpään venetiivistesarjan ostoon on se, että merivesijäähdytyksessä on merivesipumppu ja liuta kupariputkia joiden
tiivisteitä ei tietenkään normi autosarjan (esim P1800) mukana tule. Ainakin näissä AQ115 ja AQ130 koneissa ja ymmärtääkseni myös esim amazonin
ja P1800 koneissa kannet aina samanpaksuisia (86.7mm) ja puristusten ero hoidettu tuolla kannentiivisteen paksuudella (B20A 2.0mm ja B20B 0.8mm)
joten ajattelin käyttää siksi tuota alkuperäistä tiivistepaksuutta, vaikka ero esim 1.2mm tiivisteeseen tuskin kovin olennainen.

Eikä auto/vene tiivistesarjojen hintaero ole paljoakaan kun ei osta Volvo Penta-liikkeestä. Termostaatin ostin tuolta veneliikkeestä kun arvelinkin
että saattaa olla eri arvot kuin autossa. Tarkistan vielä.

Kuten tuossa edellä mainittiin, kannethan näissä tuppaa ruostumaan pilalle meriveden takia, mutta lohkokin usein kärsinyt,
itse vaihdon autoista peräisin olevat sekä lohkon että kannen. Minulla alkuperäinen kansi oli halki monesta kohtaa, osin ehkä syöpymisen mutta pääosin
ilmeisesti rajun ylikuumenemisen johdosta. Lopullinen syy ylikuumenemiseen vielä minulle epäselvä. Vaihtoehtoja monia, ainakin vetolaitteen ilmavuoto
jäähdytysveden imuputkessa, huono vesipumppu, tukossa olleet/moskasta supistuneet vesikanavat lohkossa/kannessa, väärä termostaatti (tuli nyt mieleen
kun sjs siitä mainitsi), sytytys väärin, ja varmaan monta muutakin vaihtoehtoa.

Auton kansi tarvitsee jonkin verran uusia reikiä ja mm auton makeavesipumpun reikien tulppauksen yms.

Yhteenvetona ja omana johtopäätöksenäni on että kannattaa ostaa joku muu merkki kuin Scantech jos vaihtoehtoja on. Muilla foorumeilla on suositeltu
Payen (=Federal Mogul), Elring tai Victor Reinz - sarjoja Scantechin sijaan. Ylläolevan perusteella ainakin Scantecin kumitiivisteistä / stefoista on huonoja
kokemuksia. Kopan korkkitiiviste ja paperitiivisteet lienevät ok. Minulle jäi vielä epävarmaksi tuo Scantecin kannentiivisteen ja öljypohjan tiivisteen laatu
joten ainakin ne taidan hankkia em "merkkituotteina".

Stefoja tähän koneeseen ei tarvita koska aikomus käyttää alkuperäisiä huopaversioita kampuran molemmissa päissä.

Kiitos vielä kokemuksista.

Iiro H


« Viimeksi muokattu: 03.01.2013, 11:10:40 kirjoittanut ih940 »

 

Ateho  Elekma