Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Wollee - 19.04.2021, 14:31:36

Otsikko: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 19.04.2021, 14:31:36
Otsikon mukainen auto ostettiin käytettynä yksityiseltä ja 100km. ajojen jälkeen syttyi mittaristoon keltainen häiriövalo joka kertoo käsittääkseni ettei päästöt ole niin kuin pitäisi.
Epäilys on että edellinen omistaja on valon nollannut ennen myyntiä ja yllätys yllätys valo sitten syttyikin myynnin jälkeen.
Kuntoon kai tuo täytyy kuitenkin laittaa ja vikakoodien lukemisella ja nollauksella varmaan viisainta olisi edetä.

Käykö Volvoon jokin yleismallinen testeri vai pitääkö olla jokin Volvon oma ohjelmisto (kuten Mercedeksissä MB Star) jotta kaikki koodit pystyy näkemään ja ongelman korjaamaan? Eli onko järkevää ostaa esim. tällainen hintaan 129€: ICARSOFT I906 VOLVO/SAAB VIKAKOODINLUKIJA, linkki: https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija
vai onko auto vietävä korjaamolle joille Volvot on tuttuja?

Auto on automaattivaihteilla ja ajettu jo vajaa 300tkm.

Kunhan koodit saadaan ulos, alkaakin arvuuttelu mahdollisesta viasta. Tästä päivitystä kun koodit saadaan luettua.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: tuomaril - 19.04.2021, 14:51:55
Tuo linkkaamasi iCarsoftin lukija on oikein pätevä laite ja tuolla pääsee kaikkiin ohjausyksiköihin käsiksi. Vahva suositus tuolle laitteelle. Toki noilla yleismallisilla testereilläkin jotain saa ulos, mutta yleensä sieltä tulee niitä geneerisiä P-alkuisia koodeja, jotka eivät ole niin tarkkoja kuin mitä tuo iCarsoft esimerkiksi osaa antaa.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 19.04.2021, 15:02:02
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Tuolla siis saadaan samat koodit ulos Volvosta mitä saavat esim. merkkikorjaamoissa? Eli juuri kuten sanoit niin vikakoodit tulee samassa muodossa kuin Volvon "oikeilla" testereillä ja on siis verrattavissa keskenään.
Jossain toisessa autossa aikoinaan testattiin jotain halpis lukijaa ja koodit oli juurikin sellaista geneeristä höpötystä josta ei selvinnyt oikein mitään.

Pitääpä käydä ostamassa tuo laite niin päästään eteenpäin.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: tuomaril - 19.04.2021, 15:09:39
Kyllä, tuolla saa samat koodit ulos kuin Volvon merkkiohjelmistolla (Vida).
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: kaksi70 - 19.04.2021, 15:26:26
 ICARSOFT I906 VOLVO/SAAB VIKAKOODINLUKIJA, linkki: https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija



V70 -01 2,4T ollu jo jonkin aikaa iCarsoft i906 käytössä, suosittelen  :)
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: laatikkovika - 19.04.2021, 16:30:38
Joo, sitten kun viat on luettu niin veikkaan että on puolavika.
Icarsoft kyllä kertoo minkä sylinterin puola se on.

Motonetin OEM puola oli ainakin mulle Bosch. 60 ekua.

Tai sit se vika on muualla..  ELK
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 19.04.2021, 17:17:01
Nyt laite ostettu ja koodit luettu jonka jälkeen nollattukin. Saapa nähdä montako kilometriä pääsee ennen kuin taas syttyy palamaan.

Koodeina antaa seuraavat:
- ECM-640A (camshaft control, intake. Signal too high/Signal too low. DTC Status: Present)
- ECM-100A (Engine control module (ECM). Faulty signal. DTC Status: Present)
- ECM-990F (Torque monitoring. Faulty signal. DTC Status: Present)
- ECM-140A (Manifold absolute pressure (MAP) sensor. Faulty signal. DTC Status: Present)

Koodit luettu virrat päällä mutta ei auton ollessa käynnissä.

Mistähän lie koodit kertoo ja miten ongelmaa kannattaa lähestyä? Vieläköhän Volvo on korjattavissa vai onko toivoton tapaus.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: tuomaril - 19.04.2021, 19:16:22
Eipä tuota vielä kannata diagnosoida sen pahemmin, ajele normaalisti ja jos vikavalo syttyy, niin sitten katsoo ettö mitä vikakoodeja sieltä tulee. Osa noista koodeista voi olla vanhojakin, niin siksi ei kannata tehdä hätiköityä johtopäätöstä. Mutta ei noissa kodeissa nyt mitään akuuttia pitäisi olla.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: kupari s40 - 19.04.2021, 20:47:01
Icarsoftilla saa livedataa ajossakin hyvin seurattua, ruksii ne anturit mitä haluaa katsastella tai mistä koodin pukannut..
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jak900 - 19.04.2021, 20:51:07
Nollaat nuo ja katselet mitä tulee tilalle. Mikäli koodeja tulee uusia niin suin päin ei kannata antureita alkaa uusimaan vaan tutkia mikä vian voi aiheuttaa. Monesti koodit tulevat kun anturin raja-arvot ylittyvät, ei itse anturi viallinen, siihen voi olla synnä esim ilmavuodot, jne jne.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 20.04.2021, 06:22:54
Taitaa tosiaan olla viisainta ajella ja katsoa tuleeko samat koodit uudestaan. Hyvä huomio että osa koodeista voi olla vanhojakin ja vielä ei kannata tehdä mitään.

Viikonloppuna voisi olla aikaa vähän tarkastella mahdollisia imuvuotoja tutkailla silmämääräisesti konetilaa löytyisikö jotain letkuja jotka hapertuneet yms.
Toinen mihin foorumilla törmännyt on kaasuläppäkotelo ja sen puhdistus. Senkin voisi tehdä jos voi aiheuttaa tuollaista.

Ajossa tosiaan valolla ei tunnu olevan havaittavaa vaikutusta.

Tuota lukijaa täytyy kyllä vielä ylistää! Aivan loistava peli ja näkyy toimivan livedatakin (vielä kun osaisi antureiden arvoja tulkita  ;D). Tuolla hintaa mielestäni kannattaa ostaa eikä vaivautua käymään korjaamolla vikakoodien takia. Olisipa Mersuun samanlainen olemassa jolla pääsee kaikkialle niin ostaisin heti.

Jos ja kun valo palaa niin päivittelen tänne taas tietoja niin voidaan analysoida mistä johtuu. Kiitos.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 20.04.2021, 11:43:44
Täällä toinen juuri auton ostanut (s60 2.4 vm.04). Samainen vikavalo palaa ja edellinen omistaja käynyt lukemassa koodit korjaamolla: ECM-640A Säätöventtiili, nokka-akseli. Signaali virheellinen.

Oireena täysi tehottomuus ja nykiminen kiihdyttäessä. Ottaa kierroksia paikallaan normaalisti. Pintakaasulla ei esiinny nykimistä. 0-100kmh tällä hetkellä 15-20s ja satasen jälkeen ei juuri kiihdy.

Säätöventtiili avattu ja puhdistettu. Akunkenkä oli operaation aikana irti sen 15min ja koeajolle lähtiessä vikakoodi ei palanut. puhdistuksella ei vaikutusta oireisiin. Nyt noin 60km ajon jälkeen vikavalo syttyi taas.

Tarkistin puolien sekä johtojen kunnon ja 5 sylinterin tulpanhattu oli muista poiketen oranssin värinen tulpan päästä. Motonetistä hain uuden puolan mutta ei korjaantunut sillä.

Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: tuomaril - 20.04.2021, 13:15:57
Täällä toinen juuri auton ostanut (s60 2.4 vm.04). Samainen vikavalo palaa ja edellinen omistaja käynyt lukemassa koodit korjaamolla: ECM-640A Säätöventtiili, nokka-akseli. Signaali virheellinen.

Oireena täysi tehottomuus ja nykiminen kiihdyttäessä. Ottaa kierroksia paikallaan normaalisti. Pintakaasulla ei esiinny nykimistä. 0-100kmh tällä hetkellä 15-20s ja satasen jälkeen ei juuri kiihdy.

Säätöventtiili avattu ja puhdistettu. Akunkenkä oli operaation aikana irti sen 15min ja koeajolle lähtiessä vikakoodi ei palanut. puhdistuksella ei vaikutusta oireisiin. Nyt noin 60km ajon jälkeen vikavalo syttyi taas.

Tarkistin puolien sekä johtojen kunnon ja 5 sylinterin tulpanhattu oli muista poiketen oranssin värinen tulpan päästä. Motonetistä hain uuden puolan mutta ei korjaantunut sillä.
Voipi olla se VVT-solenoidi. Itse juuri vaihdoin siskon Volvoon tuon solenoidin, kun ei se vanha herännyt eloon enää, vaikka yritti kuinka tekohengittää.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 20.04.2021, 16:08:14
Eipä kauaa kestänyt ennen valon syttymistä. Tällä kertaa tuli koodiksi: ECM-140A, eli MAP anturia herjaa.

Valo taas nollattu ja katsotaan miten käy.

Mikähän olisi seuraava liike?
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 20.04.2021, 18:46:05
Voipi olla se VVT-solenoidi. Itse juuri vaihdoin siskon Volvoon tuon solenoidin, kun ei se vanha herännyt eloon enää, vaikka yritti kuinka tekohengittää.


Haitko siniseltä uuden solenoidin vai löytyikö jostain muualta?
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jamseil - 20.04.2021, 22:42:47
Säätöventtiili avattu ja puhdistettu.
Testasitko sen toiminnan?

Paineilmaa reikään ja 12v liittimeen niin virtauksen pitää vaihtua toiseen reikään.
https://volvo.oemdtc.com/154/vvt-solenoid-cleaning-2001-2006-volvo
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: tuomaril - 20.04.2021, 22:52:43


Haitko siniseltä uuden solenoidin vai löytyikö jostain muualta?
Siniseltä hain.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 21.04.2021, 20:37:41
Testasitko sen toiminnan?

Paineilmaa reikään ja 12v liittimeen niin virtauksen pitää vaihtua toiseen reikään.
https://volvo.oemdtc.com/154/vvt-solenoid-cleaning-2001-2006-volvo

En testannut kuin silmämääräisesti naksuttelemalla.

Nyt tulossa uusi (käytetty) solenoidi, saa nähdä onko vaikutusta.
Tarkastelin jakopäätä ja hihna kulkee molemmissa pyörissä reunalla, imunokan puolella tulee ehkä noin 0.5 milliä yli. VVT-pyörässä tuntui myös juuri ja juuri mainitsemisen arvoinen välys. :-X

Kokeilin myös tänään ajaa pienen pätkän solenoidin johto irrotettuna mutta ei tuntunut vaikuttavan ainakaan positiivisesti.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jamseil - 21.04.2021, 22:01:33
VVT-pyörässä tuntui myös juuri ja juuri mainitsemisen arvoinen välys. :-X

Seuraa tuota hihnapyörän päittäisvälystä esimerkiksi öljynvaihtojen yhteydessä. Jossain noin 2,5-3 mm kohdalla tulee öljyt jakopäähän, kun pyörä nousee stefan ohi. Tuossa vaiheessa alkaa kulmavirhekin olla lähellä vikakoodin rajaa.

Saattaa kulua melko nopeastikin, kun liukupinnat on jo pilalla. Uraisissa ja karheissa pinnoissa öljykalvo ei enää voitele.
https://imgbb.com/HrcmYk3

Tässä ehjä verrokiksi.
https://imgbb.com/2nRNJjC
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 21.04.2021, 22:06:29
Seuraa tuota hihnapyörän päittäisvälystä esimerkiksi öljynvaihtojen yhteydessä. Jossain noin 2,5-3 mm kohdalla tulee öljyt jakopäähän, kun pyörä nousee stefan ohi. Tuossa vaiheessa alkaa kulmavirhekin olla lähellä vikakoodin rajaa.

Jees, täytyypä seurailla.

Saattaa kulua melko nopeastikin, kun liukupinnat on jo pilalla. Uraisissa ja karheissa pinnoissa öljykalvo ei enää voitele.
https://imgbb.com/HrcmYk3

Tässä ehjä verrokiksi.
https://imgbb.com/2nRNJjC
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 22.04.2021, 18:54:02
Nyt on solenoidi vaihdettu mutta vika ei poistunut. Testiajolla huomasin että isolla vaihteella kaasu pohjassa tuntuu että kone tukehtuu. Onkohan tuo rikkinäisen vvt-pyörän oireita vai jotain sytytykseen viittaavaa?

Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jak900 - 22.04.2021, 20:59:24
Vidalla ainakin näkisi live datalla toimiiko nokan säätö ( samalla varmaan selviäisi mikäli muuta ongelmaa ), muista lukijoista delpi lukee tuon myös, obd palikoista en tiedä osaavatko.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 29.04.2021, 17:55:15
Onnistuin lukemaan elm327 palikalla ja auto doctor pro sovelluksella seuraavanlaisia käyriä sytytysennakosta ajon aikana.

(https://i.ibb.co/J3fHYms/Screenshot-2021-04-28-21-17-49-298-com-obdautodoctor.jpg) (https://ibb.co/J3fHYms)

(https://i.ibb.co/CMzphCp/Screenshot-2021-04-28-21-11-01-270-com-obdautodoctor.jpg) (https://ibb.co/CMzphCp)

(https://i.ibb.co/xLgLDdg/Screenshot-2021-04-28-21-10-22-882-com-obdautodoctor.jpg) (https://ibb.co/xLgLDdg)

Tässä vielä käyrä tyhjäkäynnillä


(https://i.ibb.co/x5yS3VH/Screenshot-2021-04-28-20-31-03-929-com-obdautodoctor.jpg) (https://ibb.co/x5yS3VH)


Vikakoodeiksi antaa P0011 Timing over advanced ja P0420 Catalyst system efficiency below threshold joka varmaankin johtuu tuosta liian aikasesta ajoituksesta.
Osaisiko joku asiasta enemmän tietävä sanoa pystyykö kyseisien käyrien pohjalta todeta jotain VVT:n terveydentilasta?

Tällä laitteistolla ei saanut näkyviin tuota pyydetyn ennakon ja toteutuneen ennakon käyrää.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: tuomaril - 29.04.2021, 18:01:37
Vidalla pystyisi seurata VVT:n toimintaa tarkemmin. Sillä näkee "pyydetyt" ja "toteutuneet" arvot vierekkäin.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.04.2021, 22:42:00
Kuinka luotettavia eri vikakoodin lukulaitteet on? Omasta autosta hajosi kaasuläppä. Ilmaisversio Torquesta + bluetoothpalikka näytti P2135-koodia, joka tarkoitti käsittääkseni kaasupoljinta. Vida antoi kaksi eri koodia kaasuläpästä ja sen vaihto + ohjelmointi poisti vian.

Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 29.04.2021, 22:57:50
Kuinka luotettavia eri vikakoodin lukulaitteet on? Omasta autosta hajosi kaasuläppä. Ilmaisversio Torquesta + bluetoothpalikka näytti P2135-koodia, joka tarkoitti käsittääkseni kaasupoljinta. Vida antoi kaksi eri koodia kaasuläpästä ja sen vaihto + ohjelmointi poisti vian.

En osaa sanoa yhtään kuinka tarkka tuo autodoctor on, koetin jotain dataa saada ulos ilman suurempaa investointia laitteistoon.

Tosiaan aiemmin on volvolla luettu koodi ecm-640A vvt-solenoidin signaali virheellinen.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jamseil - 30.04.2021, 08:36:49
Solenoidin johdot kannattaa tarkastaa ja mitata.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Jorma - 30.04.2021, 09:44:44
Kuinka luotettavia eri vikakoodin lukulaitteet on? Omasta autosta hajosi kaasuläppä. Ilmaisversio Torquesta + bluetoothpalikka näytti P2135-koodia, joka tarkoitti käsittääkseni kaasupoljinta. Vida antoi kaksi eri koodia kaasuläpästä ja sen vaihto + ohjelmointi poisti vian.

Vida tai muu hyvä lukija antaa aidot koodit mitä auton diagnostiikka on löytänyt. Jotkut viat on hankalia eikä auton diagnostiikka löydä primäärivikaa vaan ehdottaa joko vierestä tai useampaa koodia. Esimerkkinä heitän perheen toisen Volvon S40 koodit, herjasi Vidalla luettuna kaasupoljinta, kaasuläppäkotelon rassaus piti vian poissa muutaman viikon, vika ilmeni vain lämpöiseen vuodenaikaan. Läppäkotelo oli jo vaihdettu eikä ollut likainen, sen irrotus vaikutti jotenkin. Netin mukaan ongelma saattoi olla imuilman lämpötilan mittaus, vaihdettiin anturi - ei auttanut. Imusarjan läpät toimi paikallaan ollessa odotetusti. Vaihdettiin kuitenkin läppiä ohjaavat solenoidit ja vika katosi. Kaasupoljin oli irti ja sen liittimet plus kaapelin ecun pää tutkittiin, muttei siinä lopulta ollut mitään vikaa, koodia pukkasi silti.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 13.05.2021, 11:45:36
Ketjun aloituksen tapaukseen päivitystä. Auto kävi luottokorjaamolla jossa vikakoodeiksi antoi edelleen ECM-640A ja ECM-140A.
Mekaanisen vian löysivät imupuolen VVT-pyörästä. Oli välystä ja hihna ei kulkenut pyörän keskellä.

Eli VVT-pyörä vaihtoon, oletettavasti vika poistuu tällä? Nuo koodit taita selittyä tällä vialla?

Mistä VVT-pyörä kannattaa hankkia? Löytyykö tarvikkeena ja onko kaikissa malleissa omanlaisensa pyörä? Eli käykö esim. Motonetistä löytyvä osa jossa sanotaan ”Volvo 2.4 5 sylinterinen”, tämän hinta 249€ ja Wetterillä 414€.

Eli voiko pyörää saada halvemmalla?
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 13.05.2021, 12:06:08
Itse tilasin viikko sitten skandixilta saksasta omaan volvooni vvt-pyörän hintaan 390€+ postit

Kyselin sah:lta ja wetteriltä ja siellä hinnat
Oli 450€ ja 522€ :idiot2:

Saa nähdä milloin saapuu, ilmoittivat toimitusajaksi 4-7 päivää ja paketti edelleen saksassa.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jamseil - 13.05.2021, 14:48:35
Aika paljon pitää olla väljää että siitä tulee vikakoodi, taitaa tulla öljyt jakopäähän ennen koodia. Itsellä oli 2.5 mm väljää eikä vielä tullut koodia. No kuntoon tuo on kuitenkin saatava.

Useimmiten se koodi johtuu vvt asennusvirheestä tai solenoidin toimimattomuudesta.

Ainakaan ennen ei ollut motonetissä kun pikku volvojen lamelli vvt:tä. Laita linkki mitä tarkoitit.

Kyllä ne vapariin käyvät taitaa olla halvimmillaan lähes 400 euron luokkaa. Kaikki on INAn tekemiä, joten ei löydy tarvikkeena.

Itse löysin uuden veroisen purkuosan varaosanumerolla. Jos löydät käytetyn niin pitää kysyä paljonko navassa on välystä irrallaan.

Varminta on ottaa jakohihnan suoja irti ja katsoa vvt-numero. Autodocilla oli joskus joku Ina malli aika halvalla.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: tuomaril - 13.05.2021, 15:13:05
Yhdyn edelliseen. 2.5T:ssä öljyt vuosivat jakopäähän reilusti VVT-pyörän kautta, mutta vikakoodia sieltä ei tullut silti.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 13.05.2021, 16:06:53
Korjaamolla löysivät viallisen VVT-pyörän lisäksi rikkinäisen letkun (eli alipainevuoto). Letkun tilalle laittoivat pätkän uutta.

Vikakoodit samalla nollasivat ja mikä yllätti, on vikavalo pysynyt nyt poissa vajaat 100km. kun aiemmin on syttynyt jo tähän mennessä. Saa nähdä pysyykö poissa mutta kuntoonhan tuokin pyörä on laitettava.
Positiivista hommassa kuitenkin on että jakopään remontti pitäisi joka tapauksessa tehdä. Tuleepahan samoilla töillä nyt sekin vaihdettua.

Hinnassa kun ei eroja juuri ole niin tilataan Wetteriltä tuo.

Kiitokset raadille.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 21.05.2021, 08:58:38
Päivitystä aiheeseen..

 Tosiaan toissapäivänä saapui VVT-hilut skandixilta ja eilen suoritettiin vaihto. Toiveikkaana koeajolle jolla tuli huomattua että mikään ei ole muuttunut. :facepalm:
Nollasin vikakoodit ja nyt muutaman kymmenen kilometrin jälkeen ei ole uusia ilmennyt. Vanha vvt oli sen verran väljässä kunnossa että vaihto olisi ollut hyvin pian edessä kuitenkin.

Olisikohan tässä vaiheessa järkevämpi investoida tuohon icarsoftin lukijaan vai viedä johonkin vidalliseen korjaamoon tutkittavaksi. ???
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: merked_ - 21.05.2021, 09:42:33
Päivitystä aiheeseen..

 Tosiaan toissapäivänä saapui VVT-hilut skandixilta ja eilen suoritettiin vaihto. Toiveikkaana koeajolle jolla tuli huomattua että mikään ei ole muuttunut. :facepalm:
Nollasin vikakoodit ja nyt muutaman kymmenen kilometrin jälkeen ei ole uusia ilmennyt. Vanha vvt oli sen verran väljässä kunnossa että vaihto olisi ollut hyvin pian edessä kuitenkin.

Olisikohan tässä vaiheessa järkevämpi investoida tuohon icarsoftin lukijaan vai viedä johonkin vidalliseen korjaamoon tutkittavaksi. ???

Ihan mielenkiinnosta, kun varmaan itelläkin eessä, niin paljon tuli kustantamaan VVT:n vaihto ja vaihdoitko kaikki jakopään hilppeet samalla?
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 21.05.2021, 09:52:36
Ihan mielenkiinnosta, kun varmaan itelläkin eessä, niin paljon tuli kustantamaan VVT:n vaihto ja vaihdoitko kaikki jakopään hilppeet samalla?

Osat tilasin tosiaan tuolta skandixilta. VVT-pyörä, nokka-akselin pultti, solenoidin tiiviste ja pakonokan tulppa moottorin toiseen päätyyn posteineen kotiovelle toimitettuna 436€.

En vaihtanu jakopään osia ku alle 15tkm sitten vaihdettu mutta samallahan ne kannattaa vaihtaa jos muutenkin vaihto lähestyy. Näin jälkeenpäin tuli mieleen että nokka-akselin stefan ois voinu samaan operaation sisällyttää.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jamseil - 21.05.2021, 22:13:58
Olisikohan tässä vaiheessa järkevämpi investoida tuohon icarsoftin lukijaan vai viedä johonkin vidalliseen korjaamoon tutkittavaksi. ???
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin icarsoftilla ei näe pyydettyjä ja toteutuneita vvt asteita, niistä voi poissulkea mm. solenoidin vian (sillä hetkellä) ja virheellisen vvt asennuksen.

Jos pysyy työkalut kädessä niin vvt:n ajoituksen voi tsekata mekaanisestikin, mutta tarvitset taas uuden tulpan sinne nokan takapäähän...
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 21.05.2021, 22:41:58
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin icarsoftilla ei näe pyydettyjä ja toteutuneita vvt asteita, niistä voi poissulkea mm. solenoidin vian (sillä hetkellä) ja virheellisen vvt asennuksen.

Jos pysyy työkalut kädessä niin vvt:n ajoituksen voi tsekata mekaanisestikin, mutta tarvitset taas uuden tulpan sinne nokan takapäähän...

Tuli tsekattua se ajoitus useammin kuin kerran kun itse vaihdoin tuon vvt pyörän, tietenkään ei voi poissulkea 100 pros varmasti. Mielenkiintoista on että se ei tosiaan enää anna mitään koodeja eikä polta vikavaloa enään, vaikka aiemmin se tuli nollauksen jälkeen takaisin. Niukaksi menee vaihtoehdot kun ei enää saa mitään irti tuolla obd palikalla.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jamseil - 22.05.2021, 12:05:27
Luulin että antaa vielä samaa koodia, taisi siis vvt tulla kuntoon.

Voihan se olla että toisella lukijalla pääsisi paremmin vian jäljille.

Mitä lie imuvuotoa tai kaasuläppä vikaa jos edelleen nykii kiihdytyksessä ja on tehoton.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: JM-01 - 23.06.2021, 14:25:13
Ajattelin laittaa vielä viimeisen kirjoituksen omasta kulkineesta tähän topikkiin kun vikaa etsiessä turhautti aina avoimiksi jääneet topikit.

Eli pääsyyllinen tehottomuuteen löytyi rikkinäisestä/tukkeutuneesta katalysaattorista. Kyseisen osan vaihdosta nyt parituhatta kilometriä ja koodit on pysyneet poissa ja kiihdytys motarivauhtiin on jokseenki ripeämpi ;D
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 14.11.2021, 19:37:24
Ketjun aloituksen auto jälleen kyseessä. Autoon vaihdettiin tosiaan VVT-pyörä ja jakopään hilppeet. Sillä saatiin tuo jatkuva valon syttyminen noin 500km ajaksi pois ja sieltähän se kuitenkin vain uudestaan syttyi. Nyt valo kuitenkin myös sammuu omia aikojaan ja on tulee aina joksikin aikaa takaisin kunnes taas omia aikojaan sammuu. Eli jokin vaikutus kyllä oli VVT/jakopää vaihdollakin.

Ennen remonttia auto sammui yhden kerran liikennevaloihin hidastaessa ja tyhjäkäynti katosi hetkeksi, kunnes taas palasi.

Nyt uusimpana tempauksena Volvo sammui risteykseen hidastaessa ja ei enää yhtäkkiä suostunut nostamaan kierroksia yli ~1000 rmp vaan sammui tätä yrittäessä. Heti lähti kyllä käyntiin sammumisen jälkeen mutta ei ottanut kierroksia, ei P, ei D, eikä N vaihteilla. Kuitenkin tien sivuun saatiin ajettua tyhjäkäynnillä.

Tien poskessa sitten lukija paikalleen ja vikakoodien nollaus, jonka jälkeen pelasi täysin normaalisti. Tässä harmillinen juttu kun en sitten ottanut koodeja talteen.

Koodeja oli 4 ja muistin mukaan koodit oli jotakuinkin näin: ilmamassamittari faulty signal, map anturin faulty signal, yksi viittasi muistaakseni VVT-pyörään jälleen (solenoidi vaihtamatta) ja neljäs koodi hävisi jo muistista. Muistaakseni koodit on kuitenkin ilmaantuneet ennenkin jossain kohtaa auton pitoaikana.

Asian ratkaisemiseksi varmasti suurin apu olisi ne vikakoodit tietää mutta niihin joudutaan taas odottamaan että vika tulee päälle (ensi kerralla koodit tarkasti ylös). Alkaa vain mennä autoon luotto ja ajot tulee tehtyä mielummin toisella autolla.

Kysyisin kuitenkin vihjeitä mikä voi aiheuttaa ettei ota kierroksia yhtäkkiä ollenkaan mutta vikakoodien nollauksen jälkeen toimii normaalisti? Kaasuläppäkotelo? Imuvuotojen osalta luulisi ettei koodien nollaus auta joten lieneen poissuljettu?

(Vikavalo tosiaan syttyi noin ~30km ennen episodia jolloin ei ottanut kierroksia mutta vika ilmeni tuolla 30km viiveellä)
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Volvomania - 14.11.2021, 21:34:46
Kaasuläpän vois puhdistaa. Siihen käynee carburator cleaner ja vaimon sukkahousut. Ruiskuttaa sinne läpän ympärille ja pyyhkii nukkaamattomilla shousuilla.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Lungo - 14.11.2021, 21:54:34
Ja mites immun puhdistaminen; erittäin helppo toimenpide vaikkapa tällä https://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-PRO-250-ml. Omassa 2007 bifuelissa alkoi tyhjäkäynnillä rykiminen, kierrosten seilaaminen yms. ajossakin epävakaa käynti, ja ilmamassamittarin putsaus palautti toimintakunnon. Ei ollut likaisen näköinen, mutta putsauksella rykiminen loppui kuin seinään.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 15.11.2021, 14:01:14
Varmastikaan haittaa ei kaasuläppäkotelon, eikä ilmamassamittarin puhdistuksesta ole mutta voiko nuo kyseiset aiheuttaa vikaa ettei ota kierroksia ja vikakoodien nollauksen jälkeen toimii täysin normaalisti?

Harmi kun ei nyt ole niitä vikakoodeja tähän luetella.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jak900 - 15.11.2021, 14:17:14
Voi käyttäytyä juuri noin. Vikakoodi tulee vasta kun tietty määrä häiriöitä rekisteröityy / ylittyy.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 15.11.2021, 15:12:59
Voi käyttäytyä juuri noin. Vikakoodi tulee vasta kun tietty määrä häiriöitä rekisteröityy / ylittyy.

Vikakoodi siis tuli ja nollauksen jälkeen toimi normaalisti. Jos noista voi aiheutua niin aloitetaan puhdistuksella ja ensi kerralla kun vika ilmaantuu otetaan koodit talteen ja tänne ihmeteltäväksi.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Lungo - 15.11.2021, 15:29:05
Ihan vain mielenkiinnosta aiheeseen: tee yksi putsaus kerrallaan, ja käy testiajolla. Jos putsaus tehoaa, niin silloin syyllinenkin selvisi, toivottavasti. Tuon immun putsauksen tekee vartissa, pisin aika menee sensorin kuivumisen odottelussa. Kaasuläpästä ei ole henkkoht kokemusta (vielä).
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 15.11.2021, 18:07:12
Ihan vain mielenkiinnosta aiheeseen: tee yksi putsaus kerrallaan, ja käy testiajolla. Jos putsaus tehoaa, niin silloin syyllinenkin selvisi, toivottavasti. Tuon immun putsauksen tekee vartissa, pisin aika menee sensorin kuivumisen odottelussa. Kaasuläpästä ei ole henkkoht kokemusta (vielä).
Tämähän olisi kiva todeta mutta sammumisvika ilmennyt vain kahdesti joten vikaa ei saa esille halutessaan.
Sen takia luotto autoonkin on mennyt kun ei tiedä toimiiko.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 04.12.2021, 09:39:04
Nyt Volvoon tehty huohotinremontti kun hanskatesti osoitti alipaineen puutteellisuuden.
Koneen päältä huohottimelle lähtevä letku oli poikki, eli siis imuvuodoksi voitaneen tuo laskea.
Nyt huohottimen ja letkujen vaihdon jälkeen auton käytös muuttui. Alakierroksille tuli lisää vääntöä ja vaihteisto alkoi vaihtaa aiemmin isompaa pykälää. Myös moottorijarrutus alkoi toimia kun aiemmin auto rullaili ilmeisesti vapaalla kun kaasun löysäsi. Nyt rullaa vaihde päällä.
Auto siis tuntui jo aika ”ehjältä” ja muutamien satojen kilometrien aikana ei vikavaloa ole näkynyt.

Seuraavat vikakoodit kuitenkin ilmestyi ilman vikavaloa: ECM-990F (torque monitoring) ja välissä koodina näkyy myös ECM-140A (MAP sensor).

Eilen tein VVT-solenoidin, kaasuläppäkotelon (oli erittäin likainen) ja ilmamassamittarin puhdistuksen (imupuolelta täysin musta ja selkeästi lian peitossa ennen puhdistusta). Autolla ei vielä ola ajettu kuin 10km mutta auto tuntui taas aivan eriltä kuin ennen. Kaasusta tuli herkkä ja auto tuntuu ”hyökkäävän” kun kaasuun koskee.
Vikakoodia ei tällä matkalla vielä tullut mutta seuraillaan.

MAP anturin puhdistuksen tein huohottimen vaihdon jälkeen ja isompaa vaikutusta en huomannut toimenpiteellä olevan.

Onko MAP-antureissa ollut vikoja ja mikä on yleensä ollut syynä tuohon torque monitoring koodiin?
Jos vikakoodeja edelleen tulee niin minkä kimppuun seuraavana?

Vähän ohi aiheen mutta ettei Volvon kanssa elämä olisi liian helppoa niin vaihtoon menee myös lämmityslaitteen kenno kun ei tarkene…
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: laatikkovika - 04.12.2021, 15:00:52
Kaasuläppäkotelo lienee viallinen jos siitä tuli turhan herkästi reagoiva.
Tuo hyökkäävyys kuvaisi sitä hyvin.
Tuoshan selitystä koodiin ECM-990F


The engine control module (ECM) checks the engine torque by reading off the acceleration of the flywheel. The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the measured torque exceeds the requested torque, based on the pedal position and the engine speed (RPM). The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the engine is idling.
Cause:
Air leak downstream of the mass air flow (MAF) sensor
Problem with the throttle unit
Problem with the mass air flow (MAF) sensor
Problem with the clutch pedal position sensor
Problem with engine coolant temperature (ECT) sensor
Problem with the engine control module (ECM)
Problem with the flywheel sensor
Problem with the manifold absolute pressure (MAP) sensor
Problem with control of the variable valve timing (VVT)
Problem with the generator (GEN)
Problem with the air conditioning (A/C) compressor.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 05.12.2021, 20:47:57
Nyt autolla ajettu joitain kymmeniä kilometrejä puhdistusten jälkeen (vajaa 100km).

Vikakoodi ECM-990F ilmaantuu käytännössä heti vikakoodin nollaamisen jälkeen. Heti puhdistuksien jälkeen tuo koodi ilmaantui ja hitaassa vauhdissa (~50kmh) vakionopeussäädin ei toiminutkaan vaan nakkasi heti pois. Vikakoodin nollauksen jälkeen taas pelasi ja kun koodi ilmaantui, ei cruise taaskaan toiminut.
Kuitenkin tänään cruise toimi satasen vauhdissa ihan normaalisti vaikka samainen koodi edelleen muistissa onkin.

Myöskin heti puhdistuksen jälkeen moottorin kierrokset heitteli jonkin verran kaasua löysätessä. Kierrokset saattoi rullaillessa vaihdella 1200-1400 välillä kunnes humpaaminen loppui.
Tyhjäkäyntiä käynyt koko ajan tasaisesti noin 750rpm ja ajossa tuntunut aivan normaalilta tuota terävyyttä paikaltaan lähtiessä lukuun ottamatta.

Voiko kaasuläppäkotelo aiheuttaa nämä oireet (ilmeisesti tosiaan voi) mutta voiko oireet poistua jollain ohjelmoinnilla/sopeutuksella/päivityksellä? Vaatiiko kaasuläppäkotelo irrotuksen ja puhdistuksen jälkeen jotain ohjelmointia? Myös johto oli kotelosta irti. Voiko kotelon käytös muuttua ajon myötä, eli oppiiko jotain adaptaatioita tjsp?
Kuinkahan todennäköinen kaasuläppäkotelon vika ilman vikakoodia tai juuri tuolla vikakoodilla on.


Jotkut ilmeisesti saaneet apua kaasuläppäkotelon oireiluun tietokoneen kautta.
Foorumin perusteella myöskin vanha Magneti Marellin kotelo lienee vikaherkempi ja tässä uudemmassa (2005 vuotisessa) kotelossa ei ongelmia samassa mittakaavassa ole tainnut olla?

Jos kaasuläppäkotelon ohjelmointihommat tai päivitykset kannattaa tehdä, onko Oulun seudulla suositella jotain paikkaa tai harrastajaa jolle Volvot olisi tuttuja. Paikallisesta merkkiliikkeestä Wetteristä ei ole hyviä kokemuksia vaikkakin siellä asioidessa autojen merkki ollut muu kuin Volvo.

Kiitokset vinkistä laatikkovikalle.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 06.12.2021, 11:38:43
Lisäyksenä vielä kun mieleen juolahti, livedataa lukijalla katsoessa näyttää polttoaineen lämpötilaksi -40C kelistä riippumatta. Onko normaalia?
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 11.12.2021, 17:57:10
Autolla nyt ajettu taas pari sataa kilometriä ja toimii ihan normaalisti lukuunottamatta muistissa olevaa torque monitoring vikakoodia.
Kaasun ”hyökkäävyyttä” ei nyt ole esiintynyt. Voiko olla että oppii jotain arvoja uusiksi puhdistuksen jälkeen kun käytettiin irti?

Seuraillaan tilannetta jälleen ja jatketaan kun jotain ilmenee.

Ohi aiheen, Volvon lämmityslaitteeseen tuli potkua oikein kunnolla kun kenno vaihtui uuteen Behrin originaali kennoon. Nyt tulee niin kuumaa että sormia polttaa ja hyvin nopeasti hytissä tukalan kuuma. Kannatti satasen sijoitus tässä yhteydessä.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 26.12.2021, 17:06:33
Puhdistuksen jälkeen ajettu noin 1000km siten että muistissa ollut vikakoodi ECM-990F (torque monitoring) nyt kuitenkin tuli koodi ECM-640A (inlet camsaft control). Auto myös hävitti tehoja alakierroksilla ja palautui normaaliksi vikakoodien nollauksella ajossa.
 
VVT-pyörä vaihdettu muutama tuhat km sitten ja solenoidi puhdistettu 1000km sitten.

Viallinen VVT-solenoidi ilmeisesti voisi selittää hyvinkin molemmat koodit (640A + 990F) ja seuraavana kannattaa varmaan koittaa solenoidin vaihtoa?

Alkaa kyllä mielenkiinto loppua kun ei vikaa löydy.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Herkules - 26.03.2022, 15:50:56
Oliko vika lopulta kuitenkin siinä solenoidissa? Luulisin niin. Solenoidi kannattaa ostaa Volvolta (200 e), eikä mistään muualta, niin säästyy paljolta turhalta vaivalta.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 26.03.2022, 18:20:44
Oliko vika lopulta kuitenkin siinä solenoidissa? Luulisin niin. Solenoidi kannattaa ostaa Volvolta (200 e), eikä mistään muualta, niin säästyy paljolta turhalta vaivalta.
Vieläkään ei aukottomasti ole selvinnyt missä vika.
Nyt huohottimen vaihdon jälkeen vikavalo tuli toissapäivänä ensimmäistä kertaa.
Tähän asti antanut melkein heti koodia torque monitoring (ECM-990F) ja nyt kun vikavalo jälleen syttyi, oli tämän koodin lisäksi koodi ECM-640A, eli camsaft control intake.

Nyt pysyi valo sammuksissa ainakin 1500km ja muutaman kuukauden.

Solenoidin siis puhdistin huolella ja siitä tuli mielikuva että hyvin kepeästi liukuu. Tosin ei sekään pois suljettua ole että vika kuitenkin löytyisi sieltä.

Viittaako vika solenoidiin vai mahdollisesti virheelliseen VVT-pyörän asennukseen vai mihin lie? Pystyykö näitä poissulkemaan joku harrastaja Oulun seudulta joka omistaa VIDA:n?
Ei kiinnostaisi summassa vaihdella osia kun tuntuu olevan niin sitkeä vika paikallistaa.

Kommenttina vielä että lopultakin MAP-anturin koodi on pysynyt poissa ja tämä erittäin todennäköisesti aiheutui huohottimen vuodosta (imuvuoto).
Kaasuläppäkotelon ongelmiinkaan en usko.

Olisi mukava löytää vika jolloin voisi huolettomasti ajella mutta vaikeaa on.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jak900 - 26.03.2022, 20:19:16
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-640A

https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-990F

Noissa linkeissä tarkistettavat kohteet mitkä voi nuo koodit aiheuttaa, siinä puuhaa hetkeksi.
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: Wollee - 26.03.2022, 20:51:00
https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-640A

https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-990F

Noissa linkeissä tarkistettavat kohteet mitkä voi nuo koodit aiheuttaa, siinä puuhaa hetkeksi.

Nuo on käyty jo moneen kertaan lävitse mistä voi johtua. Se vain ei ole selvinnyt mistä johtuu
Otsikko: Vs: V70 2.4 vm. 2005 - keltainen vikavalo.
Kirjoitti: jak900 - 26.03.2022, 21:22:11
Vidalla tuon vois todennäköisesti selvittää. Joku joka omistaa niin ilmoittautuu, itse vähän turhan kaukana.