Autodiagnoosi  Carcom Oy

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 137448 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #255 : 12.02.2021, 10:40:33 »
Niin, auttaiskohan tuo kun lavuaarin ylivuotoputkessa on haisevaa hometta ja sitä ei saa nuohottua rakenteensa vuoksi. Tulppa alapäähän ja jarrunestettä sisään?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #256 : 12.02.2021, 16:08:05 »
Cillit Bangia pullollinen sisään?

https://tekniikanmaailma.fi/paras-homeenpoistoaine-2019/

En ole ihan varma mitä kaikkea viemäriin saisi kaataa, mutta siivousaineita nyt varmaan ainakin...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #257 : 12.02.2021, 19:43:53 »
Tota joskus kokeilin ehkä liian hennosti, pullollinen kuulostaa paremmalta!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #258 : 13.02.2021, 11:24:33 »
Pelkkä akku vai asennettuna?
Bilteman "Yellow top" on yllättävän halpa AGM:ksi :D https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akut/agm-akku-2000028225

Katoin tänään koneella ja nythän tuolta löytyi noita AGM-akkuja. Mobiililaitteilla en saanut näkyviin, enkä saa vieläkään. 70 Ah versio maksaa 169 euroa, lienee tosiaan halvin AGM ja 4 vuoden takuukin. Ostamassani parikymppiä kalliimmassa GS:n tuotteessa on vain 2 v.

Bilteman sivut on kyllä kököt, tuo mobiililaiteongelma ja rekisterinumerolla haettaessa ei tarjoa Jumpyyn AGM-akkuja ollenkaan. Mittojen ja napojen puolesta kyllä näyttää sopivalta tuo 70 Ah versio.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #259 : 14.02.2021, 13:46:06 »
Corsan toinen tankkaus: 6.9 l/100 km 95:sta. Vertailun vuoksi mainittakoon, että samanlaisessa, ehkä jopa hieman kevyemmässä ajoprofiilissa 740:n edellinen kulutus oli reilut 12.5 l/100km 98:a.

Katoin että Corsassa olisi öljynvaihtoväli 30 tkm  / 1 vuosi. Huoltokirjaa kun selailin, niin yksi öljynvaihtoväli on venähtänyt melkein 32 tonniin. Muuten on vaihdeltu pääasiassa 15-20 tkm välein, mutta ei välttämättä joka vuosi. Jos tää rupeaa kestämään kasassa, niin minulla kerta vuoteen tarkoittanee n. 15 tkm välein, mennään sillä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #260 : 14.02.2021, 20:26:39 »
Corsan toinen tankkaus: 6.9 l/100 km 95:sta. Vertailun vuoksi mainittakoon, että samanlaisessa, ehkä jopa hieman kevyemmässä ajoprofiilissa 740:n edellinen kulutus oli reilut 12.5 l/100km 98:a.

Katoin että Corsassa olisi öljynvaihtoväli 30 tkm  / 1 vuosi. Huoltokirjaa kun selailin, niin yksi öljynvaihtoväli on venähtänyt melkein 32 tonniin. Muuten on vaihdeltu pääasiassa 15-20 tkm välein, mutta ei välttämättä joka vuosi. Jos tää rupeaa kestämään kasassa, niin minulla kerta vuoteen tarkoittanee n. 15 tkm välein, mennään sillä.

Aika huimasti vie Volvo, oma vie (n. puolet kaupunkia) 9.5l/100km. Joku 25tkm tainnut vai 35tkm mennä samalla kulutuksella. Kuitenkin selkeesti toi nokka tuo hieman vielä kulutusta perus F koneeseen.

Tosin ajoin kyllä sportti Suzukilla ratapäivät laskettuna desin kaks pienempää kun Corsa, Japskit on pirun pihejä.

Laskennallisia, kulutusmittarit näyttäneet omissa väärin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #261 : 14.02.2021, 20:39:42 »
Onhan nuo ihmeellisen kovia lukemia, ei ole kauheasti kaupunkiajoakaan... Kylmäkäynnistyksiä tietty jonkin verran... Edellinen Volvon tankillinenhan meni n. 15 l/100 km kulutuksella... Pakkaset ja kaasarikone, ryyppyä saa tarjota antaumuksella... Parikymmentä raatia ja olikohan 12 km kohdalla lämmöt normaalissa ja uskalsin laittaa ryypyn kokonaan pois... Kesällä kuitenkin ajelin tuota ihan samaa väliä alle 8.5 kulutuksella. Odotan innolla millaisia lukemia Micralla saa, jos nyt ikinä saan sen ajokuntoon...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #262 : 14.02.2021, 21:12:03 »
En tiedä vaikuttaako volvon kaasuttimessa tai yleensäkään toimiiko, mutta omista kaasutinvehkeistä (alle 1.5 litrasia) olen ryypyn säätänyt aina siten, että avaa hieman reilummin kaasua ennenkuin sulkee ryyppyläppää.
Vaikuttanut kylmäkäynnistysten kulutukseen todella paljon. Yhdessä moottorissa keräsi nokipiikin tulpan kärkeen kaupunkipörräyksessä kylmäkäynnistysten kanssa, mutta ongelma poistui säädön jälkeen.

Liki aina nuo omat esimerkit ovat kovilla pakkasilla lähteneet niin, että ryyppy päälle, pari polkaisua, startti ja käymään. -20 pakkasilla on saanut noin minuutin jälkeen työntää ryypyn jo senverran pois, ettei juurikaan ryyppyläppä enään ole kiinni.
Saattaahan se hiukan yökkiä kylmällä kelillä kaasua painaessa, mutta kuuluu kaasutinmoottorin sielunelämään.

Toki jos seokset ovat laihanpuoleiset jollain osa/siirtymäalueella, niin tarvitsee ryyppyä pitkään.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #263 : 17.02.2021, 07:41:05 »
Niin, auttaiskohan tuo kun lavuaarin ylivuotoputkessa on haisevaa hometta ja sitä ei saa nuohottua rakenteensa vuoksi. Tulppa alapäähän ja jarrunestettä sisään?

Tuosta tuli vielä mieleen että viemärirakeellahan lähtee jokseenkin kaikki orgaaninen materiaali väkivaltaisesti kuohuen ja poristen, hyvää tavaraa. Tuota olen tainnut käyttää:

https://www.tokmanni.fi/viemarirae-1-kg-6419652123465

Natriumhydroksidia eli lipeää, melkoista myrkkyä.

Volvon kaasarista vielä sen verran, että muuten toimii aika hyvin, mutta kylmänä tosiaan saisi alapää olla laihemmalla ja yläpää rikkaammalla. Tyhjäkäynnin korotus kylmänä voisi olla myös vähän isompi. DGV-tyypin (tai kaasareiden yleensä...) säätömahdollisuudet eivät kaikkeen taivu, siksihän ne sähköruiskut on keksittykin... Käyntiin lähtee ja ajokelpoinen on, joten päästelen menemään tyytyväisenä. Kylmänä rankasti kuristettuna meno on ihan hauskan kuuloista *römp-römp-römp-römp*... Menköön kaasarinostalgian piikkiin :)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #264 : 17.02.2021, 09:19:22 »
Jumpy vuoteli jäähdytysnestettä aika reipasta tahtia, ihan seisoessaankin. Löysin makeaa nestettä vaihdelaatikon alapinnasta, joten tutkin mitä siitä kohdalta ylempää löytyy. Peilin kanssa katsoin termarikoteloa, löytyi tippa...



...joka tipahtikin kohta peilin päälle:



Lämpöanturin tiiviste mennyt huonoksi. Uuden anturinkin saisi ihan kohtuuhinnalla, mutta löysin kyseisen o-renkaan mitat (osanumero 1338 G5: 19,6x26,9x3,65 mm)... Tiivistelajitelmassa oli tosi lähelle samankokoinen:



Oli jopa tiukka, piti voidella silikonirasvalla että sain anturin takas paikalleen. Ei ole enää nestettä hävinnyt, kerrankin helppo ja halpa korjaus(?)...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #265 : 19.02.2021, 07:35:13 »
Tuoreet hankookit alle ni uskaltaa ajella:



Winter i*Pike LT 205/70R15C, 520e.

Poltti vaan taas startin sulakkeen... Taidan viedä pajotettavaks johonkin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #266 : 19.02.2021, 07:39:38 »
Ennen pajareissua katso itse moottorin maa(t) ja startin plussa.
Ainakin italialais "autoissa" maajohto vaihdelaatikon päädystä koriin on yksi yleisimmistä starttiongelmien aiheuttajista. En tiedä onko tässä ko. piuhaa olemassa, mutta luulisin kun samalla alustalla lienee nuo italian "autot".

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #267 : 20.02.2021, 14:45:42 »
Tutkikoot pajalla mikä sitä vaivaa, laiskottaa ja en jaksa tuota tutkia sen enempää...

Sen sijaan Micran lämppäriongelmaa olen jaksanut tutkia, nyt sain jo lämpöä tulemaan kabiiniin.

Vesipumppu ei ollut tällä kertaa se varsinainen ongelma, mutta en kehdannut vanhaa laittaa takaisin (uusi on Aisin WPN-063, 23 euroa):



Erittäin ärsyttävässä paikassa. Sentään kaksi viidestä kiinnitysruuvista näkyy, muut sitten sokkona:



Alapuoleltakaan ei pääse sen paremmin käsiksi, mutta siellä se pilkistää:



Hihnat pitäisi uusia, en uskaltanut hommata uusia kun en ollut varma minkäkokoiset tuonne menee. Laitan tähän ylös niin osaan hankkia oikeat:
Vesipumppu+tehostin = 4PK763 (760 motonetin mukaan...)
Laturi = 6PK675 (Nissanin mitäänsanomaton koodi tuolle näyttää olevan 11720 1F700. Varaosatukkurit tarjoavat tuolle pituuksia 673-680 mm)

Kenno paikallaan:



Laitoin mukana tulleen tiivistenauhan kennon ympärille. Yläpäätä lisätiivistin ovitiivistenauhalla, uusi kenno on paljon ohuempi kuin vanha.

Vesipumppuun hihnapyörä, hihnat paikoilleen, nesteet sisään ja kone käyntiin... Jonkin aikaa sai käytellä ja lisäillä nestettä että kurlasi viimeisetkin ilmat pois ja alkoi sisäkenno lämpenemään. Ei näkynyt vuotoja, joten puhallinkotelo paikalleen ja testailemaan => lämpöä tulee... Ei mikään kuuma puhallus mutta sainpa lasit sulateltua.



Seuraavaksi kojelaudan kasausta ja testailemaan tarkeneeko tuolla ihan ajellakin.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #268 : 20.02.2021, 20:03:35 »
Auton vieressä alkoi tuoksumaan bensa. Kattelin täyttöputkea, alapäästä oli letkunkiristin kadonnut johonkin - laitoin uuden:



Ei auttanut, vuotaa silti eli täyttöputki on puhki >:(

Laitoin kojelaudan paikoilleen:



Käyttelin lämpimäksi ja totesin että aika heikonpuoleista on lämmöntuotto edelleen. Ajattelin että käyn ajamassa pikku lenkin, josko sitten lämpenisi. Kurkkasin konehuoneeseen ja totesin että tiputtelee jäähdytysnestettä jostakin termostaattikotelon tienoilta... Kokeilin kiristää letkunkiristintä sillä seurauksella että vuoto vain paheni... Noh lopputulos näkyy kuvissa:





Letkunippa ruostunut puhki :buck2: Voihan korroosio sentään...

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #269 : 21.02.2021, 15:54:56 »
Ruoste se oli omassakin tapauksessa Microbin pahin vihollinen. Välillä tuntui, että muovikin ruostui tuossa autossa. Täyttöputken jouduin kans vaihtamaan, parin pohjan paikkahitsauksen jälkeen lähti pesupallo vaihtoon. Ei ollut oma auto, vaan äitini kauppakassi, mutta paljon sitä tuli kidutettua. Termarin olet vissiin jo vaihtanut? Auki jäänyt termostaatti takaa haalean hönkäyksen talvella.
Kannattaa ajaa kunnon lenkki ja varautua lisäämään jäähynestettä sen jälkeen, ainakin itellä järjestelmästä tuli ilmaa vielä ilmauksen jälkeenkin.
V60 T8 -19

 

Proturbo  Autodiagnoosi