Futurez  Kulkukoira

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 495 Vastauksia
  • 138058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
ML:n korjaus- ym. kustannuksiin laitoin laskelmaan 1200 euroa/vuosi, mikä ei tosissaankaan ole yläkanttiin arvioitu, edellisen parin vuoden kokemuksella...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
ML:n korjaus- ym. kustannuksiin laitoin laskelmaan 1200 euroa/vuosi, mikä ei tosissaankaan ole yläkanttiin arvioitu, edellisen parin vuoden kokemuksella...
Tuo todella alakanttiin laskettu. Omaan S80 meni 3 vuodessa 12 tuhatta korjauksiin.

Edit: tuo sinulla nyt parin vuoden kokemuksella? Työlle et ole laskenut arvoa kun itse tekee?
« Viimeksi muokattu: 02.09.2021, 07:38:44 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
No jos on "hyvä" vuosi niin tuo voi toteutuakin... Mut sit kun tarvii uusia rengastusta ja katastuksessa käsketään uusia muutama tukivarsi ja vetarit alkaa naputtaa... Niin eipä ole halpaa ei...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tuo todella alakanttiin laskettu. Omaan S80 meni 3 vuodessa 12 tuhatta korjauksiin.

Edit: tuo sinulla nyt parin vuoden kokemuksella? Työlle et ole laskenut arvoa kun itse tekee?

No en ole uskaltanu todellisia kustannuksia laskea, ja omalle työlle en laskenu hintaa...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vielä kertauksena... Onkohan tässä nyt jotain mitä en tajua / ole ottanut huomioon...
Corsa 1.2 TwinPort 2008 n. 330 e/kk (rahoituskuvio mukaan laskettuna)
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active 2021 n. 381 e/kk
Renault Zoe Z.E. 40 Life 2020 n. 377 e/kk

Jos Corsan rahoituksen maksaisi pois (kuten tarkoitus on) niin sen kulut olisivat n. 230 e/kk. Ikivanhalla Micralla hyvällä tuurilla ehkä voisi päästä n. 200 e/kk.

Eihän vanhalla pikkuautolla ajamisessa ole mitään järkeä ??? Ainakaan jos yhtään arvostaa omaa mukavuuttaan ja terveyttään...


Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Varmaan kun corsan olet maksanut pois, se on oma. Kun yariksen maksusuunnitelma tulee loppuun, pitää laittaa tonneja pöytään tai myydä auto.

Oletko muistanut tayskaskon ottaa mukaan laskuihin?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Joo, täyskaskot on huomioitu. Paitsi että laskin Corsan nykytilanteen vahingossa näköjään pelkällä liikennevakuutuksella, maksan siitä siis todellisuudessa vielä hieman enemmän kuin tuon 330 e/kk :buck2:

Eli maksusuunnitelman mukaisesti joskus reilun vuoden päästä omistaisin 14 vuotta vanhan Corsan, ja se ns. halpa ajo alkaisi. Paitsi jos tulee 1200 euron remontti, tai pari 600 euron ylimääräistä kustannuserää - jolloin taas kyseisen vuoden kustannukset saa laskea lähes samaksi kuin uudella pikkuautolla olisi...

Ja ilman ylimääräisiä kustannuksiakin ajelisin naarmuisella manuaalivaihteisella autolla, ilman vakionopeudensäädintä, kuluneella tuulilasilla ja samentuneilla ajovaloumpioilla... Kosmeettisen haitan lisäksi osa noista on ihan turvallisuustekijöitä... Ja passiivinen sekä aktiivinen turvallisuuskin ovat lähtökohtaisesti yli vuosikymmenen takaa...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Ja sen uuden auton maksusuunnitelman ei ole tarkoituskaan tulla loppuun, eli niitä tonneja ei ladota pöytään vaan auto palautetaan ja otetaan seuraava samanlainen diili taas vuodeksi eteenpäin...

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Mitä jos alkaisit tekemään palapelejä vaikka sen aikaa kun et oo korjaamassa autoa? Melkoinen aivoriihi täällä menossa. :D

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tykkäsin palapeleistä nuorempana, nykyisin tykkään numeroiden latomisesta exceliin ;D Tilasin just 139 euron jarruputkityökalun et saa väännettyä mersuun uudet putket... Mietin et jos senkin rahan käyttäisi siihen uuden auton kk-erään ja yli jääneen vapaa-ajan vaikka polttopuiden tekoon tai johonkin maalipinnan myllyttämiseen tai lasien pinnoittamiseen  :D


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Sivuhuomautus 1: Jos laitan exceliin 740:n riville sarakkeeseen "huollot" 1200 euroa (eli 100 e/kk, joka kattaa siis kaiken muun kuin vakuutus+vero+polttoaine+rahoitus) on lopputulos n. 360 e/kk.

Sivuhuomautus 2: Vastaavasti vaimon upouuden Corollan kokonaiskustannus ekalta vuodelta olisi hieman vajaat 500 e/kk.

En ole Corsaan ollenkaan niin kiintynyt, ettenkö heivaisi sitä silmää räpäyttämättä mäkeen ja tilalle vaikka tuo vuoden vanha Zoe. Kilsoja noissa soppareissa on lähes aina 15k/vuosi, joka sattumoisin vaikuttaisi juuri ja juuri riittävän kumpaankin meidän autoista (meillä on aika tarkalleen saman pituiset työmatkat, täsmälleen päinvastaisiin suuntiin...)

Tai miksipä ei ajaisi herraskaisesti vanhalla seiskanelikantilla, kun kerta edes uudella pikkuautolla ajamalla ei siihen verrattuna saisi euroja säästymään...

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Miulla on nyt jokapäiväisessä ajossa ollut -03vm V40 1.9d 5v manuaali.
Todellinen kulutus n. 5-5,4l/100km dieseliä, menisi pienemmälläkin jos ei olisi vikatilassa (oireiden perusteella tod.näköisesti vnt ahtimen siivet jumittelee tai säädin ei toimi oikein).

Omilla ajoilla n. 160-165€/kk + huollot (tavoitteena max 500€/vuosi) ja ostohinta 700€.

Jos tulee pidempää ajosuoritetta, niin näkisin että pienehkö diesel on oikein hyvä vaihtoehto.

Uuden tai uudehkon auton hinta romuttaa sen kilpailukyvyn näihin tonnin tai alle 'suht taloudellisiin' autoihin nähden.
Sitten jos asettaa lisää kriteereitä, kuten esim. turvallisuus, luotettavuus.. varusteet ym. niin toki sitten uudempi auto alkaa vaikuttamaan paljon paremmalta vaihtoehdolta.

Joku uudehko Yaris hybridi esimerkiksi on satavarmasti luotettavampi kuin vaikka 18 vuotta vanha Volvo (Renault).
Siitä 18v vanhasta Volvosta ei koskaan voi tietää, mitä siitä hajoaa (seuraavaksi).  :)

Kyllä sillä Corsalla varmasti paljon mielekkäämpää se ajo on kun Micralla.
Se on varmasti helpoin vaihtoehto pitää se Corsa, kun tietää ainakin sen kunnon.
 Toisen käytetyn osto kun on lähtökohtaisesti aina riski, välillä sattuu kunnon pommi kohdalle jota saa joka ilta olla ropailemassa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Corsa on tähän asti ollut luotettava eikä katsastuksessakaan tullut huomautettavaa, eli näyttäisi että ei sattunut mikään pommi kohdalle tällä kertaa.

Nuo mainitsemasi lisäkriteerit ovatkin se asian pihvi tässä... Alkaa väkisinvaihdettava ja vanhanaikaisella tekniikalla varustettu Corsa varustepuutteineen tuntumaan ankealta, kun tietää mitä herkkuja uusista (pienistäkin) autoista löytyy.

Missään tapauksessa ei käytettyä tuon tilalle, takuunalainen vehje tai ei mitään. Lasken vuosibudjettini jossakin vaiheessa kun ehdin ja päätän sit pystyykö laittamaan sen n. 150 e/kk lisää autoiluun vai jatkanko Corsalla.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Corsa on tähän asti ollut luotettava eikä katsastuksessakaan tullut huomautettavaa, eli näyttäisi että ei sattunut mikään pommi kohdalle tällä kertaa.

Nuo mainitsemasi lisäkriteerit ovatkin se asian pihvi tässä... Alkaa väkisinvaihdettava ja vanhanaikaisella tekniikalla varustettu Corsa varustepuutteineen tuntumaan ankealta, kun tietää mitä herkkuja uusista (pienistäkin) autoista löytyy.

Missään tapauksessa ei käytettyä tuon tilalle, takuunalainen vehje tai ei mitään. Lasken vuosibudjettini jossakin vaiheessa kun ehdin ja päätän sit pystyykö laittamaan sen n. 150 e/kk lisää autoiluun vai jatkanko Corsalla.

Ostaa sellasen Yariksen käytettynä, niissä kun joutuu vaan vaihtaa vähän jarrupalaa ja levyä kun ruostuu.  :D

Priuksessa (lähes identtinen tekniikka) 350tkm 17v ja uusittu huoltojen lisäksi käsijarruvaijerit, kengät ja etupyörän laakerit. Mutta toi nyt olikin parin huntin ostos.
Jossain vaiheessa varmasti hyytyy, mutta aika loppuun hiottuja laitteita jos kestää noin pienellä 350tkm. Edes ilmastointia ei ole täytetty koskaan ja toimii.  :D

Kuitenkin 350tkm ajettuna kuluttaa lyhyellä työmatkalla (90kmh ja 2km kaupunkia) alle 5. Ehtii se nyt just lämpeemään. Ja jos ajaa alle n. 76kmh niin kulutus on n. 4 (eikä vaikuta juurikaan onko kaupunki pysähtelyä koko matka).
Uudemmissa astetta parempi tuo hybridiosuus vaikka samaa tekniikkaa.

Uusien 2.0 koneellisten litium (ja tais olla ihan uus yariskin) akuista ei vielä mitään käsitystä. Eiköhän ne ole Toyotaa kanssa.

Itse kanssa päivittämässä johonkin järkevämpään uudempaan, kun ei jaksa ropata vanhoja.
Ja ei mielellään mitään premium autoa kun päivittäin näkee kauhutapauksia esim. Volvoista... Premium vikoja... Tosin onhan ne mukavempia ajaa...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Jostain syystä käytetyt Yarikset on niin kalliita, että mieluummin ottaa ihan upouuden aina vuodeksi kerrallaan... Ei tarvis koskaan mitään renkaitakaan olla uusimassa eikä katsastuksessa käyttää.

 

KL-varaosat  Race.fi