Proturbo  Autodiagnoosi

DIY-puuhastelut jatkuvat, nyt työn alla mm. MB W163, W124, Micra K11, Golf MK3

  • 494 Vastauksia
  • 136412 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #270 : 22.02.2021, 12:00:15 »
Ku oiskii vaa nuo perus leimahitsaukset... Ikävää ku tämän kanssa saa niiden lisäksi ihmetellä vaikkapa noita mätimisen aiheuttamia nestevuotoja milloin mistäkin :buck2: Mut vielä ei luovuteta!

Eilen kävin irroittelemassa purkuautosta termarikotelon (isot kiitokset käyttäjälle FenixOmena!) ja sen avulla sain nesteet pysymään sisällä ja Datsunin taas ajokuntoon.

Ehjä osa paikallaan, siellä virranjakajan alla piilossa se majailee:



Tänään lähdin rohkeasti Micralla töihin ja onhan tuossa selkeä parannus entiseen... Mutta luvattoman heikkoa oli lämmöntuotto edelleen... Pitää kokeilla uutta termostaattia vielä laittaa, nythän tuossa on paikallaan se mikä siinä purkuautossa sattui olemaan. Lämpömittari pysytteli koko ajomatkan hieman vaakatason eli puolenvälin alapuolella ja eipä tullut ainakaan hiki ajellessa...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #271 : 22.02.2021, 12:04:58 »
Jos se uusi kenno oli ohuempi kuin vanha, niin siellä se kylmyys nyt asustelee.

Been there done that, italialaisten kanssa tämä on tullut pari kertaa karuna yllätyksenä (pohjoismaihin on eri lämmityslaite kennoineen kuin muualle).

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #272 : 22.02.2021, 22:06:55 »
Oli joo ihan reilusti ohuempi, muuten aika lähelle samat mitat.

... (pohjoismaihin on eri lämmityslaite kennoineen kuin muualle).

Tuota en voi ymmärtää, miten voi olla kannattavaa suunnitella erilaisia lämppäreitä samaan autoon... Tietty ennen vanhaan kiskottiin siitä automaatti-ilmastoinnista tms. paremmasta vaihtoehdosta ihan käsittämättömät preemiot, mutta eikös nykyisin se ole jo historiaa ja joka kipossa on se automaatti-ilmastointi?

Testailin tänään lisää, tässä havaintoja (ulkona nyt -15):
- Tyhjäkäynnillä koneen lämmöt eivät nouse lähellekään puoltaväliä, sisälle puhaltaa haaleaa ilmaa. Jaksaa kirkastaa tuulilasin ja etusivulasit. Flekti ei enää pyörähtele tyhjäkäynnillä.
- Kaupunkisuhauksessa jotakuinkin sama tilanne kuin tyhjäkäynnillä.
- Maantielle lähdettäessä koneen lämmöt nousevat vajaaseen puoleenväliin ja jonkin ajan päästä lämmöntulo sisälle lakkaa totaalisesti. Puhaltaa edelleen pelkkää kylmää vaikka siirtyisi kaupunkisuhaukseen tai tyhjäkäyntitestailuun.

Teoriat:
- Järjestelmä on niin pahasti korroosio- yms. muhjun kourissa, että sisäkennon vesikierto lakkaa jotakuinkin kokonaan kun termostaatti aukeaa ja nesteelle löytyy helpompi reitti syylärin läpi.
- Termostaatti toimii huonosti eikä mene kiinni ennenkuin kone on sammutettu ja jäähtynyt kunnolla.
- Uusi kenno ei (vielä) rajoita kiertoa (ellei sekin ole jo tukossa ruosteesta), vaan sisäkierron muussakin letku/putkistossa on tuketta.

Kunhan kelit lauhtuvat niin taidan valuttaa taas nesteet pihalle ja tutkia/vaihtaa/puhdistaa lisää jäähdytysjärjestelmän osia...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #273 : 22.02.2021, 22:20:47 »
Käytäppä se kylmästä lämpimäks kokeillen ala ja ylävesiletkua. Jos molemmat lämpee niin termari kusee läpi.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #274 : 22.02.2021, 23:13:53 »
Tyhjäkäynnillä ainakin ylävesiletku ja syyläri pysyvät kylminä.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #275 : 23.02.2021, 08:57:21 »
Tyhjäkäynnillä ainakin ylävesiletku ja syyläri pysyvät kylminä.
Tsekkaa se termostaatti. Mites ajon jälkeen? Ootko testannut letkuja sen jälkeen? Ja järjestelmässä ei ole ilmaa? Clio käyttäytyi just tuolla tavoin kun oli ilmaa järjestelmässä (edellinen omistaja oli asentanut letkulämppärin väärin ja sen takia ilmaaminen ei tahtonut onnistua)
V60 T8 -19

Poissa kipetys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #276 : 23.02.2021, 09:31:10 »
Itsellä lämpö ongelmat ratkennu lähes aina, uudella termarilla. Tai jos on laitettu liian kylmä termari, niin ne ei talvella jaksa tuottaa tarpeeksi lämpöä sisälle. 3-5 asteen erolla saattaa olla iso merkitys, huomattu on  :D  Ja jos epäilee järjestelmässä olevan rojua, niin pesuaineet sisään, kunnon huuhtelu perään.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: dneproshin's garage(s): Micra K11 1.3 & Corsa D 1.2
« Vastaus #277 : 23.02.2021, 19:45:56 »
Tuoreet hankookit alle ni uskaltaa ajella:

Winter i*Pike LT 205/70R15C, 520e.

Poltti vaan taas startin sulakkeen... Taidan viedä pajotettavaks johonkin.
Jos on yhtään samanlainen ku henkilöautomallit (Citroen), ni luultavasti startti alkaa olee vaihtokunnossa (käytännössä).
C4 malliin on esim. tehtaan tiedote laittaa 5A isompi sulake alkuperäisen tilalle jos vanha palaa.
Jos vielä palaa, ni sit startti uusiks. Ranskalaiset.. :D

Uudemmat Ooppelit alkaa olemaan ainakin pohjasta kohtuu kestäviä. Mainettaan parempia.
Varmasti ihan kelpo käyttis, myös pidemmälle aikavälille - vaikken noiden koneiden kestosta osaa juuri mitään sanoa (en oo perehtyny). :)

Lainaus
- Termostaatti toimii huonosti eikä mene kiinni ennenkuin kone on sammutettu ja jäähtynyt kunnolla.
99% varmuudella termostaatti aukeas liian aikaisin / jää auki. Oireiden kuvauksen perusteella.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Startin ne vaihtoivat:



Kolme kertaa jo lähtenyt käyntiin operaation jälkeen, huomenna aamulla neljäs yritys... Tuossa itse asiassa taisi olla se 5A isompi eli 25A sulake kun eka kerran huomasin vian... Itse laitoin 20A ja se taisi kestää yhden starttauksen. Sit laitoin taas uuden 20A, jolla sain vielä kerran tuon käyntiin ja ajettua pajalle.

Corsa on aika hyvä ajaa, siinä on vähän sellaista isomman auton tuntua. Se tuntuu jotakuinkin valtamerilaivalta Micraan verrattuna, joka taas on kaikilla mahdollisilla mittareilla todella pieni auto ja kevyt kuin mikä. Ja sen todellakin huomaa, hyvässä sekä pahassa.

Tankkasin taas Corsan, nyt kulutus oli 6.6, sama ajoprofiili kuin tähänkin asti. Aamukäynnistys roikan päästä ja iltapäiväkäynnistys kylmiltään. Reilu 30 km suuntaansa - pikkuisen taajamaa molemmissa päissä, niiden välillä 100 km/h valtatietä, kaupunkiajoa liikennevaloineen ja 80 km/h pienempää tietäkin kohtalainen pätkä.

Datsunin termostaatin tutkiminen on seuraavana listalla, jos ei mitään yllättäviä porsimisia taas tapahdu...

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Purkuautosta napattu termari oli 82:nen. Autossa oli paikallaan ennen sitä 88, ja ostin motonetista näköjään täsmälleen samanlaisen uuden.



Testailin noita keittämällä kattilassa, lähinnä miten sulkeutuvat. Uusi oli paras, sulkeutumislämpötila taisi olla n. 85 astetta. 82:nen termari oli auki vielä 75:ssa.

Uusi paikalleen autoon ja testaamaan => edelleen sama tilanne, tyhjäkäynnillä saa sisälle mietoa lämpöä, mutta maantiellä lämmöntulo sisälle lakkaa. Lämmöt katoavat syylärin kautta ulkoilmaan siis, oletettavasti.

Pohdiskelen tässä että hommaisiko sitä vielä uuden, laadukkaaksi tiedetyn termarin jostakin... Mites sitruunahappo, uhka vai mahdollisuus? Viemärinavausrakeita en lähtisi kokeilemaan, lipeä taitaa olla alumiinille tuhoisaa...

Kaikesta päätelleen vanhan nesteen korroosionestokyky oli lakannut jo aikapäiviä sitten:



Teräsosista on lähteny rajusti tavaraa:



Kaikki on tiukan ruskean kerroksen peitossa. Vertailukohtana melko puhdas purkuauton osa:



Termarin mukana tuli pari tiivisteen aihiota, mutta kumpikaan ei ollut lähelläkään nissanin termarikopan muotoja. Leikkasin itse tiivisteen Bilteman 0.8 mm "Toranit"-levystä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1606
  • It's Hip To Be Square
Sitruunahappo on ainakin hellävaraista. Vinkkasin siitä äijälle, puhdisti sillä Sportagen järjestelmän kun lämmöntuotto oli heikentynyt, ja hyvin toimi.

Varmaan auttaisi tuohonkin, voi vaan kestää jonkinaikaa, jos kone on ruostejankkia täynnä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Ajelin Micralla parina päivänä töihin, sehän alkaa olla jotakuinkin ajokelpoinen lämmityslaitteen puolesta... Jaksoi joka kerralla työntää melkein koko matkan ajan (33 km valtatietä) sellaista juuri ja juuri lämmintä ilmaa sisälle. Sitruunahappoa aion vielä kokeilla jossakin välissä, ellei auto mene paaliin ennen sitä. Kevennyksenä kuva vanhasta vesipumpusta, sekin näyttää aika syöpyneeltä:



Corsan uusi avain saapui viime viikolla. Tänään kerkesin käyttää autoa Laakkosella, jossa tekivät uuden avaimen sopeutuksen. Heräteostoksena avaimenperä:



Yhteensä koko lysti maksoi sitten sen 260e. Ainoa auton mukana tullut ja osittain rikkinäinen vanha avain jää varalle.

Corsan pari edellistä kulutuslukemaa olivat 5.6 ja 5.9 l/100km. Runsaasti maantieajoa ja vähemmän taajamaa. Suhteettoman isoruokaiselta tuntuu noin pieneksi autoksi ???. Toki tuo näyttää painavan 1130 kiloa (=omamassa), mikä on näin maallikon silmään melkoinen lukema "supermini"-luokan autolle.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Micra on ollut satunnaiskäytössä, 721 kilsaa ajettu nyt yhteensä. Täyttöputki vuotaa, joten olen tankannut aina vain kahdella kympillä eli reilut 12 litraa per laaki. Absoluuttisen tarkkaa kulutuslukemaa ei siis pysty laskemaan, mutta keskiarvoksi tällä hetkellä muodostuu 5.14 l/100 km. Vaikuttaa varsin kohtuulliselta.

Corsan pari edellistä kulutuslukemaa ovat 6.95 ja 6.52. Luultavasti kelien lämpenemisen johdosta janoisuus vaikuttaisi olevan laskusuunnassa, mutta edelleen olen sitä mieltä että tuo imuroi bensaa todella paljon suhteessa auton menohaluihin ja ajotyyliin.


Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Kaksi kuukautta tuli ajoaikaa...



Silmämääräisesti havainnoituna takana on iskarit ja jarrut, mutta koneen arvoissa niiden olemassaolosta ei juurikaan näy jälkeä :P Paketin täydentää pahasti vuotava pakoputki ja kuskin puolen etulyhty, johon meikäläisen tuurilla ei riitä pelkkä polttimon vaihto...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Mutta mätää ei kuitenkaan vielä! Tietysti rahaahan tuohon menee, jos oikeasti kuntoon haluaa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Kulkukoira  Proturbo