Autoracing  KL-varaosat

Suurempi öljynkulutus jos taso lähellä ylämerkkiä, vai onko sittenkään?

  • 24 Vastauksia
  • 2747 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Tässä nyt herää kysymys, että miksi sitä öljyä edes pitäisi lisätä, ennen kuin tikku on minimissä?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Tässä nyt herää kysymys, että miksi sitä öljyä edes pitäisi lisätä, ennen kuin tikku on minimissä?

Ei yhtään huonompi kysymys.

Yleensä ottaenhan suurempi öljytilavuus on parempi, mutta onko jollain asteikon välisellä määrällä mitään käytännön merkitystä?

Ja jos suurempaa öljymäärää käytettäessä sitä tuppaa myös kulumaan enemmän, onko siitä enemmän haittaa moottorin epäpuhtauksia ajatellen?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Nieminen55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Ei yhtään huonompi kysymys.

Yleensä ottaenhan suurempi öljytilavuus on parempi, mutta onko jollain asteikon välisellä määrällä mitään käytännön merkitystä?

Ja jos suurempaa öljymäärää käytettäessä sitä tuppaa myös kulumaan enemmän, onko siitä enemmän haittaa moottorin epäpuhtauksia ajatellen?
Samoilla linjoilla.

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
On tullu monessa eri koneessa havaittua ,että tikun ylämerkki ei ole sama kuin ilmoitettu öljytilavuus+suodatin
niinpä olen jättäny monesti tutuissa koneissa vaille ylämerkkiä vain mittarin mukaan oikee määrä öljyä
sama kun jos kuluttaa ni joskus antaa mennä noin puoliväliin tikun merkkiä ni kulutus loppuu, syytä en tiedä
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5052
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Kas, kokemuksia.
Ainoa asia mitä kysyin oli että perustelkaa miksi söisi enemmän ylämerkissä?

Mulle on ihan se ja sama miten jonkun auto syö öljyä, itse en vain oikeen usko tuohon.
Johtuu varmaan siitä kun en omissa ole huomannut tuollaista.
Nimimerkillä eilen ylärajaan.

Nykyisessä käyttöautossa tuo ilmoitettu öljymäärä pitää varmaan kutinsa kun vaihdossa vitosen kannulla tulee vähän vajaa puolenvälin kun merkkien väli on 1.5 litraa. Sillä voi siis lähteä ajelemaan sen kummemmin tarkistamatta. ELK

Niinkuin tuossa aiemmin kirjoitin tuon paskan kertymisestä niin sanoin että lähtötilanne on uudet öljyt.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Joissakin isommissa moottoreissa on työn puolesta tullut vastaan kyseistä ominaisuutta. Ja jopa ihan useampi samanlaisella moottorilla varustettu auto piti öljypintansa puolivälissä vaikka koko 30tkm vaihtovälin mutta jos sitä yritti pitää ylämerkissä niin useampaan otteeseen sai lisätä.
Saman olen huomannut monessa työkoneessa ja ainakin Ivecon pakuissa. Laskee neljänneksen ja pysyy siinä. Turha yrittääkään pitää max merkissä silloin tuhlaa öljyä. Ja syytä tähän en osaa sanoa
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Niinkuin tuossa aiemmin kirjoitin tuon paskan kertymisestä niin sanoin että lähtötilanne on uudet öljyt.

Tämä on kyllä ymmärretty.
Mutta millä tavalla se paskan kertyminen nyt korreloi öljyn lähtötason kanssa?

Käsittääkseni tuolla on nyt pyritty selittämään, miksi öljy vain "näyttää" kuluvan täytenä nopeammin, ja vähennyttyään vaikka siihen asteikon puoliväliin, öljyn kuluminen ja likaantuminen saavuttaa mystisen tasapainon, luoden illuusion kulutuksen tasaantumisesta.

Jos se moottori täytettäisiin vaikka asteikon puoliväliin, eikö se saman algoritmin ja vakioidun öljynkulutuksen mukaan pitäisi painua asteikon alarajalle? Epäpuhtauksien osuus ja vaikutus pienempään öljymäärään lienee hyvin teoreettinen.

Mihin madonreikään se ylärajalle lisätty öljy katoaa, mitä ei tapahdu samoissa määrin alhaisempaan öljytasoon lisättäessä?

Perusteles välillä omiakin päähänpinttymisiäsi, muuten tämä on todellakin kuin uskovaisen kanssa inttäisi...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 788
  • www.vrcf.fi
Ainoa asia mitä kysyin oli että perustelkaa miksi söisi enemmän ylämerkissä?
Vähän tätä toin esille jo aikaisemmin bokserikoneen esimerkissä. Melko monissa moottoreissa se kampiakseli edelleenkin osallistuu erilaisista loiskelevyistä huolimatta myös roiskevoiteluun, ja tällöin ylämerkissä olevaa öljyä on enemmän liikkeellä -eli sitä on enemmän myös sylinterien seinämillä, joista aina pienenpieni osa päätyy palotilan kautta pois öljynkierrosta.

Mielestäni melko järkeenkäypä selitys?

Epäilevä voi suorittaa yksinkertaistetunkokeen esimerkiksi ruohonleikkurilla. Briggs&Strattonissa, ainakin minun yksilössä, on kiertokangessa erillinen "lusikka" tehostamassa voitelua. Täyttäkää desi pari ylimääräistä, niin lopputuloksen voi havaita ihan aistinvaraisesti.

Jos jollakulla on "penkki" tallissa, voisi testata myös Volvon moottorilla :)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5052
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
No voi kökkö sentään. :)
Yksinkertaisen kysymyksen esitin ja siitä nousee myrsky vesilasissa.

Mitään ns päähänpinttymiä minun ei tarvitse tässä perustella kun esitin vain kantanani että en ole huomannut sen enempää vievän oli öljytaso missä tahansa.

Se paska korreloi siten että uudessa öljyssä sitä ei vielä ole, öljyn kuluessa siihen ehtii suoraan aikaan verrannollisesti sitä kertymään.
Se siitä mystisestä tasapainosta.
Olen ateisti enkä kuulu mihinkään kirkkoon. :nohnoh

Lusikoita ja erinäköisiä kiiloja ja piikkejä on kangissa nähty ja niille se selitys on olemassa mutta kuinka sitä roiskevoiteluun osallistuvaa öljyä on enemmän jos öljy on ylätasossa kun tilanteena on periaatteessa lähes täysin levyllä eristetty öljytila josta pumppu vain pienen aukon kautta nostaa. Paluuaukot kyllä on.
No juu, vinokkaassa vaikkapa ei ihan niin tiivistä ole.

Ihan sinällään järkeenkäypä selitys niinkuin sanoit.

Sana on vapaa kunhan pysyttäis asialinjalla eikä lähdetä kenenkään henkilökohtaisia mielipiteitä sen enempää analysoimaan, sen tietää miten siinä käy. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
On tullu monessa eri koneessa havaittua ,että tikun ylämerkki ei ole sama kuin ilmoitettu öljytilavuus+suodatin
niinpä olen jättäny monesti tutuissa koneissa vaille ylämerkkiä vain mittarin mukaan oikee määrä öljyä
sama kun jos kuluttaa ni joskus antaa mennä noin puoliväliin tikun merkkiä ni kulutus loppuu, syytä en tiedä

Ne merkithän ovatkin maksimimäärä, mitä sinne saisi laittaa, ja minimimäärä, mitä siellä pitäisi vähintään olla. Totuus löytynee jostain sieltä väliltä.

Jos moottori on suunniteltu toimimaan sillä valmistajan ilmoittamalla öljytilavuudella, tuntuisi loogiselta, että suositeltua määrää käytettäessä myös kulutus olisi vähäisintä?

Toisaalta on myöskään hankala kuvitella, miten tätä vähäisempikään määrä vaikuttaisi ainakaan öljynkulutusta lisäävästi. Ei ole ikinä tullut mieleen kokeilla...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

KL-varaosat  Race.fi