Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: rausku - 23.01.2011, 01:23:59

Otsikko: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: rausku - 23.01.2011, 01:23:59
Projektin kohteena on käyttö/harraste volvoni. Auto on 89 vuoden turbo volvo, jolle rupesin tekemään koneremonttia, kun öljyä meni litra per 600km. Pitää tehä nyt tämmönen topickki missä voi kysellä kaikkea tyhmää.

(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/Volvo%20740/Volvo2.jpg)

(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/P6300314.jpg)

Eli tarkoitus ei ole tehdä mitään katukilpuria, mutta pienin muokkauksin/virityksin mieleinen meno peli. Teho tavoite uudella tekniikalla olisi max 200hp ahtojen ollessa alle 1 baarin. Mitä arvelette kestääkö turbon vakio kytkin enään luistamatta tuota 200hp:ta?

Ennen kone remppaa tehtyä on vain ulkonäöllistä(kirkkaat vilkut ja uudenmallin takavalot) ja laitettu sähkö flekti, jätetty takinmainen äänenvaimennin pois ja yritetty härkkiä ahtoja pneumatiikka osasta tehdyllä bleedillä. Mutta eipähän tuokaan oikein onnistunut ilman lastua.

Virityksiä/rävellyksiä nyt tulee se viginchipsin lastu, ilmaputsari tehdään vähän virtaavammaksi ahdot nostetaan siihen noin 0,8bar. Tarkoitus ois ostaa laajakaista lambda ja yritetään saada moottori jotenkin toimimaan tolla mototronicin moottorin ohjauksella.

Koneeseen tulee nyt siis aika pitkälti täydellinen kone remontti. Koneen sisälle tulee 13mm kanget, että kestäis edes vähän niitä ahtojen nostelua sekä jonkin sortin "kisa" kannentiiviste. Uskoisin että tällä kokoonpanolla saada jonkinlainen perus varmuus koko touhuun.

Ja sitten niitä kuvia kun ne on aina niin kivoja.

Pannu huone tällä hetkellä
(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/Volvo%20740/konetila.jpg)

13mm Kanget
(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/Volvo%20740/kanget.jpg)

Lohkoon tuli töhrittyä punasta maalia.
(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/Volvo%20740/Kuva0755.jpg)

Kanteen vaihdettu uudet pakoventtiilin ohjurit, venttiilin ohjurinkumit ja kansi oikaistu, koeponnistettu ja venttiilit säädetetty.
(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/Volvo%20740/kansi.jpg)

Muuten rupeis olemaan kaikki osat koossa paitsi apulaite hihnat pitää vielä ostaa + sitten vielä öjyn suodatin ja muuta pientä tilpehööriä.
(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/Osia.jpg)

Tuli teetettyä vähän tarroja, Tuossa tuo "kisa" kannentiiviste onko kellään kokemuksia, tekeekö tuolla mitään?
(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/P1220589.jpg)

Männät ja männän renkaat
(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/PB200599.jpg)

Lohko hoonattuna ja alakerta rupeis olemaan kohta nipussaan.
(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/2011-01-15184113.jpg)

Vinkkejä ruusuja ja risoja saa antaa aivan vapaasti!

Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: porko - 23.01.2011, 13:10:26
Siistin näköinen peli, ei ainakaan noiden kuvien perusteella pukkaa kukkaa mistään ! O0

Mulla oli samanlainen kuljetin aikaisemmin. Siinä oli joku lastu laitettu edellisten omistajien toimesta, valmistajasta ei tietoa. Motronic systeemi kuitenkin muuten täysin vakio, mitä nyt ilmanputsari kotelo avattu ja hieman avarampi putkisto. Paineita pidin kilossa tai karvan yli, eikä kyllä mitään ongelmia ollut. Muistaakseni kesäkelillä ahneena kokeilin missä tulee raja vastaan, ja oliskohan ollut noin 1,2bar kun alkoi nakuttamaan kovassa vedossa. Paremmalla coolerilla tuokin olisi ehkä vältetty. Orkkis turbon kytkin kyllä kestää vielä tuon vajaan kilon paineet, mutta laatikkoa kannattaa vähän sääliä. Nappivitosen ylivaihde (5.) voipi ottaa itseensä jos repii ylivahde kytkettynä. Kuuluisa 3:n rataspari kestää vielä tuon 200hp, mutta 250 (?) alkaa jo olla rajoilla.

Noilla moottoriromuilla ei ainakaan mekaniikan puolesta tarvitse pelätä. Kunhan pidät huolen että bensa riittää, eli se seosmittari on ihan hyvä ja halpa henkivakuutus. Goetzen tiivistettä nuo isot pojatkin käyttää, joten se on varmasti hyvä valinta.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: Half time - 23.01.2011, 15:15:53
Orkkis välijäähdyttimen korvaamista täys alumiini kennolla kannattaa kanssa miettiä jos rupee viilaaminen kiinnostamaan enemmänkin. Pakoputken vaihto 3" hormiin on kanssa sellanen pikku kiva piristys ahdetussa. turbo jos menee vaihtoon niin esim joku 19T mitsu on aika oiva valinta joka menee paikalleen tosi nätisti.
Kl-Racingilta saa "passar direckt" mallin kennoja ja JT-Tuning myy putkistoja.

Näyttää vielä sen verran siistille seiskalle että kannattaa koettaa siististi askarrella tollasta. Noita ei oikein kauheena enää siistissä kunnossa olevia ole, jotka siis tehtaan turboja.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: TVS - 23.01.2011, 16:34:31
Pahvi näyttää kovasti vakiolta götsin pahvilta, joka sinällään on "paras" ratkaisu tähän, eli mitään syytä ei ole laittaa tuon hifimpää pahvia. Motikka pelaa nuille tehoille(siis lastutettuna), ja pikkulohkon kanssa uusi vakio turbon kytkinsetti luultavasti pitää. Motikan kanssa suurin ongelma tulee olemaan kulutus, ei huipputehon saaminen näillä tavoitteilla. Itse laskeskelin, että tuo kun pitää sen arviolta 350Nm, maksaa 120e, ja kolmosen rattaat pitää noin 400Nm, ja SRE asetelma maksaa noin 300e, tulee meleko karmeen hintanen viimenen 50Nm, plus että tulee riski rikkoa laatikko kun ei ole sulaketta välissä.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rallivatanen - 12.02.2011, 12:48:06
Miten projekti etenee?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: puppet - 12.02.2011, 15:01:59
Missä päin tämä liikkuu? Kuopiossa näin kesällä samanlaisen  ???
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rausku - 13.03.2011, 22:57:23
Miten projekti etenee?

Rojekti etenee hyvinkin hitaasti mutta sitäkin epävarmemmin :D

Eli moottori saatu seuraavanlaiseen malliin. Ei puuttuis enään kun öljypumppu paikalleen, öljypohja paikalleen vauhtipyörä paikalleen, kytkin ja asetelma paikalleen + jotain rompetta vielä.

(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/Volvo%20740/13032011094.jpg)
Tää kuva on jo musta jonkin asteista taidetta!

(http://i755.photobucket.com/albums/xx196/Rausku66/Volvo%20740/P3130591.jpg)
Lambda anturi hommattu. Passaakos noita lambdan johtoja mennä kolvailemaan? Ja mistähän sais jonkun hyvän seos mittarin tälle, eikä hinnan tarvitsisi olla kovinkaan hirveä, ja tietysti mitä retrompi sitä parempi.

Eiköhän se tästä kevättä kohden valmistu tämäkin, juuri ajokauden alkuun.

 
Missä päin tämä liikkuu? Kuopiossa näin kesällä samanlaisen  ???
 

Jyväskylässähän tämä liikahtelee. En kyllä muista käyneeni kuopiossa tällä.

Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: TVS - 13.03.2011, 23:33:06
Tuon jakopään kasaamisen kanssa ei kannata pitää ihan noin kiirutta. Uutta konetta kasatessa on vallan toimiva veto pyöritellä käsin öljypumppua jonkun aikaa ja vähän liikutella alakertaa samalla, ennen starttia. Saa varmasti öljyt joka paikkaan kun muuten se perskuta räjähtää ekasta puristuksesta tulille  ;D.

940 turbon DP on muuten tuolle seosmittaukselle hyvä ja helppo päivitys, eli on ns bolt-on osa, ei ole sillai mätä kun mulla oleva yksilö ainakin on jotakin mikä ei ruostu, ja siinä on lampaada valmiiksi hyvin lähellä turboa.

Köyhänmiehen seosmittari on yleismittari, ja kyllä niitä piuhoja voi kolvailla ja jatkaa kun vaan tietää mikä johto on mikäkin.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rausku - 13.03.2011, 23:58:07
Köyhänmiehen seosmittari on yleismittari, ja kyllä niitä piuhoja voi kolvailla ja jatkaa kun vaan tietää mikä johto on mikäkin.

Itelleni on jääny sellanen käsitys että valkoiset johdot on lämmitys olikohan niin että toinen + ja - Harmaa johto maadoitus joka piti tulla vielä mittarin maadoitukseen ja musta johto on se signaali.

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä?

Niin ja sitä öjyä ei todellakaan ole säästelty tässä kasaamisessa.. Ja kyllä tuo vielä juotetaan ennen kun ruvetaan starttia sovittelemaan.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: HembalanD - 14.03.2011, 00:22:08
Älä kolvaa niitä lambdan johtoja, abikoilla tai muulla vastaavalla menetelmällä mutta ei tinaa! Muutoin komia roottori tuloillaan  ;)
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: hevonen - 14.03.2011, 15:51:38
Niin, ja se orkkiskytkin pitää tuon normaalikäytössä mutta kunnon kesäkumeilla ei pidä mitään kytkinpommeja. Alkaa luisto haisemaan...
Jos yhtään haluat pelleillä, hommaa samalla se sre kun paikat on auki.
Muuten tyydy köröttelyyn.

Tuohon paineenkestoon haluan vielä lisätä kommentin omista laitteista.
On teillä vaan ihme vehkeitä jos oikeesti kestää vakiona 1.2 bar kesäkuumillakin vetää. Kyllä mulla se raja on noissa ollut 1 bar todellista. Toki hetkellistä vähän enemmän mutta jos kaikki vaihteet käydään läpi loppuunasti, ei kyllä mene 1.2 bar.(todellista painetta)
Alucooleri vähän auttaa, + vähän isommat suuttimet. B200ethe:n vaikka ne 230 et:n karvaa isommat+ 3 bar bp-säädin. Se kun on 200et:ssä 2.5 bar...(tuo säädinkin melkein auttaa, ei niissä suuttimissa niin paljon eroa ole)

Jos vakioon et koneeseen lyödään oikeesti löylyä 1.2 bar ja kuumillakin keleillä, saa varautua keräämään valurautaa pois valtatieltä aikas pian.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: TopiK - 14.03.2011, 17:12:18
Uutta konetta kasatessa on vallan toimiva veto pyöritellä käsin öljypumppua jonkun aikaa ja vähän liikutella alakertaa samalla, ennen starttia. Saa varmasti öljyt joka paikkaan kun muuten se perskuta räjähtää ekasta puristuksesta tulille  ;D.
Meilläpäin tämä on tehty niin, että otetaan puolan ja virranjakajan välinen johto irti puolasta ja startataan moottoria vähän aikaa, jotta öljyä on jokapaikassa. tämän jälkeen laitetaan puolanjohto kiinni ja lyödään romut tulille. ;)
Ja niitä lambdan johtoja ei saa kolvata. Ei toimi oikein, saattaa antaa väärää tietoa ohjainboxille kolvauksen takia.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: Xuppo - 14.03.2011, 20:38:05

Ja niitä lambdan johtoja ei saa kolvata. Ei toimi oikein, saattaa antaa väärää tietoa ohjainboxille kolvauksen takia.

Älä kolvaa niitä lambdan johtoja, abikoilla tai muulla vastaavalla menetelmällä mutta ei tinaa! Muutoin komia roottori tuloillaan  ;)

En tiedä mistä tämä urbaani legenda tulee että lambdan johtoja ei saisi juottaa kiinni. Mutta voin sanoa että aivan huoletta voi juottaa piuhat kiinni koska siihen ei ole mitään sähköteknillistä estettä.
Terveisin Elektroniikka-asentaja.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: HembalanD - 14.03.2011, 20:43:39
En tiedä mistä tämä urbaani legenda tulee että lambdan johtoja ei saisi juottaa kiinni. Mutta voin sanoa että aivan huoletta voi juottaa piuhat kiinni koska siihen ei ole mitään sähköteknillistä estettä.
Terveisin Elektroniikka-asentaja.
Mistään mitään tietämättä ja niin hullulta kuin se kuulostaakin lambda ottaa vertailuilman johtojen välistä  :idiot2:
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: Xuppo - 14.03.2011, 20:58:24
Mistään mitään tietämättä ja niin hullulta kuin se kuulostaakin lambda ottaa vertailuilman johtojen välistä  :idiot2:

Tämä on ihan totta mutta ei se tina ja esim. kutistesukka estä sitä vertailuilman saamista kun ei käytä liimakutistesukkaa.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: HembalanD - 14.03.2011, 21:07:07
Tämä on ihan totta mutta ei se tina ja esim. kutistesukka estä sitä vertailuilman saamista kun ei käytä liimakutistesukkaa.
Eikö se tina nimenomaan sulje ne johtimien välit samaan tyyliin kuin se kutistesukka? (http://www.voimahali.fi/vh/images/smilies/hali_kohautus.gif)
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: TopiK - 14.03.2011, 22:22:33
Eikö se tina nimenomaan sulje ne johtimien välit samaan tyyliin kuin se kutistesukka? (http://www.voimahali.fi/vh/images/smilies/hali_kohautus.gif)
Ei... tina on johde kutistesukka eriste. vai mitä tarkoitit? ???
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: HembalanD - 14.03.2011, 22:24:07
Ei... tina on johde kutistesukka eriste. vai mitä tarkoitit? ???
En taida ymmärtää enää itsekään ;D
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: Sato| - 14.03.2011, 22:44:24
Näin sähköalan käyneenä sanoisin, että tinaa ja kutistesukka päälle. Kyllä se tinan vastusarvo pienempi on kuin esim. abiko tai karvaperseliitos ellen nyt ihan väärin koulussa aikoinaan ymmärtänyt. Kokemusta lambdahommista ei niinkään ole, että jos joku nyt varmempi ja kokeneenpi niin en väitä vastaan.  :hello:
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: puppet - 14.03.2011, 23:34:35
Ainakin tarvike lambdan ohjeessa oli jyrkästi kielletty tinaaminen  ??? Joten ite laitoin liitosholkilla kasaan.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: Sato| - 14.03.2011, 23:58:08
Noo ei oo kokemusta tosiaan mutta hassulta kuulostaa vain :) Ehkä sitten niin jos näin sanotaan. Hämää vaan kun kaikki pienelektroniikkakin tinaamalla toimii  :idiot2: ja jännitteet ja virrat ei suuria niissä ole.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: puppet - 15.03.2011, 15:48:05
Noo ei oo kokemusta tosiaan mutta hassulta kuulostaa vain :) Ehkä sitten niin jos näin sanotaan. Hämää vaan kun kaikki pienelektroniikkakin tinaamalla toimii  :idiot2: ja jännitteet ja virrat ei suuria niissä ole.

Totta, näin olen itsekin oppinut, että holkkia ei kannata käyttää, ellei ole pakko tai kyseessä on juotosholkki.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rausku - 15.03.2011, 19:16:29
Lambdan johtojen tinaus keskusteluhan käy kiivaana täällä :D

Jes eli eilen sain laiteltua turbon ja muut hilppeet kiinni. Seuraavaksi pitäisikin ottaa kone irti moottori pukista, ja laittaa vielä vauhtipyörä kytkin asetelma ja öljypohja kiinni, sen jälkeen pääsisi sovittelemaan sitä pellin alle.

Tuli mieleen että minkälaisia öljyjä ootte käyttäneet moottori rempan jälkeen, ja paljonko tuota pitäs ajaa sisään?

Onko kellään myynnissä 940 turbon downpipeä, niin ois se lambda anturin paikka valmiina? Niin ja mielellään keskisuomen läheltä?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: hevonen - 15.03.2011, 19:44:08
Jotkut vannovat sisäänajoa mineraaliöljyllä paremman sopeutumisen takia. Itse olen ajanut halvoilla synt. öljyillä semmosen 20-50km ja laskenut pois. Sitten uudet samanlaiset sisään+ suodattimen vaihto. Niillä on jo menty sitten muutama satanen tai jopa tuhat km, sitten taas ö-vaihto ja suodatin.
Voi olla ihan perseestä tää mun systeemi mutta hyvin on myllyt kestäneet.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: porko - 15.03.2011, 21:00:22
Helpoiten saat vanhaan downpipeen lambdalle paikan, kun kairaat porkkanaterällä n. 18-20mm reiän putkeen, haet traktoritarvike kaupasta yhden pyöränmutterin, leikkaat kartion pois ja kemppaat sen kiinni. Kustannuksia tulee tuon mutterin verran, ja homman voi periaatteessa tehdä vaikka putki paikallaan.

Toki jos jostain saa tosi sopivasti valmiin putken, niin säästyypähän tuoltakin. Itse tein seosmittari varten aikanaan lambdalle tuolla metodilla natsan, ja hyvin toimi.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: HembalanD - 15.03.2011, 21:02:14
Mistä vaan pulttiliikkeestä tms. M18X1.5 kierteellä mutteri ja sen hitsaat tiiviisti kiinni, en ymmärrä kuka maksaa jostain nettikaupassa tuollaisesta mutterista 10 euroa?  :idiot2:
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: porko - 15.03.2011, 21:07:45
Mistä vaan pulttiliikkeestä tms. M18X1.5 kierteellä mutteri ja sen hitsaat tiiviisti kiinni, en ymmärrä kuka maksaa jostain nettikaupassa tuollaisesta mutterista 10 euroa?  :idiot2:

Ei muuten löydy tuollaista ihan joka liikkeestä, kokemusta on aika monesta putkasta pääkaupunkiseudulla. IKH:sta löysin sitten sattumalta tuon pyöränmutterin, jossa on oikea nousu. Ja taisihan tuo pari euroa kustantaa, joten nettikaupan 10€+ postikulut kuulostaa kyllä paljolta.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: HembalanD - 15.03.2011, 21:11:55
Ei muuten löydy tuollaista ihan joka liikkeestä, kokemusta on aika monesta putkasta pääkaupunkiseudulla. IKH:sta löysin sitten sattumalta tuon pyöränmutterin, jossa on oikea nousu. Ja taisihan tuo pari euroa kustantaa, joten nettikaupan 10€+ postikulut kuulostaa kyllä paljolta.
Joo kyllä aivan liikaa hintaa moisesta mutterista  ::)

Olikos alottaja keski suomesta? Jyväskylästä toivolasta ainakin löytyy ja hiflexiltä molemmista oon ostanu.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rausku - 16.03.2011, 18:59:47
Joo kyllä aivan liikaa hintaa moisesta mutterista  ::)

Olikos alottaja keski suomesta? Jyväskylästä toivolasta ainakin löytyy ja hiflexiltä molemmista oon ostanu.


Joo jyväskylästä ollaan ja toivolasta tulee haettua aina kaikki stefat sun muut laakerit mitä ikuna tarviikin. Täytyypä käydä hakemassa tossa joku päivä kun kerkiää.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rausku - 27.03.2011, 01:03:22
No perskele! Eli tänään sain moottorin paikalleen. Voi olla että saa huomenna ottaa jo savut koneesta, voi olla että ei, mutta ainahan voi unelmoida. Hommiahan vielä riittää mutta rupeaa olemaan jo aika hyvällä mallilla tämä rojekti.

Kertokaapa mistä löytyis hyvä seosmittari? Ja minnekä ootte asentaneet noita lisämittareita ehdotuksia, ja asennus paikan pitäs olla mahdollisimman siisti. Ei mitään erikoisempaa tingeli tangelia tähän autoon!
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: Volvomies89 - 27.03.2011, 01:31:33
Koje laudasta keskimmäiset lämpösuulakkeet pois ja siihen tilalle lisämittarit ;)
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rausku - 09.04.2011, 16:03:29
whoouu

Volvo liikkuu omin voimin ja jopa sain tänään leimalle!

Meinas olla ongelmia vesipumpun tiivisteen kanssa, mutta vaihtamalla uuden paksumman tiivisteen niin johan loppu vuoto.

Elkää ihmiset käyttäkö motonetistä ostetun vesipumpun mukana tulleita tiivisteitä aikamoista kuraa!

Seos mittari pitäs nyt piakkoin laitella että tietäis mitä siellä moottorissa oikein tapahtuu.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rausku - 10.04.2011, 02:00:09
Tuossa huvikseni laskeskelin, että paljonko tuohon remonttiin nyt sitten oikeasti meni rahaa.

Osiin meni seuraavanlaisesti rahaa.

Männänrengas sarja                      89,80€
Runkolaakeri sarja                     54,27€
Kiertokangenlaakeri sarja                  27,54€
Kannenpultti sarja                     21,20€
Yläpääntiiviste sarja                     40,07€
Alapääntiiviste sarja                     43,74€
Kilpakannentiiviste                     28,70€
venttiilin säätöpalat                     16,97€
pakoventtiilin ohjurit                     11,54€
Termostaatti                        7,40€
Vesipumppu                        29,00€
Jakohihna                           7,40€
Tulpat NGK                        12,40€
Painelaakeri                        24,90€
Silmälaakeri                        3,50€
   


          äkkiä laskettuna yhteensä:      418,43€

+ tähän sitten vielä 13mm kanget 100e ja muuta tilpehööriä varmaan 50euron edestä.

siinä vähän osviittaa jollekin joka on ryhtymässä / ryhtynyt tekemään kone remonttia. Niin ja osat suurimmaksi osaksi ihan laatu kamaa, koneistamolta ostettua. (maksoinko liikaa?)

Onhan se vähän idiootin hommaa ruveta tollasia summia laittamaan vanhaan autoon, mutta mitäpä sitä ei harrastuksen eteen antaisi.

Illan ajeluissa rupes kytkimen työsylinteri vuotamaan, muuten auto pelasi todella loistavasti! Minkälaisia öljynvaihtovälejä tämmösen koneremontin jälkeen kannattaa käyttää? itse mietiskelin semmosta 100km 1000km 5000km ja siitä normaalisti.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: HRemes - 10.04.2011, 10:45:57
siinä vähän osviittaa jollekin joka on ryhtymässä / ryhtynyt tekemään kone remonttia. Niin ja osat suurimmaksi osaksi ihan laatu kamaa, koneistamolta ostettua. (maksoinko liikaa?)

Eipä sitä paljoo tuon halvemmalla saa, ellei halua kaljapurkista tehtyjä männänrenkaita ja kaljakopan pahvista tehtyjä tiivisteitä  :2funny:
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: The moose - 10.04.2011, 10:54:52
Minkälaisia öljynvaihtovälejä tämmösen koneremontin jälkeen kannattaa käyttää? itse mietiskelin semmosta 100km 1000km 5000km ja siitä normaalisti.

jollain halvalla öljyllä väli huuhtelu ja suodattimen vaihdot jonkun ajan päästä, kato kuinka pian mustuu. öljyn valmistajaan en sano mittää, kun volvomiehet käyttää mobil1 sestä, kendall kisa öljystä, petro kanadan dieselöljyyn.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: TVS - 10.04.2011, 20:06:56
petro kanadan dieselöljyyn.
Eläs ny viisastele! Sitä ei vinokoneessa käytetä :pomo:.

Sisäänajossa isot pojat käyttää mineraaliöljyä ja muutaman sata kilsaa, sitten vaihtaa ns oikeisiin öljyihin ja ajaa niillä täyden vaihtovälin. En minä ainakaan jaksasi kovin monia öljyjä vaihdella, yksillä ajelee muutaman sata kilsaa ja done, normivälillä seuraavat vaihdot.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rausku - 18.04.2011, 00:49:40
Jes Kytkin tänään lambdaan johdot kiinni, ja vähän kokeilin että minkälaista se näyttää tyhjä käynnillä, niin näytti jotain 700 - 750 mv. Tosin moottori oli vielä hieman kylmä, en kokeillut sen enempää vaan että onko lukemat edes sinne päin mitä niiden pitäisi olla.

Piru vaan kun on ihan ulalla tämän kanssa, että yleismittarin pitäs näyttää seoksen  ??? ???

Mietin että jos hakis huomenissa biltemasta sen halvan seos mittarin, niin pääsis ainakin alkuun, vai tekeekö sillä yhtään mitään?

Tai kertokaapa vähän osviittaa mitä sen yleismittarin olisi hyvä näyttää noin tyhjänkäynnillä, pintakaasulla ja vedossa?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rausku - 07.05.2011, 13:23:41
No niin nyt ois sitten sisään ajot ajettu, ja hienosti on pelannut.

Öljyt vielä kerran vaihtoon ja sitten päästäisiin vähän virittämään tätä. Eli tarkoitus olis laittaa se lastu, bleedillä härkkiä ahdot sinne 0,8 baariin ja avartaa vähän tuota vakio ilmanputsaria. Paljonkohan näillä virityksillä pitäs siitä irrota jos saa vielä seoksen kohdalleen?

 Aikasemmin on jo jätetty takimainen äänenvaimentaja pois ja laitettu sähköflekti noilla nyt ei varmaan ole kauheata merkitystä.

Kertokaapa tyhmälle että näytääkö tommonen laajakaista lambda oikein jos siihen signaali johdon perään laittaa sen seosmittarin?

Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: nenonen2 - 07.05.2011, 18:26:31
mielestäni tuon lambdan tulisi näyttää aika tasaisesti 1V lukemaa. ellen väärin muista niin jos näyttää vähemmän niin on rikkaalla ja jos enemmän niin laihalla.
tuosta laajakaistalambdan anturin ja normi mittarin yhteensopivuudesta en sitten tiedä tuon taivaallista.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: TVS - 07.05.2011, 18:33:05
mielestäni tuon lambdan tulisi näyttää aika tasaisesti 1V lukemaa. ellen väärin muista niin jos näyttää vähemmän niin on rikkaalla ja jos enemmän niin laihalla.
Muttakun ei tulisi. 0.5V vastaa lambda-arvoa 1, jännite kun laskee alle 0.5V ollaan laihalla ja yli 0.5V ollaan rikkaalla. Laajakaistasta onkin sitten vaikea sanoa...
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: nenonen2 - 07.05.2011, 19:59:09
kappas.. näinhän se onkin. vähä kattelin googlenkin avulla ja tollanen tietoiskukin tuli ensimmäisenä vastaan. http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fautodb.fi%2Ftietopankki.php%3Farticle%3D13&ei=L3rFTZmbGcaf-waW_9jaAQ&usg=AFQjCNHPeubgXHOHGUKxlGdevMuPVMHbfw

kun tuolla laajakaistalla kerran tulee 0-5V jännitettä niin voisikohan sitten kuvitella että siitä noin puolet ois hyvä. vähän epäilen kyllä tätä mutta en sitten tiedä..

tommonenkin tuli vastaan, tosta jopa voi ollakkin apua. http://goanna.cs.rmit.edu.au/~caspar/images/voltage_vs_af.gif
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: nenonen2 - 07.05.2011, 20:05:10
kappas.. näinhän se onkin. vähä kattelin googlenkin avulla ja tollanen tietoiskukin tuli ensimmäisenä vastaan. http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fautodb.fi%2Ftietopankki.php%3Farticle%3D13&ei=L3rFTZmbGcaf-waW_9jaAQ&usg=AFQjCNHPeubgXHOHGUKxlGdevMuPVMHbfw

kun tuolla laajakaistalla kerran tulee 0-5V jännitettä niin voisikohan sitten kuvitella että siitä noin puolet ois hyvä. vähän epäilen kyllä tätä mutta en sitten tiedä..

tommonenkin tuli vastaan, tosta jopa voi ollakkin apua. http://goanna.cs.rmit.edu.au/~caspar/images/voltage_vs_af.gif

sori, toi olikin kapeakaistan kuva. ja pahoittelen myös koska vahingossa lainasin itse itseäni.

tuossa taitaa olla laajakaistan karttaa..

http://www.wbo2.com/2a0/afrnb.gif
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: HembalanD - 08.05.2011, 10:54:10
sori, toi olikin kapeakaistan kuva. ja pahoittelen myös koska vahingossa lainasin itse itseäni.

tuossa taitaa olla laajakaistan karttaa..

http://www.wbo2.com/2a0/afrnb.gif
Toi on kapeakaistan kartta

Sivulla 3 vertailuksi narrow vs wideband
http://www.plxdevices.com/InstallationInstructions/SM-AFRUsersGuide.pdf
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET Ahtojen nostelua.
Kirjoitti: rausku - 17.05.2011, 23:22:54
Voihan nenä ohjaus tehosti rupesi ääntämään! Oon imenyt jo 2 kertaa säiliön tyhjäksi, ja laittanut 2 litraa uutta nestettä, tykkää silti menemään ruskean väriseksi ja haisee pahalle. Mikäs avuksi? Huuhtelu jollakin, millä?

 Lisäksi nyt on auto ruvennut pitäämään hienon hentoista nakutusta kylmänä lämpöisenä ei mitään minkälaista ääntä, olisiko syytä katsoa venttiilin välykset, vai voiko olla sytty pielessä? Eikös se vähän niin ollut, että auta mitään tuon jakajan kääntely, kun kyseessä on motronic?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: TopiK - 18.05.2011, 00:25:41
jollain halvalla öljyllä väli huuhtelu ja suodattimen vaihdot jonkun ajan päästä, kato kuinka pian mustuu. öljyn valmistajaan en sano mittää, kun volvomiehet käyttää mobil1 sestä, kendall kisa öljystä, petro kanadan dieselöljyyn.
Menee vähän offiksi, mutta kysyn silti, miksi pitää ne ensimmäiset 100km ajaa halvoilla öljyillä, jos koneeeseen on saatu ostettua kalliita osia, niin ei varmaankaan paljoa siinä konkurssissa tunnu n.10€ kalliimpi öljy?  ???
Voihan nenä ohjaus tehosti rupesi ääntämään! Oon imenyt jo 2 kertaa säiliön tyhjäksi, ja laittanut 2 litraa uutta nestettä, tykkää silti menemään ruskean väriseksi ja haisee pahalle. Mikäs avuksi? Huuhtelu jollakin, millä?

 Lisäksi nyt on auto ruvennut pitäämään hienon hentoista nakutusta kylmänä lämpöisenä ei mitään minkälaista ääntä, olisiko syytä katsoa venttiilin välykset, vai voiko olla sytty pielessä? Eikös se vähän niin ollut, että auta mitään tuon jakajan kääntely, kun kyseessä on motronic?
Minkälaista ääntä se tehostin pitää? Onko pumppu rikki, vai vaan huonot/löysät hihnat?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: rausku - 18.05.2011, 09:23:17
No just sellasta jurinaa, jos teillä on ollut transetti jossa on ohjaustehostin, ja mikä pitää ääntä, niin juuri samanlaista vaan vähän vaimeampaa. Onneksi löytyy yksi ylimääräinen ohjaustehostimen pumppu tallista, jos se on rikki.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET Ahtojen nostelua.
Kirjoitti: Viltsu - 18.05.2011, 18:34:36
Koita siitä pumpun siivapyörästä klappaako se? Jos klappaa niin riittää laakerin vaihto ellei sitten ole muita tehostus ongelmia  :)
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: rausku - 30.05.2011, 16:35:31
Jes eli auto on yritetty lastuttaa, mutta huonolla menestyksellä. Ostamallani viking chips:in lastulla autoon ei löydy kipinää ollenkaan? Onko muilla ollut samaa ongelmaa vai enkö nyt vaan osaa asentaa sitä oikein? Sen verta rupes vituttamaan, että aloin jo kahtelemaan megasquirtin palikoita.

Minkähänlainen ostoslista sitä pitäs tehdä että sais megaruutan tähän autoon? Pystyykö tekemään niin, laittaa megan hoitamaan pelkkää polttoaineen syöttöä ja motronic hoitaisi kipinän. Vai onko ne molemmat laitettava megan kautta?

Ostoslista:

Kaasuläpän asentotunnistin
Mappi anturi
vedenlämpötila anturi
trigeri pyörä
kierros anturi
Megas squirt 2? Vai mikä olis hintalaatu suhteelta paras tähän autoon?
(sytkäkivi)
(puola)
johtosarjat

Mitä puuttuu vielä?

Tääkin on vähän paha ruveta tekemään tällästä, kun ymmärtää tosta megasquirtista saman verran kun sika sateelliitista. Varmaan helpommalla pääsis, palkkais jonkun tekemään / ostais jostain bolt on sarjan tähän autoon.

Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: järviin - 30.05.2011, 16:52:03
Mitä puuttuu vielä?
Imusarjan lämpöanturi.(MAT)
MAPpi tulee levyn mukana.

Lainaus
Megas squirt 2? Vai mikä olis hintalaatu suhteelta paras tähän autoon?
Kakkonen on hyvä. Kolmos levy.

Lainaus
Pystyykö tekemään niin, laittaa megan hoitamaan pelkkää polttoaineen syöttöä ja motronic hoitaisi kipinän. Vai onko ne molemmat laitettava megan kautta?
Ilman muuta kummatkin megan kautta.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET Ahtojen nostelua.
Kirjoitti: Okko - 30.05.2011, 18:12:55
Lastu asennettu oikein päin ja ulkoisesti muuten ehjä? En tosin muista saako sitä edes väärinpäin sinne, ei oo tarvinnut hetkeen lastua vaihdella Motronicciin.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET Ahtojen nostelua.
Kirjoitti: rausku - 30.05.2011, 18:16:43
Lastu asennettu oikein päin ja ulkoisesti muuten ehjä? En tosin muista saako sitä edes väärinpäin sinne, ei oo tarvinnut hetkeen lastua vaihdella Motronicciin.

Kylläpähän sen saa molemmin päin sinne mutta loogisesti ajaeltunahan se on samoin päin kun vakio lastu eli teksti oikein päin.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET Ahtojen nostelua.
Kirjoitti: Okko - 30.05.2011, 18:19:33
Kylläpähän sen saa molemmin päin sinne mutta loogisesti ajaeltunahan se on samoin päin kun vakio lastu eli teksti oikein päin.

Muistelisin että se kolo lastun toisessa päässä on ratkaiseva? Ja eihän se kai iso vaiva ole kääntää sitä toisin päin ja käydä koittamassa?   :)

Edit: eli se kolo on samaan suuntaan vakio- ja vikingin lastussa, mikäli vakiolastussa koloa edes on. Superchipsin lastussa sellainen ainakin on ja muistelisin että viikingissäkin.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET Ahtojen nostelua.
Kirjoitti: järviin - 30.05.2011, 18:24:38
Muistelisin että se kolo lastun toisessa päässä on ratkaiseva? Ja eihän se kai iso vaiva ole kääntää sitä toisin päin ja käydä koittamassa?   :)

Edit: eli se kolo on samaan suuntaan vakio- ja vikingin lastussa, mikäli vakiolastussa koloa edes on. Superchipsin lastussa sellainen ainakin on ja muistelisin että viikingissäkin.
Siellä on kolo toisessa päässä, tai sitten ykkösnastan kohdalla ympyrän muotoinen jälki.

E:teksteillä ei merkitystä.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET Ahtojen nostelua.
Kirjoitti: rausku - 30.05.2011, 19:43:32
Muistelisin että se kolo lastun toisessa päässä on ratkaiseva? Ja eihän se kai iso vaiva ole kääntää sitä toisin päin ja käydä koittamassa?   :)

Edit: eli se kolo on samaan suuntaan vakio- ja vikingin lastussa, mikäli vakiolastussa koloa edes on. Superchipsin lastussa sellainen ainakin on ja muistelisin että viikingissäkin.

Joo pitäs vissiin tutkia ennekun rupiaa hutkimaan :D Väärinpäihän se siellä oli! Perkeleen hurrit kun eivät osaa liimailla tarroja oikein päin :)
Kokeilin sitä eilen toisinpäin eikä pelannut(oli varmaan kastellut jo tulpat niin pahasti ettei lähtennä käyntiin) Perkele kun pitää olla näin äkkipikainen :D Nooh ihminen on erehtyväinen ja lehmä märehtiväinen

Milläs tota koneen luonnetta sais muokattua sillä tavalla että ei olis noin "repivä" Eli vääntö aluetta alemmaksi ja laajemmaksi? Nokka-akselilla ja säädettävällä nokka pyörällä? mutta mikä nokka olis paras tähän vx?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET Ahtojen nostelua.
Kirjoitti: järviin - 30.05.2011, 19:51:06
Tai sitten se jo kärähti. :(
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET Ahtojen nostelua.
Kirjoitti: rausku - 30.05.2011, 19:58:35
Tai sitten se jo kärähti. :(

Ei kärähtänyt :D Rupes toimimaan ihan niinku pitääkin
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET Ahtojen nostelua.
Kirjoitti: Okko - 30.05.2011, 20:53:50
Ei kärähtänyt :D Rupes toimimaan ihan niinku pitääkin

Hyvä että lähti pelit soimaan.  :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: rausku - 04.06.2011, 12:55:40
Taas on tullut ihmetyksen aihetta ja harmaita hiuksia :D On tullut huomattua että kun porukkaa takapenkillä tai raskas kärry perässä, niin perä ravistaa aina kiihdytyksissä. Onko porukalla ollut samaa ongelmaa? Aatelin että onko sieltä kardaanin ristikko väljänä vai jotain vakavempaa?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: TVS - 04.06.2011, 13:29:09
Reaktiotankojen puslat kannattaa tsekata, vaikkapa sillai että etupyörien ympäri jotaki kalikoita ettei auto liiku, ykkösellä ja pakilla vedätät kevyesti kytkimellä, ja toinen tsiikaa paljonko taka-akseli kiertyy, eli siis takasatula liikkuu auton pysyessä paikallaan?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: rausku - 04.06.2011, 14:07:04
Reaktiotankojen puslat kannattaa tsekata, vaikkapa sillai että etupyörien ympäri jotaki kalikoita ettei auto liiku, ykkösellä ja pakilla vedätät kevyesti kytkimellä, ja toinen tsiikaa paljonko taka-akseli kiertyy, eli siis takasatula liikkuu auton pysyessä paikallaan?

Kävi kyllä mielessä toikin että se akseli pääsee kääntymään. Täytyypä kattoa tosiaan noin puslat pääsee vielä puslien vaihto talkoisiin. Kannattaiskohan suoraan laittaa polyuretaania?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: TVS - 04.06.2011, 14:47:01
Ainakaan motonettilaisissa ei tee hevon hittoa, vajaan 3v ja ehkä 10tkm jälkeen ovat samassa kunnossa kun alkuperäset.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: rausku - 16.08.2011, 11:32:10
Jees on kyllä ruvennut kiinnostamaan ihan liikaa tuo megasquirtin asennus, ja on tullut luettua yötä päivää tota ms manuaalia yms foorumeita. Eli jos tossa saisin itseäni niskasta kiinni ja rupeaisin hommailemaan osia siihen. Mietin sitä megasuirt 2:sta tähän rojektiin, joka hoitais bensaa ja kipinää, ihan polttoaine taloudellisuutta ajatellen ja koneenkestävyyttä.

Pientä ostoslistaa:
Ms 2 v3.0
Veden lämpötila anturi. (Minkälainen mistä?)
Imusarjan lämpötila anturi (Minkälainen mistä?)
Johtosarja
Trikkeri pyörä(Monihampainen pitäs olla)
Kierrosanturi (Mistä näitä saa ja minkälainen pitää olla)
Kaasuläpän asentotunnistin (se kyllä löytyykin omasta 850 varaosa volvosta)
Laajakaista lambda ja sille se ohjain.


Sitten mitä eri sytytyksen osia tarvitsee kaiken kaikkiaan, ja mistä löytää/ saa helpoiten tehtyä? Tarkoitus ei ollut käyttää suorasytytystä.

Sitten mitenkä noitten suuttimien kanssa kun ne on vakiot mitkä b200et:ssä on korkaohmisen? ja siellähän on ne vastuksetkin niille. Käykö ne mitenkään päin megan kanssa vai pitääkö jostain metästää, jonkun b230f suuttimet?

Niin ja pitäshän siihen saadan tyhjänkäyntikin toimimaan, niin toimiiko b200et tyhjänkäynti moottori ollenkaan megan kanssa, vai pitääkö siihenkin hommatta b230f koneesta se tyhjänkäynti moottori.

Melkeen varmaan viisainta purkaa koko motronicin johto sarja pois ja alottaa "puhtaalta pöydältä" Megan johtosarjan kanssa. Mitä volvon omia releitä voi käyttää? Bensapumpun rele? pää rele? Vai onko viisainta tehdä releistys + sulakkeet uusiksi megalle?

Olipahan siinä taas kysymyksiä kerrakseen :D Paljon on vielä kysyttävääkin. Tosiaan jos jyväskylästä löytyy jonkin näkönen guru joka ymmärtää näitten päälle enemän, niin voisin olla apua vailla vaikka maksua vastaan :P


Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: HembalanD - 17.08.2011, 10:46:54
Tyhmäkäyntimotori käy, suuttimet käy mutta jäävät varmaan pieniksi.. sytytysosia, hukkakipinä vai jakajasytkä kummalla meinasit? Hukkakipinä niin et tarvia muuta kun hukkakipinäpuolan esim. mätänetissä on joku tarvike malli 50egee jos halvalla haluaa päästä ja sitten sytkäkivet levylle (2kpl) jakaja sytkän kanssa ei tarvi tehdä oikeastaan mitään muutoksia, sama puola käy ja eikös 3 levyllä ole jo ainakin yksi sytkäkivi valmiina.

Releytys ja sulakkeet kannattaa tehdä erikseen, jonkin tyyppinen sähkökeskus on hyvä ratkaisu  :)
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: rausku - 17.08.2011, 11:59:16
Tyhmäkäyntimotori käy, suuttimet käy mutta jäävät varmaan pieniksi.. sytytysosia, hukkakipinä vai jakajasytkä kummalla meinasit? Hukkakipinä niin et tarvia muuta kun hukkakipinäpuolan esim. mätänetissä on joku tarvike malli 50egee jos halvalla haluaa päästä ja sitten sytkäkivet levylle (2kpl) jakaja sytkän kanssa ei tarvi tehdä oikeastaan mitään muutoksia, sama puola käy ja eikös 3 levyllä ole jo ainakin yksi sytkäkivi valmiina.

Releytys ja sulakkeet kannattaa tehdä erikseen, jonkin tyyppinen sähkökeskus on hyvä ratkaisu  :)

Niin tarviiko se hukkakipinäkin ne sytkäkivet sinne levylle? ??? Periaatteessa ton jakajan kanssa vois aloitella, ja katsoa tekeekö siihen jälkeen päin sitten hukkakipinän.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: HembalanD - 17.08.2011, 12:15:35
Niin tarviiko se hukkakipinäkin ne sytkäkivet sinne levylle? ??? Periaatteessa ton jakajan kanssa vois aloitella, ja katsoa tekeekö siihen jälkeen päin sitten hukkakipinän.
En muista onko siinä 3 levyllä mitenkä niitä kiviä mutta 2kpl tarvitaan, ellei osta sellaista puolaa missä nuo kivet on tavallaan sisällä. Oma taisi olla joku fiatin malli 55eköhän se maksoi ja siis kopio siitä boschin 0 221 503 407 puolasta.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: BuuBBa - 17.08.2011, 13:56:10
Luulis suuttimien olevan matalaohmiset, jos kerran etuvastukset on nostamassa resistanssia?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
Kirjoitti: Häätzy - 09.03.2012, 00:10:14
En tiedä mistä tämä urbaani legenda tulee että lambdan johtoja ei saisi juottaa kiinni. Mutta voin sanoa että aivan huoletta voi juottaa piuhat kiinni koska siihen ei ole mitään sähköteknillistä estettä.
Terveisin Elektroniikka-asentaja.

Mites tua semmonen juttu ku vastuksen muuttuminen.. Toisaalta sehän lisää resistanssia johdoissa jolloin vääristää tietoa moottorinohjaukselle/polttoaineensuihkutukselle.. Korjakkaa jos oon vääräs..  :pomo:
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: porko - 09.03.2012, 20:07:56
Ei ole urbaani legenda, eikä kyseessä ole resistanssin muutos. Jos perehdytään tarkemmin happitunnistimen sisukseen, niin siellä on kammio täynnä ilmaa eli happea. Tässä kammiossa olevat happimolekyylit liikkuvat mikroskooppisen ohuen seinämän läpi toiselle puolelle, jossa virtaa pakokaasu, ja jossa on vähemmän happimolekyylejä kuin vertailukammion ilmassa. Toisaalta jos pakokaasuseos on jo valmiiksi erittäin happipitoista (eli kansankielellä kone käy laihalla), ei happimolekyylit siirry. Tämä happimolekyylien siirtyminen seinämän läpi aikaansaa jännitteen, jota siis moottorin ohjainlaite tutkii ja säätelee seosta tunnistimelta tulevan jännitteen mukaan.

Tuossa vertailukammiossa oleva puhdas ilma siis ikäänkuin "kuluu" hiljalleen pois, ja tilalle täytyy saada uutta ilmaa/happea. Tämä täyttöilma sitten voidaan tuoda vertailukammioon eri tavoilla, yleisimmät on tunnistimen juuressa olevat pienet reiät sekä juurikin johtoa pitkin. Johtoa pitkin tuleva ilma on sikäli parempi vaihtoehto, että ilma on silloin puhtaampaa ja kuivempaa, kuin suoraan tunnistimen juuresta imetty.

Nyt tietysti joku kysyy että miten sähköjohdossa voi kulkea ilma ? Ensinnäkin, ei siellä tuuli käy, vaan puhutaan nanoista. Asiaa voi simuloida ottamalla nyrkillinen kyniä kouraan ja katsoa valoa kohti...ja kyllähän sieltä valoa näkyy läpi. Tästä syystä happitunnistimen johtoja ei saisi tinata, vaan liitos tulisi tehdä aina lämpökutisteisilla puristusliittimillä.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: Kaziganth - 09.03.2012, 20:38:49
Ei ole urbaani legenda, eikä kyseessä ole resistanssin muutos. Jos perehdytään tarkemmin happitunnistimen sisukseen, niin siellä on kammio täynnä ilmaa eli happea. Tässä kammiossa olevat happimolekyylit liikkuvat mikroskooppisen ohuen seinämän läpi toiselle puolelle, jossa virtaa pakokaasu, ja jossa on vähemmän happimolekyylejä kuin vertailukammion ilmassa. Toisaalta jos pakokaasuseos on jo valmiiksi erittäin happipitoista (eli kansankielellä kone käy laihalla), ei happimolekyylit siirry. Tämä happimolekyylien siirtyminen seinämän läpi aikaansaa jännitteen, jota siis moottorin ohjainlaite tutkii ja säätelee seosta tunnistimelta tulevan jännitteen mukaan.

Tuossa vertailukammiossa oleva puhdas ilma siis ikäänkuin "kuluu" hiljalleen pois, ja tilalle täytyy saada uutta ilmaa/happea. Tämä täyttöilma sitten voidaan tuoda vertailukammioon eri tavoilla, yleisimmät on tunnistimen juuressa olevat pienet reiät sekä juurikin johtoa pitkin. Johtoa pitkin tuleva ilma on sikäli parempi vaihtoehto, että ilma on silloin puhtaampaa ja kuivempaa, kuin suoraan tunnistimen juuresta imetty.

Nyt tietysti joku kysyy että miten sähköjohdossa voi kulkea ilma ? Ensinnäkin, ei siellä tuuli käy, vaan puhutaan nanoista. Asiaa voi simuloida ottamalla nyrkillinen kyniä kouraan ja katsoa valoa kohti...ja kyllähän sieltä valoa näkyy läpi. Tästä syystä happitunnistimen johtoja ei saisi tinata, vaan liitos tulisi tehdä aina lämpökutisteisilla puristusliittimillä.

Tää on nyt vahvasti ot:n puolella tähän topikkiin, mutta miten ne happimolekyylit erottaa että tuossa on puristusliittimet ja siitä voidaan hypätä yli, mutta juotoksesta ei? Vai tarkoitatko että happi menee johtoon siitä missä sen oma eriste loppuu siellä puristusliittimen hollilla? Kun eihän sitä tinaakaan saa siihen eristeen päälle.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: Ari E - 09.03.2012, 20:40:19
tina vaan taitaa tukkia ne happikanavat sinne eriseen alle asti  ???
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: Kaziganth - 09.03.2012, 20:41:24
tina vaan taitaa tukkia ne happikanavat sinne eriseen alle asti  ???
Luulis että sitä ei niin tiiviiks saa etteikö "yksittäiset" molekyylit pääsis kulkemaan, mutta voi olla niinkin
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: porko - 10.03.2012, 12:54:48
Luulis että sitä ei niin tiiviiks saa etteikö "yksittäiset" molekyylit pääsis kulkemaan, mutta voi olla niinkin

Molekyylit kulkevat vain tunnistimen sisällä, johtoa pitkin (säikeiden ja eristeen välissä, ei siis säikeen sisällä) kulkee ilma. Tina estää tämän "ilmavirtauksen", holkilla ilmayhteys säilyy.

Jos aihe vielä kiinnostaa niin avatkaa uusi topic, tämä prokkis menee vähän OT:ksi.
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: Karhu - 13.03.2012, 03:43:26
Saitkos tota seosmittaria pelaamaan? Meinaan kiinnostais tietää että mitä toi mittari sanoo seoksista ton viikkarilastun kanssa, pysyykö sopivana?
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: sep5u - 21.02.2013, 13:21:54
(http://i.imgur.com/sFAouiI.jpg?1)
Tämmönen tästä nyt sitten tuli...
Jos tuota keväämmällä vähän siistisi :)
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: rausku - 25.02.2013, 12:18:35
(http://i.imgur.com/sFAouiI.jpg?1)
Tämmönen tästä nyt sitten tuli...
Jos tuota keväämmällä vähän siistisi :)
Sydän itki verta kun näin tämän avk sivuilla ja miten se oli pilattu. Laitahan takas originelliksi niinkuin olikin :P
Otsikko: Vs: 740 turbo b200ET
Kirjoitti: seiskanelonen - 27.02.2013, 21:53:13
Porkolle kiitos lambdan toimintaperiaatteesta. Minäkin ymmärsin sen vaikken autoelektroniikasta juuri mitään ymmärräkkään. Lisää vastaavia juttuja jos vaan aiheita löytyy.Kiitos. Ei varsinaisesti liity aiheeseen mutta menestystä.