Elekma  Autoracing

740 turbo b200ET

  • 75 Vastauksia
  • 38514 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
740 turbo b200ET
« : 23.01.2011, 01:23:59 »
Projektin kohteena on käyttö/harraste volvoni. Auto on 89 vuoden turbo volvo, jolle rupesin tekemään koneremonttia, kun öljyä meni litra per 600km. Pitää tehä nyt tämmönen topickki missä voi kysellä kaikkea tyhmää.





Eli tarkoitus ei ole tehdä mitään katukilpuria, mutta pienin muokkauksin/virityksin mieleinen meno peli. Teho tavoite uudella tekniikalla olisi max 200hp ahtojen ollessa alle 1 baarin. Mitä arvelette kestääkö turbon vakio kytkin enään luistamatta tuota 200hp:ta?

Ennen kone remppaa tehtyä on vain ulkonäöllistä(kirkkaat vilkut ja uudenmallin takavalot) ja laitettu sähkö flekti, jätetty takinmainen äänenvaimennin pois ja yritetty härkkiä ahtoja pneumatiikka osasta tehdyllä bleedillä. Mutta eipähän tuokaan oikein onnistunut ilman lastua.

Virityksiä/rävellyksiä nyt tulee se viginchipsin lastu, ilmaputsari tehdään vähän virtaavammaksi ahdot nostetaan siihen noin 0,8bar. Tarkoitus ois ostaa laajakaista lambda ja yritetään saada moottori jotenkin toimimaan tolla mototronicin moottorin ohjauksella.

Koneeseen tulee nyt siis aika pitkälti täydellinen kone remontti. Koneen sisälle tulee 13mm kanget, että kestäis edes vähän niitä ahtojen nostelua sekä jonkin sortin "kisa" kannentiiviste. Uskoisin että tällä kokoonpanolla saada jonkinlainen perus varmuus koko touhuun.

Ja sitten niitä kuvia kun ne on aina niin kivoja.

Pannu huone tällä hetkellä


13mm Kanget


Lohkoon tuli töhrittyä punasta maalia.


Kanteen vaihdettu uudet pakoventtiilin ohjurit, venttiilin ohjurinkumit ja kansi oikaistu, koeponnistettu ja venttiilit säädetetty.


Muuten rupeis olemaan kaikki osat koossa paitsi apulaite hihnat pitää vielä ostaa + sitten vielä öjyn suodatin ja muuta pientä tilpehööriä.


Tuli teetettyä vähän tarroja, Tuossa tuo "kisa" kannentiiviste onko kellään kokemuksia, tekeekö tuolla mitään?


Männät ja männän renkaat


Lohko hoonattuna ja alakerta rupeis olemaan kohta nipussaan.


Vinkkejä ruusuja ja risoja saa antaa aivan vapaasti!

« Viimeksi muokattu: 04.06.2011, 12:48:33 kirjoittanut rausku »

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #1 : 23.01.2011, 13:10:26 »
Siistin näköinen peli, ei ainakaan noiden kuvien perusteella pukkaa kukkaa mistään ! O0

Mulla oli samanlainen kuljetin aikaisemmin. Siinä oli joku lastu laitettu edellisten omistajien toimesta, valmistajasta ei tietoa. Motronic systeemi kuitenkin muuten täysin vakio, mitä nyt ilmanputsari kotelo avattu ja hieman avarampi putkisto. Paineita pidin kilossa tai karvan yli, eikä kyllä mitään ongelmia ollut. Muistaakseni kesäkelillä ahneena kokeilin missä tulee raja vastaan, ja oliskohan ollut noin 1,2bar kun alkoi nakuttamaan kovassa vedossa. Paremmalla coolerilla tuokin olisi ehkä vältetty. Orkkis turbon kytkin kyllä kestää vielä tuon vajaan kilon paineet, mutta laatikkoa kannattaa vähän sääliä. Nappivitosen ylivaihde (5.) voipi ottaa itseensä jos repii ylivahde kytkettynä. Kuuluisa 3:n rataspari kestää vielä tuon 200hp, mutta 250 (?) alkaa jo olla rajoilla.

Noilla moottoriromuilla ei ainakaan mekaniikan puolesta tarvitse pelätä. Kunhan pidät huolen että bensa riittää, eli se seosmittari on ihan hyvä ja halpa henkivakuutus. Goetzen tiivistettä nuo isot pojatkin käyttää, joten se on varmasti hyvä valinta.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Half time

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #2 : 23.01.2011, 15:15:53 »
Orkkis välijäähdyttimen korvaamista täys alumiini kennolla kannattaa kanssa miettiä jos rupee viilaaminen kiinnostamaan enemmänkin. Pakoputken vaihto 3" hormiin on kanssa sellanen pikku kiva piristys ahdetussa. turbo jos menee vaihtoon niin esim joku 19T mitsu on aika oiva valinta joka menee paikalleen tosi nätisti.
Kl-Racingilta saa "passar direckt" mallin kennoja ja JT-Tuning myy putkistoja.

Näyttää vielä sen verran siistille seiskalle että kannattaa koettaa siististi askarrella tollasta. Noita ei oikein kauheena enää siistissä kunnossa olevia ole, jotka siis tehtaan turboja.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #3 : 23.01.2011, 16:34:31 »
Pahvi näyttää kovasti vakiolta götsin pahvilta, joka sinällään on "paras" ratkaisu tähän, eli mitään syytä ei ole laittaa tuon hifimpää pahvia. Motikka pelaa nuille tehoille(siis lastutettuna), ja pikkulohkon kanssa uusi vakio turbon kytkinsetti luultavasti pitää. Motikan kanssa suurin ongelma tulee olemaan kulutus, ei huipputehon saaminen näillä tavoitteilla. Itse laskeskelin, että tuo kun pitää sen arviolta 350Nm, maksaa 120e, ja kolmosen rattaat pitää noin 400Nm, ja SRE asetelma maksaa noin 300e, tulee meleko karmeen hintanen viimenen 50Nm, plus että tulee riski rikkoa laatikko kun ei ole sulaketta välissä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa rallivatanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • volvolla vainiot viljaviksi
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #4 : 12.02.2011, 12:48:06 »
Miten projekti etenee?
Volvo 745 2.3turbo -88 (myyty)
Volvo 855 2.5TDI -96 varaosina
Volvo 745 (b200e) varaosina

Paikalla puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #5 : 12.02.2011, 15:01:59 »
Missä päin tämä liikkuu? Kuopiossa näin kesällä samanlaisen  ???
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #6 : 13.03.2011, 22:57:23 »
Miten projekti etenee?

Rojekti etenee hyvinkin hitaasti mutta sitäkin epävarmemmin :D

Eli moottori saatu seuraavanlaiseen malliin. Ei puuttuis enään kun öljypumppu paikalleen, öljypohja paikalleen vauhtipyörä paikalleen, kytkin ja asetelma paikalleen + jotain rompetta vielä.


Tää kuva on jo musta jonkin asteista taidetta!


Lambda anturi hommattu. Passaakos noita lambdan johtoja mennä kolvailemaan? Ja mistähän sais jonkun hyvän seos mittarin tälle, eikä hinnan tarvitsisi olla kovinkaan hirveä, ja tietysti mitä retrompi sitä parempi.

Eiköhän se tästä kevättä kohden valmistu tämäkin, juuri ajokauden alkuun.

 
Missä päin tämä liikkuu? Kuopiossa näin kesällä samanlaisen  ???
 

Jyväskylässähän tämä liikahtelee. En kyllä muista käyneeni kuopiossa tällä.

« Viimeksi muokattu: 13.03.2011, 22:59:10 kirjoittanut rausku »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #7 : 13.03.2011, 23:33:06 »
Tuon jakopään kasaamisen kanssa ei kannata pitää ihan noin kiirutta. Uutta konetta kasatessa on vallan toimiva veto pyöritellä käsin öljypumppua jonkun aikaa ja vähän liikutella alakertaa samalla, ennen starttia. Saa varmasti öljyt joka paikkaan kun muuten se perskuta räjähtää ekasta puristuksesta tulille  ;D.

940 turbon DP on muuten tuolle seosmittaukselle hyvä ja helppo päivitys, eli on ns bolt-on osa, ei ole sillai mätä kun mulla oleva yksilö ainakin on jotakin mikä ei ruostu, ja siinä on lampaada valmiiksi hyvin lähellä turboa.

Köyhänmiehen seosmittari on yleismittari, ja kyllä niitä piuhoja voi kolvailla ja jatkaa kun vaan tietää mikä johto on mikäkin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #8 : 13.03.2011, 23:58:07 »
Köyhänmiehen seosmittari on yleismittari, ja kyllä niitä piuhoja voi kolvailla ja jatkaa kun vaan tietää mikä johto on mikäkin.

Itelleni on jääny sellanen käsitys että valkoiset johdot on lämmitys olikohan niin että toinen + ja - Harmaa johto maadoitus joka piti tulla vielä mittarin maadoitukseen ja musta johto on se signaali.

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä?

Niin ja sitä öjyä ei todellakaan ole säästelty tässä kasaamisessa.. Ja kyllä tuo vielä juotetaan ennen kun ruvetaan starttia sovittelemaan.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #9 : 14.03.2011, 00:22:08 »
Älä kolvaa niitä lambdan johtoja, abikoilla tai muulla vastaavalla menetelmällä mutta ei tinaa! Muutoin komia roottori tuloillaan  ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #10 : 14.03.2011, 15:51:38 »
Niin, ja se orkkiskytkin pitää tuon normaalikäytössä mutta kunnon kesäkumeilla ei pidä mitään kytkinpommeja. Alkaa luisto haisemaan...
Jos yhtään haluat pelleillä, hommaa samalla se sre kun paikat on auki.
Muuten tyydy köröttelyyn.

Tuohon paineenkestoon haluan vielä lisätä kommentin omista laitteista.
On teillä vaan ihme vehkeitä jos oikeesti kestää vakiona 1.2 bar kesäkuumillakin vetää. Kyllä mulla se raja on noissa ollut 1 bar todellista. Toki hetkellistä vähän enemmän mutta jos kaikki vaihteet käydään läpi loppuunasti, ei kyllä mene 1.2 bar.(todellista painetta)
Alucooleri vähän auttaa, + vähän isommat suuttimet. B200ethe:n vaikka ne 230 et:n karvaa isommat+ 3 bar bp-säädin. Se kun on 200et:ssä 2.5 bar...(tuo säädinkin melkein auttaa, ei niissä suuttimissa niin paljon eroa ole)

Jos vakioon et koneeseen lyödään oikeesti löylyä 1.2 bar ja kuumillakin keleillä, saa varautua keräämään valurautaa pois valtatieltä aikas pian.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2011, 16:01:28 kirjoittanut hevonen »

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #11 : 14.03.2011, 17:12:18 »
Uutta konetta kasatessa on vallan toimiva veto pyöritellä käsin öljypumppua jonkun aikaa ja vähän liikutella alakertaa samalla, ennen starttia. Saa varmasti öljyt joka paikkaan kun muuten se perskuta räjähtää ekasta puristuksesta tulille  ;D.
Meilläpäin tämä on tehty niin, että otetaan puolan ja virranjakajan välinen johto irti puolasta ja startataan moottoria vähän aikaa, jotta öljyä on jokapaikassa. tämän jälkeen laitetaan puolanjohto kiinni ja lyödään romut tulille. ;)
Ja niitä lambdan johtoja ei saa kolvata. Ei toimi oikein, saattaa antaa väärää tietoa ohjainboxille kolvauksen takia.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2011, 17:14:06 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #12 : 14.03.2011, 20:38:05 »

Ja niitä lambdan johtoja ei saa kolvata. Ei toimi oikein, saattaa antaa väärää tietoa ohjainboxille kolvauksen takia.

Älä kolvaa niitä lambdan johtoja, abikoilla tai muulla vastaavalla menetelmällä mutta ei tinaa! Muutoin komia roottori tuloillaan  ;)

En tiedä mistä tämä urbaani legenda tulee että lambdan johtoja ei saisi juottaa kiinni. Mutta voin sanoa että aivan huoletta voi juottaa piuhat kiinni koska siihen ei ole mitään sähköteknillistä estettä.
Terveisin Elektroniikka-asentaja.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #13 : 14.03.2011, 20:43:39 »
En tiedä mistä tämä urbaani legenda tulee että lambdan johtoja ei saisi juottaa kiinni. Mutta voin sanoa että aivan huoletta voi juottaa piuhat kiinni koska siihen ei ole mitään sähköteknillistä estettä.
Terveisin Elektroniikka-asentaja.
Mistään mitään tietämättä ja niin hullulta kuin se kuulostaakin lambda ottaa vertailuilman johtojen välistä  :idiot2:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #14 : 14.03.2011, 20:58:24 »
Mistään mitään tietämättä ja niin hullulta kuin se kuulostaakin lambda ottaa vertailuilman johtojen välistä  :idiot2:

Tämä on ihan totta mutta ei se tina ja esim. kutistesukka estä sitä vertailuilman saamista kun ei käytä liimakutistesukkaa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

 

Futurez  Kulkukoira