Proturbo  Autodiagnoosi

740 turbo b200ET

  • 75 Vastauksia
  • 38474 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #60 : 04.06.2011, 14:47:01 »
Ainakaan motonettilaisissa ei tee hevon hittoa, vajaan 3v ja ehkä 10tkm jälkeen ovat samassa kunnossa kun alkuperäset.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #61 : 16.08.2011, 11:32:10 »
Jees on kyllä ruvennut kiinnostamaan ihan liikaa tuo megasquirtin asennus, ja on tullut luettua yötä päivää tota ms manuaalia yms foorumeita. Eli jos tossa saisin itseäni niskasta kiinni ja rupeaisin hommailemaan osia siihen. Mietin sitä megasuirt 2:sta tähän rojektiin, joka hoitais bensaa ja kipinää, ihan polttoaine taloudellisuutta ajatellen ja koneenkestävyyttä.

Pientä ostoslistaa:
Ms 2 v3.0
Veden lämpötila anturi. (Minkälainen mistä?)
Imusarjan lämpötila anturi (Minkälainen mistä?)
Johtosarja
Trikkeri pyörä(Monihampainen pitäs olla)
Kierrosanturi (Mistä näitä saa ja minkälainen pitää olla)
Kaasuläpän asentotunnistin (se kyllä löytyykin omasta 850 varaosa volvosta)
Laajakaista lambda ja sille se ohjain.


Sitten mitä eri sytytyksen osia tarvitsee kaiken kaikkiaan, ja mistä löytää/ saa helpoiten tehtyä? Tarkoitus ei ollut käyttää suorasytytystä.

Sitten mitenkä noitten suuttimien kanssa kun ne on vakiot mitkä b200et:ssä on korkaohmisen? ja siellähän on ne vastuksetkin niille. Käykö ne mitenkään päin megan kanssa vai pitääkö jostain metästää, jonkun b230f suuttimet?

Niin ja pitäshän siihen saadan tyhjänkäyntikin toimimaan, niin toimiiko b200et tyhjänkäynti moottori ollenkaan megan kanssa, vai pitääkö siihenkin hommatta b230f koneesta se tyhjänkäynti moottori.

Melkeen varmaan viisainta purkaa koko motronicin johto sarja pois ja alottaa "puhtaalta pöydältä" Megan johtosarjan kanssa. Mitä volvon omia releitä voi käyttää? Bensapumpun rele? pää rele? Vai onko viisainta tehdä releistys + sulakkeet uusiksi megalle?

Olipahan siinä taas kysymyksiä kerrakseen :D Paljon on vielä kysyttävääkin. Tosiaan jos jyväskylästä löytyy jonkin näkönen guru joka ymmärtää näitten päälle enemän, niin voisin olla apua vailla vaikka maksua vastaan :P



Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #62 : 17.08.2011, 10:46:54 »
Tyhmäkäyntimotori käy, suuttimet käy mutta jäävät varmaan pieniksi.. sytytysosia, hukkakipinä vai jakajasytkä kummalla meinasit? Hukkakipinä niin et tarvia muuta kun hukkakipinäpuolan esim. mätänetissä on joku tarvike malli 50egee jos halvalla haluaa päästä ja sitten sytkäkivet levylle (2kpl) jakaja sytkän kanssa ei tarvi tehdä oikeastaan mitään muutoksia, sama puola käy ja eikös 3 levyllä ole jo ainakin yksi sytkäkivi valmiina.

Releytys ja sulakkeet kannattaa tehdä erikseen, jonkin tyyppinen sähkökeskus on hyvä ratkaisu  :)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #63 : 17.08.2011, 11:59:16 »
Tyhmäkäyntimotori käy, suuttimet käy mutta jäävät varmaan pieniksi.. sytytysosia, hukkakipinä vai jakajasytkä kummalla meinasit? Hukkakipinä niin et tarvia muuta kun hukkakipinäpuolan esim. mätänetissä on joku tarvike malli 50egee jos halvalla haluaa päästä ja sitten sytkäkivet levylle (2kpl) jakaja sytkän kanssa ei tarvi tehdä oikeastaan mitään muutoksia, sama puola käy ja eikös 3 levyllä ole jo ainakin yksi sytkäkivi valmiina.

Releytys ja sulakkeet kannattaa tehdä erikseen, jonkin tyyppinen sähkökeskus on hyvä ratkaisu  :)

Niin tarviiko se hukkakipinäkin ne sytkäkivet sinne levylle? ??? Periaatteessa ton jakajan kanssa vois aloitella, ja katsoa tekeekö siihen jälkeen päin sitten hukkakipinän.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #64 : 17.08.2011, 12:15:35 »
Niin tarviiko se hukkakipinäkin ne sytkäkivet sinne levylle? ??? Periaatteessa ton jakajan kanssa vois aloitella, ja katsoa tekeekö siihen jälkeen päin sitten hukkakipinän.
En muista onko siinä 3 levyllä mitenkä niitä kiviä mutta 2kpl tarvitaan, ellei osta sellaista puolaa missä nuo kivet on tavallaan sisällä. Oma taisi olla joku fiatin malli 55eköhän se maksoi ja siis kopio siitä boschin 0 221 503 407 puolasta.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #65 : 17.08.2011, 13:56:10 »
Luulis suuttimien olevan matalaohmiset, jos kerran etuvastukset on nostamassa resistanssia?
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa Häätzy

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 turbo b200ET koneremppaa
« Vastaus #66 : 09.03.2012, 00:10:14 »
En tiedä mistä tämä urbaani legenda tulee että lambdan johtoja ei saisi juottaa kiinni. Mutta voin sanoa että aivan huoletta voi juottaa piuhat kiinni koska siihen ei ole mitään sähköteknillistä estettä.
Terveisin Elektroniikka-asentaja.

Mites tua semmonen juttu ku vastuksen muuttuminen.. Toisaalta sehän lisää resistanssia johdoissa jolloin vääristää tietoa moottorinohjaukselle/polttoaineensuihkutukselle.. Korjakkaa jos oon vääräs..  :pomo:

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #67 : 09.03.2012, 20:07:56 »
Ei ole urbaani legenda, eikä kyseessä ole resistanssin muutos. Jos perehdytään tarkemmin happitunnistimen sisukseen, niin siellä on kammio täynnä ilmaa eli happea. Tässä kammiossa olevat happimolekyylit liikkuvat mikroskooppisen ohuen seinämän läpi toiselle puolelle, jossa virtaa pakokaasu, ja jossa on vähemmän happimolekyylejä kuin vertailukammion ilmassa. Toisaalta jos pakokaasuseos on jo valmiiksi erittäin happipitoista (eli kansankielellä kone käy laihalla), ei happimolekyylit siirry. Tämä happimolekyylien siirtyminen seinämän läpi aikaansaa jännitteen, jota siis moottorin ohjainlaite tutkii ja säätelee seosta tunnistimelta tulevan jännitteen mukaan.

Tuossa vertailukammiossa oleva puhdas ilma siis ikäänkuin "kuluu" hiljalleen pois, ja tilalle täytyy saada uutta ilmaa/happea. Tämä täyttöilma sitten voidaan tuoda vertailukammioon eri tavoilla, yleisimmät on tunnistimen juuressa olevat pienet reiät sekä juurikin johtoa pitkin. Johtoa pitkin tuleva ilma on sikäli parempi vaihtoehto, että ilma on silloin puhtaampaa ja kuivempaa, kuin suoraan tunnistimen juuresta imetty.

Nyt tietysti joku kysyy että miten sähköjohdossa voi kulkea ilma ? Ensinnäkin, ei siellä tuuli käy, vaan puhutaan nanoista. Asiaa voi simuloida ottamalla nyrkillinen kyniä kouraan ja katsoa valoa kohti...ja kyllähän sieltä valoa näkyy läpi. Tästä syystä happitunnistimen johtoja ei saisi tinata, vaan liitos tulisi tehdä aina lämpökutisteisilla puristusliittimillä.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #68 : 09.03.2012, 20:38:49 »
Ei ole urbaani legenda, eikä kyseessä ole resistanssin muutos. Jos perehdytään tarkemmin happitunnistimen sisukseen, niin siellä on kammio täynnä ilmaa eli happea. Tässä kammiossa olevat happimolekyylit liikkuvat mikroskooppisen ohuen seinämän läpi toiselle puolelle, jossa virtaa pakokaasu, ja jossa on vähemmän happimolekyylejä kuin vertailukammion ilmassa. Toisaalta jos pakokaasuseos on jo valmiiksi erittäin happipitoista (eli kansankielellä kone käy laihalla), ei happimolekyylit siirry. Tämä happimolekyylien siirtyminen seinämän läpi aikaansaa jännitteen, jota siis moottorin ohjainlaite tutkii ja säätelee seosta tunnistimelta tulevan jännitteen mukaan.

Tuossa vertailukammiossa oleva puhdas ilma siis ikäänkuin "kuluu" hiljalleen pois, ja tilalle täytyy saada uutta ilmaa/happea. Tämä täyttöilma sitten voidaan tuoda vertailukammioon eri tavoilla, yleisimmät on tunnistimen juuressa olevat pienet reiät sekä juurikin johtoa pitkin. Johtoa pitkin tuleva ilma on sikäli parempi vaihtoehto, että ilma on silloin puhtaampaa ja kuivempaa, kuin suoraan tunnistimen juuresta imetty.

Nyt tietysti joku kysyy että miten sähköjohdossa voi kulkea ilma ? Ensinnäkin, ei siellä tuuli käy, vaan puhutaan nanoista. Asiaa voi simuloida ottamalla nyrkillinen kyniä kouraan ja katsoa valoa kohti...ja kyllähän sieltä valoa näkyy läpi. Tästä syystä happitunnistimen johtoja ei saisi tinata, vaan liitos tulisi tehdä aina lämpökutisteisilla puristusliittimillä.

Tää on nyt vahvasti ot:n puolella tähän topikkiin, mutta miten ne happimolekyylit erottaa että tuossa on puristusliittimet ja siitä voidaan hypätä yli, mutta juotoksesta ei? Vai tarkoitatko että happi menee johtoon siitä missä sen oma eriste loppuu siellä puristusliittimen hollilla? Kun eihän sitä tinaakaan saa siihen eristeen päälle.
No kun halvalla sai.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #69 : 09.03.2012, 20:40:19 »
tina vaan taitaa tukkia ne happikanavat sinne eriseen alle asti  ???

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #70 : 09.03.2012, 20:41:24 »
tina vaan taitaa tukkia ne happikanavat sinne eriseen alle asti  ???
Luulis että sitä ei niin tiiviiks saa etteikö "yksittäiset" molekyylit pääsis kulkemaan, mutta voi olla niinkin
No kun halvalla sai.

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #71 : 10.03.2012, 12:54:48 »
Luulis että sitä ei niin tiiviiks saa etteikö "yksittäiset" molekyylit pääsis kulkemaan, mutta voi olla niinkin

Molekyylit kulkevat vain tunnistimen sisällä, johtoa pitkin (säikeiden ja eristeen välissä, ei siis säikeen sisällä) kulkee ilma. Tina estää tämän "ilmavirtauksen", holkilla ilmayhteys säilyy.

Jos aihe vielä kiinnostaa niin avatkaa uusi topic, tämä prokkis menee vähän OT:ksi.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Karhu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • hörr
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #72 : 13.03.2012, 03:43:26 »
Saitkos tota seosmittaria pelaamaan? Meinaan kiinnostais tietää että mitä toi mittari sanoo seoksista ton viikkarilastun kanssa, pysyykö sopivana?

Poissa sep5u

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #73 : 21.02.2013, 13:21:54 »

Tämmönen tästä nyt sitten tuli...
Jos tuota keväämmällä vähän siistisi :)

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 turbo b200ET
« Vastaus #74 : 25.02.2013, 12:18:35 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tämmönen tästä nyt sitten tuli...
Jos tuota keväämmällä vähän siistisi :)
Sydän itki verta kun näin tämän avk sivuilla ja miten se oli pilattu. Laitahan takas originelliksi niinkuin olikin :P

 

Proturbo  Autodiagnoosi