Kulkukoira  Proturbo

Softan päivitys lastutettuun autoon

  • 5 Vastauksia
  • 3494 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa opono

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Softan päivitys lastutettuun autoon
« : 26.04.2018, 12:30:39 »
Onko kenelläkään faktaa siitä, miten käy jos huollossa päivittävät lastutettuun autoon ohjelmistoa? Pyyhkiytyykö lastu vain pois vai meneekö koko ohjausyksikkö vaihtoon? Huollossa sanoivat, että koko auto menee käyttökelvottomaksi, mutta lastuttaja taas sanoi että palautuu ainoastaan normaalitilaan. Olen vain miettinyt että jos tuon joskus myydessä haluaa pois, niin menisikö helpoiten (=halvimmalla) viemällä auto huoltoon päivitykseen.

Kyseessä V50 D3 ja lastutus tehtiin avaamalla ohjausyksikkö, ei onnistunut obd-portin kautta.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Softan päivitys lastutettuun autoon
« Vastaus #1 : 26.04.2018, 13:09:38 »
Huollossa tehdyn ECM-päivityksen jälkeen auto palautuu vakioksi. Jos on rikkinäinen egr tai dpf poistettu toiminnasta tehonlisäyksen yhteydessä, auto menee päivityksen jälkeen "käyttökelvottomaksi", koska vikavalot lävähtävät tauluun ja moottori menee limb-modeen.

Miksi auto pitäisi softata vakioksi myyntihetkellä? Autoliike ei ole pätkänkään vertaa kiinnostunut softauksesta. Vuosimalli ja kilometrit määrittävät hyvityshinnan. Juuri lauantaina tein kaupat eikä automyyjä edes käynyt vaihtoauton sisällä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa opono

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Softan päivitys lastutettuun autoon
« Vastaus #2 : 26.04.2018, 13:26:33 »
EGR on poistettu käytöstä softalla, tämä ei liene ongelma? En minä tiedä aionko tuota vakioksi päivittää, mutta vähän on sellainen fiilis, että jos tuolla koeajolla käy niin tyhmempikin autokauppias huomaa ettei ole vakio. Eri asia tietysti onko se sitten ongelma. Itselläni tämä on kolmas lastutettu auto ja tässä oli selkeästi näkyvin parannus vakioon. Ja kohtahan ne varmaan alkaa mittaamaan typen oksidejakin, jolloin tuo EGR voi tulla vähän isommaksi ongelmaksi.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Softan päivitys lastutettuun autoon
« Vastaus #3 : 26.04.2018, 14:03:33 »
EGR on poistettu käytöstä softalla, tämä ei liene ongelma?
EGR:n pistoke on myös todennäköisesti irti. Nyt jos laitetaan vakiosofta sisään, niin tietysti herjaa puuttuvaa EGR:ää. Vaikeammin arvioitava asia on se, lähtekö EGR vielä toimimaan töpselin kiinnityksen jälkeen vai onko jo karstoittunut/nokeentunut umpeen.

Lainaus
Ja kohtahan ne varmaan alkaa mittaamaan typen oksidejakin, jolloin tuo EGR voi tulla vähän isommaksi ongelmaksi.
Ei nyt ainakaan vähään aikaan ole näköpiirissä. Ja tokkopa EGR noihin mittauksiin mitään vaikuttaa, kun se on ryntäytyksessä kiinni muutenkin. Pitäisi olla joku maantiellä tehtävä testi, että EGR-olisi paljon auki. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa opono

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Softan päivitys lastutettuun autoon
« Vastaus #4 : 26.04.2018, 15:06:57 »
Ymmärsin, että se EGR:n läppä olisi ohjelmallisesti suljettu. Mielestäni mitään muuta fyysistä sinne ei tehty kuin otettiin ohjausyksikkö ulos ja takaisin. EGR:n puhtaanapitämisen takia se viritys sinne nimenomaan laitettiin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Softan päivitys lastutettuun autoon
« Vastaus #5 : 26.04.2018, 20:52:14 »
Ymmärsin, että se EGR:n läppä olisi ohjelmallisesti suljettu. Mielestäni mitään muuta fyysistä sinne ei tehty kuin otettiin ohjausyksikkö ulos ja takaisin. EGR:n puhtaanapitämisen takia se viritys sinne nimenomaan laitettiin.
Taitaa olla monta mahdollisuutta hoitaa EGR pois pelistä. Käy huviksesi kurkkaamassa, onko EGR:n piuha kiinni vai irti.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Samppasport  Futurez