Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: maamies - 19.01.2019, 17:55:12
-
Itseäni ärsytti v90 "roikkuva" perä, joten laitoin lehtijousen päihin ylimääräiset palat. Näitä saa 6-42mm 3 millin välein.
Oli 42mm ja lisäsin 12mm. Enempää ei saakaan laitettua kun loppuu kierretapista vara. Tuolla alapuolen asennollakin pystyy hiukan vaikuttaan.
(https://i.ibb.co/LCJwQ7k/IMG-20190119-154621.jpg) (https://ibb.co/LCJwQ7k)
(https://i.ibb.co/8BnJCy4/IMG-20190119-154602.jpg) (https://ibb.co/8BnJCy4)
-
Tämähän on aika näkyvä vaiva V90:llä , miltä perä näyttää korotuksen jälkeen , onko kuvaa ? Mistä sait korotus palat ?
-
Paloja saa valtuutetuilta jälleenmyyjiltä. Hinta ei ole paha ~15-20€; pala. Kuvia ei ole. Täytyy huomioida että nostaa hiukan enemmän kuin palikan korkeus.
-
Tämähän oli hyvä tieto! Olin itsekin pohtinut samaa. Olisi myös kiva nähdä paljonko auton ryhti muuttuu? Tossa osanumero: https://www.volvowholesaleparts.com/oem-parts/volvo-spacer-31429579
-
Vaatiko asennus yhtään enempää voimaa/taitoa tms. vai onko ns. helppo (ja pystyykö tekemään puoli kerrallaan ilman, että sotkee asetukset.)
-
Kotimainen numero lienee 32286140 - välike... ja hinta ei säikyttänyt..
Edit: noi taitaa olla "väärät" eli ne, jotka siellä on vakioina..
-
Asiaa sivuten: Riippumattoman korjaamoketjun asentaja kertoi komposiittijousien katkeilleen jossain 400 tuhannen nurkilla. Näitä kilometrejä lähestyvät lienevät pääosin takseja, joten jousituksen rasituskin saattaa niissä olla suurempi. Maltillinen korotus ei jousta rasita, F ja k pysyvät alkuperäisinä.
-
Tuossa lienee kuva akselistosta..
http://www.materialsforengineering.co.uk/article-images/141859/HENPR008Aa%20automotive%20innovations%20at%20JEC%202016_popup.jpg (http://www.materialsforengineering.co.uk/article-images/141859/HENPR008Aa%20automotive%20innovations%20at%20JEC%202016_popup.jpg)
-
Tuossa lienee kuva akselistosta..
Kopio Corvetten poikittaisesta lehtijousesta ;D
-
Milloin Vetteen tuli komposiittijousi - edelliset S ja V90 oli myös poikittaisella komposiittijousella..
-
Menee vähän jo vähän etäälle aiheesta, mutta Vette sai poikittaisen lasikuitujousen 60-luvun alussa, viitisentoista vuotta ennen 1.gen S/V90.
-
Tuossa lienee kuva akselistosta..
http://www.materialsforengineering.co.uk/article-images/141859/HENPR008Aa%20automotive%20innovations%20at%20JEC%202016_popup.jpg (http://www.materialsforengineering.co.uk/article-images/141859/HENPR008Aa%20automotive%20innovations%20at%20JEC%202016_popup.jpg)
Tarviiko tuossa purkaa mitään muuta kuin pultti jousen päästä ja palikkaa väliin? Tarviiko edes pyöränkulmia suunnata operaation päätteeksi?
Houkuttais laittaa omaankin vähän tallaa väliin, jotta saisi perään ryhtiä.
-
Maamies neuvoi vähän pidemmälle:
Puoli kerrallaan. Kannattaa ottaa iskari yläpäästä irti 4 pulttia. Ite koitin eka nostaa tunkilla jousta ylös mutta ei toivoa,. Ehkä joku 4h yritin. Sitten vaan laitoin pukin jousen alle ja koko auton paino päälle niin just saa välistä palan pois.
-
Maamies neuvoi vähän pidemmälle:
Puoli kerrallaan. Kannattaa ottaa iskari yläpäästä irti 4 pulttia. Ite koitin eka nostaa tunkilla jousta ylös mutta ei toivoa,. Ehkä joku 4h yritin. Sitten vaan laitoin pukin jousen alle ja koko auton paino päälle niin just saa välistä palan pois.
Jaahas, korotuspalikat saapuivat lopultakin postin mukana ja nyt tarttis ryhtyä toimeen.
Eli teitkö siten, että auto tunkilla ylös, pukki komposiittijousen pään alle ja sitten tunkki alas? Tämän jälkeen iskari irti ja painaen pyörän napa alas. Kattelin vaan, että siihen jousen alle ei oikein sovi kunnolla mikään pukki.
Eikö lopputulos ole sama, jos nostaa tunkilla jousesta auton ilmaan ja ottaa sitten iskarin irti?
Edit: Ei siihen jousen alle taida sopia tunkkikaan, joten pitää vissiin laittaa pönkät ripustuksen kahta puolen ja joku palkki jousen alle kahden tuen varaan.
-
Alustavasti suunnittelin palikan lisäämistä. Tarvii tehdä kunnollinen pukki, jonka varassa jousta voi kannatella. Hitsi on mökillä, joten projekti jäi odottelemaan parempia aikoja.
Tuossa Inscriptionissa näytti olevan alun perin 33 mm palikka. Aikomus on laittaa 12 mm lisää, mikä kaiketi nostaa perää n. 15-20 mm.
-
Mistä muuten hankit palikat, millä osanumerolla ja monta euroa noihin meni?
-
Jostakin englannin kautta nuo koukkasi. Vajaat 40€ posteineen kaksi korotuspalaa. Numeroita näytti olevan monenlaisia, aiemmin ketjussa mainituilla tilasin ja jollakin toisella numerolla ne tuli.
-
Nyt on tämäkin koeponnistettu. Työvaiheet ovat siis:
1. Auto tunkille ja pyörä pois
2. Pukki jousen alle
3. Auto alas tunkilta
4. Jousen pää irti, mutterit 18 mm avaimella ylä ja alapuolella
5. Kallistuksen vakaaja irti, 18 mm mutteri + T40
6. Iskarin alapää irti, 15 mm kannalla oleva pultti
7. Kammetaan pyörän napa alas, niin joustinkumi ja korotuspalahässäkkä lähtee käteen.
8. Laitetaan halutut palat väliin ja kasaus suunnilleen käänteisessä järjestyksessä.
Minusta lopputulos on melko hyvä. Takapyörän ja kaaren välissä on nyt vajaa sentti enemmän ilmaa kuin edessä. Perä nousi kokolailla 20 mm tai vähän enemmän.
(https://i.ibb.co/qxk6X6Q/20200903-175846.jpg) (https://ibb.co/qxk6X6Q)
(https://i.ibb.co/r5s856w/20200903-174559.jpg) (https://ibb.co/r5s856w)
(https://i.ibb.co/9tYs1QR/20200903-173723.jpg) (https://ibb.co/9tYs1QR)
(https://i.ibb.co/tYyhty2/20200903-190149.jpg) (https://ibb.co/tYyhty2)
-
Ihan mielenkiinnosta kyselen että onko perän nosto ollut vain ulkonäöllinen juttu?
Onko kukaan kokeillut vaihtaa jousia jokaiseen tolppaan jotta auto istuisi vaakatasossa?
-
Takana on poikittainen komposiittijousi, johon ei taida löytyä helposti vaihdokkeja..
-
Onko kukaan selvittänyt, paljon maksaisi noiden palikoiden laitto paikalleen marmorilla? Vähän kiinnostaisi omaankin nuo laittaa.
-
Puhtaasti ulkonäöllinen asia kyseessä.
Itse laitoin palikat väliin parissa tunnissa. Enempi aikaa kului pukin tekemiseen kuin auton rassaamiseen. Luulisi parilla-kolmella satkulla hoituvan myös marmorilla.
-
Viime viikolla ostin vm-17 V90:n ja tässä perä pari senttiä alempana kuin keula.
Alkuperäiset välipalikat 33 mm.laitoin 47 mm.ja nyt on perä pari senttiä ylempänä kuin keula,ihan ok tuli.
Muistin merkitä valokuvion teipillä seinään ennen,sitten homman jälkeen sai kääntää varttikierroksen säätöruuvia että pääsi samaan tasoon.
Pukkina käytin alasinta lautojen kanssa oikeaan tasoon korottaen.
Muuta en irroittanut kuin molemmat 18 mm.mutterit ja iskarin yläpäästä.
Sitten 1kg.moska ylätukivarren päälle suojaamaan jarrukilpeä,kun siitä painoin napaa alaspäin.Sillä tavalla tilaa tuli juuri riittävästi.
(https://i.ibb.co/2cMxXcz/20211126-145921.jpg) (https://ibb.co/2cMxXcz)
(https://i.ibb.co/VqryP89/20211127-150604.jpg) (https://ibb.co/VqryP89)
-
Ihan mielenkiinnosta kyselen että onko perän nosto ollut vain ulkonäöllinen juttu?
Onko kukaan kokeillut vaihtaa jousia jokaiseen tolppaan jotta auto istuisi vaakatasossa?
Homma hoituu mainiosti ilmajousilla, maksaa kaikkineen kuutisen tonnia. Niillä korkeutta voi säätää näppärästi puhelimen appilla.
Jos autoni olisi helmiäisvalkoinen, olisin sellaiset jo asentanut 8).
-
Mitenkäs tämä asia hoidetaan xc90 mallissa
-
Mitenkäs tämä asia hoidetaan xc90 mallissa
Eiköhän sielläkin ole vastaavat rakenteet. Siis jos ei ole tehtaalta tullut ilma-alustalla mikä on aika yleinen varuste.
-
Biliasta 15mm rotipalat väliin (24€/kpl) ja nyt on pirssi omaan silmään balanssissa. Mukavammalta näyttää tossa dynamometrilläkin.
(https://i.ibb.co/fGpFF5M/IMG-20240216-162718.jpg) (https://ibb.co/fGpFF5M)
(https://i.ibb.co/q0NzG58/20240206-204258.jpg) (https://ibb.co/q0NzG58)
(https://i.ibb.co/fCP3HX5/20240206-204217.jpg) (https://ibb.co/fCP3HX5)
-
Ilmeisesti tällaiset on saatavilla myös V60-malleihin. Ainakin nuo alkupään, jostain syystä etenkin diesel-mallit, näyttäisivät olevan perä aika matalalla. Omaan olen tällaiset laitattamassa ensi huollon yhteydessä.
-
Ilmeisesti tällaiset on saatavilla myös V60-malleihin. Ainakin nuo alkupään, jostain syystä etenkin diesel-mallit, näyttäisivät olevan perä aika matalalla. Omaan olen tällaiset laitattamassa ensi huollon yhteydessä.
Mistä tilasit nämä? Jos siis V60:sta olet peräpäästä korottamassa. Omassa lievää peräpainumaa.
Edit: Vastaankin itse itselleni :idiot2: Kävin äsken marmorilla ja sieltähän niitä saa. Tosin vain S/V90 -osina, mutta sama palikka sinne 60:een sopii.
-
Ilmeisesti tällaiset on saatavilla myös V60-malleihin. Ainakin nuo alkupään, jostain syystä etenkin diesel-mallit, näyttäisivät olevan perä aika matalalla. Omaan olen tällaiset laitattamassa ensi huollon yhteydessä.
Mulla ainakin on 2020 käyttöönotetussa V60 dieselissä keula aavistuksen alempana kuin perä, en tiedä sitten johtuneenko siitä, että on R-Design ja tehdasmadallettu alusta.