Proturbo  Autodiagnoosi

Vanhan mallin Volvo 244, b21at, projekti alkaa.

  • 356 Vastauksia
  • 98685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Tuo kuva on pystykaasareille tarkoitettu, tuo mulle tuleva on sivuimuille.

Niin on. Kirjoitinkin että muistuttaa enemmän pystyimun imusarjaa. Lähinnä nuo kaasarin laipat hämää, asento pöydällä ja ettei meinaa löytyä netistä kuvaa tai tietoa tuollaisen olemassa olosta. En kyllä tajua pentan erikoisuuksista enempää kuin sika joulusta.  Olisiko parempaa kuvaa tuosta sinun omasta imusarjasta?  Tai kuten edellisessä viestissä kysyin, tietoa mistä penta mallista se on peräisin. Myös foorumin pentaspesialisti vois valaista jos lukee?

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
En tiedä, mutta se oli ebayssä myynnissä dual side draft intake manifold nimellä, ja kysyin myyjältä niin strömberg cd175 kaasuttimet tuohon sopii. Kohtahan se saahaan tietää, jos se vaikka tällä viikolla postissa tulisi, nyt kun tullauskin on hoidettu.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
En tiedä, mutta se oli ebayssä myynnissä dual side draft intake manifold nimellä, ja kysyin myyjältä niin strömberg cd175 kaasuttimet tuohon sopii. Kohtahan se saahaan tietää, jos se vaikka tällä viikolla postissa tulisi, nyt kun tullauskin on hoidettu.
Odotan innolla. Mitä enemmän katson tuota sinun imusarjan kuvaa, sitä enemmän epäilen ettei tuo ole edes Volvon imusarja. Jos en näe harhoja niin myös laipat ovat toisiinsa nähden liian jyrkässä kulmassa vinokoneelle. Toivon että olisin väärässä, ettei projekti ota heti takapakkia.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Tässä olis hiilikuituinen vakaaja, hintaa naurettavat 2600€



Tuo on tosin Porscheen, mutta mitä väliä, näköjään niitä kuitenkin on, että en ihan (lompakon koko tulee vastaan) mielikuvitusmaailmassa ole elänyt.  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 19.10.2018, 00:41:39 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Eihän se perkeleen imusarja passannut kanteen, se oli muuten oikea, mutta pari senttiä liian lyhyt.
Joten nyt koitetaan saada 300hv rikki yhdellä modatulla strömbergillä, ellen sitten rupea tekemään imusarjaa itse.

Voisin koittaa tuplakaasareitakin, mutta en osaa säätää niitä enkä varsinkaan turbolle, joten ainoa vaihtoehto lienee tehdä tuommoinen imusarja itse, eihän se niin vaikeaa voi olla.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Soitin free technicsille ja varasin kaksi kappaletta weber dcoe kaasuttimia.
Koitetaan, jos saadaan kilon ahdoilla 300hv, se tarkoittaisi että 2.1:nen tuottaisi 150hv vaparina.
tuottaako se sen muunnellulla h-nokalla täysin portatulla 530 kannella ja tuplilla weber dcoe kaasareilla?
Minusta se voisi sen jopa tuottaa, varsinkin kun turbolla se kiertää sinne 7000 oikein nätisti.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Mitenköhän m45 laatikko kestää tuommoisenn 300hv ja xxx-määrän vääntöä, t5 nokasta johtuen max vääntö on noin 4500rpm hujakoilla. Käytän siis samaa nokka-akselia, kuin ne etc ja dtm sarjojen voittajavolvot, rajoitin on 7500rpm:ssä.

Nokkahan on hieman myöhästetty h, jonka nokkakulmaa on muutettu 112 asteeseen, pitäisi pelata tuplilla ja portatulla kannella.

Eikös joku sanonu turbokoneista, että viritä niin paljon kuin vapaastihengittävää pystyy ja laita siihen ahdin pienemmillä puristuksilla toki.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Tänään lähetän siis nokan hiontaan ja ens viikolla laitan kannen ns full ported työhön, johon kuuluu 38mm pakovenat ja 46mm imuvenat 5-kulmaseetit ja monikulmaventtiilit.

Tosi hyvä firma, kun sanoin että mulla on pieni budjetti, niin he antoi osamaksumahdollisuuden, saman teki free technics niiden dcoe kaasareitten osalta.

Hänellä oli ollut 530 kannella turbovolvoja 1.2bar paineella oli irronnut takapyörätehoa 360hv.
Taidan itsekkin kokeilla tuota 1.2bar ahtoa, istutan imusarjaan 1 ja 4 pytyille lambda-anturit, jotta näen heti miten seokset on.

Hän sanoi, että turbokoneessakin on aika ratkaisevaa, miten virtaa kansi, miten imupuoli kaasuttimineen virtaa ja nokka-akselista on kans paljon kiinni, kohtuu pienellä puristuksilla kun ajetaan, niin luulen että saan seokset kohdalleen siten ettei kone nakuta 1.2bar ahdoilla.

Nokan mukaan tulee täydellinen nokkakortti ja kannen mukana tulee virtausmittausten tulokset niin cfm:nä kuin hv:nakin.
Täytyy sanoa että on hyvää palvelua.

Mulla on eri katsantokanta kuin täällä yleensä, joka on semmoinen ettei kantta tarvi portata ja nokkakepiksi riittää vx3 ja imupuoli virtauksineen on vakioimusarjan varassa. Kun mulla on semmoinen suunnitelma, että kone vetää sieltä 3500rpm paikkeilta rajoitiimeen oikein nätisti.

Pakopaineanturin laitan niiden kahden seosmittarin kaveriksi, sitten tulee myös pakokaasun lämpöanturi.
Pitänee fabrikoida siihen kojelaudalle hiilarista semmoinen mittariteline, johon sopii ne 52m mittarit. Kymmensenttinen rundimittari tulee sitten kojelaudan vasempaan laitaan, se on varustettu vaihtovalolla.

Ensin kokeillaan m45:sta, sitten, luultavasti muutaman kiihdytyksen jälkeen on hommattava tämmöinen:

Ja tuohon sitten 850r:n kytkin ja lootaksi m90, mutta nää on taas näitä suunnitelmia...

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Eihän se perkeleen imusarja passannut kanteen, se oli muuten oikea, mutta pari senttiä liian lyhyt.
Joten nyt koitetaan saada 300hv rikki yhdellä modatulla strömbergillä, ellen sitten rupea tekemään imusarjaa itse.

Tee strömpille imusarja yhden strömpän imusarjasta:

Ja jos haluaa niin voi samalla helposti eristää 1+2 ja 3+4 pytyt toisistaan. Nyt kun sulla on se ihme imusarja käsissäsi niin voisitko laittaa pari kuvaa siitä, vaikkei se nyt ollutkaan käypänen.

Weberit on varmasti hyvä vaihtoehto, ne myös säilyttävät jälleenmyyntiarvon hyvin..

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
M45 ei ole mitenkään erityisen heikko, kyllähän se aika tarkkaan on haarukoitu mitä se kestää, käytännössä siis saman mitä M46:kin. M47 on heikompi.

Yhden römpän 300hv rakennelmaa en lähtisi tekemään, ei siksi etteikö se voisi ehkä ollakin mahdollinen, mutta mitä järkeä kun erikoisuusarvo puuttuu ja on selvä että sen saa paremmin ja helpommin toteutettua jollain muulla kaasarilla, tai ruiskulla.

ONko mitään käryä mistä se tuplaimusarja oli peräisin?

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
En mä enää ala ströpillä tekemään, kun webereiden kaupasta on jo sovittu.
Free techniciltä saa niihin osat paineistamiseen, kysyin sitä tänään, sitten täytyy ostaa säätöpaketti, johon tulee neljää erikokoista suutinputkea, suutinta ja ties mitä, sitä tilatessa pitää muistaa mainita että tulevat turbokäyttöön.
Ja joo, se on hyvä asia että ne säilyttää jälleenmyyntiarvonsa, ja niihin löytää säätöoppaita, vaikka kuinka, ja kyllähän ne enemmän virtaa kuin kaksi strömbergiä. En tiedä mikä lie maksimipaine, mitä webereiden läpi voi ahtaa, toivottavasti ne kestää puolentoista kilon ahdot, niin sitten menee gt35:lla 350hv:n tienoille, ainakin pitäisi.

Saas nähä, minkälainen tulee kannesta, kun nyt on sit se 530:pinen, mille tehdään melkeimpä ns. kaikki, ts. sekä imu että pako vaihdetaan isompiin ja ammattilainen tekee kaikki koneistukset ja porttaukset, lupasi laittaa mulle vielä virtausmittausten tuloksetkin, niin voidaan sitten yhdessä täällä ihmetellä niitä. :)

Vielä pitäisi ostaa isommalle venttiilinjouselle ne jousilautaset jousien alle, ipd:llä ne kustantaisi 2 taalaa kipale, lähetin niille sähköpostiakin pari päivää sitten mutteivat ole vielä vastanneet.

Noille webereille kun tekee painekotelon, niin siellä viimeisillä pytyillä on hyvin vähän tilaa, tiedän tämän kokemuksesta, koska mulla on joskus 18v ollut volvo, johon laitettiin vaakaimusolexit ja tuli jarrutehostin erittäin lähelle putsareita, 2cm jäi väliä ja semmoiseen väliin ei kyllä kovin optimaalista plenumia saa tehdyksi.

Mä taidan tehdä niin kuin joku oli turbobricksillä tehnyt ja vaihdan jarrutehostimen susuki swihtistä, siitä saa samalla kakspiirijarrujen pääsylinterin. siinä tehostimen halkaisija on ainakin jotain 7cm pienempi ku volvossa ja itse sylinterikin on pieni.

Mun pitää sitten ostaa lyhimmät mahdolliset imutorvet noihin, tai sitten itse lyhentää pidempiä, koska plenumin sisään täytyy imutorvet saada, jos meinaa että auto toimii hyvin noin niin ku ilman jakautumisen ja virtausmäärän kannalta.

Johtuen rajuhkosta nokasta pitää kaasareille menevän ilmamäärän olla hyvin jakautunut, mulla nyt olevat tasalakimännistä sorvatut männnät saa tehdä tilaa näiden tieltä:

Kyseessä siis 2mm montulla olevat männät, joilla saan puristuksen nostettua arvoon 8.5:1, entisen 7.5:n sijasta. Nämä männät kestääkin paremmin johtuen siitä ettei männän lakea ole ohennettu. itse sylinterit ovat vakiokoossa eivätkä ole yhtään kuluneet. Suuremmalla puristuksella kone vetää paremmin silloinkin kun ei olla ahtoalueella. Eikä se nokka vapariin niin jyrkkä ole, t5-nokka on nimittäin h-akseli eri lsa-arvolla, nyt akseliin hiotaan 112-114 lsa arvo, nuo on ne arvot joita aftermarket turbonokat käyttävät, onko täällä tietäjiä, mikä olisi hyvä. Tai no näillä näkymin mennään 112 arvolla, ellei joku perustele miksi tuota nookkakulmaa tarvitsisi tuosta arvosta muokata, vakionahan se on jotain 107-109, en nyt muista enkä jaksa hakea turbobricksin taulukkoa.

Osaako kukaan sanoa tuleeko tuossa uusilla männillä tuo paljepinta kuinka lähelle dekkiä, olisi nimittäin hyvä, jos senkin saisi samalla kuntoon, siis paljeraon.
Kansien palotilat on aika paljon muokatut, luulen että niistä on lähtenyt tavaraa ainakin 3-5cc edestä, ehkä pitää sekin mitata, kunhan nyt tehdään ensin ne kanavat.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
M45 ei ole mitenkään erityisen heikko, kyllähän se aika tarkkaan on haarukoitu mitä se kestää, käytännössä siis saman mitä M46:kin. M47 on heikompi.

Yhden römpän 300hv rakennelmaa en lähtisi tekemään, ei siksi etteikö se voisi ehkä ollakin mahdollinen, mutta mitä järkeä kun erikoisuusarvo puuttuu ja on selvä että sen saa paremmin ja helpommin toteutettua jollain muulla kaasarilla, tai ruiskulla.

ONko mitään käryä mistä se tuplaimusarja oli peräisin?

Joo, weberin dcoe kaasuttimilla tuo toteutetaan, koska imusarja ei ollut oikea ja sain free technicsiltä hyvän tarjouksen.
Tuo imusarja oli malliltaan aivan kuin vinokoneen imusarja, se oli vain pienempi, ihan niin kuin joku olisi tehnyt vinokoneen imusarjasta 10% pienemmän version. Voin ottaa valokuvia seuraavan kerran ku menen moottoripajaani, eli varastoon. Asun omakotitalossa ja lämmitetty varasto on aika hyvä paikka touhuta tuota moottoria, kun autotalli ei ole lämmitetty, mutta varasto on.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Taas mä alan vähän suunnittelemaan, kun nyt saa vähän aikaa taas odotella osia.Ajattelin vähän oikaist a mutkia, enkä ala tekemään pakosarjaa itte, niin tilaan kl-racingilta pakosarjan. Pakosarja on siis mallia frommat & uppat tjsp, eli eteen ja ylös, niin kuin sen pitääkin olla, hintakaan ei ole paha ebayn sarjoihin verrattunakaan.


Tommonen.

Sitten kun vielä tietäisi mitä tämä tarkoittaa, niin osaisi tehdäkin asialle jotain: Det blir trångt mot vattenpumpsröret, så man måste anpassa detta efteråt ex kapa vattenpump röret och/eller svetsa på en aluminiumböj
vattenpumpröret är 35mm utvändigt, vi länkar till aluminiumrör som man kan svetsa på.

Koritöistä sen verran, että ajattelin laittaa uudemman mallin puskurit siihen. Ne koristelistat, mitkä tulee puskurin päälle otetaan pois ja kiinnikkeet poistetaan myös ja jäljelle jäävät reiät hitsataan umpeen.

Ja puskurin kiinnikkeet, siis ne rautaputket, jossa on ne laipat teetän uudet, tällä kertaa alumiinista, sillä säästää muutaman kilon aivan auton etupäästä, itse puskurin poistolla säästänee sen 5-10kg. Konepeltihän painaa, kuituinen maksaa 150€ ja semmoisen myös laitan. Mitenkähän tuon saisi paikalleen alkuperäisiin saranoihin vai laitanko vain rallilukot, kolme eteen ja kaksi taakse. Näin voisi alkuperäiset saranat ja lukon poistaa ja taas säästäisi kiloja, kun etupäähän tulee varmaan 25kg lisää painoa, niin olisi hyvä jos saisi saman verran vähintään pois sitä painoa. Sisältähän lähtee helposti 70kg, kun poistaa kaikki äänieritysmatot ja kaiken turhan, vaihtaa vain kevyet kuppipenkit paikalleen.

Sitten kun alan koria työstämään, niin pitää porata hattuhylly ja penkkien takana oleva pelti irti ja sitten pääsee tekemään pyöränkotelot ns. neliskanttisiksi profiililtaan, niin leveämmät kumit mahtuu helpommin paikoilleen. Samalla ajattelin tehdä muutoksen, joka piristää auton ulkonäköä, mutta on oikeastaan aika vaikea havaita ellei ole toista volvoa vieressä, vaihdan näet takakaarien tilalle etukaaret. Joku, en nyt muista kuka, oli tehnyt moisen operaation ja heti näytti paremmalta. Pyöränkotelot, varapyörän kotelot ja kontin lattia+ muut mahdolliset korityöt tehdään 0.75mm paksusta sinkitystä pellistä, kun orgis on varmaan 1.25mm paksua, siinäkin säästää muutaman kilon ja ne takana olevat varapyöränkotelot muokataan järkevämmän näköisiksi.

Tässä pientä suunnittelua, pitää vähän nyt perehtyä noihin webereihin ja niiden modaamiseen turbokäyttöön sopiviksi, vaikka free technicsin mies antoi kyllä hyvin seikkaperäiset ohjeet, miten tuo toteutetaan.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
M45 ei ole mitenkään erityisen heikko, kyllähän se aika tarkkaan on haarukoitu mitä se kestää, käytännössä siis saman mitä M46:kin. M47 on heikompi.
kaikki m4x askit samoja kestoltaan.. ne akselit laakeroitu ihan samaan kohtaan myös neliseiskassa.  S*
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
kaikki m4x askit samoja kestoltaan.. ne akselit laakeroitu ihan samaan kohtaan myös neliseiskassa.  S*
Tästä voisi muuten johonkin vaihdelaatikkoaiheiseen ketjuun jutella lisää, onko ne oikeasti tuplalaakerilla ne 47 apuakselit, vai "yli" laakerin irtorattaalla tehty se vitonen, vai omalla erillisellä apuakselilla? Niitä kun kuitenkin tuntuu posahtelevan huomattavasti herkemmin kun nelikutosia, nimim: mulla kesti useita ratapäiviä jne 0.85bar paineilla olevan FT koneen perässä vanha m46, kytkimessä oli irrotettaessa selkeitä merkkejä luistamisesta. Tutun b230f+t kötöstykseen vakioilla 0.5bar paineilla lyötiin se kytkin kiinni m47 kanssa, ja tais se sillä 1000km päästä ennenkon posahti. Tästä voitaisiin huudella lisää jossain M4x ketjussa?

Anteeksi Off-Topic.

Tuo ruotsinkielinen teksti pakosarjasta tarkoittaa, että vesipumpun alavesiletkulähdön joutuu kääntämään kun sarja tulee alavesiletkun lähdön kohdille.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2018, 22:14:50 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Futurez  Kulkukoira