Ateho  Elekma

Ruotsista 740 t5

  • 9 Vastauksia
  • 7683 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Ruotsista 740 t5
« : 13.06.2012, 19:58:24 »
Elikkä suurena haaveena olis saada tuollainen 740 t5 koneella. Itsellä ei inspiraatiota ruveta rakentamaan eikä varsinkaan rahaa vaikka aihio löytyisikin jo. Olen lukenut tuon 740 t5 topikin, mutta en sieltä saanut selvyyttä yhteen pikkuseikkaan. Eli jos haen sellaisen 740 joka on muutoskatsastettu Ruotsissa t5 tekniikalle yms. niin kuinka Suomessa tapahtuu silloin katsastus? Meneekö normaalilla rekisteröintikatsastuksella vai pitääkö Suomessa sitten vielä ruveta uudestaan muutoskatsastamaan ja leikkimään paperisotaa? Kävin paikallisella A-Katsastus asemalla kysymyssä inssimieheltä tätä asiaa ja oli sitä mieltä että sellaisen auton saaminen kilpiin on mahdotonta. (Kyseinen inssimies on kyllä täys m*ulkku ja ei tunnu tietävän asioista mitään.) Kysyin sitten eräältä tutulta autoinsinööriltä samaista asiaa ja hän oli sitä mieltä että ei pitäisi olla ongelmaa missään kohdassa. Perusteli vastauksensa näin: Ruotsi on kuitenkin EU-maa ja sielä katsastetut autot sopivat suoraan Suomen liikenteeseen. Ja niinkuin ZuluR kertoi 740 t5 topikissa täysin laillisesta 740 t5:sesta joka rakennettu Närpiössä (itse asun 30km päässä närpiöstä :D), niin eihän sellaisen laitoksen kilpiin saaminen voi mikään mahdottomuus olla?
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Ruotsista 740 t5
« Vastaus #1 : 13.06.2012, 20:17:37 »
Vitoskoneen laittamista 740 koriinhan ei mikään estä, mutta miten mulla on sellainen käsitys että 2,3 T5 moottori menee tehorajojen yli? Tehokkain 700-sarjan moottori taitaa suomessa olla B230ET jossa on se 135kW. Tähän kun lisätään 20% niin päästään 162 kilowattiin. 2,3 turbovitosessahan on 166kW vakiona eli yli menee. 2,0 T5 moottorissa on autowikin mukaan 155kW, sellaisen voisi saada laillisesti sellaisenaan?

Yksi vaihtoehto ahdetun vitoskoneen saamiseksi pellin alle voisi tietysti olla asentaa sinne alunperin vapaastihengittävä ja itse jälkikäteen ahdettu moottori. Penkkilappu jossa lukee tehon kohdalla alle 162kW ahtopaineella x ja päästömittaus konttorilla pitäisi riittää moisen muutoskatsastamiseen?

Nämä nyt omia ajatuksia asiasta, viisaammat korjatkoon ja kertokoon omia näkemyksiään.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2012, 20:20:30 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Ruotsista 740 t5
« Vastaus #2 : 13.06.2012, 20:25:45 »
Vitoskoneen laittamista 740 koriinhan ei mikään estä, mutta miten mulla on sellainen käsitys että 2,3 T5 moottori menee tehorajojen yli? Tehokkain 700-sarjan moottori taitaa suomessa olla B230ET jossa on se 135kW.

Vertailumoottorin ei tarvitse olla Suomessa myynnissä olleesta mallista.

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Ruotsista 740 t5
« Vastaus #3 : 13.06.2012, 20:40:47 »
Vertailumoottorin ei tarvitse olla Suomessa myynnissä olleesta mallista.

Juu ei tarvitse, tämä olikin jo tiedossa. Vertailumoottorina olisi "italien import" jossa vakiona ~190hv. Siihen lisätään +20% jolloin tulokseksi tulee ~228hv. 2.3 t5 koneessahan on 225hv joten pitäisi jäädä kyllä kaiken järjen mukaan rajojen alapuolelle. Mutta mun suurin kysymys on nyt vain se että kuinka tuollainen 740 t5 katsastetaan Suomessa jos sellaisen hakee Ruottinmaalta?
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Ruotsista 740 t5
« Vastaus #4 : 13.06.2012, 21:16:39 »
Mutta mun suurin kysymys on nyt vain se että kuinka tuollainen 740 t5 katsastetaan Suomessa jos sellaisen hakee Ruottinmaalta?
Niin että ajat konttorille ja lyöt paperit kouraan. Ihan samalla lailla kuin kaikki muutkin tuontiautot. Oletettavasti jos muutoskatsastettu ruotsissa niin teho lukee otteessa, eikä tuottane tästä lisäropleemia.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Ruotsista 740 t5
« Vastaus #5 : 14.06.2012, 00:49:21 »
Niin että ajat konttorille ja lyöt paperit kouraan. Ihan samalla lailla kuin kaikki muutkin tuontiautot. Oletettavasti jos muutoskatsastettu ruotsissa niin teho lukee otteessa, eikä tuottane tästä lisäropleemia.

Toivottavasti onnistuis niinki helpolla.. Se vain että tuollasesta asiasta täytyy olla täysin varma, ettei sitten turhaan hae sellasta Ruotsista ja joutuu jättämään tallin nurkille seisomaan kun ei saakkaan kilpiin tai sitten vain ratakäyttöön. Koska tarkoitus olisi kuitenki päästellä tuollaisella vain tiellä. Täytyy käydä kysymässä kyseistä asiaa toiselta katsastuskonttorilla. Esim. täällä meilläpäin Seinäjoella on Lännen Autokatsastus jossa kavereitten puheitten mukaan on saanut leiman paperiin vaikka olisikin ollut pään kokoinen turbo vinokonees ilman mitään muutoskatsastuksia. Inssimies vain meinannut että "Jaha soot turbon vaihtanu vähä isompahan" Ja taas tuli leima.  :D
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa 855R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: Ruotsista 740 t5
« Vastaus #6 : 14.06.2012, 00:50:45 »
Ja milläköhän tuollainen verotetaan Suomeen?? :O
Volvo 740 D24T ja Toyota Soarer 2.5GTT

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Ruotsista 740 t5
« Vastaus #7 : 16.06.2012, 11:10:25 »
Ja milläköhän tuollainen verotetaan Suomeen?? :O
Eipä kai siinä mitään ihmeellistä, "kanta-auton" mukaan vaan. Jos auto on papereissa vaikka 740 GL niin tulli käsittelee sen 740 GL:nä.
Eräs tuttu osti juuri Englannista rallikäyttöön BDA-Escortin. Kymmenien tuhansien arvoinen yksilö on papereissa Escort 1100 L, mikä se alunperin on ollut, ja autoveroa tuli 39 euroa.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Ruotsista 740 t5
« Vastaus #8 : 16.06.2012, 11:20:16 »
Ja milläköhän tuollainen verotetaan Suomeen?? :O
Mite olis volvo 740 turbo.
Mutta ei sillä ole loppupeleissä merkitystä, kun se on joka tapauksessa 740 ja ne ihmettelee kaikkiin 740 verraten sitä verotusta, eli puhutaan kympeistä tai satasista maksimissaan verolla, vaikka menisikin hyväkuntoisen puolelle.

Toisaalta tulli on niin arsesta että se voi keksiä mitä vaan, esim. mun auringonpolttama ja lommonen/naarmunen riisikippo on tullivirkailijan mielestä "normaalikuntoinen 21v vanha auto"  :hello:

Ja sitten kun lähdet sellaista hakemaan niin käyttöönottoilmoituksen jälkeen 5päivää aikaa jättää veroilmoitus, ja toivovat että rek.kats alotettaisiin tossa välissä, joka tapauksessa lähettävät muistutuksen kotiin jos koittaa venyttää liikaa rekkatsastusta. Katotaan kauanko sitä pystyy ny venyttään.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruotsista 740 t5
« Vastaus #9 : 01.02.2020, 21:42:29 »
Elikkä suurena haaveena olis saada tuollainen 740 t5 koneella. Itsellä ei inspiraatiota ruveta rakentamaan eikä varsinkaan rahaa vaikka aihio löytyisikin jo. Olen lukenut tuon 740 t5 topikin, mutta en sieltä saanut selvyyttä yhteen pikkuseikkaan. Eli jos haen sellaisen 740 joka on muutoskatsastettu Ruotsissa t5 tekniikalle yms. niin kuinka Suomessa tapahtuu silloin katsastus? Meneekö normaalilla rekisteröintikatsastuksella vai pitääkö Suomessa sitten vielä ruveta uudestaan muutoskatsastamaan ja leikkimään paperisotaa? Kävin paikallisella A-Katsastus asemalla kysymyssä inssimieheltä tätä asiaa ja oli sitä mieltä että sellaisen auton saaminen kilpiin on mahdotonta. (Kyseinen inssimies on kyllä täys m*ulkku ja ei tunnu tietävän asioista mitään.) Kysyin sitten eräältä tutulta autoinsinööriltä samaista asiaa ja hän oli sitä mieltä että ei pitäisi olla ongelmaa missään kohdassa. Perusteli vastauksensa näin: Ruotsi on kuitenkin EU-maa ja sielä katsastetut autot sopivat suoraan Suomen liikenteeseen. Ja niinkuin ZuluR kertoi 740 t5 topikissa täysin laillisesta 740 t5:sesta joka rakennettu Närpiössä (itse asun 30km päässä närpiöstä :D), niin eihän sellaisen laitoksen kilpiin saaminen voi mikään mahdottomuus olla?

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan:

EU alueella muutoskatsastetun auton on kelvattava Suomessa sellaisenaan eli muutokset siirtyy auton matkassa.

Viime kesänä tuli asiaa pengottua ja 740 T5 ostettua.

 

Autoracing  KL-varaosat