Elekma  Autoracing

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877728 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #60 : 23.04.2011, 15:59:48 »
mulla on ainaki 740 ylä ja alapäästä joset kiinni pulteilla.
Takana ? Alhaalla ? Alunperin ei ole kun ylhäällä.


Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #61 : 26.04.2011, 16:10:02 »
minkälaisia säädettäviä olis tarjolla 740:iin ?

E: kattelin garaget.org että bilsteinillä olis joku säädettävä satsi, onko kokemuksia ? ja mistä saatavailla ?
« Viimeksi muokattu: 26.04.2011, 16:42:41 kirjoittanut skebazu »

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #62 : 26.04.2011, 19:42:35 »
Onko kenelläkään kokemuksia http://www.chassit.se/? Kauanko kestää suunnilleen että saavat rojut toimitettua?

Tilasin uudempikeulaiseen 960:iin tuollaisen GE:n madallussetin.

Mahtaako nuo taakse tulevat lyhyemmät nivot toimia normaalin komposiittijousen kanssa, vai pitääkö noille hommata kaveriksi vielä se volvon Sport-jousi?
Sarjassa tulee siis eteen jouset+iskarit ja taakse iskarit joilla korvataan nivot. Alla kuva autosta jossa yllä oleva setti+sport-lehti.



Poissa Shaker

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #63 : 27.04.2011, 20:18:46 »
Ihan sopivasti vaaterissa.

Vielä hiukan epäselvää monenkolaisia noita takajousia on olemassa. Ilmeisesti normaalijousta saa löysempänä nivomaateilla varustettuun ja hiukan kantavampana ei nivomaattiseen.

Mites tuon Sport-jousen kans? Onko niitäkin erilaisia nivoille ja ei nivoille?

Tuli vaan mieleen kun itsellä on alunperin nivomaatit ja jos nyt laitan nuo madallusiskarit pelkästään, niin makaako perä pohjaanlyöntikumien varassa sen jälkeen. Ilmeisesti nuo madalluskepakot ei olekaan nivomatit? Ja jos joudun tuota sporttijousta hommaan, niin onko niitä sitten monenlaisia jos nyt jostain yhyttää semmosen.

Kysäisin varsin vielä tuolta chassIT:stakin minkälaiset/miten kantavat verrattuna nivomaatteihin nuo takaiskarit on mutta eipä noilta selkeää vastausta irronnu, liekkö itsekin pihalla niiden kanssa...

Prkl:een lehtijousihelvetti :)

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #64 : 27.04.2011, 20:30:46 »
Setin mukana tulevat iskarit ovat normaalit, ei nivot. Kuten aiemmin sanoin.
Sport-lehteä kannattaa kysyä suoraan siniseltä sopivaa. Otat tietenkin normaalille perälle sopivan. Hinta n.204e

Poissa Shaker

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #65 : 27.04.2011, 20:47:17 »
Tämä selvä :)

Poissa MikkoAntero

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #66 : 29.04.2011, 14:51:01 »
Terppa taas...!

Käväsin hakemassa 245:n kuormajouset Motonetistä ja kokeilin jo sellaisenaan toiselle puolelle paikalleen...sinnehän se meni kun iskarin pään irrotti ja justeerasi sitten tunkilla uudelleen paikalleen...perussettiä.

Autonihan on siis 760 farkku vm. -90, 2.3 litranen turboplussa.

MUTTA:

Ei lienee yllätys että perä on nyt sitten tosi korkealla joten jousta pitäisi täten pätkäistä. Kummasta päästä sitä sitten pätkäistään, yläpäässä on jousen kiinnitykseen tarvittava "supistus" eli tuskin sitä päätä kannattaa lähteä leikkelemään, eihän sitä sitten saa elävä Erkkikään kiinni sinne ylös kun ei pystyne enää puristamaan jousen päähän sitä kumilärpäkettä ruuveineen koska jousen kaari / kehä on liian iso.

Toisesta päästä, eli lähempänä maata olevasta alapäästä taas jos pätkäisee niin jousen pää ei ole enää sitten suora vaikka kuinka yrittäis viistää.

Miten te olette homman ratkaisseet?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8855
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #67 : 29.04.2011, 16:22:05 »
Tuli sitten tänään haettua 940:seen Koni Sport etuiskarit. Vanhat Bilsteinit, iältään ~4v, pitää niin kovaa kolinaa että pakko tehdä asialle jotain. Saas nähdä että kauanko nuo kestää -40mm lesjöjen kanssa joista on kierroksen verran napattu pois. Oli kyllä sen hintaiset ettei niitä ihan huvikseen viitti vaihdella.  :idiot2:

Taakse hain moponetistä farkun kuormajouset jotka pitäis laikata sopiviksi. Saas nähdä miten onnistuu.  ;D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #68 : 29.04.2011, 22:37:12 »
Terppa taas...!

Käväsin hakemassa 245:n kuormajouset Motonetistä ja kokeilin jo sellaisenaan toiselle puolelle paikalleen...sinnehän se meni kun iskarin pään irrotti ja justeerasi sitten tunkilla uudelleen paikalleen...perussettiä.

Autonihan on siis 760 farkku vm. -90, 2.3 litranen turboplussa.

MUTTA:

Ei lienee yllätys että perä on nyt sitten tosi korkealla joten jousta pitäisi täten pätkäistä. Kummasta päästä sitä sitten pätkäistään, yläpäässä on jousen kiinnitykseen tarvittava "supistus" eli tuskin sitä päätä kannattaa lähteä leikkelemään, eihän sitä sitten saa elävä Erkkikään kiinni sinne ylös kun ei pystyne enää puristamaan jousen päähän sitä kumilärpäkettä ruuveineen koska jousen kaari / kehä on liian iso.

Toisesta päästä, eli lähempänä maata olevasta alapäästä taas jos pätkäisee niin jousen pää ei ole enää sitten suora vaikka kuinka yrittäis viistää.

Miten te olette homman ratkaisseet?
itse menisin katkasemaan alapäästä ja samalta kohdalta vaan mihkä jousen kierros päättyy alunperin.
sinne vaan sitte kehittelee jonkun siistin näköisen kiinityksen ettei jousi lähde alapäästä pois paikaltaan tunkatessa, mikäli lyhenee niinpaljon että näin pääsisi käymään
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #69 : 03.05.2011, 16:28:22 »
Nyt tartettais vissiin vähä neuvoja/kuvia/inffoo mitä tahasa vaan, niitten raidetangonpäihin tulevien palikoitten tekoon/suunnitteluun/ostoon? On nimittäin melkosessa kulmassa r.tanko päistään, kun alla on 3 kiekkaa pätkityt vakiojouset  >:( Ja sitten paikaltaan/kävelyvauhdissa käntää rattia, niin alkaa täristämään aivan prkleesti :nohnoh
Vai onko siellä jotain muuta sitten viturallaan??

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #70 : 06.05.2011, 09:30:31 »

Ei lienee yllätys että perä on nyt sitten tosi korkealla joten jousta pitäisi täten pätkäistä. Kummasta päästä sitä sitten pätkäistään, yläpäässä on jousen kiinnitykseen tarvittava "supistus" eli tuskin sitä päätä kannattaa lähteä leikkelemään, eihän sitä sitten saa elävä Erkkikään kiinni sinne ylös kun ei pystyne enää puristamaan jousen päähän sitä kumilärpäkettä ruuveineen koska jousen kaari / kehä on liian iso.

Toisesta päästä, eli lähempänä maata olevasta alapäästä taas jos pätkäisee niin jousen pää ei ole enää sitten suora vaikka kuinka yrittäis viistää.

Miten te olette homman ratkaisseet?

Takajousi täytyy katkaista aina siitä tukivartta vasten tulevasta päästä, eli alapäästä. Kyllä se sinne sitten pitäisi asettua kun auton laskee tunkilta alas. Katkaisukohdallahan ei sinänsä ole merkitystä (ei tarvitse katkaista tasakierroksittain), koska yläpäätähän saa pyöritettyä. Eli ennen kun kiristää yläpään pultin ja laskee alas niin pyörittää jousen siihen asentoon että alapään katkaisukohta osuu kohdalleen tukivarteen.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #71 : 06.05.2011, 09:42:05 »
Nyt tartettais vissiin vähä neuvoja/kuvia/inffoo mitä tahasa vaan, niitten raidetangonpäihin tulevien palikoitten tekoon/suunnitteluun/ostoon? On nimittäin melkosessa kulmassa r.tanko päistään, kun alla on 3 kiekkaa pätkityt vakiojouset  >:( Ja sitten paikaltaan/kävelyvauhdissa käntää rattia, niin alkaa täristämään aivan prkleesti :nohnoh
Vai onko siellä jotain muuta sitten viturallaan??

Valmiita ei taida olla vieläkään? Mutta hommahan selviää parhaiten kun saa käsiinsä irrallisen etutolpan. Siitä sitten katselee reikien paikat, leikkauttaa (esim vesileikkurilla?) sopivan palikan vaikka 30-40mm vahvasta matskusta, koneistaa tarvittaessa raidetangonpään kiinnityskohdasta yläpuolelta sopivan vahvuiseksi ja yrittää saada siihen jollain kartion mallisen reijän. Näin ainakin itse hommaa suunnittelin alustavasti. Tosin kokemusta ei ainakaan vielä ole. Saisikohan vanhasta raidetangonpäästä tehtyä terän jolla poraisi kartion mallisen reijän? Siis nuppi ulos kupista, sorvaus siten että saa poraan kiinni ja kartiokohtaan ura?

Tällähän nyt toki ei saa kun sen 30-40mm korjausta, mutta olisi sekin jo jotain.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #72 : 06.05.2011, 13:59:52 »
Valmiita ei taida olla vieläkään? Mutta hommahan selviää parhaiten kun saa käsiinsä irrallisen etutolpan. Siitä sitten katselee reikien paikat, leikkauttaa (esim vesileikkurilla?) sopivan palikan vaikka 30-40mm vahvasta matskusta, koneistaa tarvittaessa raidetangonpään kiinnityskohdasta yläpuolelta sopivan vahvuiseksi ja yrittää saada siihen jollain kartion mallisen reijän. Näin ainakin itse hommaa suunnittelin alustavasti. Tosin kokemusta ei ainakaan vielä ole. Saisikohan vanhasta raidetangonpäästä tehtyä terän jolla poraisi kartion mallisen reijän? Siis nuppi ulos kupista, sorvaus siten että saa poraan kiinni ja kartiokohtaan ura?

Tällähän nyt toki ei saa kun sen 30-40mm korjausta, mutta olisi sekin jo jotain.
Kiitoksia, täytyy rueta suunnittelemaan

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #73 : 06.05.2011, 19:36:56 »
Onko muuten kukaan vertaillut noita tolppia ja ripustuksia 740/940 vs 960 facelift? Toi 960 tolppahan tulee näköjään pulteilla kiinni olka-akselijuttuun, mutta jos vaihtaa tolpan olka-akseleineen, napoineen kaikkineen 960:stä 940 tai 740 sarjalaiseen niin miten käy camberien ja ET luvun?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #74 : 06.05.2011, 21:01:26 »
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

 

Ateho  Elekma