Samppasport  Futurez

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877752 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #615 : 19.07.2012, 16:01:21 »
Etujouset ovat muuten hyvät mutta keula jää aivan samalle korkeudelle kuin vakio jousillakin eli joutuu rälläkällä lyhentämään. Takajouset ovat löysät ja perä tippuu sedanissakin todella alas.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
kuvassa jouset lyhentämättömänä paikallaan.
Kuormattuna perä tippuu tuosata alapäin reilusti mutta keula ei juurikaan

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tässä taasen edestä laikattu 1,5 kierrosta etujousista pois.

No jos asia on noin, niin sittenhän samaan tulokseen pääsee muokkaamalla vakiojousia?
Itse kyllä mieluummin ostaisin jonkun kunnollisen alustasarjan, joka maksaa sen 500-1000e.
Siis jos on pakko madaltaa, niin käyttää laatuosia (tämä on tietenkin on mielipide).  :)

Poissa sale

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 128
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #616 : 20.07.2012, 01:04:28 »
Joo heitin tonne taakse ne kuormajouset ja poistin yhden kierroksen. Tuli ihan hyvä, perä hiukan korkeammalla kuin keula. Sopivan jämäkältä tuntu.

Mut mites ku nostaa auton ilmaan niin se jousi irtoaa sieltä alapäästä irti. Mut ei kait toi mitään haittaa, eihän ne ajossa kuitenkaan voi sieltä lähteä? paitsi jos hyppää .


Muoks. Mistäs tiedän mitkä jouset siellä oli? jotkut keltaset ja aika löysät. Tosin ei sillä nyt niin väliä
« Viimeksi muokattu: 20.07.2012, 01:05:59 kirjoittanut sale »
"Ja nyrkkisääntönä näissä hommissa kannattaa aina muistaa, että budjetti ja aikataulu on aina kerrottava kolmella"

Niko_S

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #617 : 21.07.2012, 00:07:25 »

Muoks. Mistäs tiedän mitkä jouset siellä oli? jotkut keltaset ja aika löysät. Tosin ei sillä nyt niin väliä

Niin kuin sanoitkin, niin väliäkö sillä, koska jousen valmistajaa on lähes mahdoton päätellä itse jousesta.
Värikin (ja paksuus) antaa vaihtoehtoja, mutta niitäkin saattaa olla kymmeniä eri valmistajien luokituksien ja tunnusvärien mukaan.

Eikös kuitenkin ole tärkein, että kelpaa omistajalle (ainahan niitä jousia saa uusia)  :).

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #618 : 21.07.2012, 09:14:17 »
Noista mitoista kun laskee, niin sulla on perä korkeemmalla kun keula, pyöränkaarethan ei sunkaan ole samalla tasolla edessä ja takana. Mittaapa vaikka helmasta maahan. Jos nuo kaarien raot mittaa samoiks ni tuloksena on jonkunasteinen amisetukeno, tosin itellä on kyllä seitensatasessa tyhjänä vähän sitä efektiä havaittavissa :P
Amiskeno on pop!

Olikos nyt dieselin etujousissa paksuin lanka? Kaveri kyseli, että mitkä jouset eteen ja paljonko laikataan jousista, kun taakse tulossa kuormajouset. Kyseessä siis 940 farkku, josta tarkoitus tiputtaa ~20mm alkuperäisestä).
Diiselin jouset on samalla langalla mutta pidemmät eli samaan tulokseen pääsee vakio jousilla, näin tarvikejousissa.

Siitä vaan selaamaan missä autossa olisi hyvät ;) XC70:sen jouset vaikuttais aika pätevältä..

http://automotive.lesjoforsab.com/automotive/download/catalogues/Lesj%C3%B6fors%20Std%202009%20low.pdf
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #619 : 24.07.2012, 02:57:56 »
Ajattelin kysellä tarjousta noiden osien vesileikkauksesta, jos on muita kiinnostuneita. Äkkiseltään ajateltuna ei olisi paha homma leikata esim 40mm tavarasta palat, koneistaa raidetangonnupin kohta sopivan paksuiseksi ja sille kartion mallinen reikä.
Mutta se ei välttämättä ole ihan tämän päivän juttu, kun on tässä vähän noita kiireitä..


Mitenkä paljon sulla on noita kiireitä?

  Eikös vaikka Bamse voisi meille ystävällisesti piirrellä 3D mallin, ainakin mitä nuista niiden videoista käy ilmi niin piirtäminen on hanskassa  O0
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #620 : 24.07.2012, 10:28:55 »

Mitenkä paljon sulla on noita kiireitä?

  Eikös vaikka Bamse voisi meille ystävällisesti piirrellä 3D mallin, ainakin mitä nuista niiden videoista käy ilmi niin piirtäminen on hanskassa  O0

Onhan tässä näitä, just tossa loppuviikosta alko vuokrakämpässä tulla vesi katosta sisään, eikä talo, johon pitäisi muuttaa tästä, ole vielä lähellekään valmis :D

Mutta joo, koitin noista jo jonkunlaisen kuvan piirrellä, mutta se on vielä hiukan kesken. Periaatteessa riittää, kun saisi jonkunnäköisen kaavan tehtyä vesileikkausta varten ja piirrän sitten ihan vaikka norttiaskin kylkeen tms kaverille miten koneistaa sen raidetangonnupin kohdan siihen.
Meinasin ensin vain sellaista yksinkertaista versiota jossa tuo nupin kohta on suora ja se oli oikeastaan jo piirrettykin, mutta sitten tuli mieleen, että pitäisikö se kuitenkin tehdä vinoksi, kuten alkuperäinenkin on..? Se vaan taas hankaloittaa tuota mittailua, että mihin kohtaan se sitten tulee, että kuulan kohta olisi samassa kohtaa kuin alunperinkin. Muutenhan taas ackermannit menee miten sattuu.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #621 : 24.07.2012, 23:25:03 »
Mulle on ihan sama, että tuleeko se juuri siihen kohtaan missä alkuperäisenä, kunhan vain hieman sinne päin.. Nimittäin tuottaa suurta mielihyvää säätää pyöränkulmat aina remontin jälkeen kohilleen  -H-
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #622 : 24.07.2012, 23:26:48 »
Siitä vaan selaamaan missä autossa olisi hyvät ;) XC70:sen jouset vaikuttais aika pätevältä..
http://automotive.lesjoforsab.com/automotive/download/catalogues/Lesj%C3%B6fors%20Std%202009%20low.pdf


Mersu Viton jouset sopii "lähes" heittämällä. Ja on myös 15,5mm langalla.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #623 : 25.07.2012, 18:17:09 »
Onhan tässä näitä, just tossa loppuviikosta alko vuokrakämpässä tulla vesi katosta sisään, eikä talo, johon pitäisi muuttaa tästä, ole vielä lähellekään valmis :D

Mutta joo, koitin noista jo jonkunlaisen kuvan piirrellä, mutta se on vielä hiukan kesken. Periaatteessa riittää, kun saisi jonkunnäköisen kaavan tehtyä vesileikkausta varten ja piirrän sitten ihan vaikka norttiaskin kylkeen tms kaverille miten koneistaa sen raidetangonnupin kohdan siihen.
Meinasin ensin vain sellaista yksinkertaista versiota jossa tuo nupin kohta on suora ja se oli oikeastaan jo piirrettykin, mutta sitten tuli mieleen, että pitäisikö se kuitenkin tehdä vinoksi, kuten alkuperäinenkin on..? Se vaan taas hankaloittaa tuota mittailua, että mihin kohtaan se sitten tulee, että kuulan kohta olisi samassa kohtaa kuin alunperinkin. Muutenhan taas ackermannit menee miten sattuu.
Minäkin vähän paperille raapustelin ja tuli sellainen tuli itsellä mieleen että pitäisikö siinä olla olake joka tulee sinne alapallon reikään. Tuntuu hurjalta vetää parilla pultilla kiinni suorat pinnat vastakkain kun siihen kuitenkin kohdistuu voimaa vähän joka suuntaan.
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #624 : 25.07.2012, 22:28:35 »

Siitä vaan selaamaan missä autossa olisi hyvät ;) XC70:sen jouset vaikuttais aika pätevältä..

http://automotive.lesjoforsab.com/automotive/download/catalogues/Lesj%C3%B6fors%20Std%202009%20low.pdf

Joo, mutta tossa Lesjön luettelossa ei mainita jousen kierrosmäärästä mitään, joten jäykkyys ei noista tiedoista selviä. Mä yritin joskus sianpäähän saada jäykemmät ja lyhyemmät etujouset. Hommasin Ascona B ralli etujouset jotka oli about 1mm paksummat kuin orgis. Vähän lyhensin, mutta keula jäi taivaisiin. Lyhensin lisää ja keula tuli alas, mutta jouset jäykistyi ihan liikaa.

Kaivoin vakioetujouset takaisin, lyhensin niitä kierroksen ja kaikki oli suht hyvin.




1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #625 : 26.07.2012, 00:27:34 »
Minäkin vähän paperille raapustelin ja tuli sellainen tuli itsellä mieleen että pitäisikö siinä olla olake joka tulee sinne alapallon reikään. Tuntuu hurjalta vetää parilla pultilla kiinni suorat pinnat vastakkain kun siihen kuitenkin kohdistuu voimaa vähän joka suuntaan.

Mä kelasin aamulla töihin mennessä ihan samaa hommaa et voi ne 2 pulttia olla aika kovilla...
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #626 : 26.07.2012, 05:41:27 »
Olake voisi olla jees, ja mielellään muute niistä kääntövarsista vakiota lyhyemmät? ???

Otetaan mielellään myös huomioon, että monet (esim. minä) madaltaa näitä yli 10 cm vakiosta, eli ei suunnitella palikoita millekkään 5cm "(pappa)lintta" madallukselle?

Itsellä muuten 900 srj navasta kaareen se 39cm ja tarkoitus olisi saada vähintään samaan korkeuteen kuin oma 700 srj on ( 27,5cm )
kuhan nytten saisi näitä palikoita, niin ei ola alustassa kaikki päin Hel*ettiä ;)

V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa hekivimi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Fcuk The Fuel Economy.
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #627 : 02.08.2012, 10:53:27 »
Osaisko, joku auttaa onnetonta? Mistä tiedän onko mun volvossa nivomat tsydeemi takana? Tunnistaako nivomatit sellasesta haitarin tapaisesta suojakumista iskarissa? Ja jos on nivomat niin sopiiko paikalle esim noi motonetin korkeapaine kaasu iskarit suoraan vai joutuuko ton kiinnityksen modaamaan palikoilla? Ja tarkoitus laittaa kuormajouset kaveriksi.

Autona siis: 740 -88 b200et sedan manuaali.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2012, 10:55:16 kirjoittanut hekivimi »

Niko_S

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #628 : 02.08.2012, 14:51:47 »
Osaisko, joku auttaa onnetonta? Mistä tiedän onko mun volvossa nivomat tsydeemi takana? Tunnistaako nivomatit sellasesta haitarin tapaisesta suojakumista iskarissa? Ja jos on nivomat niin sopiiko paikalle esim noi motonetin korkeapaine kaasu iskarit suoraan vai joutuuko ton kiinnityksen modaamaan palikoilla? Ja tarkoitus laittaa kuormajouset kaveriksi.

Autona siis: 740 -88 b200et sedan manuaali.

Ei ne kyllä suoraan sovi, sen tiedän. Niin ja Nivomateissahan on sellaiset haitarit, kun vakiokaasuissa taas ei ole.
Tuosta Nivomat -> kaasuiskari konversiosta on kyllä jo aiemmin juttua tässä topicissa, kun vaan jaksaa selata

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #629 : 03.08.2012, 10:58:25 »
740 ja 940 tapauksessa sopii suoraan mikä vaan iskari, mutta jos on nivot niin hae samalla jousetkin, muuten tulee kannuspyörälentokone.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Carcom Oy  Ateho