Kulkukoira  Proturbo

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 878056 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jomppe55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • Oho...eiku...
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #825 : 15.10.2012, 15:13:55 »
Noissa 245 jousissakin joutuu hieman katkomaan, että sopii. Jos kuitenkin haluat matalemman kuin vakio, niin silloin tuo seiska/ysisarjan farkun kuormajousi voisi olla parempi. Vakio etujousilla perä jäisi niillä melko paljon alemmas, kuin keula, mutta jos etupäätäkin lähdet katkomaan, niin sitten asia eri..
Tilannepäivitys 960 jousipajalta. Jouset lähti tosiaan helposti irti, kun irroitti tukivarren etupään kiinnikkeet (kolme pientä ruuvia ja yksi iso mutteri). Täältä löytyy hyviä kuvia Multilinkin remppaan: http://www.scribd.com/doc/22843330/TP31201-1-700-Multi-link-Rear-Suspension-1
Vituttaa ku pientä oravaa, kun huomasin, että autossa oli paikallaan juuri samat jouset mitkä ostin. Eli 945/965-Farkun vahvistetut takajouset, joista on leikattu vain se kapeneva saparo päästä pois. Näillä ja Monroen kaasuilla joustovaraa jää pohjaanlyöntikumiin kuormaamattomalla auotolla vain kolmisen senttiä!! Ei hyvä  :o
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. Onko nuo 245 jouset paksummalla langalla tai onko ne pidemmät, kuin nuo 945 kuormajouset (35 cm)??
960 3.0 1993 Silvermetallic

Poissa Jomppe55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • Oho...eiku...
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #826 : 16.10.2012, 10:07:52 »
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. Onko nuo 245 jouset paksummalla langalla tai onko ne pidemmät, kuin nuo 945 kuormajouset (35 cm)??
Vastaan itselleni  ;)  Aiempaa keskustelua selatessa löytyi Lesjöforsin luettelo: http://automotive.lesjoforsab.com/automotive/download/catalogues/Lesj%C3%B6fors%20Std%202009%20low.pdf
Sen mukaan 245 takajousien ulkohalkaisija on 132 mm, joten ne ei mahdu multilinkin jousikuppiin.
Kyselin jousia Bilialta, mutta heiltä löytyi vahvennettu jousi vain uudempaan komposiittijousella varustettuun multilinkkiin.
Jousiluettelon mukaan Ladan kuormajouset on aika lähellä totuutta: 13,25 mm, 127 mm ja pituus 415. Nuo vois toimia kun orkkisjousen mitat on 12,0mm, 125 mm ja pituus 392 mm. Onkohan kukaan kokeillu näitä?
960 3.0 1993 Silvermetallic

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #827 : 16.10.2012, 10:11:40 »
Vastaan itselleni  ;)  Aiempaa keskustelua selatessa löytyi Lesjöforsin luettelo: http://automotive.lesjoforsab.com/automotive/download/catalogues/Lesj%C3%B6fors%20Std%202009%20low.pdf
Sen mukaan 245 takajousien ulkohalkaisija on 132 mm, joten ne ei mahdu multilinkin jousikuppiin.
Kyselin jousia Bilialta, mutta heiltä löytyi vahvennettu jousi vain uudempaan komposiittijousella varustettuun multilinkkiin.
Jousiluettelon mukaan Ladan kuormajouset on aika lähellä totuutta: 13,25 mm, 127 mm ja pituus 415. Nuo vois toimia kun orkkisjousen mitat on 12,0mm, 125 mm ja pituus 392 mm. Onkohan kukaan kokeillu näitä?

Jousen jäykkyyteen vaikuttaa myös kierteiden määrä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #828 : 16.10.2012, 10:13:29 »
Jos kuitenkin haluat matalemman kuin vakio, niin silloin tuo seiska/ysisarjan farkun kuormajousi voisi olla parempi. Vakio etujousilla perä jäisi niillä melko paljon alemmas, kuin keula, mutta jos etupäätäkin lähdet katkomaan, niin sitten asia eri.

Nyt ei tyhmä tajua, tässä on varmaan joku juttu joka on mennyt ohi. Onko tosiaan niin että 700/900 kuormajousi madaltaa perää vakioon verrattuna? ??? Puhutaan siis ihan tavallisesta jäykällä akselilla olevasta farmarista.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #829 : 16.10.2012, 11:22:47 »
Nyt ei tyhmä tajua, tässä on varmaan joku juttu joka on mennyt ohi. Onko tosiaan niin että 700/900 kuormajousi madaltaa perää vakioon verrattuna? ??? Puhutaan siis ihan tavallisesta jäykällä akselilla olevasta farmarista.

Luulen että tuossa tarkoitettiin näitä pre-facelift linkkuperämalleja, jos niihin sovitetaan jäykkäperäisen kuormajousi.
Jäykkäperäisessä eivät madalla, vaan korottavat jonkin verran, ainakin vanhoihin vakiojousiin verrattuna.

Mulla on muuten edelleen irrallisena faceliftin (sedanin) ei-nivomat komposiittijousi ja sen pariksi vähän käytetyt iskarit. Jos joku haluaa faceliftissä nivoista eroon.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Jomppe55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • Oho...eiku...
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #830 : 16.10.2012, 22:47:10 »
Jousen jäykkyyteen vaikuttaa myös kierteiden määrä.
Niinpä, mutta valitettavasti tiedoista ei löydy kierteiden määrää ja lähistöltä ei löytynyt jousia tarkasteltavaksi. Eipä auttanut muuta kuin tilata ja katsoa miltä ne näyttää. Mitat: 13-129-441.
Ilmoittelen torstaina miltä ne näyttää ja mihin asentoon perä asettuu.
Mun vanteet levittää rengasta aika paljon ulospäin ja mun käsityksen mukaan sekin vaikuttaa perän asentoon. Pitempi vipuvarsi vaatii jäykemmän jousen.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2012, 10:32:06 kirjoittanut Jomppe55 »
960 3.0 1993 Silvermetallic

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #831 : 17.10.2012, 13:02:28 »

Pitempi vipuvarsi vaatii jäykemmän jousen.


Statiikka on todellakin totta. Juuri äsken aiheuttaa ihmetystä voima-anturin käytös, mutta sehän olikin tukireaktion oveluus jota ei heti hogannu.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #832 : 17.10.2012, 21:38:31 »
Mulla vaihdettiin 945 tavallisten jousten tilalle kuormajouset olivat noin 1kierroksen lyhyemmät.Minulla ainakin perä vähän putosi vaikka laitettiin samalla uudet iskaritkin.

Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #833 : 18.10.2012, 09:21:46 »
Mulla vaihdettiin 945 tavallisten jousten tilalle kuormajouset olivat noin 1kierroksen lyhyemmät.Minulla ainakin perä vähän putosi vaikka laitettiin samalla uudet iskaritkin.

 Sama kävi täällä. Tarvittaessa tilaan uudet kuormajouset ja vahvemmasta langasta.
 Vallillan Takomo tekee noita ihan haluamalla tavalla Pitäjänmäellä (Hki).
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa jkjh940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #834 : 18.10.2012, 19:20:38 »
Sama kävi täällä. Tarvittaessa tilaan uudet kuormajouset ja vahvemmasta langasta.
 Vallillan Takomo tekee noita ihan haluamalla tavalla Pitäjänmäellä (Hki).

Onkohan kuinka arvokkaita?

Niko_S

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #835 : 18.10.2012, 19:46:58 »
Onkohan kuinka arvokkaita?

Sehän riippuu ihan siitä mitä haluaa, mutta kyllä niistä Vallilan tuotteista satasia kannattaa varautua maksamaan, eikä ne sitten ole mitään kuraa, vaan huippukamaa.

EDIT. http://www.vallilantakomo.fi/fi/Henkiloautojen%20jousitus/


Poissa Antza

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 709
  • - RedClassic -
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #836 : 18.10.2012, 20:07:36 »
Onkohan kuinka arvokkaita?

 Kyselin syksyllä tuota ja kertoivat selviävän 110,00 eurolla. Ei se paha ole hyvästä  ;)
 Siis kappale  8)
945 Classic Turbo -98, B230FT, AW71
Morris Mini "S" 1300 -74
Exät: 945 Classic Turbo -98, 945 DL -94, 144 GL -73

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #837 : 18.10.2012, 22:25:29 »
Mulla on pari muuttujaa ton auton kanssa...

Se näyttää tältä:



ja uusien vanteiden kanssa takapyörästä kuvattuna tältä:




Auton mukana tuli jotkut jouset, mutta mistäs sen vois päätellä onko ne kuormajouset vai ei. Toki voin kysästä siltä jolta auto tuli, mutta jotenkin järkevästi pitäs saada rullaamaan. ^^ Varmaankin kuormajouset taakse ja muutama kiekka veks?  Mutta mites eteen?
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Jomppe55

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • Oho...eiku...
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #838 : 22.10.2012, 18:43:27 »
Mitat: 13-129-441.
Ilmoittelen torstaina miltä ne näyttää ja mihin asentoon perä asettuu.
960 jousiprojektin päivitys: Jouset toimitettiin sovitun mukaisesti. Valmistaja oli Lesjöfors. Jouset mahtuivat hyvin paikalleen jousikuppeihin, vaikka olivat hieman alkuperäisiä leveämmät.
Jouset olivat sen verran pitkät, että asensin ne paikalleen irroittamalla koko tukivarren --> jouset puristuksiin jousipuristimilla --> tukivarsi tunkin avulla paikalleen, ensin edestä ja sen jälkeen takaa.
Perän asento on hyvä. Lopullinen asento varmistuu, kun saan etupäähän uudet jouset. Nyt autossa on miehekäs etunoja  :)
Jos joku vois antaa ohjeita, niin voin laittaa tänne muutaman kuvan.

Seuraavaksi etupään kimppuun. Vaihtoon menee jouset, iskarit ja kaikki helat. Mistä olette hankkineet osia?
960 3.0 1993 Silvermetallic

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #839 : 25.10.2012, 21:38:45 »
960 jousiprojektin päivitys: Jouset toimitettiin sovitun mukaisesti. Valmistaja oli Lesjöfors. Jouset mahtuivat hyvin paikalleen jousikuppeihin, vaikka olivat hieman alkuperäisiä leveämmät.
Jouset olivat sen verran pitkät, että asensin ne paikalleen irroittamalla koko tukivarren --> jouset puristuksiin jousipuristimilla --> tukivarsi tunkin avulla paikalleen, ensin edestä ja sen jälkeen takaa.
Perän asento on hyvä. Lopullinen asento varmistuu, kun saan etupäähän uudet jouset. Nyt autossa on miehekäs etunoja  :)
Jos joku vois antaa ohjeita, niin voin laittaa tänne muutaman kuvan.

Seuraavaksi etupään kimppuun. Vaihtoon menee jouset, iskarit ja kaikki helat. Mistä olette hankkineet osia?
Sulla ei taida olla tiliä missään kuvanjako-systeemissä, photobucket tms?
Ois kiva nähä mille korkeudelle se perä tuli.  :)
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

 

Futurez  Kulkukoira