Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 740 '88 "ProjecT5"

  • 18 Vastauksia
  • 5604 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« : 05.09.2021, 13:13:19 »
Hetken aikaa on mielessä pyörinyt ajatus tehdä joku tekniikkaswäppi talvileluksi. Tuo hopeinen seiska kun viettää talvet viltin alla säilössä ja 242 taas noh, hauska laite se olis varmasti, mutta se on vähän turhan karu noin niinkuin talvikäyttikseski. Ehkä hommaa kuvastaa hyvin se ettei emäntä suostu enää tulemaan tuon kyytiin  :D

Jotain muuta siis oli keksittävä ja itselläkin oli ajatus nyt hieman sivistyneempi kulkine tehdä muttei tässä mitään sen suurempia aleta jeesustelemaan. Ajatuksissa pyöri muutamat eri tekniikkavaihtoehdot, jopa dieseleitä harkittiin  :idiot2:

Onneksi foorumilla tuli myyntiin B5234T-moottori, johon oli jo vuosia sitten vaihdettu H-profiilit sekä kanttakin oli eräs ainakin rallipiireihin menestyksekkäästi kansia tehnyt mies portannut. Nokat on päivitetty 850 GLT keppeihin. Moottorikauppaan tosin sisältyi "hieman" osia, ja lopputulos oli että mulle tuotiin hallille about 4 moottorin verran osia joista sitten osa tuli perattua talteen, osa myyntiin ja loput sit romukuormaan. Sanotaanko näin että tuolle käyttöön jäävälle moottorille ei paljoa jäänyt hintaa  :)



Alkukesästä sitten tuli ostettua yksi 740 sedan joka oli jäänyt pari vuotta sitten oletetun vaihdelaatikko-vian takia seisomaan. Ei mikään priimakuntoinen koppa mutta yleiseen markkinatarjontaan nähden ihan ok siisti. Varustelutasona GLE, on sähkölasia, sähköpeilit, veiviluukkua, sumarit ja liituraita-penkit. Varusteista lasit ja kattoluukku tosin toimii huonosti / ei ollenkaan.

Ostohetkellä koputellessa hytti tuntui melko hyvältä ja hitsattavaa löytyi perinteisesti akun potero ja etulattiat.
Ostopäätökseen vaikutti myös isosti se että vieressä seisovasta kolariraadosta sain purkaa orkkis takaspoilerin, ovipahvien jalopuut, snowcapin, kynätelineen, kolikkolokeron ja mukitelineellisen käsinojan samaan kauppaan. Näistä tulikin osa myytyä jo eteenpäin mutta osa aarteista jäi itselleni jemmaan.




Pari kuukautta kotipihassa seisomisen jälkeen tuli huomattua että repsikan helman saa vaihtaa kokonaan ja kuskin puolella on hieman takalattiassakin hitsattavaa. Muutama paikka tähän näytti olevan jo hitsatukin.



Tekniikkana B200E + M47 ja vaihdelaatikko vika paljastui särkyneeksi kardaanin tukilaakeriksi. Pienellä sytkäosien vaihtelulla ja parilla pikkujutulla auto rupesi käymäänkin nätisti.


Ajatuksena on siis käydä hakemassa nyt tähän leima vakiokuntoisena jahka saan loput mätäviat paikattua.
Valot jne. tuntuisi pelaavan ja aiempi omistaja oli hieman jarrujakin herkistellyt joten hitsihommien lisäksi ei enää pitäisi ihmeempiä katsastukseen olla.

Jatketaan seuraavassa postauksessa sitten mitä on jo saatu aikaan ja mitä on suunnitelmia


Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #1 : 05.09.2021, 23:26:15 »
Jatketaampa vaikka siitä mitä tälle olis siis suunnitteilla.

Moottoriksi tulossa siis 850:stä peräisin oleva B5234T, eli hydraulisilla nostajilla varustettu N-pata. Kansi on tällä hetkellä koneistamolla vielä tarkistettavana. Kellari kasaantuu vakio männillä ja noilla SPM H-profiileilla, uusilla tiivisteillä, laakereilla jne. kuluvilla. Alakerran osat kävi pesussa ja nyt kun kaveri lyhenti mulle öljypohjan ja pumpun imuputken niin pääsee alakertaa jo kasailemaan. Rakotulkit tulikin jo pyttyjen väliin naputeltua.






Pakosarja tulee omaa valmistetta ja sen rakenteluun tuli tehtyä jo hitsausjigit, kollektori ja pakosarjan laippaan käypäset lähdötkin tuli prässättyä.



Pitkään on tehnyt mieli kokeilla ahtimien puolella muutakin kuin hyväksi havaittua Holsettia. Garretit, Borgwarnerit, Turbosystemsit, Precisionit kyllä kiinnostaisi mutta tuppaa hinta karkaamaan vähän korkealle ja taas noihin ihan halvempiin kiinalaisiin en luota, joten valinta on siis vähän kalliimpi kiinalainen  :D

Tilattiin kaverin kanssa nyt Dynolabilta kokeeksi tuommoset Pulsarin tekemät Garretin kopiot. Itselle otin GTX3582R hyrrän ar1.01 dual V-band pesällä. Samaan pakettiin tuli nyt kokeeksi dumppi ja hukkis heiltä. Katsotaan koska saapuuvat.
https://www.pulsarturbo.com/product/pulsar-turbo-gtx3582r-gen2-turbocharger/

Imusarjaksi tulee RN-koneen sarja, katsotaan muokkaako kaveri tuota yhtä hyllystä löytyvää vai tilaanko MKM:ltä valmiiksi muokatun johon pultataan sit 960:n kaasuläppä.
Välijäähdyttimeksi hain Lahdesta eräältä foorumilaiselta ilmastoituun tarkoitetun KL:n täysalumiinisen.


Vesivehkeiksi tulee aika pitkälti 960:n osat. Lohkon vesiputken muokkaus täytyy kattella jahka saan päätettyä käytänkö noita 960 korvia vai ostanko nuo ASS tekemät  :P

Voimansiirroksi tuli haettua Tampereen suunnilta yks tinakoneen M90 ja sen kaveriksi ostin 850 kovan vauhtiksen ja 850R:n asetelman. Luulis välttävän nyt alkuun niin saa suht nopealla aikataululla autoa eteenpäin kun saa orkkis osilla tehdä. Tai en minä niinkään kytkinpaketista ole huolissani, lähinnä siitä miten äkkiä tuon askin tappaa  :D

Perään varmaan pistetään MKM kolmiovarsi ja toivon mukaan Opelin lukko, hätävaraksi menee talven kemppiläinenkin. Ajatuksena olis että itsekin opettelis tuon lukon muokkauksen, hallikaveri noita jokusen on jo tehnytkin.

Polttoainepuolella ajattelin pärjätä alkuun K-Jetin vakiopumpulla / linjoilla, tämä oikeastaan oli yks syy minkä takia tuli K-Jettiläinen valittua aihioksi. Moottorinohjaukseksi tilailen Maxxecun Sportin, ja todennäköisesti VAG-puolat.

Moottorinohjaus onkin enää ainoa isompi investointi mikä pitää hommata.

Alustan ja jarrujen puolelle ei nyt ihmeitä vielä tehdä, eteen mulla on ysin 280mm jarrut niin päivitetään ne noiden 262mm tilalle, samalla päästään noista 2-letkuisista etusatuloista.
Taakse tulee varmaan toiset orkkis satulat lisäksi ja näitä komentamaan hydraulinen käsijarru.

JSpecin coilitkin pitäis tähän laittaa mutten varmaan talvea vasten niitä vielä pistä, katsotaan sitten kewwäämmällä.
Jos alkuun mentäis vähän lyhyemmillä jousilla ja ehkä 240 etuiskareilla.

No se suunnitelmista ja hankituista osista. Mitäs tässä on saatu konkreettisesti aikaan?
Perinteisesti karsittu aiempien omistajien puuhastelut. Autosta lähti pari tökeröä lisämittaria, paineilmatorvet ja muutamat tuninki-mielessä laitetut polttimot. Auto ilmeisesti on ollut jonkin sortin harrastajalla aiemmin kun on Volvolandian tarraa jne.

Sisustan osia on tullut hinkattua säädyllisempään kuntoon kun autoa on säilötty horsmien valtaamassa kasvihuoneessa.
Lähes ehjän kattopahvin kävin hakemassa Nokialta, kiitokset sinnekin jos satut lukemaan  -H-
Siihen pitää vielä verhous tehdä niin pääsee sen asentelemaan paikoilleen. Sisustaa tekisi mieli päivittää esim. mustiin puolinahkoihin, tosin eteen varmaan tulee laitettua jotkut kuppijakkarat tai sitten nuo jo punaiseen farkkuun aikanaan sovitetut (Mitsun) Recarot.

Tosiaan kuten aiemmin mainitsin niin kardaanin tukilaakeri tuli vaihdettua hyvään hyllystä löytyneeseen B-osaan, sytkäjohdot, tulpat, jakajan kansi ja pyöriä löytyi myös hyllystä tähän kun vanhat oli aika hurjassa kunnossa eikä auto suostunut käymään edes kolmella.
Samaten tuli todettua ettei ruiskuvehkeisiin, (etenkään näihin missä on vielä vähän kovempi paine) kannata laittaa noita yleismallisia letkun väliin asennettavia suodattimia. Tuuppasi aika vauhdilla bensaa mokoma ulospäin kun halliin ajaessa rupes vuotamaan.

Tämäkin oli aiemman omistajan laittamia, samoin kuin tuo erikoinen huohotussysteemi joka pomppaa konehuoneessa heti silmään kun pellin avaa  :D

Äsken mainituilla saatiin aikaan B200E joka käy hämmästyttävän nätisti.  :o

Peltitöitäkin tuli kuluneella viikolla aloitettua sen verran että vaihdoin repsikan puolelta helman, retusoin sen vastapeltiä ja etulattian siitä nostokohdan päältä.



Hitsihommilla ja moottorin kasaamisella tästä olis taas jatkettava.

Linkin takana on vielä hieman lisää kuvia sikäli tämä ketään kiinnostaa  :D
https://jambon.kuvat.fi/kuvat/Volvo+740+GLE+'88+%22ProjecT5%22/
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #2 : 07.09.2021, 21:50:39 »
Rupesin tänään sitten moottoria kasailemaan kun töissä saanut hitsata taas sen verran ettei nyt jaksa mätäpaikkoja tulittaa.



Homma eteni ihan kivasti kunnes runkolaakeripukin M10 pultteja asteisiin kiristellessä yksi pultti piti pamauksen ja tietenkin pahinta rupesin aavistelemaan. Pultti tuntui vielä tiukalta, mutta päätin sit varmuuden vuoksi vielä avata ja lastuhan sieltä tuli mukana  :facepalm:


Täytyy huomenna töiden jälkeen hakea pitkä M10 tappi ja kokeilla pelastaisko pelkästään sillä tilanteen. Tiedä sitten uskaltaisiko tuon yhden jättää vaikka hieman höllempään kun kuitenkin kokolailla perkeleesti on pulttia tuossakin kellarissa  :P

Kierteet oli kuitenkin puhtaat, pistin totuttuun tapaan tipan öljyä pultin kierteeseen sekä kantaan mutta silti paukahti...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #3 : 09.09.2021, 00:49:46 »
Pitkällä tapilla kävin töiden jälkeen ensin kierteen läpi mutta eihän se kestänyt enää käytännössä mitään. Jo toiseen vaiheeseen kiristäessä alkoi antamaan myöden. Purin kampuran pois ja hain koneistamolta Helicoil-vehkeet lainaan, pyöräytin uuden irtokierteen ja kävin vielä tapilla / pakalla kaikki alakerran osien kierteet läpi.

Öljynpaluuseen tuli Autoracingiltä pari AN-nippaa, Ajattelin sorvissa ajaa yhdestä nipasta kierteet pois ja pistää sen krymppisovitteella lohkoon. Mikäli tuo ei syystä tai toisesta onnistu niin pistetään sit M22 kierteellä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Viizkasi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • Aina maksimit
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #4 : 09.09.2021, 10:41:46 »
Tinaviis takatuuppari on aina houkutellut itteäkin. Jos sitä joskus sais vielä aikaiseksi toteuttaa  ;D

Hyvää tekemistä!
XC90 D5 -07 "Dailydriven ja vetoauto"
850 T-5 -95 "Ratapätkä"
BMW E36 -95 "Streetmachine"

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #5 : 09.09.2021, 17:38:37 »
Niin vain meikäläisen sorvarin taidoilla ja lippavakiolla arvotulla krympillä tuli soiva sovite öljynpaluulle. Muutaman satkun piukka sovite ja Loctiten kova lukite väliin.



Tän jälkeen tuli pistettyä kampura paikoilleen ja tällä kertaa kesti kiristellä korkkaamatta. Aavistuksen jänskätti  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #6 : 10.09.2021, 23:16:16 »
Ei tällein aamuvuoroviikolla ihmeitä tapahdu kun töiden jälkeen ottaa liki 4h nokoset sohvalla  :D

Sen verran kävin pikkutallilla illasta pyörähtämässä että sain männät ja kanget tupaan ja nappasin öljypumpun imuputken vielä kiinni.



Viikonloppu meneekin töiden merkeissä joten jos saan öljypohjan paikalleen ja suhautettua vähän väriä pintaan niin olen tyytyväinen.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #7 : 10.09.2021, 23:43:28 »
Noita kuvia kun selailin niin näkyi puiset ovisyvennykset, mistäs ne löytyi? Saako niitä jostain tilattua?
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #8 : 10.09.2021, 23:51:00 »
Noita kuvia kun selailin niin näkyi puiset ovisyvennykset, mistäs ne löytyi? Saako niitä jostain tilattua?

Ne tosiaan tuli pelastettua toisesta purkuautosta joka nökötti tuon korin vieressä siellä kasvihuoneessa. Ihan 100% varma en ole oliko ne orkkikset vai ei mutta nää tais olla toiset mitkä olen koskaan nähnyt. Menivät heti kaupaksi ihan kelpo rahalla kun tänne sillon ilmoituksen laitoin.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #9 : 10.09.2021, 23:58:34 »
Ne tosiaan tuli pelastettua toisesta purkuautosta joka nökötti tuon korin vieressä siellä kasvihuoneessa. Ihan 100% varma en ole oliko ne orkkikset vai ei mutta nää tais olla toiset mitkä olen koskaan nähnyt. Menivät heti kaupaksi ihan kelpo rahalla kun tänne sillon ilmoituksen laitoin.
Mä jo vähän mietinkin että onko tuollaisia ruvettu tekemään uustuotantona vai mitä ihmettä. Ainakin 960 on ollut tuollaisia vakiona, ja lisävarusteena 700srj, että eiköhän nuo alkuperäiset ole.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #10 : 17.09.2021, 20:57:22 »
Ahdin, hukkaportti ja dumppi tuli eilen Dynolabilta.




Tuli sorvissa pyöräytettyä jo aiemmin hitsausjigit noille ahtimen V-bandeille kun löytyi netistä mittapiirrokset. Suureksi hämmästyksekseni tuli jopa kerrasta sopivat  :)



Tuli ostettua myös nuo ASS:n moottorinkorvat. Pääsee kohta siis pakosarjan lisäksi rakentelemaan tuon lohkon vesiputken.
Vielä kun jaksais tuohon koppaan hitsailla pari lappua  :buck2:
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #11 : 18.09.2021, 08:14:06 »
Tehotavoite ilmeisesti jonkinlainen, miksi siis M90 aski? Saat jossakin vaiheessa auton ajoon, sitten et voikkaan käyttää moottorin tuottamaa tehoa!


Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #12 : 18.09.2021, 11:24:06 »
Tehotavoite ilmeisesti jonkinlainen, miksi siis M90 aski? Saat jossakin vaiheessa auton ajoon, sitten et voikkaan käyttää moottorin tuottamaa tehoa!

Ihan selkeästi budjetti ja aikataulu kun saa ihan "pulttaa kiinni"-tyyliin tehdä nyt voimansiirron. Ajatus saada talviautoksi tämä. Katsotaan sit keväämmällä vielä miten tän kanssa jatketaan. Ei tälle talveksi kuitenkaan huikeita tehoja vaadita
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #13 : 27.09.2021, 00:55:32 »
Mätähommat ei vieläkään ole kiinnostaneet mutta josko huomenna innostuisi jatkamaan kuskin lattioiden hitsuuta.

Jotain on kuitenkin saatu aikaan. Kattoverhoiluhan tästä oli tuhottu ja isosti arvelutti saanko fiksattua tuon Nokialta hakemani pahvin verhoiltavaan kuntoon. Murtumakohtiin liimasin kontaktiliimalla jäykistepaloiksi kartongista  palat molemmin puolin ja auttoi kummasti.

Biltemassa käydessä matkaan tarttui pari mattoa tummanharmaata kaiutinhuopaa jolla verhoilu onnistui suorastaan yli odotusten.



Olisihan tuohon voinut hommata vähän tarkoituksenmukaisempaa kangasta mutta mikäli tuo huopa pysyy katossa talven yli niin hyvä.

Aika työmaahan tuon paikoilleen ähräys oli. Onneks kaveri tuli hallille tupakoimaan niin saatiin kahteen mieheen pahvi paikoilleen.



Kattoluukusta on mekanismit rikki eikä oikein ehjää vaihdokkia löytynyt niin päätin kiilata luukun puukiiloilla, piirsin verhoilun aukosta sapluunan ja ajattelin tehdä jonkinlaisen peitelevyn esim. ohuesta MDF tms. 

Kollektori tuli hitsattua kasaan ja tänään rupesin tekemään pakosarjaa. Loppui materiaalit vähän kesken niin 5. sylinteri ja hukkaportin lähtö jäivät vielä kesken




Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Volvo 740 '88 "ProjecT5"
« Vastaus #14 : 27.09.2021, 07:09:13 »
Toi bilteman kajarihuopa on helvetin hyvää kamaa, monet osat amazoniin sillä verhoillu.

 

RallyBaron  Samppasport