Autodiagnoosi  Carcom Oy

Renkaiden tasapainotuksella ei mitään merkitystä alle 90km/h nopeudessa

  • 23 Vastauksia
  • 2884 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V10850AUT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Kun V70 vanhat alut ja renkaat täristivät 105 nopeudesta ylöspäin niin päätin tehdä kokeen
ja ottaa kaikki painot pois renkaista.
Aloitin ottamalla ensin puolet pois ja sen jälkeen testi lenkki motarilla.
Auto täristi vähemmän ja meni tasaisemmin kaikilla nopeuksilla kun painoja oli poistettu.

Kun otin loput painot pois kaikista renkaista, auto kulki edelleen tasaisemmin 90kmh saakka, jonka jälkeen alkoi huomattavasti kovempi tärinä kuin painojen kanssa.

Nyt palautan osan painoista takaisin samoihin kohtiin.

Onko tämä renkaiden tasapainotus pelkkää rahan keruuta, jos painojen poisto ei vaikuta kuin suurimmissa nopeuksissa?

Joku nyt ei täsmää.....

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Jos sulla on suunnilleen pyöreät vanteet ja kumit keskeisesti vanteella, niin painoilla alkaa olla merkitystä vasta 80+ nopeuksilla. Täsmää minusta ihan hyvin.

Sitten kun on kierot vanteet tai ei niin pyöreät kumit, tarvitaan isoja painoja myös alhaisilla nopeuksilla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa V10850AUT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Tämän mukaan
Tasapainotus silloin turhaa jos ajaa pelkästään kaupungissa, tai 80-nopeus alueella.

Voi repiä kaikki painot pois niin auto kulkee tasaisemmin ja kevyemmän tuntuisesti.

Kuvittelin että tärinä alkaa heti jo 50 nopeudessa ilman painoja.


Poissa Miäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Sehän on paljon vanteen kunnosta kiinni että ei tälläisestä mitään yleispätevää ohjetta voi antaa.
Jos rengas on tasapainoitettu ja ei täristä niin melko tyhmää on repiä ne painot pois sen takia että "niillä ei ole mitään väliä"  ???

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 547
  • O.V.L.O.V.
Nyt on kyllä pakko sanoa että jo on typerä "koe" meneillään.....

Ei sitä tasapainoeroa pelkän matkustusmukavuuden vuoksi pyritä poistamaan. Sillä koitetaan myös säästää sekä autoa, että rengasta.

Kaikki värinät ei tunnu rattiin tahi perseeseen, koska auton alustan osat sekä renkaan runko absorboi niitä.

Jousittamattoman massan, (rengas-vanne) liikkeet vaikuttaa myös renkaan toimivuuteen, pitoon, ym. Jopa kulutukseen.

Ihmiset ei koskaan viitti tasapainotuttaa renkaitaan kun se maksaa, ja onhan ne uutena painotettu.......joo-o.....

Sitten ihmetellään kun ompa paska rengas kun on kulunu palalle, (lue-joka toinen kulutuspala kuluneempi kuin toinen)

Onneks en enää ole rengasalalla. Ei pää kestäis enää jankata näitä samoja asioita LÄHES joka asiakkaalle.   :)
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Sitten kun on kierot vanteet tai ei niin pyöreät kumit, tarvitaan isoja painoja myös alhaisilla nopeuksilla.
Jatkan vielä tähän omaan vastaukseeni, että vanteissa ja renkaissa on aina heittoa. Joskus epätasaisuudet osuvat vahingossa keskenään niin, että painoja ei juuri tarvita. Sama rengas 90  astetta eri kohtaan laitettuna samalle vanteelle voikin jo edellyttää isoja painoja. Ei painoja vanteeseen kiusallaan laiteta - aina niille on tarvetta. Osa painoista on voinut kadota itsekseen ja siksi loppujen poistaminen voi tuurissaan parantaakin käyttäytymistä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5036
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Jos tuollaisen kokeen jaksaa tehdä että tasapainoitetusta pyörästä ottaa painot pois niin omahan on asia.

En sano mitään mutta outoa on  ::)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Tässä lienee testaajalla joku perus pikkuvanne, 16" ehkä ja joku järkyttävän korkea profiili, eli yli 45mm?

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 547
  • O.V.L.O.V.
Tässä lienee testaajalla joku perus pikkuvanne, 16" ehkä ja joku järkyttävän korkea profiili, eli yli 45mm?

Tämähän on sitten aivan ohi aiheen anekdootti mutta...    :D

45mm? Eli profiili-lukuun viittaat?

Profiilihan ei ole siis metrinen mitta renkaan kyljessä vaan esim. 245-45/-17 koossa tuo 45 on 45% 245mm.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa V10850AUT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Kokeilu viety onnistuneesti loppuun.

Rengasliikkeiden aiheuttamat tärinät miltei poistuivat kun ostin liimapainojen tilalle naputeltavia painoja ja kiinnitin ne itse
suurinpiirtein samaan kohtaan missä poistetut liimapainot olivat.

Painoja oli aivan liikaa laitettu rengasliikkeessä. Ei edes jakseta poistaa vanhoja painoja vaan uutta liimataan jatkoksi ja raha kelpaa..


Nyt menee huomattavasti paremmin puolet vähemmällä painomäärällä.

Luotto rengasliikkeiden tasapainotukseen on tämän jälkeen nolla.
Lisäksi monissa paikoissa koneet jotain 90-luvun romuja joista puuttuu tämä rulla jolla mitataan renkaan pinnan tärinöitä.
Ainostaan muutamassa paikassa suomessa on sellainen kone.


 

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja

Painoja oli aivan liikaa laitettu rengasliikkeessä. Ei edes jakseta poistaa vanhoja painoja vaan uutta liimataan jatkoksi ja raha kelpaa..


Luotto rengasliikkeiden tasapainotukseen on tämän jälkeen nolla.
Lisäksi monissa paikoissa koneet jotain 90-luvun romuja joista puuttuu tämä rulla jolla mitataan renkaan pinnan tärinöitä.
Ainostaan muutamassa paikassa suomessa on sellainen kone.

Aina pitää poistaa entiset painot ku ruetaan punttaamaan. Liimapainoista jäävät liimat toffeella
Toinen hyvä mitä näkee paljon ni apupainot, eli vastakkaisella tai vähän matkan päässä 5-10g paino ku ei osata siirtää tai poistaa letkasta painoa

Aika harvassa liikkeessä on 90 luvun koneet ja joka vuosi pitää tarkistuttaa punttikone, siinä missä momenttiavaimet jotta kelpaa virallisesti
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Tämähän on sitten aivan ohi aiheen anekdootti mutta...    :D

45mm? Eli profiili-lukuun viittaat?

Profiilihan ei ole siis metrinen mitta renkaan kyljessä vaan esim. 245-45/-17 koossa tuo 45 on 45% 245mm.

Juu profiilia tarkoitin, käynyt näköjään näppäilyhärö  ;D

Ps, yllättävän monessa liikkeessä lyödään vielä paino vanteen naamapuolelle jolloin omaan makuun vanne pilalla.

Pari kertaa joutunut käydä sanomassa että mitä helvettiä meinaat tehdä kun renkaita käynyt asennuttamassa vanteille  ::)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Joskus vianorilla laittoivat lankun scorpius-x vanteen tasapainoon poistamatta vanhoja liimapainoja, ja lisäämällä peltivanteen lyöntipainot. Bonuksena ne lyöntipainot ei edes asettuneet oikein, vaan paino törrötti sivulle vain se kiinnityspelti tungettuna sinne kumin ja vanteen väliin.

Liimapainotkin tuossa vanteessa tosin kyllä täytyy laittaa julkipuolelle, tai ainakaan mun kösittääkseni ne ei toimi oikein jos ne jää vanteen keskilinjalle.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 547
  • O.V.L.O.V.
Juu profiilia tarkoitin, käynyt näköjään näppäilyhärö  ;D

Ps, yllättävän monessa liikkeessä lyödään vielä paino vanteen naamapuolelle jolloin omaan makuun vanne pilalla.

Pari kertaa joutunut käydä sanomassa että mitä helvettiä meinaat tehdä kun renkaita käynyt asennuttamassa vanteille  ::)

Tästä pitää aina kysyä asiakkaalta etukäteen. Tietysti parhaaseen tulokseen päästään mitä lähempänä reunoja painot on, mutta onhan juu tosi upeen näköstä kun laitetaan johonkin taottuun levee huuliseen BBS:ään kiillotetun kauluksen päälle kluntteja....

Näissä tapauksissa ei kannata edes käyttää sivupainotusta vaan hakee koneelta ns. Ranskalaisen painotuksen. Elikkä dynaamisen painotuksen. Kone laskee vain vanteen keskilinjaan tasapainoheiton määreen. Tulee toki isompi rimpsu painoja mutta ei näy, ja toisekseen pysyy parhaiten kiinni keskellä vannetta.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Ei niitä käydä asiakkaalta kyselemässä, minkälaiset painot haluaa.
Pääsääntöisesti mennään sillä, minkälaiset siellä on entuudestaan ollu. Yleensä liimat aluihin

Jollekki jos ei vielä ole selvää nii aluvanteille ja peltivanteille on omat lyöntipainot. Ne ei ristiin oikein käy
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

 

Proturbo  Autodiagnoosi