Autoliikkeissä on eroja, mutta useimmiten myyjillä on melko provisiopainotteinen palkkio. Toisin sanoen, alennus on aina myös myyjän palkan alennus.
Oma käsitykseni on, että merkkiliikkeen myyntikate n. 20 k€ vaihdokissa on 3000-4000 e. Sillä pitää maksaa palkat, sähkölaskut, vuokrat, kattaa riski mahdollisista tuotevirhevastuista jne. Tutut automyyjäni muistavat aina valitella ilmajousisia autoja, merkkiin katsomatta. Kuulemma lähtee koko myyntikate korkojen kera hyvin helposti, kun alustaan tulee vika.
Ainakin eräällä autoliikkeellä tuotevirhekulut iskevät takautuvasti myös myyjän provisioon. Ei siis riitä, että onnistuu kättelemään kaupan hyvällä katteella, vaan sen katteen pitää olla vielä olemassa ½ myöhemminkin.
Mikä on liikevoitto per auto, sitä en tiedä yleisellä tasolla. Jos nyt katsotaan esimerkinomaisesti, niin Wetteri Oy on näköjään tehnyt 0,32 % liiketuloksen vuonna 2019. Toisin sanoen, 20 000 e kaupasta olisi jäänyt viivan alle 64 euroa. Länsiauto taas oli tehnyt 2 % tuloksen, joka tarkoittaisi jo 400 euron tulosta per auto.
Itse asiaan: Oma mutuni on, että neuvottelunvaraa voisi olla hinnan sijasta esim. siinä, katsastetaanko auto ennen myyntiä, tehdäänkö huolto jne. Huollattaminen tulee tietenkin kyseeseen vain niissä liikkeissä, joissa on oma huolto. Esim. Kamuxilta varmasti turha kysellä.