Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Tero87 - 08.11.2019, 23:21:34

Otsikko: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 08.11.2019, 23:21:34
Takaveto katosi taas.
Autona siis 2006 xc90 d5, puoli vuotta sitten vaihdettu haldex pumppu ja öljyt jonka jälkeen toimi ainakin liukkaan ajan. Nyt takaveto taas kateissa kun tuli liukasta, nyt antaa vikakoodin DEM 0007 mikä viitannee paineanturiin.

Kysymys kuuluukin, mistä tiedän mikä on sopiva paineanturi.
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: janne81 - 17.11.2019, 07:56:02
Muuttuu runkonumeron mukaan ilmeisesti: http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/aoc-coupling/pressure-sensor-aoc-coupling/1980/

Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: petriko - 17.11.2019, 10:03:00
Pumppu ehjä?
Öljyt ok (tarpeeksi)?

Tuo pitäisi olla osanumero autoon 30651694 googlaa numerolla
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 18.11.2019, 22:53:42
Paineanturi vaihdettu. Ei ollut vaikutusta asiaan. Seuraavaksi pitänee tarkistaa öljyn taso sekä pumpun toiminta. Kai se uusikin pumppu voi olla sökö
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: petriko - 19.11.2019, 16:12:28
Tuossahan on hyvä ohje pumpun todentamiseen. https://www.elekma.com/haldex-esipainepumpun-mittaus (https://www.elekma.com/haldex-esipainepumpun-mittaus) 30783079 - noin 2,7 ohmia
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 19.11.2019, 18:29:57
Tuossahan on hyvä ohje pumpun todentamiseen. https://www.elekma.com/haldex-esipainepumpun-mittaus (https://www.elekma.com/haldex-esipainepumpun-mittaus) 30783079 - noin 2,7 ohmia

Tämä ei todista mitään.
Viimeksi mittasin pumpun ja oli sallituissa arvoissa, pumppu oli silti niin väsynyt ettei jaksanut pitää nelivetoa mukana kun ilman kuormitusta.
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: petriko - 19.11.2019, 19:33:55
Eipähän tuo pumppu tuolla koville joudu sillä sehän vain siirtää öljyn kytkimelle. Käyttöpaine tulee muualta.
Toi kuitenkin viittaa pumppuun eli se ei anna herätepainetta tiettyyn aikaan jolloin vikakoodi tulee jotta toiminta on mahdollista.
Tuo mittaus yleensä kertoo jos pumppu totaalisesti sökö jota tarkoitin. Voihan olla myös johtokatkos ohjausyksikön ja pumpun välillä tai liittimet ei ole kunnolla kiinni tms. hapettumaa.
Öljyn määrä on myös tärkeä, se ei kuvana toimi
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 19.11.2019, 23:00:51
Eipähän tuo pumppu tuolla koville joudu sillä sehän vain siirtää öljyn kytkimelle. Käyttöpaine tulee muualta.
Toi kuitenkin viittaa pumppuun eli se ei anna herätepainetta tiettyyn aikaan jolloin vikakoodi tulee jotta toiminta on mahdollista.
Tuo mittaus yleensä kertoo jos pumppu totaalisesti sökö jota tarkoitin. Voihan olla myös johtokatkos ohjausyksikön ja pumpun välillä tai liittimet ei ole kunnolla kiinni tms. hapettumaa.
Öljyn määrä on myös tärkeä, se ei kuvana toimi
Ok.
Liittimet ovat kiinni, onko pumpun heräte mitattavissa muutoin kun pyörät ilmassa? Vai koska pumppu saa virtansa?
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: petriko - 20.11.2019, 17:02:03
Vidalla saisit tuon päälle manuaalisesti muutoin se tarvii toiminnan edellytykset.
Tuossa muutama ohje jossla voi yrittää selvittää vikaa ja alimpana saako tuo ohjausyksikkö edes virtaa toimiakseen. Ihan hullu kysymys, onhan ohjausyksikön sulake ehjä?

Nelivedon tarkastus Toiminnan testaus
Muista! Tarkastus pitää suorittaa auto nostettuna niin, että kaikki neljä pyörää pyörivät vapaasti, ja tuettuna tukivarsista niin, etteivät vetoakselit vaurioidu.
Huom! Jos autossa on STC tai DSTC, toiminto pitää kytkeä pois. Paina keskikonsolin STC/DSTC-katkaisinta ja pidä se painettuna yli 2 sekuntia. Painikkeen merkkivalon tulee sammua. Jos autossa on TRACS, myös tämä toiminto pitää kytkeä pois. Tämä tehdään poistamalla ABS-yksikön varoke moottoritilan rele- ja varokekeskuksesta. Muista, että tästä tallentuu vikakoodeja jarrujärjestelmän ohjausyksikköön (BCM), jotka pitää tyhjätä, ennen kuin auto luovutetaan asiakkaalle.
- Sytytysvirta katkaistuna
- Nosta auto ylös niin, että vetävät pyörät pyörivät vapaana
- Paina jarrupoljinta
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon P
- Käynnistä moottori ja vapauta seisontajarru
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Vapauta jarrupoljin, kun auto käy tyhjäkäynnillä. Jos vähintään yksi pyörä kummallakin akselilla pyörii, AOC-kytkin on aktiivinen ja AOC-kytkimen siirtopumppu toimii. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta. Jos etupyörät pyörivät normaalilla nopeudella ja takapyörät eivät pyöri, AOC-kytkimen toiminta on virheellinen. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta
- Paina kaasupoljinta ja pidä auton nopeus välillä n. 60-80 km/h. Tarkasta, että kaikki pyörät pyörivät samalla nopeudella
- Vapauta kaasupoljin
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon N heti kaasupolkimen vapautuksen jälkeen

- Kiristä seisontajarru kun pyörien nopeus on vielä välillä 60-80 km/h. Tarkasta, että takapyörät pysähtyvät välittömästi ja etupyörät jatkavat pyörimistä. Tämä osoittaa, että ohjausventtiilin pika-aukaisu toimii. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta. Jos kaikki pyörät pysähtyvät nopeasti kun seisontajarru kiristetään, venttiilin ohjaus ei toimi. Tämä voi olla seurausta AOC-kytkimen toimintahäiriöstä. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta
- Vapauta seisontajarru ja paina jarrupoljinta. Kaikkien pyörien tulee pysähtyä
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Päästä jarrupoljin.


Nelivedon tarkastus Toiminnan testaus
Muista! Tarkastus pitää suorittaa auto nostettuna niin, että kaikki neljä pyörää pyörivät vapaasti, ja tuettuna tukivarsista niin, etteivät vetoakselit vaurioidu.
Huom! STC/DSTC-toiminto deaktivoitu.
- Sytytysvirta katkaistuna
- Nosta auto ylös niin, että vetävät pyörät pyörivät vapaana
- Paina jarrupoljinta
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon P
- Käynnistä moottori seisontajarru kiristettynä. Yhdistelmämittarin merkkivalon pitää syttyä
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Vapauta jarrupoljin, kun auto käy tyhjäkäynnillä. Jos etupyörät pyörivät hitaasti ja takapyörät ovat paikallaan, AOC-kytkin on kunnossa. Jos etupyörät pyörivät normaalilla nopeudella, takapyörät eivät pyöri, öljytaso on oikea ja edellinen tarkastus suoritettiin ilman vikoja, uusi nelivedon ohjausyksikkö (DEM).

Jännitteen/maadoitusliitännän tarkastus
Jännitteensyötön ja maadoitusliitännän tarkastus Jännitteensyöttö, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Nelivedon ohjausyksikkö (DEM) saa jännitteen ohjausyksikön liitännän #A1 kautta.
Kun sytytysvirta on kytketty ohjausyksikkö saa jännitteen ja on näin ollen aktiivinen.
Jännitteensyötön tarkastus
Tarkasta nelivedon ohjausyksikön (DEM) varoke moottoritilan rele-/varokerasiassa.
Jos varoke on rikki, tarkasta, onko piirissä ohjausyksikön liitännän #A1 ja varokkeen välillä oikosulku jännitteeseen tai maadoitukseen.
Jos varoke on ehjä, tarkasta, onko johtimessa ohjausyksikön liitännän #A1 ja varokkeen välillä katkos.
Maadoitusliitäntä, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Tarkasta, onko johtimessa ohjausyksikön liitännän #A2 ja #A4 ja maadoituskohdan välillä kosketusresistanssia, katkos tai oikosulku jännitteeseen.
Maadoitusliitännän tarkastus
Tarkasta, onko maadoituskohdassa kosketusresistanssia ja hapettumaa.
Korjaa tarvittaessa.
Muut tiedot
Signaalien kuvaus, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Tiedot piireistä ja korin maadoitusliitännöistä, katso kyseinen sähkökytkentäkaavio. (kuva)


(https://i.ibb.co/jWy8ps2/singaali.jpg) (https://ibb.co/jWy8ps2)
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 20.11.2019, 19:06:01
Vidalla saisit tuon päälle manuaalisesti muutoin se tarvii toiminnan edellytykset.
Tuossa muutama ohje jossla voi yrittää selvittää vikaa ja alimpana saako tuo ohjausyksikkö edes virtaa toimiakseen. Ihan hullu kysymys, onhan ohjausyksikön sulake ehjä?

Nelivedon tarkastus Toiminnan testaus
Muista! Tarkastus pitää suorittaa auto nostettuna niin, että kaikki neljä pyörää pyörivät vapaasti, ja tuettuna tukivarsista niin, etteivät vetoakselit vaurioidu.
Huom! Jos autossa on STC tai DSTC, toiminto pitää kytkeä pois. Paina keskikonsolin STC/DSTC-katkaisinta ja pidä se painettuna yli 2 sekuntia. Painikkeen merkkivalon tulee sammua. Jos autossa on TRACS, myös tämä toiminto pitää kytkeä pois. Tämä tehdään poistamalla ABS-yksikön varoke moottoritilan rele- ja varokekeskuksesta. Muista, että tästä tallentuu vikakoodeja jarrujärjestelmän ohjausyksikköön (BCM), jotka pitää tyhjätä, ennen kuin auto luovutetaan asiakkaalle.
- Sytytysvirta katkaistuna
- Nosta auto ylös niin, että vetävät pyörät pyörivät vapaana
- Paina jarrupoljinta
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon P
- Käynnistä moottori ja vapauta seisontajarru
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Vapauta jarrupoljin, kun auto käy tyhjäkäynnillä. Jos vähintään yksi pyörä kummallakin akselilla pyörii, AOC-kytkin on aktiivinen ja AOC-kytkimen siirtopumppu toimii. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta. Jos etupyörät pyörivät normaalilla nopeudella ja takapyörät eivät pyöri, AOC-kytkimen toiminta on virheellinen. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta
- Paina kaasupoljinta ja pidä auton nopeus välillä n. 60-80 km/h. Tarkasta, että kaikki pyörät pyörivät samalla nopeudella
- Vapauta kaasupoljin
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon N heti kaasupolkimen vapautuksen jälkeen

- Kiristä seisontajarru kun pyörien nopeus on vielä välillä 60-80 km/h. Tarkasta, että takapyörät pysähtyvät välittömästi ja etupyörät jatkavat pyörimistä. Tämä osoittaa, että ohjausventtiilin pika-aukaisu toimii. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta. Jos kaikki pyörät pysähtyvät nopeasti kun seisontajarru kiristetään, venttiilin ohjaus ei toimi. Tämä voi olla seurausta AOC-kytkimen toimintahäiriöstä. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta
- Vapauta seisontajarru ja paina jarrupoljinta. Kaikkien pyörien tulee pysähtyä
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Päästä jarrupoljin.


Nelivedon tarkastus Toiminnan testaus
Muista! Tarkastus pitää suorittaa auto nostettuna niin, että kaikki neljä pyörää pyörivät vapaasti, ja tuettuna tukivarsista niin, etteivät vetoakselit vaurioidu.
Huom! STC/DSTC-toiminto deaktivoitu.
- Sytytysvirta katkaistuna
- Nosta auto ylös niin, että vetävät pyörät pyörivät vapaana
- Paina jarrupoljinta
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon P
- Käynnistä moottori seisontajarru kiristettynä. Yhdistelmämittarin merkkivalon pitää syttyä
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Vapauta jarrupoljin, kun auto käy tyhjäkäynnillä. Jos etupyörät pyörivät hitaasti ja takapyörät ovat paikallaan, AOC-kytkin on kunnossa. Jos etupyörät pyörivät normaalilla nopeudella, takapyörät eivät pyöri, öljytaso on oikea ja edellinen tarkastus suoritettiin ilman vikoja, uusi nelivedon ohjausyksikkö (DEM).

Jännitteen/maadoitusliitännän tarkastus
Jännitteensyötön ja maadoitusliitännän tarkastus Jännitteensyöttö, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Nelivedon ohjausyksikkö (DEM) saa jännitteen ohjausyksikön liitännän #A1 kautta.
Kun sytytysvirta on kytketty ohjausyksikkö saa jännitteen ja on näin ollen aktiivinen.
Jännitteensyötön tarkastus
Tarkasta nelivedon ohjausyksikön (DEM) varoke moottoritilan rele-/varokerasiassa.
Jos varoke on rikki, tarkasta, onko piirissä ohjausyksikön liitännän #A1 ja varokkeen välillä oikosulku jännitteeseen tai maadoitukseen.
Jos varoke on ehjä, tarkasta, onko johtimessa ohjausyksikön liitännän #A1 ja varokkeen välillä katkos.
Maadoitusliitäntä, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Tarkasta, onko johtimessa ohjausyksikön liitännän #A2 ja #A4 ja maadoituskohdan välillä kosketusresistanssia, katkos tai oikosulku jännitteeseen.
Maadoitusliitännän tarkastus
Tarkasta, onko maadoituskohdassa kosketusresistanssia ja hapettumaa.
Korjaa tarvittaessa.
Muut tiedot
Signaalien kuvaus, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Tiedot piireistä ja korin maadoitusliitännöistä, katso kyseinen sähkökytkentäkaavio. (kuva)


(https://i.ibb.co/jWy8ps2/singaali.jpg) (https://ibb.co/jWy8ps2)

Kiitos selkokielisistä ohjeista.

Sulake on ehjä
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 22.11.2019, 22:12:56
Pumppu testattu suoralla virralla. Toimi.
Demmille tulee sähköt normaalisti mutta en saanut pumppua kytkeytyyn. Lienee siis DEM vaihtokunnossa. Pitäisikö pumpun pyöriä kokoajan vai kuinka?
Ajoin etupyörät rullille ja kaveri oli montulla kuuntelemassa mutta ei ainakaan huomannut että pumppu olisi kytkeytynyt.
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: petriko - 23.11.2019, 19:17:17
Kyllä tuon pumpun pitäisi pyöriä aina kun kierroksia on yli n. 4 -500. Eli se käy silloin valmiudessa. Kun havaitaan "liukkautta" DEM saatelee pumpun jännitettä lisäämällä sen tehoa öljyn virtaukselle jotta saadaan lisää painetta.

Öljymäärä on oikea ja liittimet puhtaita sekä demmille tulee jännite mutta se ei anna sitä pumpulle, voi olla että yksikkö on tosiaan rikki. Demmi ilmoittaisi jos sille ei tule tarpeeksi jännitettä joten oletettavasti syöttö on ok.

Pumppu testattu suoralla virralla. Toimi.
pumppuhan voi pitää ääntä ts. värähtelee mutta ei pyöritä.

Ajoin etupyörät rullille ja kaveri oli montulla kuuntelemassa mutta ei ainakaan huomannut että pumppu olisi kytkeytynyt.
Tuon olisi pitänyt kytkeytyä

Vaikka säkö tulee demmille sen pitäis lähettää pumpulle jännitettä yli 8 v ja jos se ei tule uskoisin, että ohjausyksikkö on kaput. Tosin tarvii muistaa tuo öljyn määrä, onko oikea, sillä se ei voi tuottaa oikeaa painetta/singaalia jos sitä on liian vähän.

Paska homma, maksaa aina rahaa jos tuon demmin joutuu uusiin. Varmista ny kuitenkin, että öljyä on tarpeeksi ja ota vaikka demmi pois ja katso liittimet. Pumpun toimintaa et oikein voi tarkatella kuin (kädessä)
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 24.11.2019, 16:23:28
Tänään koitettu vielä koemuodossa vanhalla pumpulla kun muistin että en ollut sitä pois heittänyt. Jätin sen auton alle johdon varaan ja auto käyntiin. Pumppu pyöri... seuraavaksi tarvii hakea öljyä ja tarkistaa öljyn määrä. Olikos oikea tapa mitata että täyteen, koeajolle ja taas täyteen. Sitten 40ml pois?
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: petriko - 24.11.2019, 17:00:11
Kyllä ohje noin pyytää tekemään.

Tuossa hyvä linkki (olet varmaan nähnytkin) https://www.youtube.com/watch?v=uZNC06Z7imQ (https://www.youtube.com/watch?v=uZNC06Z7imQ)
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 29.11.2019, 11:22:34
Öljyntaso oli normaali. Seuraavaksi lähtee DEM tutkittavaksi. Voikohan siinä solenoidissa olla vikaa että aiheuttaisi tälläisiä oireita. Koitettiin renkaat ilmassa niin takapää ei edes koita mukaan.
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.11.2019, 13:08:02
Onhan kulmavaihde ehjä? ???
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 29.11.2019, 17:39:34
On joo. Kardaani pyörii normaalisti. Booriholkki vaihdettu myös puoli vuotta sitten
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 12.12.2019, 21:19:49
No nyt on DEM yksikkö kotiutettu, kävi sercapilla ja tuli huollettuna takaisin. Edelleen sama tarina eli takapää on täysin pois pelistä ja vikakoodiksi antaa edelleen saman DEM0007. Aluksi antoi myös DEM0001,DEM0002 ja DEM0003 mutta nämä ei ainakaan vielä ole tulleet takaisin nollauksen jälkeen. Liekö herja kun yksikkö oli pari viikkoa irti... aikaa pikkuhiljaa huumori loppumaan
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: janne81 - 12.12.2019, 21:32:35
Kokeile sillä vanhalla pumpulla joka pyörii johtojen varassakin, voihan uusikin olla rikki (harvinaista).
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 12.12.2019, 21:50:07
Onhan se mahdollista. Tai sitten uusi paineanturi on sökö... molemmissa olisi takuuta jäljellä. Pumpun vaihto vanhaan ei taida todistaa mitään kun sekään ei toiminut kunnolla.
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 12.12.2019, 22:23:36
Voisiko olla mekaaninen vika, haldex kytkimen puolella?
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: Tero87 - 24.01.2020, 19:04:10
Tämä vika ratkesi lopulta haldex kytkimen vaihdolla. Vanhasta oli laakeri porsinut josta johtuva metalli silppu oli rikkonut vielä puoli vuotta vanhan pumpun. Nyt kaikki vaihdettu ja pelaa.
Otsikko: Vs: Haldex paineanturista
Kirjoitti: rammer - 07.10.2023, 18:30:08
Kyllä osui nyt silmiin täältä loistava ketju! Kiitos Petriko hyvistä ohjeista.Mulla on viikonlopuksi halli varattuna ja alan itse tutkimaan että mikä tätä nelivetoani oikein vaivaa. Edelliset korjaukset ei ole tuottanut kuin rahanmenoa epäonnistuneista korjauksista.

Siinä mielessä harmittaa kun tässä on jo nykyisin sen verran kremppaa ettei kaikkea haluaisi itse tehdä. Mutta kun viet auton merkkihuoltoon ja homma ei onnistu niin mihin sitä enää voi luottaa.

Voipi olla että kun olen täysin säkäkokki tämmöisen haldexin kanssa, niin yllän kuitenkin silti merkkihuollon tasolle, jos alkaa vika löytymään niin jopa sen tason yli  ;D