Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: kenkee - 23.10.2011, 05:45:45

Otsikko: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: kenkee - 23.10.2011, 05:45:45
Siis, huvikseni ja mielenkiinnosta, paljonko on saatu löylyä irti vakio palikoilla? (ehkä putkisto, lastu, ja reijät suodatinkotelossa sallitaan) Millä paineilla ja lastulla, ym, ym..? Tässä oma esimerkki: vm95fk aw71L, 197hv/358nm @ 0,85bar. Putki 2,5", KCracing lastu, muuten vakio. Nyt paine 1,1 mutta ei ole penkitetty kuin tolla 0,85bar. Autolla ajettu 366 tuhatta ilman ongelmia, heh! ;)
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: moikki - 23.10.2011, 09:56:02
Eiköhän se maksimi ole siinä 210-220pollen haarukassa.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: Kökkö - 23.10.2011, 10:43:55
juuri näin, ja sitä luokkaa sullakin on. Vakio hiluilla voi laskee suurinpiirtein että 0,1bar = 10hv, vakio mitsu lykkää maksiminsa varmaan siinä 1.2bar että siitä ylemmäs ei tuu kun lämpöä
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: kenkee - 23.10.2011, 11:46:08
Njoo... Jotain sellasta uumoilinkin. Minkälaisilla muutoksilla mentäis yli 250hp, esim. 270, tai jotain..? Ei sillä, taitaa toi askikin jo noilla 1,1bar(0,85bar 358nm) paineilla ehkä ihan vähän luistaa, että onko mitään järkee sitte sitä rankasta ton enempää... No, eihän auton virittämisessä mitään järkeä saakkaan olla, joten anti mennä... :D
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: Kökkö - 23.10.2011, 11:54:12
Njoo... Jotain sellasta uumoilinkin. Minkälaisilla muutoksilla mentäis yli 250hp, esim. 270, tai jotain..? Ei sillä, taitaa toi askikin jo noilla 1,1bar(0,85bar 358nm) paineilla ehkä ihan vähän luistaa, että onko mitään järkee sitte sitä rankasta ton enempää... No, eihän auton virittämisessä mitään järkeä saakkaan olla, joten anti mennä... :D
Kuule sulla ei oo pelkoo että aski hajoo!!

http://volvo.tonit.org/ tuolla on paljon juttuja mutta tuonne 300hv hujakoille ja ylikin pääsee reseptillä turbo, suuttimet, imm, välijäähy, nokka, lastu, syttylastu
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: hasu - 23.10.2011, 14:50:12
juhaulla on aika hyvät kokemukset tuosta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg3233#msg3233
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: hevonen - 23.10.2011, 15:47:02
Syttylastu antoi mulle 11hp lisää ja vääntöä kans aika kivasti. Toni niitä mulle sorvas, bensalastuja tehtiin oikeen urakalla kun haettiin hyvää...
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: kenkee - 23.10.2011, 17:36:35
Syttylastu on kyllä mielessä ollunna, jos jollakin sellanen kunnollinen lakkarissa on, niin hintaa kehiin.. Toi teho homma olis aikomus pitää silleen siveellisenä ja mitään 4tonnissa heräävää laitetta ei ole aikomuskaan tehä kauppakassista, heh!(ja huom. kilometritkin on jo 366tuh) Hyvin kyllä on pelannu tuo laitos muutenkin ja kulutuskin on todella kohtuullinen(toinen topic). Toisaalta tommonen 341heppaa olis just passeli kun velipoika hommas s6 audin(4.2 v8 340hp) ja nyt kuittailee :D
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: hevonen - 23.10.2011, 21:39:23
Sillä on litrateho heikompi... :D
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: 240-gl - 18.01.2012, 13:09:04
eikös 760.n b230ft ole periaatteessa samanlainen kone paitsi siinä on huonompi ruisku lh2.2. Paljonkos näistä sitten saa vakiopalikoilla ja mikä menee ekaksi vaihtoon jos mielii sen +200hv saada
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: HembalanD - 18.01.2012, 14:18:29
Vanhasta B230FT:STÄ kiertokanget vaihtoon ennen 200 hevosta!
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: 240-gl - 18.01.2012, 16:28:17
Vanhasta B230FT:STÄ kiertokanget vaihtoon ennen 200 hevosta!
eikö siellä olekkaan niitä vahvempia, luulin että ainoastaan b200et on niillä 9mm kangilla. Perkele ostin auton sitä varten että siinä olis vahva alakerta. En tiä muutenkaan mikä sekasikiö se lienee ku on 531 kansi paikallaan
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: hukka - 18.01.2012, 16:49:00
Omaani ei ole penkitetty. Mutta arvioisin 210? 400nm?

Muutokset: 1.0 bar, v-nokka, 3 tuuman downpipe+katti, 2,5 tuuman putkisto, sähköflekti, lastu.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: HembalanD - 18.01.2012, 16:56:15
eikö siellä olekkaan niitä vahvempia, luulin että ainoastaan b200et on niillä 9mm kangilla. Perkele ostin auton sitä varten että siinä olis vahva alakerta. En tiä muutenkaan mikä sekasikiö se lienee ku on 531 kansi paikallaan
Riippuu ihan vuosimallista, LH2.2 on muistaakseni vuosikertaa -88 joten on kyllä ensimmäisiä vahva kankisia jos on.. Toki ne on sinne joku voinut vaihtaa. Ennen mitään virityksiä tarkistaisin.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: hevonen - 18.01.2012, 18:52:34
Riippuu ihan vuosimallista, LH2.2 on muistaakseni vuosikertaa -88 joten on kyllä ensimmäisiä vahva kankisia jos on.. Toki ne on sinne joku voinut vaihtaa. Ennen mitään virityksiä tarkistaisin.
Ei -88 ollut vielä vahvoja veivejä turboissa. Raja menee tuossa n.-91.
Kurkkaamaan vaikka öljypropun kautta kameralla...

Tässä tapauksessa sanoisin olevan 9mm veivit ellei ole vaihdettu jälkeenpäin. Älä ota yli 210 hp ja 370Nm. Tosin noillakin sen saa rikki kovalla kiusaamisella.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: kempula - 19.01.2012, 00:12:16
Omaani ei ole penkitetty. Mutta arvioisin 210? 400nm?

Muutokset: 1.0 bar, v-nokka, 3 tuuman downpipe+katti, 2,5 tuuman putkisto, sähköflekti, lastu.

Varmaan tuota luokkaa. Vääntöjä ehkä muutama kymmentä nyyttonia vähemmän ja heposia voi olla se 10 enempi :) Mistäpä sitä tietää. Itse en usko, että viskon poisto tuo minkäänlaista teholisää. 740:ssä mulla oli sähköflekti ja siihen meni luotto kun kone jo kerkesi keittää niin alkoi flekti pyörimään :2funny: Anturi oli mallia motonet.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: hukka - 19.01.2012, 08:22:19
Varmaan tuota luokkaa. Vääntöjä ehkä muutama kymmentä nyyttonia vähemmän ja heposia voi olla se 10 enempi :) Mistäpä sitä tietää. Itse en usko, että viskon poisto tuo minkäänlaista teholisää. 740:ssä mulla oli sähköflekti ja siihen meni luotto kun kone jo kerkesi keittää niin alkoi flekti pyörimään :2funny: Anturi oli mallia motonet.

Itse ohjaan flektiä katkaisimella.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: hevonen - 23.01.2012, 12:31:35
Itse ohjaan flektiä katkaisimella.
No älä sitä ainakaan kesäksi noin jätä. Takuuvarmasti et muista käyttää tarvittaessa.
Mallia Motonet munkin anturit on olleet ja hyvin on pelanneet. Ota joku 87-92 niin ei mee liian kuumaksi. Niin, missä se anturi sijaitsee, vaikuttaa myös melekosta paljon... Noilla lukemilla toimi hyvin kun anturi oli jäähdyttimen yläkulmassa siellä repsikanpuolella...
Jos paat sen noilla spekseillä alaletkuun niin keittäähän se. :)
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: j_tapio - 23.01.2012, 12:36:44
Katkaisijassa ei tarvi olla kuin AUTO ja ON -asennot. OFF -asentoa ei tarvi mihinkään.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: kempula - 23.01.2012, 20:36:25
No älä sitä ainakaan kesäksi noin jätä. Takuuvarmasti et muista käyttää tarvittaessa.
Mallia Motonet munkin anturit on olleet ja hyvin on pelanneet. Ota joku 87-92 niin ei mee liian kuumaksi. Niin, missä se anturi sijaitsee, vaikuttaa myös melekosta paljon... Noilla lukemilla toimi hyvin kun anturi oli jäähdyttimen yläkulmassa siellä repsikanpuolella...
Jos paat sen noilla spekseillä alaletkuun niin keittäähän se. :)

Itselläni oli anturi tuossa paikassa ja alkoi porisemaan ja flekti lähti pyörimään vasta silloin :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: HembalanD - 23.01.2012, 20:42:30
Alavesiletkussahan se kuuluu olla. Kun syylärin jäähdytysteho loppuu, alavesiletku kuumenee ja silloin puhalletaan.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: nurzi_ - 16.11.2012, 20:46:48
morjesta vaan :)     

 haulla en löytänyt, joten kysyn täällä, että miten pitkälle ezk sytkä riittää uusilla vakio osilla ja onko sytkä lastusta mitä hyötyä vähän enemmän viritetyssä myllyssä. koneessa on 531.hx35 yms.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: JuHaU - 16.11.2012, 20:51:25
onko sytkä lastusta mitä hyötyä vähän enemmän viritetyssä myllyssä. koneessa on 531.hx35 yms.

Ennakkoa muuttamalla koneeseen saadaan luonnetta. Eli tuosta on todella paljon apua.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: nurzi_ - 16.11.2012, 21:02:51
juu pitää ostaa, kun joskus saa vehkeet ajo kuntoon :D

 onko kellä kokemusta miten se kipinä riittää kovemmilla ahdoilla? esim 1,5bar
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: JuHaU - 16.11.2012, 21:06:25
onko kellä kokemusta miten se kipinä riittää kovemmilla ahdoilla? esim 1,5bar

Aika heikosti...

Omassa oli HX40 ja 1.4 bar ja nelosella  noin 4 700 - 5 000 rpm alkoi pätkiminen täyskaasuvedossa vartilla. Kipinä loppui kesken. Kadulla se toimi ihan  ok, kun ei tollasia nopeuksia pysty ihan joka nurkassa ottamaan.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: nurzi_ - 16.11.2012, 21:09:35
kiitoksia vastauksista. pitää säästää megaan ja kunnon sytkä vehkeisiin.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: 240 -87 - 30.12.2012, 00:19:58
Ei -88 ollut vielä vahvoja veivejä turboissa. Raja menee tuossa n.-91.
Kurkkaamaan vaikka öljypropun kautta kameralla...

Tässä tapauksessa sanoisin olevan 9mm veivit ellei ole vaihdettu jälkeenpäin. Älä ota yli 210 hp ja 370Nm. Tosin noillakin sen saa rikki kovalla kiusaamisella.

Nonnii...käyttikseen on tulossa tekniikanvaihto B200K->B230FT ja elintenluovuttaja-auto on vuosimallia -92 eli olisikohan rohkea vai kurkkisiko suosiolla veivien koon?  :-\

Volvo-raadin kommentit, kiitos...
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: Kaziganth - 30.12.2012, 00:23:29
Nonnii...käyttikseen on tulossa tekniikanvaihto B200K->B230FT ja elintenluovuttaja-auto on vuosimallia -92 eli olisikohan rohkea vai kurkkisiko suosiolla veivien koon?  :-\

Volvo-raadin kommentit, kiitos...
Eikös sen saa katottua ihan ö-pohjan irrottamalla? henk.koht. kokemusta ei ole, mutta niin on ainakin väitetty.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: 240 -87 - 30.12.2012, 01:00:07
Eikös sen saa katottua ihan ö-pohjan irrottamalla? henk.koht. kokemusta ei ole, mutta niin on ainakin väitetty.

Kun olisi kamera, niin öljypropunkin kautta ilmeisesti näkisi, mutta kun joulupukki ei tuonut moista kapistusta...
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: Ari E - 30.12.2012, 10:57:02
vahvat veivit käytännössä vuosimallissa -90 ja uudemmissa ?
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: miikel - 30.12.2012, 11:51:25
Kun olisi kamera, niin öljypropunkin kautta ilmeisesti näkisi, mutta kun joulupukki ei tuonut moista kapistusta...

Voi olla endoskoopillakin aika helkkarin vaikea hahmottaa mittasuhteita. Vaikea suhruisesta kuvasta sanoa onko se nyt 9mm vai 13mm.   
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: hevonen - 30.12.2012, 11:54:25
Kyllä rehellisessä -92 mallissa pitäis olla 13mm kanget.
Eipä sitä ö-pohjaa kyllä kauaa irroita kun kone on irti, saa samalla siihen uuden tiivisteen kun se vanha kuitenkin vuotaa. :)
Kyllä ne pohjan irroituksella näkee.
Tuossa on huono kuva joka on tarkentunut sinne männäntapin seutuville ja tuossahan on kaikki nipussa vain ö-pohja irti.

(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM1379.jpg)
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: 240 -87 - 30.12.2012, 12:13:25
Kyllä rehellisessä -92 mallissa pitäis olla 13mm kanget.
Eipä sitä ö-pohjaa kyllä kauaa irroita kun kone on irti, saa samalla siihen uuden tiivisteen kun se vanha kuitenkin vuotaa. :)
Kyllä ne pohjan irroituksella näkee.

Kaipa se kannattaa tosiaan tuo öljypohja narauttaa auki koneen ollessa irti. Ei kuitenkaan mikään iso homma ole ja tuo tiivisteen uusiminen tulee samalla tehtyä. Kiitos vinkeistä ja kuvasta.  :)
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: JuHaU - 30.12.2012, 12:30:31
Nonnii...käyttikseen on tulossa tekniikanvaihto B200K->B230FT ja elintenluovuttaja-auto on vuosimallia -92 eli olisikohan rohkea vai kurkkisiko suosiolla veivien koon?  :-\

Volvo-raadin kommentit, kiitos...

Raadin yksi jäsen kehoittaa. Avaamaan öljypohjan ja tarkistamaan samalla öljypumpun sihdin ja asentamaan paineenrajoitusventtiilin alle 1 mm prikan, jolla painetta saa hiukan nostettua. Samalla voi puhdistaa öljypohjan ja lohkon sisustan mahdollisesta öjymönjästä. Eli pohja auki, jos kone on tarkoitus siirtää toiseen vehkeeseen.
Kankien vuoksi sitä ei varmaankaan tarvitse avata, koska siellä on 13 mm veivit.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: 240 -87 - 30.12.2012, 22:31:59
Raadin yksi jäsen kehoittaa. Avaamaan öljypohjan ja tarkistamaan samalla öljypumpun sihdin ja asentamaan paineenrajoitusventtiilin alle 1 mm prikan, jolla painetta saa hiukan nostettua. Samalla voi puhdistaa öljypohjan ja lohkon sisustan mahdollisesta öjymönjästä. Eli pohja auki, jos kone on tarkoitus siirtää toiseen vehkeeseen.
Kankien vuoksi sitä ei varmaankaan tarvitse avata, koska siellä on 13 mm veivit.

Hyviä ohjeita jälleen...kiiiitos!  8)
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: kepe - 08.01.2013, 16:50:16
mistä saan hommattua hyvät lastut? Mulla on vakio 945 b230fk m90 vm98. Ilmeisesti jostain tarvis erillaisen hukkaportin kellonki?
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: 240 -87 - 08.01.2013, 17:47:16
mistä saan hommattua hyvät lastut?

Toni-nimimerkiltä esimerkiksi!  ;)
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 26.01.2013, 14:44:33
Siis, huvikseni ja mielenkiinnosta, paljonko on saatu löylyä irti vakio palikoilla? (ehkä putkisto, lastu, ja reijät suodatinkotelossa sallitaan) Millä paineilla ja lastulla, ym, ym..? Tässä oma esimerkki: vm95fk aw71L, 197hv/358nm @ 0,85bar. Putki 2,5", KCracing lastu, muuten vakio. Nyt paine 1,1 mutta ei ole penkitetty kuin tolla 0,85bar. Autolla ajettu 366 tuhatta ilman ongelmia, heh! ;)

Onko setissäsi lambda-mittaria kiinni?  Sillä väitämpä, että sinulla on IMMu ja suuttimet tapissa tuossa 1,1baarin paineessa ja sopat menevät hitusen laihalle yläpäässä!

Viinalla ne suuttimet on tapissaan jo 0,8 baarin paineissa siinä 4300rpm kohdalla.

LH ei nimittäin generoi näkyvää vikakoodia tuosta suuttimien aukioloajan maksimista välttämättä lainkaan (riippuu boxista) ja siitä, kuinka pahasti menee laihalle.

Eli voi sanoa, että vakio FK/FT romuilla saa irti sen hitusen yli 200hv ja se on sitten siinä!
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: Kökkö - 26.01.2013, 18:41:55
mitähän suuttimet tykkäis bensan paineiden nostosta? ...ei sillä että ite olisin näin tekemässä mutta kun puhe oli vakiohiluilla virittämisestä
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 26.01.2013, 18:57:40
mitähän suuttimet tykkäis bensan paineiden nostosta? ...ei sillä että ite olisin näin tekemässä mutta kun puhe oli vakiohiluilla virittämisestä

Saa noita bensanpaineita nostella melkoisesti, että vakiosuuttimet saa riittämään sinne 250 kaakin tuntumaan.
Jotta virtaaman saa FK/FT suuttimista nostettua tuonne em. teholukeman tarpeisiin, niin bensanpaine pitää olla 5 baaria!  :o :o :o

http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php

Se 210-220hv mitä jengi on vakiomitsulla saanut on aikaslailla se maksimi, mitä niillä suuttimilla saa irti!

Eli IMMu pohjaa siinä 0,8 baarin jälkeen, jolloin LH palaa kiihdytyksessäkin takaisin lambda-säätöön eli ns. closed-loop tilaan (lambda 1:n) ja säätää soppia puhtaasti sillä.  Joten maksimitehotkin jäävät saamatta tuossa vaiheessa. 

Homman voi havaita hyvin tuossa LH/EZK info FAQ:n mittauskuvatuksista.  :hello:


ja porukan tuloksia ihailla tästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0

Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: TVS - 27.01.2013, 23:41:52
Saa noita bensanpaineita nostella melkoisesti, että vakiosuuttimet saa riittämään sinne 250 kaakin tuntumaan.
Jotta virtaaman saa FK/FT suuttimista nostettua tuonne em. teholukeman tarpeisiin, niin bensanpaine pitää olla 5 baaria!  :o :o :o

http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php

Se 210-220hv mitä jengi on vakiomitsulla saanut on aikaslailla se maksimi, mitä niillä suuttimilla saa irti!

Eli IMMu pohjaa siinä 0,8 baarin jälkeen, jolloin LH palaa kiihdytyksessäkin takaisin lambda-säätöön eli ns. closed-loop tilaan (lambda 1:n) ja säätää soppia puhtaasti sillä.  Joten maksimitehotkin jäävät saamatta tuossa vaiheessa. 

Homman voi havaita hyvin tuossa LH/EZK info FAQ:n mittauskuvatuksista.  :hello:


ja porukan tuloksia ihailla tästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0
Näissä on kyllä jotakin käsittämättömiä eroja. Mulla on peruskoneena -97 FT, mutta moottorinohjaus on motronicci. Laite puhalsi rullille 214hp ja laajakaista sanoi tasaisen tappavasti rahtua yli 12 koko ajan. Koneessa 300cc suuttimet, ja olettaisin että aukiolo ei saavuttanut 100%, tälle ei ole kyllä mittaustulosta. Mutta silti ~11% isommat sumut FT:ssä pitäisi tuolla logiikalla piisata sinne 240hp lähimaastoon jos suutinten tuotoista laskee.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 28.01.2013, 08:57:50
Näissä on kyllä jotakin käsittämättömiä eroja. Mulla on peruskoneena -97 FT, mutta moottorinohjaus on motronicci. Laite puhalsi rullille 214hp ja laajakaista sanoi tasaisen tappavasti rahtua yli 12 koko ajan. Koneessa 300cc suuttimet, ja olettaisin että aukiolo ei saavuttanut 100%, tälle ei ole kyllä mittaustulosta. Mutta silti ~11% isommat sumut FT:ssä pitäisi tuolla logiikalla piisata sinne 240hp lähimaastoon jos suutinten tuotoista laskee.

Moottorit ovat yksilöitä vieläkin ja niissä on muuttujia melkoinen määrä!

Vm -97FT ja motronic ?   :o :o

Mitä noiden suuttimien kokoihin tulee, niin aikaspaljon lähteestä kiinni, mitä niille ilmoitetaan.

Millä arvoilla laskit, että tuo 240hv tulisi?  Nimittäin nuo penkitystulokset puhuvat omaa kieltään!
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: Sköge - 28.01.2013, 09:38:38
vahvat veivit käytännössä vuosimallissa -90 ja uudemmissa ?
Näin olen itsekin käsittänyt. Eri lähteiden mukaan volvo alkoi ~8.88  käyttämään K-lohkoja missä oli nämä suuremmat laakerikaulat ja 9mm kiertokanget. 89 vuoden aikana on otettu käyttöön juoksevana muutoksena sitten 13mm kanget.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: EVO8 - 28.01.2013, 09:46:05
Vahva muistikuvani on että vakio ft:n suuttimilla on se 240 kaakkia aikoinaan jarrussa ajettu. Paineensäädin autossa kyllä jo oli.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: hevonen - 28.01.2013, 09:46:48
Vm -97FT ja motronic ?   :o :o
No toihan on ihan vakiojuttu kun 740 ET:stä loppuu kone niin sinne nokalle nostetaan uudemmasta ysisatkusta moottori, ohjaus pysyy edelleen motikkana. :) BTDT
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: TVS - 28.01.2013, 10:46:36
Moottorit ovat yksilöitä vieläkin ja niissä on muuttujia melkoinen määrä!

Vm -97FT ja motronic ?   :o :o

Mitä noiden suuttimien kokoihin tulee, niin aikaspaljon lähteestä kiinni, mitä niille ilmoitetaan.

Millä arvoilla laskit, että tuo 240hv tulisi?  Nimittäin nuo penkitystulokset puhuvat omaa kieltään!
Joo, -97 FT ahtoputkia, ahdinta, DP:tä ja muita hiluja myöten, mutta A-nokalla ja ohjaamassa motronicci omilla suuttimillaan, kävi tosiaan juurikin noin että koneen mukana tuli x määrä LH:n osia ja autossa oli jo kiinni toimiva motronic -> virhe!  ;). No, toimiihan tuo jouheesti mutta vähä vie soppaa...

0.95 ahdoilla tuli 214hp rullille, ja reilun kymmenen samassa yhteydessä penkitetyn vakioauton tehot oli kyllä hyvin ilmotetuissa, plus parin viritetyn tehot oli alle lupauksien, jotenka ei tuo ihan täyttä huuhaatakaan ole. Autolla tuli joskus testattua vähän toista kiloa ahtoja, mutta vaikutus oli lähinnä alaväännön kasvu entisestään jotenka laskin paineet takasin ennenko kirstu tai kytkin kuittaa, mutta edelleen sopat pysyi hienosti sakeella ja suuttimet on tosiaan 300cc vrt ft/fk 337cc. Nuista suoralla kertolaskulla päästään hyvinkin tarkalle 240hp. Lisäksi samassa yhteydessä penkitettiin 940, jossa vakioilla FT:n suuttimilla hätyyteltiin 250hp rajaa.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 28.01.2013, 16:15:52
Näissä on kyllä jotakin käsittämättömiä eroja. Mulla on peruskoneena -97 FT, mutta moottorinohjaus on motronicci. Laite puhalsi rullille 214hp ja laajakaista sanoi tasaisen tappavasti rahtua yli 12 koko ajan. Koneessa 300cc suuttimet, ja olettaisin että aukiolo ei saavuttanut 100%, tälle ei ole kyllä mittaustulosta. Mutta silti ~11% isommat sumut FT:ssä pitäisi tuolla logiikalla piisata sinne 240hp lähimaastoon jos suutinten tuotoista laskee.

Oletkos koskaan laskeskellut noita suuttimien kokoja millään noista laskureista, joita netti on pullollaan?

Ne nimittäin kaikki indikoivat sitä, että noilla 300cc/min sumuilla ei millään järkevällä pulssisuhteella mennä sinne 240hv nurkillekkaan tai sitten BSCF arvon pitää olla jotain ihan yyberiä...
Tai onnistuu se 95% pulssisuhteella ja 0,45 BSCF arvolla!  :o 
Tai sitten kun pulssisuhde on 99% (LH:n maksimi), niin BSCF arvo pitää olla enää 0,47!  :o
Vaikka turbokoneille tuoksi arvoksi väitetään olevan 0,60 - 0,65.....

Kyllä ne suuttimet ovat jokatapauksessa tapissa, koska muutoin tuo temppu ei onnistu!

Ihan elävästä elämästä mitattuna Jogiinin viinalankusta, vaikka siinä on jonkin verran isommat suuttimet, niin silti sekin menee siellä kierroslukualueen yläpäässä iloisesti sinne +95% aukioloaikaan, koska suuttimet eivät ole tarpeeksi isot.

Vakio FT saavuttaa sen 80% aukioloajan normaalisti (poislukien kylmä tms. rikastukset) lappulattiassa ja turbo+ sarjalla mennään jo siellä +90% aukioloissa (eli 0,8baarin ahdoilla).
Omassa merikontissa se 100% tulee viinalla täyteen jo siinä 4300rpm vakiosuuttimilla lisättynä sillä +25% aukioloajalla (0,8baarin ahdoilla).

Mitatusti minulla tulee ilon paineilla 99% suuttimien aukioloaika täyteen (bensalla) siinä hitusen vajaat 5000rpm.  Tilanteen pelastaa tuossa vain se, että bensapaineen säädin nostaa paineet sinne 4,5 baarin kohdalle.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: TVS - 28.01.2013, 21:04:58
Enpä ole laskeskellut, mutta en toisaalta myöskään arvellit 300cc sumujen piisaavan 240hp, vaan 337:jen eli FT/FK vakiosuuttimien. Enkä myöskään arvellut tuonne pääseväni viinaksilla... Ens kesällä tarttee testata mihin asti pääsee 8x 298cc sumuilla ja yybersurkealla hyötysuhteella  ::)
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: HembalanD - 28.01.2013, 22:29:21
Onko näissä laskuissa oletettu nyt siis motronicin suuttimet 300cc/3bar ja kilon ahdoilla = 4bar tuotto = ?? ?? ??
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: The_OttoB - 28.01.2013, 22:57:30
Onko näissä laskuissa oletettu nyt siis motronicin suuttimet 300cc/3bar ja kilon ahdoilla = 4bar tuotto = ?? ?? ??

No mutta, siellä imusarjassa on myös painetta, ja zuuttimen tuotto riippuu paine-erosta.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: HembalanD - 29.01.2013, 07:38:01
No mutta, siellä imusarjassa on myös painetta, ja zuuttimen tuotto riippuu paine-erosta.
O0
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: miikel - 29.01.2013, 11:37:20
Bensanpaineensäätimen tehtävähän on nimen omaan pitää paine-ero vakiona. Kertova paineensäädin sitten erikseen.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 29.01.2013, 12:38:05
Jollei paine-ero bensanpaineen ja imusarjan välillä pysyisi vakiona, niin silloin bensan tai imusarjan painettakin (oikeastaan molempia) pitäisi mitata, jotta moottorinohjaus pystyisi edes säätämään sitä sopan määrää, mikä koneeseen ruiskutetaan.

Enpä ole laskeskellut, mutta en toisaalta myöskään arvellit 300cc sumujen piisaavan 240hp, vaan 337:jen eli FT/FK vakiosuuttimien. Enkä myöskään arvellut tuonne pääseväni viinaksilla... Ens kesällä tarttee testata mihin asti pääsee 8x 298cc sumuilla ja yybersurkealla hyötysuhteella  ::)

No, piisaavathan ne, jos BSCF on 0,5 ja suuttimien pulssisuhde 99%, niin laskennallisesti sen 240hv saa irti jo 318,5cc/min suuttimilla. Mutta kuten tiedämme, ettei vinokone ole mikään talousihme, kuten joku moderni turbodiesel, niin laittaisin tuon BSCF arvon ennemmin 0,6 ja silloin laskelmat näyttävät ihan toisenlaiselle.

Eli juurikin sitä, mitä jengi on penkittämällä saanut (210hv).  Vastaavasti taasen 250hv vaatisi jo 398cc/min sumut.

Täytyy katsella mihin noilla 375cc/min (280155830) sumuilla pääsee, kunhan LH:n adaptaatio on tapahtunut loppuun. Ajettu 165km osoittaa, että adaptaatio on vielä alkumetreillään long term fuel trimmissä mutta muutos on alkanut näkymään jo.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: Sköge - 29.01.2013, 13:52:53
bsfc riippuu myös siitä että kuinka paljon ylimääräistä kakkua sinne koneeseen haluaa. Suurimmat riskit liittyy nakuttamisesta johtuviin kiertokanki ongelmiin. Männistä en nyt ensimmäisenä murehtisi kun eivät nuo varmasti tahdo palaa yhtä hyvin kuin alumiiniset. Niin kauan kun ei nakuta niin uskaltaisin päästää seoksen jo 13:1 mutta tosiaan en ole kokeillut minkälaisilla seoksilla rupeaa nakuttamaan kun se riippuu monesta muustakin seikasta.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: EVO8 - 29.01.2013, 19:57:27
Laskurin mukaan kun 1bar lisää bensanpainetta (vakio 3bar) niin 330cc suuttimilla pääsee 240 kaakkiin  laskettuna 0.6 BFSC:n mukaan. Pumpun puolestakaan ei mikään ongelma vaikka painetta nostaisi enemmänkin (kertova säädin) . Tosin pumpun elinkaari todennäköisesti lyhenee.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 29.01.2013, 20:38:02
Tänään opittu pirullinen ominaisuus LH:sta...

LH vanhus jaksaa yllättää!  :o
Viinalla se toimii bensakartallakin, koska se stanan lambda-ohjaa WOT tilanteessakin sitä sopan määrää!!!  :o :o
Nätisti lambda-jännite pysyy stabiilisti 800 - 830mV jännitteessä koko kiihdytyksen ajan!  ::)
Otsikko: Re: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: jaippi - 29.01.2013, 20:49:21
Ite olen ollut siinä uskossa että turboissa lambda on koko ajan mukana ja vapareissa täyskaasukärjet kytkee sopat liikkumaan karttojen mukaan.
???
Otsikko: Vs: Re: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 29.01.2013, 20:58:23
Ite olen ollut siinä uskossa että turboissa lambda on koko ajan mukana ja vapareissa täyskaasukärjet kytkee sopat liikkumaan karttojen mukaan.
???

Täytynee mitata tuokin ominaisuus!  ::)

Kyllä se LH:n pirulainen rakastaa Lambdaa yli kaiken...   :D
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: The_OttoB - 29.01.2013, 21:29:01
Lh 2.4 563 boksi, eli ensimmäinen B230FT tottelee täyskaasukärkiä. Kenraalin autossa seos meni yltiörikkaalle kun täyskaasujohto oli jätetty irroittamatta. Tein sen johtosarjan, ja olin siinä luulossa että lh-turbo ei välitä täyskaasukytkimestä. Välittää ja sieltä löytyi kartta mallia sikarikas.

Tuollainen vinokone olisi ihqu saada tuohon jarrupenkkiin ja säätää pikkuvirille kartat spot-on. Wiinaa, kiinacooleri nokan vaihto ynnä pakoputki. Lisäksi lambda säätö pois jotta cruisella voisi ajaa 1,1 Afr:llä. Voi veljet.
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 29.01.2013, 22:52:36
Lh 2.4 563 boksi, eli ensimmäinen B230FT tottelee täyskaasukärkiä. Kenraalin autossa seos meni yltiörikkaalle kun täyskaasujohto oli jätetty irroittamatta. Tein sen johtosarjan, ja olin siinä luulossa että lh-turbo ei välitä täyskaasukytkimestä. Välittää ja sieltä löytyi kartta mallia sikarikas.
Tätä minäkin olen tässä epäillyt mutten ole testannut.

Vakio LH:n kartta on ylhäältä aikas paksulla.

Tuollainen vinokone olisi ihqu saada tuohon jarrupenkkiin ja säätää pikkuvirille kartat spot-on. Wiinaa, kiinacooleri nokan vaihto ynnä pakoputki. Lisäksi lambda säätö pois jotta cruisella voisi ajaa 1,1 Afr:llä. Voi veljet.
Tuossa olisi resepti, jota minäkin hakisin!
LH:n säätäminen on vain pirullista tai vaatii emulaattorin tms.
Jonkun megan tms. LH/EZK yhdistelmä hakkaa suojausominaisuuksiensa osalta mennen tullen, vaikka LH on jo vanhus moottorinohjaukseksi (30v).
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: The_OttoB - 29.01.2013, 23:31:24
Olisi kai helpoin hakea peruskartat ohjelmoitavalla ruiskulla ja sitten yrittää siirtää arvot volvon purkkkeihin. Mä kyllä ihan just hommaan ostrihin letkun, vaikka joulu meni jo. Äitienpäiväksi!
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 30.01.2013, 00:45:14
Olisi kai helpoin hakea peruskartat ohjelmoitavalla ruiskulla ja sitten yrittää siirtää arvot volvon purkkkeihin. Mä kyllä ihan just hommaan ostrihin letkun, vaikka joulu meni jo. Äitienpäiväksi!

Se siirtäminenkin on melkoinen homma mutta mahdollinen. Vaatii vaan useamman harrastajan yhteistyötä ja tietojen jakamista! :hello:

Ja eikös meillä ole Joulu aina?  ;)
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: EVO8 - 30.01.2013, 10:17:17
Tänään opittu pirullinen ominaisuus LH:sta...

LH vanhus jaksaa yllättää!  :o
Viinalla se toimii bensakartallakin, koska se stanan lambda-ohjaa WOT tilanteessakin sitä sopan määrää!!!  :o :o
Nätisti lambda-jännite pysyy stabiilisti 800 - 830mV jännitteessä koko kiihdytyksen ajan!  ::)


 ;D

Lambda-jännite......?  Joko olet seosmittaria hankkimassa ?

Se tosiaan on pirullisen monimutkainen tuon rasian arkkitehtuuri. Tee siinä sitten järkeviä karttoja kun lambda kuitenkin menee kaiken edelle. Ja mitä uudempi purkki sen tarkempi. Isommilla virityksillä menee vaikeaksi. Lambda pääsääntöisesti osallistuu säätöön mutta eri alueilla erilaisilla eri laskentakaavoilla/nopeudella. Eikä ole tainnut vielä löytyä hyvää konstia kikkailla tuon lambdasäädön suhteen.
   
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 30.01.2013, 15:43:28

 ;D

Lambda-jännite......?  Joko olet seosmittaria hankkimassa ?

En ole, enkä tule!   :hello:

Mitä minä teen ylihintaisella jännitemittarilla ja kaiken lisäksi sellaisella, joka ei edes pysty rekisteröimään mittaushistoriaa.    :juhau:
Tämä käyttämänäni kaksi kanavainen jännite/aika-akselin mittari sentään pystyy kertomaan yhtä ja toista siitä lambda-jännitteestä ajan ja monen tekijän funktiona!  :pomo:

Vai näyttävätkös nämä nykyiset seos-mittarit lambda-arvon suuttimien aukioloajan funktiona?   ;)     :2funny:

Se tosiaan on pirullisen monimutkainen tuon rasian arkkitehtuuri. Tee siinä sitten järkeviä karttoja kun lambda kuitenkin menee kaiken edelle. Ja mitä uudempi purkki sen tarkempi. Isommilla virityksillä menee vaikeaksi. Lambda pääsääntöisesti osallistuu säätöön mutta eri alueilla erilaisilla eri laskentakaavoilla/nopeudella. Eikä ole tainnut vielä löytyä hyvää konstia kikkailla tuon lambdasäädön suhteen.
Kaikesta koodinsa koon pienuudesta huolimatta tuon LH:n koodiin on upotettu uskomaton määrä kaikkia "kivoja ylläreitä"!  :-[
Purkin koodi on oikeasti kirjoitettua, eikä sovellus kehittimillä räpellettyä, kuten nykyisissä moottorin ohjauksissa!

Jep! Tee siinä sitten lastua tuolle LH:lle, kun se lambda-ohjaus ajaa kaiken edelle jollain ihan omalla kaavalla.
Kun sieltä koodista saisi edes irti sen lambda-säädön rajat, niin voisi viinallakin kikkailla kunnolla.  Bensallahan tuo menee ilman ongelmia kun sen mukaan purkki on suunniteltu!
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: Ari E - 30.01.2013, 16:18:55
kapeakaistaan ei edelleenkään kannata paljon luottaa
(http://www.plxdevices.com/products/wideband/NarrowbandOutputGraph.jpg)
ja saahan useimpiin laajakaista ohjaimiin läppärin kiinni ja tiedonkeruun  ::)
ja mikä estää lyömästä mittalaitteita siihen laajakaistan ulostulo lähtöön  :)
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 30.01.2013, 16:41:45
kapeakaistaan ei edelleenkään kannata paljon luottaa
ja saahan useimpiin laajakaista ohjaimiin läppärin kiinni ja tiedonkeruun  ::)
ja mikä estää lyömästä mittalaitteita siihen laajakaistan ulostulo lähtöön  :)

Paitsi, ettei oikea kapeakaista tuota tuollaista jyrkkää jännite/lambda-kuvaajaa vaan vähän toisenlaisen. Siinä myöskin syy, miksi LH ei välttämättä hyväksy kaikkien laajakaistojen kapeakaista lambda-emulaatiota!  :hello:

(http://www.zeitronix.com/questions/O2transfer.gif)

Ja mitä siihen läppäriin tiedonkeruulaitteena tulee, niin se on edelleen hitusen vajaa siinä mielessä mitä minä olen hakenut.

Mittaappas sillä läppärillä IMMua tai suuttimien aukioloa samaan aikaan kun tallennat lambda-arvoja?

Tallentava digiskooppi minulla on jo....    ;)
Jos minulla olisi nelikanavainen skooppi, niin sitten saisin kaiken mitattua kerralla mutta pelkkään merikontin mittailuun en viitsi uhrata sitä liki neljää tonnia, joka sellaiseen kelvolliseen menisi!
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: EVO8 - 30.01.2013, 17:41:45
En ole, enkä tule!   :hello:


Jäärä !Lopeta se Immun ja aukioloaikojen vahtiminen. :D

Itselläni Innovaten laajakaista ollut muutaman vuoden. Tökättynä tuhkiksen yläpuolella olevaan lootaan (saa pois yhden liittimen irrotuksella, johto jää piiloon, ei näkyviä reikiä tms) ja ilman sitä tuntisin itseni sokeaksi. Loggaus onnistuu läppärille jos tarve. Softa tulee mukaan. Viisarimittari on selkeä ja seuraaminen kaikissa tilanteissa helppoa. Se myös joskus juoruaa tulossa olevista ongelmista ennen kuin niitä edes vielä huomaa.

Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: mikan - 30.01.2013, 22:13:25

Jäärä !Lopeta se Immun ja aukioloaikojen vahtiminen. :D

Entäs sitten!  ;D
IMMua ja suuttimia kyttään kuin mykkä wittua!  :2funny:

Itselläni Innovaten laajakaista ollut muutaman vuoden. Tökättynä tuhkiksen yläpuolella olevaan lootaan (saa pois yhden liittimen irrotuksella, johto jää piiloon, ei näkyviä reikiä tms) ja ilman sitä tuntisin itseni sokeaksi. Loggaus onnistuu läppärille jos tarve. Softa tulee mukaan. Viisarimittari on selkeä ja seuraaminen kaikissa tilanteissa helppoa. Se myös joskus juoruaa tulossa olevista ongelmista ennen kuin niitä edes vielä huomaa.

Monasti ollut mielessä (pimpan lisäksi) muttei ole vaan saanut aikaiseksi kun varsinaista tarvetta ei ole!  :buck2:
Otsikko: Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
Kirjoitti: JuHaU - 02.02.2013, 00:38:00
Se myös joskus juoruaa tulossa olevista ongelmista ennen kuin niitä edes vielä huomaa.

Tämän voin myös itse allekirjoittaa.