Samppasport  Futurez

V50 äänentoisto

  • 49 Vastauksia
  • 35294 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wildcard

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 167
  • Volvo oma mekaanikkosi!
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12483
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa kotka91

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
-04 V50 performance audio, BLP-990 soittimen (m)asennus neuvoja
« Vastaus #47 : 24.09.2017, 13:18:22 »
Tulipa ostetua käytetty Bluepowerin BLP-990 mankka sopuhintaan, ajatuksena jotta kohtuu simppeli konsti parantaa V50 perusäänentoistoa ja nykyaikaistaa tulolähteet pelkästä radio/cd.stä  (aux, usb, bluetooth, ipod ja dvd)

Eipä mennyt ihan niin plug and play niinkuin on mainostettu  :D

Kun asennusohjeet kourassa lähti keskikonsolia purkamaan niin törmättiin ensimmäiseen ongelmaan kun soitinyksikössä ei ollutkaan kuin yksi valokuituliitin kun taas ohjeen mukaan sieltä olisi pitänyt löytyä most liittimen lisäksi, radion sekä audio järjestelmän kaiutin liitännät. Kuukauden mittaisen tutkinnan, ihmettelyn, googlaamisen, bluepowerilta ohjeiden ruinamisen sekä kuuteen kertaan puretun sisustan kasaamisen jälkeen oikeat johdot löysivät oikeille paikoilleen.

Ruljanssin lopputulema oli siis seuraava, -04 ja ilmeisesti -05 performance audion (perustaso) liitännät/johtosarjat poikkeavat vahvasti myöhemmin valmistettujen sekä highperformance ja paremmat audiopakettien vastaavista.

Tässä hieman huomioitavia asioita kun -04 autoon tätä soitinta asentaa.
muuten näiden ohjeiden mukaan: http://bluepower-import.se/manual/BLP-990%20Basic.pdf
mutta pienillä poikkeuksilla.



kuva1: Koko komeus, soitinyksikkö ja näyttö johtohelvetteineen.



kuva2: Alkuperäinen soitinyksikkö, ihmetystä aiheutti kun soittimelle ei ohjeista poiketen tullutkaan kuin pelkkä most verkon valokuitu piuha.



kuva3: AFM-yksikkö, ohjeiden mukaan ja asennusvideoissa tubessa originaali soitinyksikön takapuoleen asti pitäisi tulla kaksinapainen radiosignaali liitin mutta tässä tapauksessa signaali   ajetaan most verkon läpi suoraan soittimelle AFM yksiköstä.
Eli tälläisessa tilanteessa Signaalipiuha (oikeassa yläkulmassa hiekan ja lilan värinen liitin) irrotetaan AFM yksiköstä ja soittimen mukana tuleva muutos piuha liitetään edellämainittuun liittimeen. Muutos piuhalta taas sitten veddetään viiden metrin jatkopätkä perinteistä radion signaalipiuhaa ja heräte karva omille paikoilleen 990 yksikön takapuoleen.





Kuva4 ja 5: Ohjeiden mukaisen ICM yksikön purkamisen jälkeen selvisi jotta tässäpä onkin kaksi latta liitintä infonäytön ja piirikortin välissä, ihmettelyn jälkeen selvisi ettei ole väliä kumpaan liittimeen kosketusnäytön lattapiuhan piirikortissa asentaa.



kuva 6: soittimen ja jatkoroikan välinen liitos.
uudemmissa yksilöissä soittimen harmaa liitos kytketään vastakappaleeseensa joka on orkkis soitin yksiköss kiinni mutta tässä tapauksessa vastaava liitin on peräkontissa vahvistimessa kiinni eli pitkä jatkokaapeli liitetään soittimen liittimeen ja kaapeli vedetään peräkonttiin ja liitetään vastakappaleeseensa joka irrotetaan vakio vahvarista.

Pienen lisähaasteensa tuo irtonaisena olevat MUSTA, PUNAINEN JA KELTAINEN karva jotka soittimen puoleisessa liitoksessa asetetaan liittimessä värejä vastaaviin liitoksiin.
Sen sijaan peräkontista löytyvään liittimeen kytketään AINOASTAAN punainen liitin kohtaan johon yhdistyy autoon puolelta sinivihreä karva (heräte).



kuvat 7 ja 8: Jotta soittimelle saadaan jatkuva virta jouduin kolvaamaan vahvistimen virtaliittimeen haaroituskarvat jotka liitetään jatkojohdossa seuraavasti keltainen - virta ja musta - musta.

Tällä operaatiolla saadaan soitin heräämään auton mukana ja soittimen muisti ominaisuudet toimivat oikein.

Toivotavasti on jotain apua jollekulle, eli ei ihan plug n` play niinkuin mainostetaan mutta kyllä kun tuon vaivan näki niin tyytyväinen on, nyt voikin sitten alkaa miettimään kajareiden päivittämistä ja subin asennusta ens kesälle.  8)

Kysyäkää jos jotain jäi epäselvästi selitetyksi  ;D


240GLT, V50 Kinetic 2.4i

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Tulipa ostetua käytetty Bluepowerin BLP-990 mankka sopuhintaan, ajatuksena jotta kohtuu simppeli konsti parantaa V50 perusäänentoistoa ja nykyaikaistaa tulolähteet pelkästä radio/cd.stä  (aux, usb, bluetooth, ipod ja dvd)

Eipä mennyt ihan niin plug and play niinkuin on mainostettu  :D

Soitinta uutena tilatessa piti kertoa auton vuosimalli ja audiojärjestelmän taso, käytettyä ostaessa tulee juurikin haasteena johtosarjojen ja liitäntöjen sopivuus. Sinulla ilmeisesti asennuksessa jäi auton alkuperäinen radiomoduuli/radiovahvistin, onko radio kuulunut mitenkä sen kautta? Minulla oli facelift malli -09 jossa ei ole erillistä AFM-yksikköä, Bluepowerin soittimessa ollut radio kuului tai pikemminkin ei kuulunut juuri ollenkaan ja peruin lopulta kaupat.

Poissa kotka91

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
Soitinta uutena tilatessa piti kertoa auton vuosimalli ja audiojärjestelmän taso, käytettyä ostaessa tulee juurikin haasteena johtosarjojen ja liitäntöjen sopivuus. Sinulla ilmeisesti asennuksessa jäi auton alkuperäinen radiomoduuli/radiovahvistin, onko radio kuulunut mitenkä sen kautta? Minulla oli facelift malli -09 jossa ei ole erillistä AFM-yksikköä, Bluepowerin soittimessa ollut radio kuului tai pikemminkin ei kuulunut juuri ollenkaan ja peruin lopulta kaupat.

Joo myyjän auto oli -06 kaikilla herkuilla ja oma perus kinetic performance audioilla, afm yksikkö tuossa asennuksessa käytännössä piti ohittaa kun signaali varastetaan ennnen moduulia mutta antennivahvistinhan jää toimivaksi.
Radion kuuluvuus on jossain huonon ja välttävän välissä kaupungissa, motarilla en vielä kokeillu mutta spotify kuitenkin pääasiallinen musalähde  ;D

Ei kyllä millään ole originaali +600e arvonen mutta ku sai 180e vähän käytettynä niin kehtas jo ostaakki ja hakata päätä seinään johtojen kanssa  :D


240GLT, V50 Kinetic 2.4i

 

Proturbo  Autodiagnoosi