Futurez  Kulkukoira

Säkkijäniksen Bertta

  • 1 Vastauksia
  • 1255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa säkkijänis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Säkkijäniksen Bertta
« : 29.10.2020, 20:41:02 »
Bertta varmaan otti jo silmään kaikilla offimiehillä. Kerrotaan nyt myös asiaan vihkiytymättömille, että Bertalla tarkoitetaan Toyotan Land Cruiser BJ-40:stä (hehheh, BJ). Ostin kerran BJ:n ihan näkemättä, se tuntui silloin hyvältä idealta. BJ oli melko hampaaton ja ikä oli jo tehnyt tehtävänsä melko hyvin. Mutta se oli minun ensimmäin BJ:ni ja olin siitä ylpeä. Isäkin innostui kertomaan tarinoita omasta ensimmäisestä BJ:stään kun kerroin, että sain itsekkin sellaisen vihdoin ja viimein.

Mennään asiaan: Auto oli ostettaessa keskeneräinen projekti ja ihan pieninä palasina. Entisöintityöt oli alotettu, runko oli korjattu ja sen jälkeen sinkitty. Myös koppa oli hyvännäköinen ja pintaväriä vailla. Aloin pikkuhiljaa laittamaan alustaa kasaan ja tilasin uusia osia aina välillä milloin mistäkin koska tuntuu nuo BJ:n varaosat olevan melko kiven alla tai sitten ihan älyttömällä hintalapulla varustettuja. Mm maskipellin tilasin Iranista, kun siellä se oli jokseenkin inhimillisen hintainen ja vielä alkuperäisvaraosa. Toisaalta, en ihmettele, että siellä niitä osia on, kun sekin valtio ja kaikki ne ympäröivät valtiot on valloitettu tai puolustettu nimenomaan Toyotan Land Cruisereilla. Nyt olen vihdoin päässyt siihen tilanteeseen, että koppa on pintavärissään, moottori paikallaan ja muutenkin motivaatio on taas löytynyt autoa kohtaan.

Tarkoituksena ei ole rakentaa museopeliä, vaan ainoastaan sellainen hyvin yksinkertainen sikailuauto. Bertassa on 6 paikkaa, joista 4 on lavalla sivuttain ja naamat vastakkain. Takana ei kenellekkään ole tietenkään turvavöitä. Eikä sinne lavalle kukaan varmasti halua jäädäkkään jos auto kippaa, koska autoon ei tule muuta yläosaa, kuin tuulilasi ja senkin saa kaataa konepellille, jolloin auton korkein kohta on varapyörän ylälaita. Amerikasta tuli omasta mielestä erittäin päheet putkiovet. Sisälle ja kopan alle ruiskutettiin U-Pol Raptor pinnoite, joka tuntuu olevan melko karskia tavaraa. Onhan se tarkotettu lava-autojen lavapinnotteeksi. Pintaväriksi valikoitui valkoinen, koska suunnitelma on ollut ihan alusta asti, että tähän tulee seepra raidat, kuten safaripeleissä kuuluukin olla. Muuten en aikonut tällä maastoutua mitenkään, vaan soittimen virkaa toimittaa älyttömän iso JBL Partybox300 ghettoblaster ja aliexpressistä on tulossa kilometrikaupalla neonvaloja (ledivalojahan ne virallisesti on). Moottorinahan toimii tietysti Toyotan oma 3B moottori. 4-sylinterinen ja 3-litrainen diesel ilman turboa riittää varmasti, kun ajomukavuudesta huolehtii lehtijousitettu alusta 33" renkailla sekä tehostamaton ohjaus erittäin pienellä ralliratilla. Iso ratti on kyllä jemmassa, mikäli ajaminen käy mahdottomaksi.

Eniten harmittaa se, että se leikki-ikä(18-25v), milloin tuo auto olisi ollut parhaimmillaan, on jo takanapäin.

Loppuun kuva tämän hetkisestä tilanteesta sekä oma näkemys, millainen valmiin tuotteen pitäisi olla.






Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Säkkijäniksen Bertta
« Vastaus #1 : 01.11.2020, 15:47:14 »
Vaikuttaa hienolta projektilta 8)

Näissä BJ "Jeepeissä" on vain sitä jotain ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy