Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: nepiirtääkelonliituu - 30.12.2016, 04:32:38

Otsikko: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 30.12.2016, 04:32:38
en tiedä kiinnostaako ketään tälllästä lukea, mutta toimii ainakin ohjeena jos joku muu joskus tällästä joskus rakentaa.

Eli ostin tän viime kesäkuussa. auto oli ajettu viimetalvena katolleen sekä kylki edeltä puuhun. ainoat paneelit jotka oli ehjiä oli takakontti ja kuskin ovi. tässävaiheessa vielä vakio b19A tekniikka
(https://s25.postimg.org/6gjrbpsan/volvo1.jpg)
(https://s25.postimg.org/xsf0d1x1b/volvo2.jpg)

ekana alkoi katon oikominen että takaikkunan sai kiinni
(https://s25.postimg.org/e6ht8qwsf/1katto.jpg)

sen jälkeen ostin varaosiksi 87 gl mallin b200e koneella jossa tehastummennetut ikkunat, tästä otin 3 ovea, mittariston, keskuslukon, ruiskun ja kaikki ikkunat paitsi takalasin.
(https://s25.postimg.org/9yn0zzvcv/2romu.jpg)

tän jälkeen leimalle. toisin kun kaikki väittää nestekäppäri ei ole laillinen vaikka vakiokäsijarru löytyisi. katastusmies sanoi että saisi olla jos ois omilla satuloilla
(https://s25.postimg.org/9ofigngqn/4_leima.jpg)

nuo tuli korjattua, en kaasutinta jaksanut käydä säätämään niin otin tuosta toisesta ton lambdattoman sähköruiskun, samalla tuli bensaputket tehtyä uusiksi 8mm kupariputkesta sekä kaikki bensaletkut e85 kestävästä letkusta. myös keruusäiliö tuli takakonttiin, koska kaasutinmallin tankissa ei ole loiskelevyjä niin sammu aina käännöksissä (oishan mulla ollu ruiskun tankki tossa varaosaromussa, mutta siinä on kaikki pultit ruosteessa ja perä jumissa niin vaihdelaatikon+perä yhdistelmän irrottaminen märällä nurmikolla ei kiinnostanut.

tuli tosiaan tälläsenä ajeltua pari kuukautta, madallettu 2", etuvanteina käännetyt pellit, takavanteet vaihtu melkeen joka päivä
(https://s25.postimg.org/86yniu1dr/sekoalusta.jpg)

sain idean maalata koko auton kilikolilla (oli aika huono idea ja tullaan maalaamaan uudestaan)
(https://s25.postimg.org/80gd202v3/7sini.jpg)
on myös kiva huomata maalauksen jälkeen että bensatankinkorkki vuotaa
(https://s25.postimg.org/kgd2vqw73/8korkk.jpg)

tässävaiheessa ajattelin että sutis varmaan paremmin jos ois enemmän kun 90 hevosta, jotenka vakio b19a ahtaminen alkoi, pakosarja ja ahdin 940 volvosta (jotta ahdin mahtuu tolla pakosarjalla niin 360 moottorikannaketta sai vähän leikata ja vasaroida) välijäähy mb vitosta, ahtoputket tehty 2" putkesta. ei ahda tällehtkellä kun 0.3 bar koska pakopesä halki.
(https://s25.postimg.org/9na60z4an/WP_20161230_007.jpg)

tuli tuossa joulukuun alussa vielä nostettua mootori ja laitettua uusi kytkinlevy sekä turbon paineasetelma. samalla myös uudet männänrenkaat, kierokangen laakerit sekä kasa tiivisteitä koneeseen.
(https://s25.postimg.org/6nyo045fj/nostin.jpg)

auto tällähetkellä tämännäköinen
(https://s25.postimg.org/mmbz3zp1b/nyt.jpg)

sisutasta löytyy nestekäppäri ja ralliratti
(https://s25.postimg.org/rm9fbxunz/WP_20161229_020.jpg)

pääasiassa suditeltu kadulla ja parkkipaikoilla, koska moottori vuoti kesällä niin paljon öljyä ettei sillä edes radalle ois päässy. ens kesänä tarkotus koittaa taittuuko radallakin.

osalistaa
alusta; etuiskariöljyt vaihdettu jäykempään peräöljyyn, etujousista 2 kierrosta poikki, takana land rover defender etuiskarit, 2" omatekoset madalluspalat sekä uretaanipuslat reaktiotangossa. raidetangonpäistä poistettu stopparit, kemppiperä
tekniikka; matalapuristeinen b19a, lamdaton ruisku, ahtojenmukaan säätyvä bensapaineen säädin, 13c ahdin, viton välijäähytin, 2,5" putkisto

tällehetkellä rakenna coilovereita eteen sekä muokkaan pyöränkoteloita, mutta niistä sitten seuraavaan päivitykseen.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: kalkkis - 30.12.2016, 07:01:27
en tiedä kiinnostaako ketään tälllästä lukea, mutta toimii ainakin ohjeena jos joku muu joskus tällästä joskus rakentaa.


Ainakin minä luen mieluusti. Kun itsellä periaate on tehdä vähällä rahalla, olemattomalla osaamisella ja puuttuvalla järjen käytöllä, niin kiva lukea tarinoita jossa edes tuon ensimmäisen osan suhteen ollaan samoilla linjoilla. Tässä on munaa!
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: FASTDOHC - 30.12.2016, 09:26:38
Ainakin minä luen mieluusti. Kun itsellä periaate on tehdä vähällä rahalla, olemattomalla osaamisella ja puuttuvalla järjen käytöllä, niin kiva lukea tarinoita jossa edes tuon ensimmäisen osan suhteen ollaan samoilla linjoilla. Tässä on munaa!

Täällä myös bingo!!

Itsekkin 0 budjetilla ja muutamien vuosien kokemuksella yrittelen/yritellään saada kaveriporukassa tehtyä volvoille jotain ja jotenkin juuri tälläisiä prokkiksia on kiva seurailla kun on vähän itsensä näköistä meininkiä.

Tässä todellakin ON munaa O0

Ja sianpää  S*
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Jambo - 30.12.2016, 16:25:45
Jumankekka! Näitä lisää O0
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Demi - 30.12.2016, 16:48:00
täällä kyl luetaan kans ei näitä liikaa enää rakennella ;)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Elk - 30.12.2016, 18:32:45
täällä kyl luetaan kans ei näitä liikaa enää rakennella ;)
Riippuu lajista, kyllä näitä jokkikseen rakennetaan ihan määrissä. Mutta oisko eka suomalainen sianpää-drifteri? :P

Malli ei kiinnosta tippaakaan, mutta valittu laji hyvinkin paljon.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: puliukk0 - 30.12.2016, 19:25:15
Muistaakseni Suomen eka(t) street(?) mestaruudet meni 360 haltuun.  :)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: MarDe - 31.12.2016, 13:46:37
Tutun näköinen peli... (en ole omistanut) olen vain lekalla taputellut pelkääjän a-pilaria että ovi menis jotenkin kiinni.  :2funny: Komeesti on katto suoristunut, oli sillo kaadon jälkeen aika hurjan näköinen. onnea projektille ;) seuraan mielenkiinnolla  ::)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Maxxxed - 31.12.2016, 14:01:14
Härski  S*
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 01.01.2017, 02:36:06
Riippuu lajista, kyllä näitä jokkikseen rakennetaan ihan määrissä. Mutta oisko eka suomalainen sianpää-drifteri? :P

Malli ei kiinnosta tippaakaan, mutta valittu laji hyvinkin paljon.
on näitä muutoma, ainakin yhden tiiän mun lisäksi.

Muistaakseni Suomen eka(t) street(?) mestaruudet meni 360 haltuun.  :)

jos kaikki menee niinkuin oon suunnitellut, niin ajan tällä street sarjaa enskaudella :)

-------------------------------

tuli haettua toiset tolpat coilovereita varten
(https://s25.postimg.org/4umkkb5hb/WP_20161229_002.jpg)

coileiksi tuli golf mk2 tuningart tolpat (sama kun ta-technix, mutta sinisillä jousilla, normaalisti ta on halvempi mutta sattuivat olemaan alennuksessa saman hintaset)
(https://s25.postimg.org/ak2t4mbnj/WP_20161229_008.jpg)

tarkotus oli hitsata tuo kierrettävä alaosa volvon keskiöhin, mutta tässä kun mittailin niin huomasin että sisähalkasia sama noissa ta säätöpaloissa sekä volvon tolpissa. eli olis parempi jos sais tehtyä ton kierteen volvon tolppien sisään niin säästyis hitsaamiselta ja tulis kestävemmät.
(https://s25.postimg.org/vbzvdcrr3/WP_20161231_009.jpg)

tarkotus käydä ensiviikon aikana kyselemässä onnistuisko joku koneistamo sorvaamaan tonne sisälle kierteet, eli tähän jäätin nyt.
(https://s25.postimg.org/uxyjdr7nj/WP_20161231_005.jpg)

tuli kanssa leikeltyä sisälokareita, 300 sarjassa lokari kiinnityy myös kaaren alta, jonka takia renkaan tuominen kaaren tasolle on mahotonta.
(https://s25.postimg.org/tlgubva7z/WP_20170101_003.jpg)

toinen puoli tuli jo alotettua, samalla vasaroin lokaria suoraksi kun oli tuosta katolleenpyörähtämisestä vääntyny (nii ja kerran saatoin ajaa kaiteeseen...)
(https://s25.postimg.org/jkc02jx4v/WP_20161231_002.jpg)

alotuspostissa kerroin että pakopesä oli halki, ei tahdo mistään löytyä tuohon 13c ahtimeen pakopesää, varastossa yksi väljä 14t josta puuttuu pakopesä. tuli ostettua siihen 15g pakopesä koska luulin sen käyvän.
(https://s25.postimg.org/d2oi5axdr/WP_20161230_010.jpg)

luulin että kaikki tdo4 keskiöt on samanlaisia, mutta 15g pakopesän kiinnitys 2,5mm pienempi, jonka takia ei mene paikallee. uskaltaisko tota pakopesää vähän "viilata" isommaksi?
(https://s25.postimg.org/wag8fn533/WP_20161230_018.jpg)
(https://s25.postimg.org/dgpu4whhb/WP_20161230_017.jpg)

ei nyt muuta tälläkertaa ens viikolla lisää kun saan kierteet tolppiin.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Joni- - 01.01.2017, 02:55:00
Laita se 15g pesä siihen 13c, eikö ne niinpäi sovi ristiin?
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 08.01.2017, 17:56:55
ei ois varmaan toiminu toi 15g pesä tossa 13c ahtimessa, koska taitaa olla erikokonen pakosiipi. no ehin jo myyä ton 15g pesän pois ja pari tarjousta 13c ahtimistakin tullu.
ei myöskään onnistunut kierteiden sorvaus kun ei napoja saanut kiinni sorviin, joten hitsasin noi golffin alapäät kiinni napoihin.

ensiksi vanha putki poikki ja kairasin reikää isommaksi
(https://s25.postimg.org/qyc29cnen/WP_20170103_002.jpg)

sit tuli hitsailtua toi kierre tonne napaan ja hitsailin varmuudenvuoksi tälläset tuet tohon
(https://s25.postimg.org/y2tvidunz/WP_20170107_002.jpg)

sitten saumojen hiominen ja maali päälle
(https://s25.postimg.org/9nlnhbvr3/WP_20170108_001.jpg)

ja tässä "valmiina", yläpäiksi tilattu e36 camber säädettävät yläpäät, ne kun tulee niin saa tolpat autoon kiinni
(https://s25.postimg.org/bbg7i8k8v/tolpat.jpg)

lähti kanssa britanniasta tilaukseen tälläset vanteet ens kesää varten.
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15726506_10154373778126859_1195837191852982669_n.jpg?oh=199309936dc074663f5e4d14333b2386&oe=592385D5)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: vesterinen_99 - 08.01.2017, 21:47:56
Tämmöstä väkivaltaa sisältävää rakentamista on julkisesti liian vähän!
Enkä nyt tarkota että autoja pitäs varsinaisesti paiskoa kasaan, vaan tätä ''driftmissile'' henkeä  ;)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 15.01.2017, 03:37:19
yläpäiksi tuli e36 camber säädettävät yläpäät, nämä siksi kun noissa sattui olemaan sama iskarin halkasija (14mm) kun golffin tolpissa, samalla huomasin että noi kävisi myös vakiotolppiin.
(https://s25.postimg.org/5jqpc8ghr/WP_20170111_001.jpg)

ohjauslaakeriksi kävi 360 vakio laakeri, prikka vaan päälle että ei ota yläpään reunoihin.
(https://s25.postimg.org/co8il9nr3/WP_20170111_002.jpg)

porasin volvon jaon noihin yläpäihin, helpommalla olisi päässyt jos olisi porannut autoon bemarin jaon, mutta poraamalla yläpäät pystyn laittamaan tarvittaessa vakiotolpan takaisin.
(https://s25.postimg.org/iqg5brc73/WP_20170111_003.jpg)

valmis tolppa
(https://s25.postimg.org/vj49bonsv/WP_20170111_006.jpg)

piti vähän autonpuolelta viilata että sai koko säädön käyttöön. tuli myös laitettua noi suojahatut nohin pultteihin koska olivat aika terävät ja noihin saattais vahingossa rikkoa kädet.
(https://s25.postimg.org/p6tpfla4f/WP_20170111_008.jpg)

autossa asennettuna jarruineen
(https://s25.postimg.org/y83nfginz/WP_20170110_008.jpg)

ja auto maassa. piti kanssa vaihtaa talvirenkaat noille käännetyille pelleille, koska noi etuvedon et:llä olevat vanteet otti jouseen kiinni.
(https://s25.postimg.org/xqd3dcigv/WP_20170112_005.jpg)

kuvassa tolpat säädetynä melkein niin alas kun menee. about samalla korkeudella kun laikkajousilla, tosin nyt ei makaa pohjäänlyöntikumejen päällä. olis pitänyt upottaa toi säätöpala noihin napoihin. pitää vielä ennen kesää tehä noi navat uusiksi. noi säätöpalat vaikee saada irti rikkomatta kierrettä, jotenka pitää ettiä jostain toiset säätöpalat tai sitten joku sorvaaja jolta onnistuis kierteiden tekeminen putkenpätkiin, jotka sitten hitsaisin syvemmälle tolppiin (jos joku tietää Lappeenrannan lähialueelta jotain joka osais sorvata niin saa huikata).
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Juzi - 15.01.2017, 04:20:56
Riippuu lajista, kyllä näitä jokkikseen rakennetaan ihan määrissä. Mutta oisko eka suomalainen sianpää-drifteri? :P

Malli ei kiinnosta tippaakaan, mutta valittu laji hyvinkin paljon.
No ei lähelläkään ensimmäinen sika driferi, mutta eipä näitä ikinä ole liikaa ainakaan.
Hattu nousee kyllä täältä. Mitäs kaikkia kisoja tällä on ensivuonna tarkoitus kiertää?
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 15.01.2017, 16:49:04
No ei lähelläkään ensimmäinen sika driferi, mutta eipä näitä ikinä ole liikaa ainakaan.
Hattu nousee kyllä täältä. Mitäs kaikkia kisoja tällä on ensivuonna tarkoitus kiertää?

jos auto, kuski, ajokortti ja budjetti kestää niin pyritään ajamaan radalle.com kisoista ainakin motoparkin sekä ahveniston kisat, myös tarkotus käydä artukaisen kisa vetämässä jos saan auton kuntoon ennen sitä.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 20.02.2017, 00:49:33
nyt ei oo tullu hirveesti tehtyä kun pitäny välillä ajaakkin.

pakopesää ei oo vieläkään löytynyt  >:(

Meni toi vannetilaus briteistä vituiksi, mutta siitä lisää myöhemmin.
Tammikuun aikana pääasiassa perushuoltoa ja Tuli vaihettua L-nokan tilalle A-nokka kun sellanen sattu tuosta toisesta 360 löytymään. Ei tullu kuvia otettua.

Nyt vähän yrittänyt saada perää jäykemmäksi ettei renkaat jatkuvasti hankais joka paikkaan.
tuli haettua toiset lehdet, tarkotuksena laittaa noitten nykysten alle
(https://s10.postimg.org/xk3cepn55/WP_20170212_001.jpg)

jotta noi toiset lehet saa pysymään paikallaan niin pitää tuo kohdistustappi poistaa ja sen tilalle porata 10mm reikä läpipulttia varten
(https://s10.postimg.org/f72r45co9/WP_20170213_001.jpg)

ton tapin pitäis lähtee pyörittelemällä, autossa olleista jousista lähti, mutta varaosajoussa oli ruostunut jumiin jonka takia jouduin leikkaamaan pois.
(https://s10.postimg.org/e7h1m6mw9/WP_20170217_010.jpg)

On muuten aika kovaa rautaa porata noi jouset, perusterillä ei tullut mitään ja cobolt terät kesti just yhen jousen poraamisen ja joutu ostaa uutta terää. Otti senverran päähän noita poratessa niin ei siitä kuvia, mutta tässä leikattuna, porattuna ja maalattuna.
(https://s10.postimg.org/5b1o4i6w9/WP_20170217_003.jpg)

sitten piti vielä madalluspalaan porata reikä pultille.
(https://s10.postimg.org/huwss8v3d/WP_20170219_001.jpg)

tosta näkee nyt miten toi uus keskitystappi toimii, madalluspalan sisällä mutteri johon toi kiristyy
(https://s25.postimg.org/8y3ezf14v/WP_20170219_008.jpg)

Toista lehteä irrottaessa lähti pusla pyörimään pultin mukana, joudun leikaamaan ton puslan rikki jotta sain jousen irti autosta
(https://s10.postimg.org/re6hlpill/WP_20170218_007.jpg)

sain yhestä noista katkaistuista päädyistä puslan kunnossa irti, mutta itellä ei ole tarpeeksi isoa ruuvipenkkiä laittaa tota paikalleen, jotenka en tänään saanut toista puolta kasaan.
(https://s10.postimg.org/7v1wccju1/WP_20170218_004.jpg)

kuparitahnaa jousien väliin jotta eivät narisisi toisiinsa. virallisesti tässä pitäis käyttää jotain lahtijousiteippiä, mutta toimii tälleinkin.
(https://s10.postimg.org/kq9vz3z3d/WP_20170219_004.jpg)

toinen puoli kasassa, kuvassa pultit ei ole kireellä jonka takia alempi jousi ei kunnolla paikallaan. "pakko" oli noi jousetkin maaalata.
(https://s10.postimg.org/yxzknrbs9/WP_20170219_010.jpg)

tuli siirettuä iskarin kiinnike madalluspalikan päälle, koska madalluspalikat tuovat ton kiinnikeen alemmas ja hankaa 13" vanteiden sisäraunaa, ensi kesänä myös suunnitelmissä madaltaa lisää jonka takia tulisi vaan ulommas. samalla sai käsijarruvaijerin menemään jousien päältä.
(https://s10.postimg.org/9t8kaccbt/WP_20170219_011.jpg)

jotta ton iskarin kiinnkeen sai siirrettyä piti tehä jousien alle toinen kiinnike, tehty yksinkertasesti toisista levyistä leikkaamalla iskarin kiinnitysosa irti
(https://s10.postimg.org/ynngqo7s9/WP_20170212_003.jpg)

ei muuta tälläkertaa.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 21.02.2017, 01:50:16
no sain hyvän idean laittaa noi puslat kierretangolla paikalleen, meni vähän matkaa ja kierteer rikki
(https://s25.postimg.org/5txcgd9q7/WP_20170220_002.jpg)

sain senverran kummiskin painettua paikalleen että mahtu ruuvipenkkiin. ruuvipenkissä vähän voimaa ja kävi näin. kivasti muute lentää tollanen valurautapala (ps. jos jollakin kohtuuhintaan myydä isompaa ruuvipenkkiä niin laittakaa viestiä). jäi toi pusla nyt tollein puoliksi sisään. enkä saanut vieläkään autoa kasaan  :(
(https://s25.postimg.org/oarr76pof/WP_20170220_003.jpg)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: FinnDRZ - 21.02.2017, 07:28:22
Ei kannata väkisin työntää kuivana...  ;)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: janne81 - 22.02.2017, 20:36:40
Prässi ois kova.

Monesti mietin kun katson kuvia projekteista että miten ihmiset pystyy tekemään talleissaan mitään kun pöytä on ihan täunnä romua ja työkaluja ja sitten itse asennus tapahtuu lattialla tai just konepellin päällä niinkuin sulla  :2funny:
Ei v*ttuiluna, kuhan mietiskelen.  :)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 22.02.2017, 22:17:04
Ei kannata väkisin työntää kuivana...  ;)
oli liukaste loppu...

Prässi ois kova.

Monesti mietin kun katson kuvia projekteista että miten ihmiset pystyy tekemään talleissaan mitään kun pöytä on ihan täunnä romua ja työkaluja ja sitten itse asennus tapahtuu lattialla tai just konepellin päällä niinkuin sulla  :2funny:
Ei v*ttuiluna, kuhan mietiskelen.  :)

prässillähän se sinne loppujenlopuks meni. senverran pien toi pöytä niin ei paljoo työkalujen lisäks mahu. sitten kun viel on niin laiska ettei sitä joka päivä jaksa siivota :).

----------
piti tosiaan käyä lainaamassa prässiä. toinen reuna puslasta otti vähän osumaa, mutta saa kelvata.
(https://s25.postimg.org/bp9d46cfz/WP_20170221_009.jpg)

auton alta
(https://s25.postimg.org/5kd9d3uyn/WP_20170221_011.jpg)

maassa.
(https://s25.postimg.org/itr6d7jpb/lehet.jpg)

aika kova siitä tuli ja perä nousi n.5cm, mutta talven voi nyt mennä korkeena. kesällä isompaa palikkaa väliin.
(https://s25.postimg.org/5a5qtrgcf/WP_20170221_017.jpg)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 28.02.2017, 23:23:43
tuli laitettua 2kpl 9" sähköflektejä ton alkuperäsen viskon tilalle. tohon teoriassa mahtuis 2 10" flektiä, mutta 9" huomattavasti halvemmat.
(https://s25.postimg.org/4zp1ixmyn/WP_20170224_003.jpg)

Kiinnitetty vetämällä nippusiteet syylärin läpi
(https://s25.postimg.org/jk64drhxb/WP_20170224_004.jpg)

ja asennettuna, myöhemmin laitoin johot nätimmin. tällähetkellä pelkästään nappulan perässä, mutta kunhan saan postista sensorin niin tulee automaattiseksi.
(https://s25.postimg.org/u89vclrwf/WP_20170224_010.jpg)

tän jälkeen auto alko täristään ja huomasin pakopesän nojaavan runkoon. luulin että oli tukikumi rikki, mutta olikin vaan mutteri tippunu pois. päätin kummiskin vaihtaa alkuperäset kumit jääkiekkoihin, koska pakopesä otti koriin kiinni korkeilla kierroksilla. kuvan oton jälkeen lisäsin vielä neljännen kiekon, koska otti melkeen konepeltiin kiinni kolmella. oletin että auto tärisis paljon enemmän kiekoilla, mutta täristää vähemmän kuin vanhoilla. varmaan johtuu siitä ettei pakopesä ota enään koriin kiinni. Samalla moottori nousi pari senttiä.
(https://s25.postimg.org/j4uukqvzz/WP_20170226_020.jpg)

tän jälkeen hajos kytkinpolkimen ja vaijerin välinen muovinen osa.
(https://s25.postimg.org/dyjp9ph8f/WP_20170226_001.jpg)
(https://s25.postimg.org/6wlrnidmn/WP_20170226_003.jpg)

oli jo kolmas kerta tänä talvena kun toi hajoaa. jonkun takia tässä on tosi jäykkä kytkin, kaikki liikkuvat osat rasvattu mutta ei auta. päätin sitten tehä vahvemman osan metallista. sattu löytymään rikkinäinen kuusikoloavain jossa oli valmiiksi oikeen kokoinen reikä. vieressä näkyy miltä pitäisi näyttää.
(https://s25.postimg.org/8cxa5ngjj/WP_20170226_006.jpg)

tässä valmiina. suht yksinkertanen, mutta luultavasti toimii.
(https://s25.postimg.org/whxznd0u7/WP_20170226_011.jpg[/img[img width=640 height=360]https://s25.postimg.org/46cfqbgxr/WP_20170226_013.jpg)

löyty myös pakopesä vihdoin tai koko turbo mutta otin vaan pakopesän loppu jää varaosiksi
(https://s25.postimg.org/46cfqbgxr/WP_20170226_013.jpg)
niinkuin kaikissa käytetyissä 13c ahtimissa, tästäkin yks pinnapultti poikki. en saanut vanhaa pois jotenka päätin porta reiän ja tehdä kierteet.
(https://s25.postimg.org/wzxqgyfsv/WP_20170228_005.jpg)

tässävaiheessa päätin että pysyy se pakoputki kahellakin pultilla. ei saanut millään tota kierretapin palaa pois tuolta.
(https://s25.postimg.org/xdz2gjzwf/WP_20170228_007.jpg)

nyt saatu ajoon, mutta ei enään ahda kun 0.1 bar, käytin ton turbon mukana tullutta hukkaportinkelloa, pitää huomenna testa tolla vanhalla jos sillä korjaantuis.

edit. kuulemma fk kello, mutta pitäis sen silti ees 0,3 bar ahtaa?
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 03.03.2017, 17:08:19
tuli vaihettua ft hukkaporttinkello jonka jälkeen paineet 0.2, tän jälkeen ihmettelemään ja yks klemmari jäänyt kiristämättä, kun irrotin välijäähyn noitten flektien asennusta varten. klemmari kiinni ja paineet 0.3. hukkaportinkellolta letku irti ja pienessä kiihytyksessä paineet heti 0.8 ja jalka kaasulta ennekuin hajooo jotain. tässä vaiheessa mietin että vika joko hukkaportissa tai vuotaa paineita jostain. sitten hukkaportin letku suoraan imusarjaa, ahtopaine kiihyttäessä käy 0.5 ja tippuu takas 0.3. tästä päättelin että ahtovuoto.

tuli rakennettua tollanen testeri, tehty palasta pakoputkea ja levy hitsattu päähän siihen reikä ja rengasventtiili. päälle silikonia ja jesaria.
(https://s25.postimg.org/7j7cr6nb3/WP_20170303_001.jpg)

tohon sitten paineilmaa jokapuolelle saippuvettä ja ainoat paikat vuotopaikat on tuo "työkalu" ja renixin letku halki
(https://s25.postimg.org/ol06ta267/WP_20170303_002.jpg)

uus letku ja ei vaikutusta ahtopaineisiin. suurin osa paineista tuntuu tulevan huohottimesta.
Voisiko joku kattoa onko tehdasturboissa ykssuunta venttili imusarjasta huohottimelle menevässä letkussa? Itellä laitettu siihen ikkunanpesurille tarkotettu venttiili, mutta ei tunnu toimivan.
Jos jollain ideota niin kommentoikaa.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: puliukk0 - 03.03.2017, 17:13:52
Voisiko joku kattoa onko tehdasturboissa ykssuunta venttili imusarjasta huohottimelle menevässä letkussa? Itellä laitettu siihen ikkunanpesurille tarkotettu venttiili, mutta ei tunnu toimivan.

Ei ole huohottimessa venttiiliä. Eikä se sellaista tarvitsekkaan.

Onko hukkaportin kelloa säädetty? N. pari milliä esijännitystä.
Jos vieläkin vain piikkaa 0.5bar niin oliskohan mahdollisesti pakopesä halki? Joskus nähnyt, että se hukkaportin holkki liikkuu miten sattuu.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: TVS - 03.03.2017, 22:27:00
Ota hukkaportin ohjaus vaan ahtoputkesta, ahtopaineensäädöstä jää poies se piikaaminen ja viive kun sillain tekee. Jos haluaa oikein hifistellä, otat paineen kellolle välijäähyn jäljestä, mutta se nyt on vähän turhaa. Esijännitystä kelloon tosiaan 2-3mm, ja sen jälkeen joku pieni lisäjousi vetämään porttia kiinni ja sillain passailet ahdot sinne 0.5 nurkille. Loppu hienosäätö sitten hukkaportin letkuun t-haara ja metrin verran suoraa letkua ilmanputsarikoteloon, ja letkun pituutta muuttelemalla säädät ahdot sopivaksi, pitemmällä letkulla ahdot laskee ja lyhemmällä nousee.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 04.03.2017, 00:58:48
Ota hukkaportin ohjaus vaan ahtoputkesta, ahtopaineensäädöstä jää poies se piikaaminen ja viive kun sillain tekee. Jos haluaa oikein hifistellä, otat paineen kellolle välijäähyn jäljestä, mutta se nyt on vähän turhaa. Esijännitystä kelloon tosiaan 2-3mm, ja sen jälkeen joku pieni lisäjousi vetämään porttia kiinni ja sillain passailet ahdot sinne 0.5 nurkille. Loppu hienosäätö sitten hukkaportin letkuun t-haara ja metrin verran suoraa letkua ilmanputsarikoteloon, ja letkun pituutta muuttelemalla säädät ahdot sopivaksi, pitemmällä letkulla ahdot laskee ja lyhemmällä nousee.
Ei ole huohottimessa venttiiliä. Eikä se sellaista tarvitsekkaan.

Onko hukkaportin kelloa säädetty? N. pari milliä esijännitystä.
Jos vieläkin vain piikkaa 0.5bar niin oliskohan mahdollisesti pakopesä halki? Joskus nähnyt, että se hukkaportin holkki liikkuu miten sattuu.

siis piikkaminen oli vain silloin kun letkun testiksi oli vedin imusarjaan, letku nyt siinä turbon kylessä missä alunperinkin ja paineet sen 0,2-0,3 bar. en oo tota esijännitystä säätänyt, pitää yrittää säädellä sitä. pakopesä ei voi olla halki koska just vaihdoin uuden. ei tosin mitään eroa ahdoissa siihen kun oli rikkinäinen pakopesä.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Kontti76 - 04.03.2017, 10:22:39
Ettei toi olis FK:n hukkaportin kello? Siinähän on vakiona tuollainen "ahtopaine".
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Orlov - 04.03.2017, 10:27:33
On  :D mutta eihän tämä raketti tiedettä ole!
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Demi - 05.03.2017, 00:05:55
onko mitään ajatuksia tuon voimalinjan kanssa kokemuksesta voin sanoa että vakiona aika heikko  ELK
Minulla vissiisiin tais mennä 6 perää ja 2 vaihdelaatikkoa lukematon määrä vetareita
ja niin ja se kardaani enemmän kuin 4 kertaa  :2funny:
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 05.03.2017, 01:13:26
Ettei toi olis FK:n hukkaportin kello? Siinähän on vakiona tuollainen "ahtopaine".
vuotavalla ahtoputkella ja fk kellolla ahto 0.1 ja tolla nykysellä kellolla ja samalla vuodolla 0.2. letku imusarjaan vedettynä ahtojen nousta hetkellisesti 0.5. joten uskon että on ft kello ja sinä se mulle aikanaan myytiin.

onko mitään ajatuksia tuon voimalinjan kanssa kokemuksesta voin sanoa että vakiona aika heikko  ELK
Minulla vissiisiin tais mennä 6 perää ja 2 vaihdelaatikkoa lukematon määrä vetareita
ja niin ja se kardaani enemmän kuin 4 kertaa  :2funny:

ei tästä irtoo niin paljon tehoa että ongelmia olis  :P. yks vetarin murros mennyt kun ajoin alkutalvesta lumipenkkaan. perässä heikkoa taitaa olla pikkurattaat, mullahan ne on hitsattu yhteen joten pitäs kestää paremmin kun vakio. mulla taitaa myös olla toiseksi pisin (eli toiseksi vahvin?) välitys mitä näihin on saanut. olettaen että tää on 84 kasattu (lehtijousissa tosin luki -83). ton "kardaanin"(sehän on vaan pitkä kytkinakseli) ongelma taitaa olla se vaihelaatikon ja kardaanin välinen kiinitys, jotku noihin tehny vahvempia. pitää kattoo vahvemman teettämistä sitte kun saadaan eka kardaani rikki. vaihelaatikko itellä jo rutisee ja on jäykkä, saa nähä kauan kestää, mutta m47 laatikkojahan taitaa kaikilla pyöriä nurkissa :)

--------

sitten tohon ahtoasiaan, kerää ahtoja senverran hitaasti että epäilen vieläkin olevan ahtovuoto. paineet menee vasta yli 0 bar kun kierrokset 1800 (kaasupohjassa) ja 0,3 vasta jossain n.3500 kohilla. ainakin kaverin tehdasturbo 940 nostaa ahdot siihen mihin säädetty samalla hetkellä kun painaa kaasun pohjaan, se tosin 2,3l ja garretilla. eikai 2 litranen nyt niin paljon hitaampi ois heräämään? käynyt myös ton ruiskun vaihtamisesta alkaen (siis jo vaparina) korkeaa tyhjäkäyntiä (säätöruuvi kokonaan sisään kierrettynä 900-1000 rpm). tuntuu vähän että vuotas imusarjan alta jostain, ei kädellä tunnu mitään mutta suhisee(voi toki kuulua huohottimestakin). onko tuolla jotain normi paikkaa josta käy vuotamaan? tällähetkellä oon kipeenä niin ei oo päässyt oikeen tutkimaan tota. pitää varmaa ottaa imusarja irti kuhan kerkiää
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 10.03.2017, 01:43:56
tuli toi heräämisongelma selvitettyä, olin unohtanu bypassin letkun irti kun vaihdoin pakopesää. tuntuu aika idiootille kun en tota aikasemmin huomannut :idiot2: .
sit tuli katottua tota hukkaportinkellon esijännitystä ja tuntu vähän olevan vähän väljä, ihan ruosteessa toi akseli enkä saanut sitä säädettyä niin laitoin vaan kellon kiinityksen alle prikat. nyt ahtopaineet pysyy suht tasasesti 0.35 bar, eli kait tuo nyt on fk kello. pitää kehittää tohon jonkunnäkönen turboruuvi.

Sitten tuli hankittua fk kuppipenkit. ei nyt ole tarkotus käyttää kun kuskinpenkki ja laittaa toinen myyntiin, jos ei mee kaupaksi niin laitan matkustajallekin.
tuli haettua tosta toisesta kuskin penkki kiskoja varten
(https://s25.postimg.org/cjo3kukcf/IMG_20170308_151302.jpg)

kisko irti
(https://s25.postimg.org/unr45hi0v/IMG_20170308_153740.jpg)

kävi tuuri ja noi 360 kiskot meni noihin penkkeihin pelkästään 2 reiän poraamisella.
(https://s25.postimg.org/ahnm6lmdb/IMG_20170309_165918.jpg)

autossa paikallaa, tarkotus myöhemmin vielä kallistaa penkkiä taaksepäin koska selkänoja on aika pystyssä.
(https://s25.postimg.org/psxf77jpb/IMG_20170309_171632.jpg)

samalla tuli laitettua rattiin pikalukko koska tosta penkistä nouseminen aika vaikeeta muuten. nyt vaan ongelma ettei sormet yllä vilkkujen ja pyyhkimien vivuille. ratti tulee myös aika lähelle. yritän metsästää jostain matalemman ratin seuraavaksi.
(https://s25.postimg.org/nzuiivyin/IMG_20170309_171621.jpg)

nyt noitten penkkien kanssa ongelma kun ei saa käppäriä vedettyä kunnolla, pitää tehän siihenkin kahva uusiksi.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 18.03.2017, 04:09:19
nyt kun kerranki ollut lämmintä niin tehnyt vähän korihommia. ei oo tullut oteltua kuvia kun ollut vähän kiirettä.
molemmat takakulmat oli kasassa ja niitä yritin vähän oikoa, kattoa koitin kanssa tasottaa paremmin. kattoa eikä oikeaa kylkeä jaksanut tehdä kunnolla eli ne jäi aika huonoksi, toisin kelpaa mulle.
pohjamaalia korjatuilla alueilla. suurin osa lommoista jää puskurin alle jotenka niillä ei väliä
(https://s25.postimg.org/yfpyddrb3/per.jpg)

kiire oli sen takia että piti saada tänään (perjantaina] maalin kun oli kerrankin yö jolloin ei pitänyt mennä pakkaselle
aika laiskasti tein noi pohjat, mutta väri sellainen että pienet virheet ei näy.
(https://s25.postimg.org/jtucbe54v/IMG_20170317_190626.jpg)

ja maali päälle, sen verran kusi että ekassa kerroksessa ihan liikaa ohennetta ja valu kylissä aika pahasti, pitää ne vielä laittaa uusiksi huomenna
(https://s25.postimg.org/j5q366vsv/maali.jpg)
 värin paljastan sitten kun on kunnolla maalattu, sen verran voin vihjata että vieläkään ei tehä tätä "oikein".
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 21.03.2017, 18:40:30
ei nyt mennyt mitenkään täydellisesti, hion valumat tasaseksi, kävin maalaamaan --> ruiskusta ei tule maalia, ajattelin että on varmaan liiän vähän ohenninta --> lisää ohennetta--> maalia tulee jotenkin huonosti --> käy maalamaan --> ruisku lakkaa toimimasta ja samalla huomaan että valunut uudestaan, ruisku oli tukkeessa ja lisäsin taas liikaa ohennetta. ruisku puhtaaksi ja päätin maalata uutta kerrosta vaan valumien päälle, tässävaiheessa ei enään jaksanut tehä uusiksi.
tässä nyt lopputulos, takapuskurin muovi vielä irti, koska kiinnikkeet rikki.
(https://s25.postimg.org/wgeg6mfsv/IMG_20170320_174218.jpg)
unohtunu mainita mutta tuli tossa parikuukautta sitten laitettua mk1 gti golffin lippa.
(https://s25.postimg.org/sir6h7szj/IMG_20170320_145558.jpg)

en tiiä mitä kusin tossa viimesessä kerroksessa kun maalipinnasta tuli noin matta. aikasempi maalaus oli ns puolikiiltävä, kun yritin korjata valumia kylissä niin päätin samalla laittaa koko autoon yhen kerroksen lisää ja senjälkeen tuli täys matta. voishan tota yrittää kiillottaa, kuhan nyt antaa maalin parivikkoa kuivua. ylempi kuva ennen korjausta ja alempi jälkeen.
(https://s25.postimg.org/4p7xc9p4v/IMG_20170318_175258.jpg)
(https://s25.postimg.org/btpqlawe7/IMG_20170319_181821.jpg)

maali siis ei ole edes autokäyttöön tarkotettua, kyseessä todella halpa 1k alkydimaali bilteman venepuolelta. maalattuna halvimmalla mahollisella ruiskulla, likasessa autotallissa ovi auki ja vielä pakkasella. eli teoriassa tästä ei olisi pitänyt tulla edes näin hyvä, aika täynnä roskia kylläkin. väri tämä koska lommot ja huonosti tehdyt pohjat ei erotu niin helposti, kokeilin konepeltiin myös sinistä, mutta oli enemmäkin tumma lila ja siinä olis näkynyt kaikki pienimmätkin lommot. tätä väriä biltema myy luonnonvalkosena. värivaihtoehdotkin oli aika rajalliset.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: dumppi - 21.03.2017, 21:23:12
Maalisihti on kätevä kapistus mitä tahansa suihkiessa. Itselle niin monta kertaa käynyt herrat vituiksmän ja uusikmän kylässä kun harjoitteli ruiskun käyttöä että nykyisin ihan silkasta laiskuudesta tekee hommat mielummin kerralla kunnolla kuin pari-kolme kertaa huonosti. Mutta peukkua asenteesta.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 31.03.2017, 17:46:19
piti olla noi vanteet tulossa briteistä, mutta ei saanut myyjä postitettua niitä niin ne jäi sinne, suurimman osan rahoista sain takas, mutta paypal ryöstää noita käsittelymaksuja muutoman kympin. Kiroilin sitten kun suomessa pyydetään törkeetä ylihintaa kopiovanteista (yhet 4x100 kopio minilitet nähny myynnissä käytettynä hintaan 600e ja uudet toimituksineen 450...), pienet vanteet muutenkin aika kiven alla. tällä budjetilla peltivanteet saa siis kelvata, tosin nää vanteet ja renkaat makso enemmän mitä oli noi toiset toimituksineen briteistä. on kyllä tosi rumasti hitsattukin ja ois varmaan pitäny jättää ostamatta.

eli tollaset takavanteet 8.5x13 ja edessä 9.5x13. päällä oli 175/50 renkaat joista kaksi sileinä. muutenkin ihan liiän matalat renkaat näin korkeeseen autoon. ja noi 175 renkaat 9.5" levellä vanteella on vähän liiän veny.
(https://s25.postimg.org/d6dv6feyn/WP_20170203_003.jpg)

leveemmät eteen sen takia koska 175 noin levellä vanteella näyttää tyhmälle, eikä kehtaa takarenkaita ostaa uutena kun tuppaa kulumaan aika nopeesti. 175 levempää rengasta 13" koossa harvemmin löytää käytettynä. eteen siis uudet 205/60-13 renkaat taakse nypityt nastat 175/65-13.
oli vähän vaikeksia saada noitakaan vanteille, sisuskumeilla ne sinne meni, mutta ei saanut mistää 205-13 sisuskumia joten essä 155-175 tarkotetut sisuskumit, saa nähä pysyykö renkaat vanteilla
(https://s25.postimg.org/ok0ehmphb/WP_20170220_015.jpg)

toi 175 8.5" vanteella on vähän liiän veny omaanmakuun, mutta ei ollu roskakasassa leveempää
(https://s25.postimg.org/k1tibsk1r/IMG_20170327_134442.jpg)

ja tässä alla.
(https://s25.postimg.org/enuq48ubj/IMG_0022.jpg)
(https://s25.postimg.org/3pjgm25q7/IMG_0027.jpg)

piti jotain tehä tolle korkeudelle. sillon kun itsasin noi etulpat niin tuli toi holkki liiän korkeelle eikä saanut tosta enään tiputettua. eli tolpat irti,
(https://s25.postimg.org/58eur1can/IMG_20170331_113811.jpg)

leikkasin kierreosan navasta, että sais upotettua napaan, mutta leikkasin liiän syvälle ja meni kierteestä läpi, yritin hitsata tota kasaan ja suli vaan isommaksi
(https://s25.postimg.org/8uko3oinz/IMG_20170331_165034.jpg)
[(https://s25.postimg.org/tg419bpmn/IMG_20170331_165047.jpg)

pitäis varmaan sorvauttaa uudet. ei vaan taida olla mikään paikka viikonloppusin auki, tarkotus oli vaan nopee tehä nää ja launtaina kun ei oo yöllä pakkasta niin käydä testaamassa sutiiko vielä asfaltilla talven jälkeen.
aikasemmin jo kyselin sorvaajaa ja joku laittokin yvtä, mutta en löydä kyseiseta yrityksestä mitään tietoa.

jos joku tietää fiman/henkilön n.100km säteellä lappeenrannasta joka vois sorvata nyt viikonloppuna tollaset kierteet niin laittakaa viestiä
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: hksp - 05.04.2017, 13:49:13
Loistavaa luettavaa!
Itsellä jäärata/jokkis/rokkiralli sianpää ja alustan muutokset ajankohtaiset. Tarkoitus myös tuoda laatikko eteen ja ison volvon akselilla.
Kilpien välissä oleva kaasariturbo-possukin on, toistaiseksi odottaa motivaatioo muuttaa ruiskuturboks  ::)

Seuraillaan tätä jos motivaatioo löytys samalla!
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 15.04.2017, 23:59:05
teen vielä myöhemmin kunnolisen päivityksen, mutta tää on vaan tällänen pikanen "avunhuuto"

(http://scontent-sea1-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s750x750/sh0.08/e35/17933942_230164677466547_2051559453274144768_n.jpg?ig_cache_key=MTQ5MzY2ODcyMDY3NzM5MjA5Mw%3D%3D.2)
eli piti sitten käyä helsingissä ja takastulomatkalla päätti öljyt hävitä koneesta, tällähetkellä jumissa sipoon kohilla, Ei kenelläkään ois huomiseksi lainata/vuokrata/myydä mootorinostinta Lappeenranta-sipoo väliltä? ei toi ihan käsineen vaihdu.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: 340trt - 16.04.2017, 21:10:13
tulikohan tämä noin 5 maissa vastaan tuossa hatakan kohdalla trailerissa?
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 17.04.2017, 02:07:51
tulikohan tämä noin 5 maissa vastaan tuossa hatakan kohdalla trailerissa?
jep, valkosen pakun vetämänä

Loistavaa luettavaa!
Itsellä jäärata/jokkis/rokkiralli sianpää ja alustan muutokset ajankohtaiset. Tarkoitus myös tuoda laatikko eteen ja ison volvon akselilla.
Kilpien välissä oleva kaasariturbo-possukin on, toistaiseksi odottaa motivaatioo muuttaa ruiskuturboks  ::)

Seuraillaan tätä jos motivaatioo löytys samalla!
tässä laatikko pysyy takana ja muutenkin tarkotus pitää suht simppelinä, toiseen 360 on tosin tulossa laatikko eteen, tosin siihen ei tuu volvon konettakaan... mites onks toi sun kilpipeli r-sprot sarjalla vai omatekele? mietin vaan kun eikö r-sport sarjasta lähe jo yli toi sallittu 138hp, pitäis tääkin joskus muutoskatastaa.

-----------------------------------------------
parin viikon tapahtumat nyt pikaseen tiivistettynä

sain noi coilien kierrosat toimimaan leikkaamalla lyhemmiksi tosta läpisulaneen kohan alta
(https://s25.postimg.org/x2maslxtr/IMG_20170408_184654.jpg)

seuraava ongelma olikin napojen poraaminen oikeaan kokoon, ostin teräkselle tarkotetun reikäporan ja sain sillä tollasen parinmillin uran, yhen porakoneenkin vaati toi poraus.
(https://s25.postimg.org/yk7r462kf/IMG_20170413_220358.jpg)

tän jälkeen mietin että millä saan tohon reiän ja kuulin että amiksella ois joku hieno kone jolla pitäs onnistua --> osat sinne. 1,5 vikkoa meni ja ilmotetaan että ei oo terää joka kävis näille eikä saa koneeseen kiini. nyt siis koko coiliprojecti jäi tähän. tän jälkeen kirolin vaan kun auto seisoo tallissa, kunnes päätin perjantai iltana 9 aikaan että pitää päässä helsinkiin. ensin 50km päästä hakemaan toisesta 360 tän vanhat tolpat jossa laikkajouset. vasta parivikkoa aikasemmin olin nää sinne vieny.
(https://s25.postimg.org/oj2wuuphb/IMG_20170404_184111.jpg)

samalla tuli hitsattua pakoputkin kun olin sen aikoinaan kiiressä tehnyt klemmareilla ja vuoti aika paljon (02 tais olla 15% pakokaasumittarilla).
(https://s25.postimg.org/b4ptytitb/IMG_20170413_212849.jpg)

koko putkisto, hitsaussaumat niin nättejä ettei lähempää tarvii kuvia. pakoputki loppuu tällähetkellä renkaan viereen, koska ei mahu kunnolla akselin yli, eikä oo tarpeeks matala että vois laittaa alikaan.
(https://s25.postimg.org/zb0h9y4xr/IMG_20170414_180720.jpg)

tuli tehtyö vähän muutakin mm. korjasin öljynpaaluuletkun (jo 3 kerta kuukauden sisään kun vuottaa). rikoin yhen iskarinyläpäistä ja laitoin noi camberyläpäät vakio tolppiin. yritin korjata pakopesän katkennutta pinnapulttia. näistä ei kuvia kun tuli suht kiireellä tehtyä pe-la välisenä yönä. Launtai aamuna helsinkiin, sinnepäin matka ilman ongelmia. ekä ongelma: auto ollut parkissa 5h ja unohin flektin päälle (flekti toimii vieläkin pelkällä napilla). no apuvirtaa sain yheltä smart kuskilta. tän jälkeen keskustan läpi ja melkeen keitti sentaki kun unohin laittaa sen flektin päälle.
ja tästä alkaa oikeesti ongelmat:
eli lähin ajaa takaspäin ja siinä porvoonväylällä ajellessa muistin että piti kattoa jossain vaiheessa öljynpintaa no ajattelin että katon kohta kun pysähyn johonkin syömään. no vauhtia 120 kmh ja mietin että vähänniinkuin menettäis pikkuhiljaa tehoa. tuuli aika kovasti niin ajattelin vaan johtuvan vastatuulesta. 10 sekunttia ja yhäkkiä tehot katoo kokonaan -->1sek hirvee kolina moottorista --> kytkin pohjaan enkä ees ehtiny saada kättä avaimille ennenkuin mootori sammu. koitin startata ei pyöri --> meen kattomaan öljytikkua --> ei kastu --->kiroile. noin tunnin oottelun jälkeen sain käymään, mutta kiertokanget siellä kolis senverran kovasti ettei viittinyt paria sekunttia pitempään käyttää. no sain tutun hinaamaan auton lähimmälle parkkipaikalle
siinä vielä kuva tienlaidasta
(https://s25.postimg.org/d0cm9z7nj/IMG_20170415_200302.jpg)

ideana oli käyä ostaa toinen moottori ja asentaa se tuolla ja sitten ajamalla takas, ei mistään löytynyt moottorinostinta, mutta sattu löytyy e kortillinen henkilö joka ton suostu hinaamaan mulle kotiin vuokratrailerilla.
(https://s25.postimg.org/akasw4pkv/IMG_20170416_135646.jpg)

toinen moottori tuli myös tänään illalla haettua, tiistaina tarkotus vuokrata moottorinostin ja laittaa paikalleen.

mitä tästä opimme osio:
-pitää asentaa tuo flektin sensori, ollut jo hetken hyllyssä muttakun ei oo kehdannu otta uusia jäähytysnesteitä pihalle, tosin nyt ne on pakko.
-tässä oli turbon öljytulo ryöstetty öljypainanturin reiästä, aikasemmin ajattelin että ei sillä niin väliä kun ei sensori toiminut aikasemminkaan, tosin ois tää moottori varmaan pelastunut jos ois nyt ollut sensori paikallaa. öljytulo myös vuoti hieman jonka takia menee putki uusiksi.

en kyllä tiiä mihin hävis 5l öljyä n.300km matkalla. vuoti se ehkä vähän mutta en ainakaan löytänyt mitään isompaa vuotoa, tosin tuntu menomatkalla savuttavan aika paljon sinistä aina kun kiihytteli. eniten ärsyttä se kun tossa koneessa oli uudet mäännänrenkaat, kiertokangenlaakerit ja kaikki tiivisteet vaihettua uusiin. no seuraavaan moottorin en laita silikonia kallimpaa tiivisteitä niin ei sitten vituta niin kovasti kun se hajoo, vois myös ton öljynpainaanturin laittaa nii ei pitäis jäädä tienpälle. jää nyt nää coiloverit tekemättä jossei saa noihin napoihin reikiä millään.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Jambo - 18.04.2017, 12:03:02
Ootko kysynyt paikallisesta koneistamosta tota napojen sorvuuttamista  ;)

Maailmassa on tehty reikiä vähän vittumaisempiinkin kohteisiin...
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 21.04.2017, 21:22:42
Ootko kysynyt paikallisesta koneistamosta tota napojen sorvuuttamista  ;)

Maailmassa on tehty reikiä vähän vittumaisempiinkin kohteisiin...
kyllähän niitä saa mutta millä hinnalla. aikanaan kun kyselin kierteiden tekoa noitten napojen sisään niin hinta-arvio oli 200e luokkaa parin kierteen sorvauksesta.

-----------------------------

eli tiistaina nousi vanha moottori ylös
(https://s25.postimg.org/8f4e132wv/IMG_20170418_145553.jpg)

öljypohja irti, vissiin 3 sylinterin kanki käynyt vähän kuivana.
(https://s25.postimg.org/qj7elq0lb/IMG_20170418_163254.jpg)

ton vanhan koneen ois varmaan saanu kuntoon uusilla laakereilla kiertokangella ja kampiakselilla, mutta tuli halvemmaksi hankkia toinen kone. samanlainen b19a kuin aikaisempi. tämä irrotettu 240 volvosta
(https://s25.postimg.org/4u8ihuydb/IMG_20170417_162840.jpg)

pieniä eroja ton 240 ja 360 lohkon kanssa. toisen moottorinkannakeen neljäs reikä ei porattu, jonka takia vaan kolmella pultilla. myös öljytikun kiinnike ei ole porattu jotenka tikun vartta joutu muokkaamaan ja 240 tikun reikä lohkossa ja se piti tukkia.
(https://s25.postimg.org/y0gm0xq4f/IMG_20170418_183853.jpg)

moottorin mukana tuli valmiiksi t-pala öp sensorille eli sitä ei tarvinnut hankkia. ilmeisesti ollut ennekin turbokäytössä tää kone. siihen uusi sensori, jos tää kone ei hajois öljynpaineen takia.
(https://s25.postimg.org/pwd39xt33/IMG_20170420_160844.jpg)

no seuraavaan moottorin en laita silikonia kallimpaa tiivisteitä niin ei sitten vituta niin kovasti kun se hajoo,
sen verran valehtelin että kannentiiviste piti hankkia uusi. piti ottaa kansi vanhasta koneesta koska siinä oli kaikki reiät valmiina sensoreille. tarkotus oli käyttää vanhaa kannentiivistettä, mutta tässä koneessa jäi tiiviste kanteen kiinni eikä lähtenyt irti rikkomatta, vanhassa koneessa jäi taas lohkoon kiinni.
(https://s25.postimg.org/uwajhvypr/IMG_20170420_161034.jpg)

turbo oli myös rikki ton öljyn vähyyden takia, löyty toinen hyllystä. otin bypassin vanhasta siihen ja samalla huomasin tossa olevan pari prikkaa, toinen näyttää kun ois laikalla yritetty kaventaa. pitäiskö tuolla olla tälläset vai mikä patentti tää nyt on?
(https://s25.postimg.org/d7isq9myn/IMG_20170420_192702.jpg)

uus kone paikallaan
(https://s25.postimg.org/jb0da6d8f/IMG_20170421_001542.jpg)

nyt ei tahdo oikein käyä, ekella startilla sai pitkän sahaamisen jälkeen käyntiin, kävi alkuun tosi huonosti jonka jälkeen pienellä kaasuttelulla sai käymään ok, kaasu ylös ja käy normaalisti tyhjäkäyntiä n.5sek jonka jälkeen tyhjäkäynti alko tosi epätasaseksi, kierroksia ottaa kummiskin normaalisti. tän jäkeen aijoin ulos tallista ja sammu. tän jälkeen en oo enään saanut millään käyntiin. bensa haisee startatessa ja kipinää saa. toi kone ei toisin ole missään parhaassa kunnossa. 1 ja 4 sylinterien ylälaidassa selkeä kynnys, kone myös tosi karstanen. myyjä sanoi saaneensa tän joltain jokkisukolta. mietityttää vaan miten huonossa kunnossa kone on jos jokkis kuski on valmiina antamaan sen pois. tosin uskon että vika on jossain muualla kun moottorissa, ei kummiskaan ton n.1min käymisen aikana pitänyt mitään outoa ääntä.
Edellinen kone oli lohko huohotuksella ja tässä huohotus venakopassa. tällähetkellä huohotus vedetty vaan ilmaan ja imusrajasta ja turbon imuputkesta reiät tukittu, voisko johtua tästä? miten menee alunperin noi huohottimen letkut koneissa jossa kannessa huohotus? vai onko jotain muuta mitä olisin voinut tehdä väärin tossa koneenvaihdossa? voisko muuttunut puristussuhde aiheuttaa tällästä?
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Chall - 21.04.2017, 23:31:24

turbo oli myös rikki ton öljyn vähyyden takia, löyty toinen hyllystä. otin bypassin vanhasta siihen ja samalla huomasin tossa olevan pari prikkaa, toinen näyttää kun ois laikalla yritetty kaventaa. pitäiskö tuolla olla tälläset vai mikä patentti tää nyt on?


Tuolleen itselläkin on, kun en jäykempää jousta tahtonut löytää bypassiin. ja varmaan kavennettu ettei tuki tuota nipan kohtaa
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 23.04.2017, 04:05:58
Tuolleen itselläkin on, kun en jäykempää jousta tahtonut löytää bypassiin. ja varmaan kavennettu ettei tuki tuota nipan kohtaa
eli siis lisätty sitä varten että pitäis korkeimmilla paineilla? itselle ei taida olla mitään hyötyä kun vakio paineet, tosin ei tosta varmaan haittaakaan ole.

------------------------------
tosiaan tänään vaihdoin akun kun olin ton toisen startannu tyhjäksi. toinen akku kiinni ja lähti heti käyntiin. koitin lähteä ajamaan  ja sammu taas heti ja ei lähe käyntiin. tän jälkeen ihmettelyä konepellin alla ja huomasin että ruiskun rele ei ollut kunnolla kiinni, rele pohjaan ja kaikki taas toimii. oon vissiin vahingossa tönassyt tota konetta vaihtaessa.
(https://s25.postimg.org/dje1897jz/IMG_20170422_184724.jpg)

tän jälkeen huonot renkaat kiinni ja vähän kokeilemaan taittuuko vielä talven jälkeen. muuten ihan hyvin, mutta ei haittais jos tehoa ois vähän enemmän, menee aika kaasupohjassa vetämiseks. pitää yrittää keksiä sytytysennakkoa myöhemmälle että vois kokeilla ahtopainetten nostamista
(https://s25.postimg.org/9oan5ooe7/IMG_20170422_234335.jpg)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 30.04.2017, 03:12:41
ollut jo jonkin aikaa ongelmana vuotava öljyntulo turbolle. tehty jarruputkesta ja laitettu tohon liiän lyhyt "pultti" jonka takia putki ei mene kunnolla pohjaan.
(https://s25.postimg.org/6cwk0ulxb/IMG_20170422_184708.jpg)

koska toi on lievästi väljä niin putki pääsee tärisemään tossa ja sen takia meni ajosta rikki. no nyt on ainakin testattu öp valon toimivuus.
(https://s25.postimg.org/ig6h25mdb/IMG_20170424_151840.jpg)

pitempää liitintä ei tolla kierteellä löytynyt mistään, mutta löyty yks jarruputken jatkos
(https://s25.postimg.org/753tdsfi7/IMG_20170424_184718.jpg)

pikkasen hitsauskonetta ja laikkaa ja on oikealla kierteellä oleva liitos, nyt ei enään vuoda
(https://s25.postimg.org/qo8en5e9r/IMG_20170424_190753.jpg)

seuraavaksi ahtojen nostoa, löyty tollanen varmasti tosi laadukas rajapaineventtili ebaystä
(https://s25.postimg.org/b5ayq15z3/IMG_20170425_210439.jpg)

aikasemminhan ahdot näytti 0.3bar ja mietin että voisko johtua siitä että mittari näyttää -0.2 auton ollessa sammuksissa, no paineet nyt nostettu mittarin mukaan 0.5 eli oikeasti 0.7? vielä ei oo mitään hajonnut, mutta kuullut parilta henkilöltä ettei tällä sytkällä kannattais mennä yli 0,5 bar. tosin bensapuolenkaan ei pitäis riittää ees positiiviselle paineelle...
(https://s25.postimg.org/rf14sxgn3/IMG_20170425_205704.jpg)

seuraavaksi mittaristo irti. tähän vaihettu uudenmanmallinen mittaristo, koska vanhaan ei saa uutta nopeusmittarinvaijeria mistään. tässä matkamittari ei toiminut ja ajattelin että otan matkamittarin rattaat vanhasta mittaristosta. vanhan mittariston rattaat ei käynyt, mutta ei ollutkaan ratas rikki vaan oli tippunut paikaltaan. ratas paikalleen ja mittari taas pyörii.
(https://s25.postimg.org/c8v31zqm7/IMG_20170427_200258.jpg)

ajattelin samalla kun mittaristo oli irti että vois siirtää ahtopainemittarin tonne tyhjälle paikalle. ekaks reikä mittaristoon.
(https://s25.postimg.org/5jojlz5a7/IMG_20170427_201849.jpg)

sit mittari kiinni
(https://s25.postimg.org/top93opkv/IMG_20170427_203513.jpg)

omasta mielestä ihan onnistunut asennus, tosin rikoin ton mittarin kun yritin työntää sinne mittariston väristä lediä. ledin pää otti kiini tonne mittarin sisuksiin ja väänsi jotain koska mittari ei enään näytä oikein.
(https://s25.postimg.org/g928e8h33/IMG_20170427_211148.jpg)

coiloverit menin myymään kun sain sopivan tarjouksen, eli pysyy ainakin toistaiseksi laikkajousilla. tosin jos on vielä ensitalvena ajossa niin pitää keksiä jotakin. ei mahu talvirenkaat alle näin matalana.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Acke - 30.04.2017, 10:29:42
Hyvin sopii mittari mittaristoon :tykkää: Oikea paine kannattaisi kuitenkin varmistaa teollisuusmittarilla.
Lainaus käyttäjältä: nepiirtääkelonliituu
eli siis lisätty sitä varten että pitäis korkeimmilla paineilla?
Jep
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 08.05.2017, 03:31:47
päädyin nyt kummiskin toiseen samanlaiseen, tolla näytti 0.7bar eli luulisi olevan oikeassa.
(https://s25.postimg.org/49slzyjr3/IMG_20170505_211122.jpg)

tuli kanssa laitettua toi takapuskuri vihdoin paikalleen, nippusiteillä kiinni ja muutenkin aika vinossa, mutta ompahan edes jotain tossa.
(https://s25.postimg.org/k1j199fgf/IMG_20170503_180652.jpg)

sitten tuli päätettyä että pitäs päässä radalle tällä, tietenkin just edellisenä päivänä hajos vaihteensiirtäjän pidike, ei ollu aikaa  purkaa koko voimansiirtoa nii tein tohon tollasen väliaikasen patentin. ens viikolla tarkotus tiputtaa koko voimansiirto että pääsee tohon kepin kiinnikeeseen käsiksi. samalla reissulla hirtti vielä toinen jarrusatula kiinni ja senkin sai purkaa.
(https://s25.postimg.org/od7my9mdb/IMG_20170505_171318.jpg)

aattelin myös että eivät varmaan tykkää jos huohotus suoraan ulkoilmaan niin tuli patentoitua tollanen catch can pikasesti. helvetin kamalan näkönen toi on, mutta ei tossa pitkään pysy.
(https://s25.postimg.org/4jvj5k8zj/IMG_20170505_194052.jpg)

päästin loppujenlopuksi sunnutaina kouvolaan radalle ja tuli sitten vihdoin saatua tästä jonkunnäköstä kuvaa ajosta. aika huonoa laatua kun videolta screenshotattu, mutta ei tänne taida saada videotakaan suoraan.
(https://s25.postimg.org/xeqrpm9of/rata1.jpg)
(https://s25.postimg.org/enoufgf3z/rata2.jpg)

ongelmia täynnä ja sain parissa tunnissa ehkä 5 toimivaa kierrosta ajettua.
ekat pari kierrosta meni erittäin hyvin, kunnes huomasin lämpömittarin olevan tapissa. päättelin että termostaatissa olisi vika, koska ei koskaan ennen oo noin helposti kuumentunu. otin termostaatin irti ja oli jo sulanut kalvo siitä niin leikkasin loputkin pois siitä. tän jälkeen yritin laittaa vettä ja huomasin että oli halennut sisätilankennolta letku. eli keittäminen johtu luultavasta vaan siitä kun ei ollut nestettä, tai sit toi putki hajos keittämisen jälkeen. vanhasta huohottimesta varastin palan letkua ja puristin vanhat klemmarit uudestaan että sai toimimaan, tähän meni jo puolet rata ajasta. tän jälkeen radalle takas ja alko pätkimään aika pahasti. joka kerta kun polkas kytkintä niin hyyty. teki joskus aikasemmin samaa kun oli liiän pieni bensapumppu. huomasin ahtopaineiden piikkaavan 0.9 bar jotenka otin säätimen kokonaan pois ja laitoin tilalle pätkän jotain läpinäkyvää letkua. tän jälkeen testaamaan, alkuun toimi ja sitten alko taas pätkimään, nopee kurkkaus mittaariin ahdot 1.5bar. letku oli sulanut isommaksi ja lähtenyt irti, ei onneksi tainnut mitään hajota. tän jälkeen säädin takas, mutta kokonaan auki kierrettynä. nyt paineet takas 0.5. puoli kierrosta sai ajettua ja taas alko pätkimään. vaihoin tulpat ja ehti aika loppua ennenkun pääsin testaamaan. tosin myöhemmin tuli kadulla kokeiltua ja tuntuis toimivan. aika epäonnistunu päivä muutenkin, en saanut yhtää rengasta sileäksi radalla (tosin pari meni ihan kadulla). no joskun toiste uusiks.

toinen ongelma on ton termostaatin kanssa, ilman termostaattia oli radalla lämmöt ihan ok, mutta ajossa käy liiän kylmänä ja sisälle ei saa ollenkaan lämpöä jos laittaa sisäkierron päälle niin  mittari laskee alle C merkin. mutta jos laitan tohon termostaatin takasin niin ylikuumeneeko sitten seuraavalla kerralla kun ajaa vähän kovempaa.
(https://s25.postimg.org/uw52oxny7/IMG_20170507_161333.jpg)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Makru - 13.05.2017, 10:35:23
Kuullostaa liiankin tutulta nuo vastoinkäymiset.  :(
Löytyykö videoo rata-ajelusta?
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 16.05.2017, 01:48:25
Kuullostaa liiankin tutulta nuo vastoinkäymiset.  :(
Löytyykö videoo rata-ajelusta?
https://www.instagram.com/p/BT4boG7FUsI/ (https://www.instagram.com/p/BT4boG7FUsI/)
koneelta löytyy vaikka mitä, mutta tossa ainut pätkä joka ladattu nettiin, parhaat kierrokset ei tietenkään tullu kameralle.

----------------------------------------------
Tuli irrtotettua toi siirtäjä, halennut tosta alkuperäsen sauman vierestä. pienen googlailun perusteella vissiin jonkunsortin tyyppivika näissä.
(https://s25.postimg.org/5ju3q051b/IMG_20170509_105011.jpg)
(https://s25.postimg.org/vgns2m8ov/IMG_20170509_105025.jpg)

hitsattuna
(https://s25.postimg.org/uw8qzxfgf/IMG_20170510_094322.jpg)

kun joutu koko voimansiirron tiputtaa niin vaihoin samalla vaihelaatikon ja perän välisen tiivisteen. tosin tuntuu vuotavan vieläkin.
(https://s25.postimg.org/ugsvt645b/IMG_20170509_124801.jpg)
(https://s25.postimg.org/tfx8hscjj/IMG_20170509_124811.jpg)

sit tuli madallettua toi perä vihdoin, uudet palikat on 60X80mm (vanhat oli 50x50) eli madallusta nyt 8cm.
(https://s25.postimg.org/51yya5fgf/IMG_20170512_130859.jpg)

nyt vaan ongelmana että normivanteilla suditellessa rengas taittuu alle ja osuu tohon alempaan jousilautaseen ja menee renkaan kylki puhki. 3 paria renkaita (ja yks vanne) piti rikkoa ennekuin tajusin mistä johtuu. sekä jos alla on 13" vanteet ja rengas puhkeaa niin jousilautanen ottaa maahan ennen vannetta.
tuli myös pakoputki laitettua auton perään asti kun nyt mahtuu menemään akselin ali. tossa vielä kuva nykykorkeudesta
(https://s25.postimg.org/pambvverj/IMG_20170512_210800.jpg)

sit meni toine vetari, kävin yhestä 340 irrottaa toisen. on muuten aivan perseestä noi kuusiokolopultit jotka noissa rellukoneisissa on. en tajua miksi niihinkin ei oo voinu laittaa normaaleja 10mm muttereita kun vetarit kummiskin samat. jouduin noista 12 pultista 10 leikaamaan poikki.
(https://s25.postimg.org/n8luhmgsf/IMG-20170513-_WA0000.jpg)

sit meni taas turbon öljyntuloputki poikki ja kaikki öljyt pihalle, tää on jo neljäs kerta kun toi hajoo. tehty siis jarruputkesta alkuun kesti jotain neljä kuukautta ajoa ja sen jälkeen 2-4viikon välein on saanut korjata kaks kertaa mennyt kokonaan poikka ja pari kertaa halennut. laitoin nyt kokonaan uuden putken ja vaihoin toisen pään urosliitäntään, kun aikasemmin oli naaraslittimellä ja se ei tukenut tota putkea kunnolla. mutta tuskimpa toi hirveen kauan kestää. pitäs varmaa hankkii tohon joku oikee putki banjoliittimillä, tai sit joudun sortuumaan noihin an liittimiin joista tahtoisin pysyä erossa.
(https://s25.postimg.org/fel8w88zj/IMG_20170515_115836.jpg)

tuntuu että ei oo ton moottorinvaihoin jälkeen ollu muuta kun ongelmia tän kanssa, ennen sitä ei tarvinnut kun joka toinen kuukaus korjata öljynpaluu, nyt hajonnut kaikki lyhyen ajan sisään.
Sit isoin ongelma tällähetkellä on pätkiminen, pitkään vejättäessä yhtäkkiä tuntuu kaikki tehot häviivän ihan kun mottori sammuis, mutta ei tää tätä aina. ekan kerran kun esiinty oli pariviikkoa koneen vaihoin jälkeen kun yritti kakkosvaihteella suditella kovemmassa vauhissa. päättelin johtuvan bensan loppumisesta niin vaihoin bensupumpun käytettyyn ET pumppuun. tän jälkeen tuntu korjaantuvan, mutta tuli radalla takas, teki tota n. sekunnin sen jälkeen kun polkas kytkimellä sivuttain. laskin ahtopaineet 0.7->0.5 ja pääs puol kierrosta ennenkuin pätkäs. myöhemmin vaihoin tulpat ja tuntu kadulla taas toimivan, mutta tuli alko taas viimeviikonloppuna pätkimään välillä. epäilin bensanpaineiden häviivän niin laitoin mittarin kiinni, mutta en saanut enään pätkimään. helpoin tapa testata toi pätkiminen on polttaa paikallaan kumia ja pitäis jossainvaiheessa hyytyä, tuntuu että mitä pidempään ollu käynnissä niin sitä lyhyemmällä ajalla toi teho häviää, vaihtelee jossain 2-10sek välillä. pitää yrittää nostaa ahtopaineet takas 0.7 ja käyä ton bensapainemittarin kaa testailee.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: Volvomies89 - 16.05.2017, 20:36:05
Teflonista teetätät tuon paine puolen putken/letkun turbolle niin loppuu ongelma eikä tarvitse käyttä an-liittimiä mikäli et tahdo.
Paikalliseen hydrauliletkuja tekevään puljuun kyselee...
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: tanskude - 16.05.2017, 23:42:22
Tehohydroon mars  :)
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 17.05.2017, 01:04:54
Teflonista teetätät tuon paine puolen putken/letkun turbolle niin loppuu ongelma eikä tarvitse käyttä an-liittimiä mikäli et tahdo.
Paikalliseen hydrauliletkuja tekevään puljuun kyselee...

pitää yrittää kysellä, tosin pitäs löytä toi turbon puoleinen kierre jostain, lohkon puolella tais olla 1/8npt (ja 24unf näköjään menee siihen kanssa).

Tehohydroon mars  :)
tulee aina käytyä siellä hakemassa jotain ihme liitinhelvettejä ja viimekerralla kommentoivat että etkö sais näitä mistään muualta. no ehkä tälleen puolenvuodenjälkeen kehtaa käydä siellä.

-----------------------------

no tänään meni taas vetari ja samalta puolelta (eli vasemmalta), voiskohan jotenkin johtua tosta madalluksesta, tosin akseli näyttäs olevan enemmän vasemmalla. saako tota akselin keskitystä mitenkään säädettyä?
(https://s25.postimg.org/smp82wvwf/IMG_20170516_221610.jpg)

tähän mennessä hajottanut vaan ulompia murroksia, mutta tälläkertaa meni koko akseli poikki. oli muutenkin aika raju kun hajotessa kuulu aika kova kolahus ja kierrokset nous aika rajusti. hajotti tälläkertaa molemmat murrokset samalla niin ei voi yhistää noita rikkinäisiä vetareita toimivaks.
(https://s25.postimg.org/euat7a54v/IMG_20170516_224000.jpg)

pätkimisestä senverran että tänään pätkäs jo kovemmassa 2 vaihteen kiihytyksessä, jostain 2000rpm kohilta alotin ja jossain 6000-6500 välillä hyyty.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: tanskude - 17.05.2017, 09:40:55
Mikäs niissä an-liittimissä häiritsee? Kartioliitin pysyy paremmin tiiviinä vrt banjot tai muut. Lisäksi an on sama liitin kuin jic, niitä on tehohydrolla ihan hyllytavarana niin uskoisin että palvelun tasokin muuttuu parempaan suuntaan.
Kuitenkin nuo on sitä kamaa mitä käytetään teollisuudessa niin varmasti kestää paremmin kuin ebaysta kiinan pojalta tilattu an-liitin, jos se pelottaa. Eihän ne sitten ole tehokkaan väriseksi eloksoitu, mutta omassa käytössä ei ainakaan ole ollut ykköskriteerinä..
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: basiiba - 17.05.2017, 15:49:10
Selvitäppä tuo pätkimis ongelma kun itellä sama :D olevinaa pelitti paljon paremmin täydellä tankilla että luultavasti se on pa-puolen vika. Saa nyt nähä sitte kun tulee kaikki polttoaine vehkeet uutta turvatankkeineen että häviääkö se. Sen vähä mitä enne pätkäsyä on kerenny seosta kattoo nii olevinaa vetää laihalle ja pahasti. Pumppuna koitettu kopioo ja aitoo 044.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 18.05.2017, 00:46:59
Mikäs niissä an-liittimissä häiritsee? Kartioliitin pysyy paremmin tiiviinä vrt banjot tai muut. Lisäksi an on sama liitin kuin jic, niitä on tehohydrolla ihan hyllytavarana niin uskoisin että palvelun tasokin muuttuu parempaan suuntaan.
Kuitenkin nuo on sitä kamaa mitä käytetään teollisuudessa niin varmasti kestää paremmin kuin ebaysta kiinan pojalta tilattu an-liitin, jos se pelottaa. Eihän ne sitten ole tehokkaan väriseksi eloksoitu, mutta omassa käytössä ei ainakaan ole ollut ykköskriteerinä..
itseasiassa mulle an letkujen ongelma on just se tuning ulkonäkö, tavallaa yritän tarkotuksella tehä tästä suht patentin näkösen. sekä noi an liitokset on omastamielestä liiän moderni ratkasu näin vanhaan autoon. tosin iso plussa tossa olis että voisin vaikka käsineen kiinnittä noi letkujen päät. varmaan tulee an letkulla jos en parempaa patenttia keksi.


Selvitäppä tuo pätkimis ongelma kun itellä sama :D olevinaa pelitti paljon paremmin täydellä tankilla että luultavasti se on pa-puolen vika. Saa nyt nähä sitte kun tulee kaikki polttoaine vehkeet uutta turvatankkeineen että häviääkö se. Sen vähä mitä enne pätkäsyä on kerenny seosta kattoo nii olevinaa vetää laihalle ja pahasti. Pumppuna koitettu kopioo ja aitoo 044.

itse epäilen tällähetkellä että bensapumpulta katoo sähkö koska teki tätä myös vakiopumpulla (tosin vakiopumpussa ei riittänyt tuottokaan). itsellä keruusöiliö kontissa niin ei tankissa oleva bensan näärä vaikuta. (itseasissa just tuli mieleen että vois johtua siirtopumpun tuotosta). pitää yrittää saada pätkimään bensapainemittari kiinni niin voin varmistua että on varmasti bensapuolella. laihalle menemistä ei oo voinu seurata kun ei seosmittaria eikä oo lambdaakaan mitä mitata.

------------------------

tähän vielä tosta vetarista, tuli tänään vaihettua vetari ja samalla huomasin että perässä on 1/3 kierros väljää. kivasti vaan kolisee ja pomppii kääntyessä. otti varmaan aika paljon osumaa ton vetarin katketessa. pitää varmaan yrittää repiä jostain toinen perä tähän. muutenkin katsastus alkaa lähenemään. jos tääkin vetari kohta hajoo niin alan kovasti miiettiä kovaa akselia ja laatikkoa eteen. pääsis paljon helpommalla ja varaosia löytys helpommin, tosin kardaani ja renkaan pulttijako tulis olemaan pieni ongelma.
Otsikko: Vs: volvo 360 turbo -84 "driftmissile"
Kirjoitti: nepiirtääkelonliituu - 12.07.2017, 22:16:01
ollut lievästi kiireitä niin ei oo ehtinyt kirjottelemaan mitään. aika paljon kuvia hävis kännykän hajotessa, mutta teen nyt jonkunnnäkösen päivityksen.

auto ehtynyt päässä aika huonoon kuntoon nyt parin kuukauden sisään

ehti 6 kertaa toi turbon öljytulo katketa ennekuin vaivauduin korjaamaan ton. päädyin sitten noihin an liittimiin kun vaikutti niin helpolle.
(https://s25.postimg.org/cmqjjcn5r/20170609_181455.jpg)
(https://s25.postimg.org/62nrd094v/20170609_181444.jpg)
(https://s25.postimg.org/y1hx3varj/20170609_175922.jpg)

vetareitata kans menny vissiin 8 ennekuin perä päätti antautua. perä tuli vaihettua erittäin hyvissä olosuhteissa parkkipaikalla keskellä yötä.
(https://s25.postimg.org/hmjedk3en/20170604_223539.jpg)
(https://s25.postimg.org/kfclxl3r3/20170604_223549.jpg)

sit lippakin tais jäädä johonki metsätielle ja takalasin ritilätki jäi autopesuun.
(https://s25.postimg.org/5n7w68xtr/20170626_082415.jpg)

pätkimisongelma sentään korjautu poistamalla ilmanputsarin, hankin uuden samanlaisen putsarin ja kahen päivän päästä taas kävi pätkimään. eli noi bilteman halppiskartiot taitaa olla aika huonoja. viimeset pari kuukautta tuli sit ajeltua ilman putsaria. vesipumppu kans alko vuotaa jossain vaiheessa, uutta yrittänyt ettiä. paikalliset varaosapuljut tarjoovat vain isojen volvojen korkeaa pumppua. 300 sarjan lyhyttä pumppua b19 koneeseen ei taida enään mistään saada uutena. tuli suunnteltua tän leimaamistakin niin kerkesin jo vakioalustankin laittaa kiinni.

sit tuli vähän kolautettua toi peräkulma. piti tarkotuksella osua yhteen seinään suditellessa, mutta menikin vähän liiän syvälle ja perä otti vähän liiän kovan osuman. eihän tossa muuten mitään mutta runkopalkit väänty takanta, kontin pohja rullalla ja toinen kylki pullahti ulospäin.
(https://s25.postimg.org/k1fvbq91b/IMG_20170702_060931_476.jpg)

jotenki tuli toi perä hakattua vähän suoremmaks et sai kontin ja takavalon paikalleen.
(https://s25.postimg.org/gs1g59kxr/20170630_230714.jpg)
(https://s25.postimg.org/5gysgwe2n/20170709_192549.jpg)

leimakin ehti loppua niin meni seisomaan ton varaosaromun vieree, kieroilla runkopalkeilla varmaan turha yrittää leimalle, turbokin pitäs muutoskatastaa.
(https://s25.postimg.org/anej5oi7z/20170709_192555.jpg)

tälle tosiaan suunnitelmissa suoristaa noi runkopalkit, jonka jälkeen leikkaan tosta harmaasta päällispellit tähän. sit pitää vielä ettiä käytetty vesipumppu jostai tai siirtyy b2xx sarjan koneeseen. tosin aikaa tällä operaatiolle ei nyt ole, jotenka jää nyt oottamaan.

tuli sit tilalle ostettua tollanen vm78 343. b14 koneella ja cvt automaattina. seisonut 8v metsässä. leimakuntoon saamiseksi piti laitta yks paikka helmaan (muuten hitsaamaton) ja takajarrusylinterit.
(https://s25.postimg.org/p574zxk5b/20170711_161145.jpg)
(https://s25.postimg.org/hb6jejccf/20170711_161115.jpg)

tuli haettua leima tohon ja 3 päivää ehti ajella ennenkuin meni toinen variaattorin hihnoista ajossa poikki. uudet hihnat senverran suolasissa hinoissa että en nyt tiiä mitä tän kans tekis. löytyis mahollisesti b14+4v manuuaali varaosaauto josta sais kaiken tarvittavan ton manuaaliksi laittamiseen. tosin tossa harmaasta varaosaromusta vois nostaa ton b200e tekniikan tohon. tosin siinä perä rikki ja tänhetkinen budjetti ei salli toisen perän ostamista. ruiskukin viety kermanväriseen. tosin voisin siitä lainata perän ja ruiskun tähän, mutta sitten pitäs saada jostain toiset tohon kermanväriseen kun sen joskus taas ottaa liikenteeseen. muutenkin ei ois nyt aikaa alkaa vaihtamaan tekniikkaa taikka laatikkoa tähän. tällähetkellä järkevin idea taitaa olla myydä toi punanen rikkinäisenä halvalla ja hankkia tilalle joku toinen.