Proturbo  Autodiagnoosi

S/V40 96-04 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 83 Vastauksia
  • 86836 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: S/V40 96-04 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #75 : 03.06.2020, 05:19:04 »
Mihin ne vaatii todistuksen tämän hetken korkeudesta, eikö heillä ole mittaa konttorilla? Vai ymmärränkö jotain väärin. :D

Mulla vaadittiin mittaa ENNEN alustasarjan asennusta, konttorilla sitten mittasivat tämänhetkisen korkeuden
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: S/V40 96-04 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #76 : 07.06.2020, 12:14:56 »
Mulla vaadittiin mittaa ENNEN alustasarjan asennusta, konttorilla sitten mittasivat tämänhetkisen korkeuden

En ymmärrä mihin sitä ennen mittaa tarvitaan? Ei sitä ennenkään ole ikinä tarvittu, kiinteät jouset madaltaa xx määrän ja säädettävä mitä haluat laittaa.
Tärkeintä, että autossa on maavaraa sekä valot on oikealla korkeudella maasta. Loput on pilkunnussimista ja kannattaa asioida muualla.

Monissa laadukkaissa jousisarjoissa tulee uudet mitat sekä uudet alustansäätö arvot ja tietenkin mihinkä autoihin (ja millä moottorilla) tarkoitettu. Tämä jo tuv:n lappuja jotenka pakko kelpaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: S/V40 96-04 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #77 : 07.06.2020, 13:01:44 »
Tjaa'a, sanoppas se. Näkeehän siitä toki ettei sitten ole madallettu kuin se lain sallima. Tosin mittasi ne konttorilla koko autonkin kokonaiskorkeuden. Pähkäili vielä että mittaako antennista vai katosta...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: S/V40 96-04 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #78 : 07.06.2020, 23:37:44 »
Tjaa'a, sanoppas se. Näkeehän siitä toki ettei sitten ole madallettu kuin se lain sallima. Tosin mittasi ne konttorilla koko autonkin kokonaiskorkeuden. Pähkäili vielä että mittaako antennista vai katosta...

Joko ihan idari katsuri tai tullut jotain todella tyhmiä säädöksiä... Epäilen ekaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: S/V40 96-04 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #79 : 08.06.2020, 00:44:40 »
Joko ihan idari katsuri tai tullut jotain todella tyhmiä säädöksiä... Epäilen ekaa.

Menee jo vähän offin puolelle, mutta ymmärtääkseni noin ne säädökset vaan nykyään menee. Ei se ole helppoa ollut muillakaan enää leimata mitä juttua kuullut. Samaten kun kaikki arvot pitäisi osua alkuperäisiin toleransseihin vaikka se saattaa madallettaessa olla tyystin mahdotonta. Parin auton kulmia suuntaillessa on joutunut hieman "avittamaan" että saatu suuntauslappu täyteen vihreetå  ::) O:-)

Kyseinen katsuri on todella asiallinen ja harrastajaystävällinen, hänen kanssaan on tullut kaikki muutoskatsastukset suoritettua ja jos on ollut jotain rakenteluun liittyviä kysymyksiä niin häneltä on kysytty.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: S/V40 96-04 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #80 : 09.06.2020, 16:23:28 »
Menee jo vähän offin puolelle, mutta ymmärtääkseni noin ne säädökset vaan nykyään menee. Ei se ole helppoa ollut muillakaan enää leimata mitä juttua kuullut. Samaten kun kaikki arvot pitäisi osua alkuperäisiin toleransseihin vaikka se saattaa madallettaessa olla tyystin mahdotonta. Parin auton kulmia suuntaillessa on joutunut hieman "avittamaan" että saatu suuntauslappu täyteen vihreetå  ::) O:-)

Kyseinen katsuri on todella asiallinen ja harrastajaystävällinen, hänen kanssaan on tullut kaikki muutoskatsastukset suoritettua ja jos on ollut jotain rakenteluun liittyviä kysymyksiä niin häneltä on kysytty.

Se kulmalappu on ollut aina vaatimus, kunnon sarjoissa tulee yleensä eri arvot (jolloin säädetään niihin). Tällä säännöllä poistetaan Tero Pettereiden 6 asteen camber autot.
Mitään auton kokonaiskorkeuksia ei tarvitse mitata (lapuissahan ne mitat lukee), harvassa autossa lamppujen tai vetokoukun korkeuskaan jää minimiin. 8cm maavara se tärkein.

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Rakennemuutosmaarayksen%20soveltamisohje%20%28kevyt_kalusto%29.pdf

Siitä lukemaan kohta 3.2.2 ja pistämään jauhot konttorilla suuhun.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: S/V40 96-04 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #81 : 18.08.2020, 13:36:11 »
Kysyin tästä konttorilta, periaatteessa asiasta ei ole suuntaan eikä toiseen faktaa/ohjeistusta. On vain ilmestynyt kolme kohtaa säädettäville alustoille: minimi, säädetty korkeus ja maksimi korkeus.

Ei ketään voi vaatia kolmeen kertaan konttorille, jotenka säädetty korkeus ja valmistajan/maahantuojan lappunen nimellisestä arvoista.

Sain omaan lapun:

"KORKEUDEN MUUTOS EDESSÄ: -20 mm / -51 mm (min. / max.)
KORKEUDEN MUUTOS TAKANA: -20 mm / -51 mm (min. / max.)"

Todellisuushan voi olla muuta, mutta ei ketään voi velvoittaa esim. mua etsimään alkuperäistä alustaa ja leimaamaan sillä ensin (saadakseen tiedon tippuuko alustalla vaikka -40 minimissään, ja -90mm maksimissaan). Saati säätämään uutta alustaa 3x ja 3x kulmien säätölappua.

Kaarimitat, kulmiensäätölappunen ja tuo valmistajan lappu riittävät. Se on trafin merkintöjen idea, eikä asiakkaan kyykyttäminen.

Tälläisen vastauksen sain.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2020, 13:39:28 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hja75

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: S/V40 96-04 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #82 : 08.11.2022, 18:59:18 »
Moi, yritin hakea mutta en löytänyt, ostin volvo s40 T4 vm. 2000. Katsastuksessa tuli hylsy oikeasta etuiskunvaimentimesta. No, romikselta uusi vanha koko mc pherson paketti ja paikalleen kävi. Kesärenkaat ovat 15”. Nyt talvirengas 16” ei menekään paikalleen vaan ottaa jousilautaseen kiinni, siinä kulmassa mihin koko jousihässäkkä vaihdettiin.

Kyselykierros osoitti että onkin vaikea löytää noin tuuman korkeampaa, siis jossa olisi alalautanen tuuman korkeammalla. Asiaa ei helpota että tätä on tehty ilmeisesti sport ja vakio alustoilla ja ei ole tietoa että onko kyseisessä autossa vakio vai sport alusta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13392
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S/V40 96-04 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #83 : 09.11.2022, 12:13:57 »
iskari on eri ph1 ja ph2/3 autoissa ja siksi sulla se lautanen on lähempänä rengasta.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Kulkukoira  Proturbo