Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: jjoonas_98 - 08.02.2019, 19:54:36
-
Elikkäs motronic ruisku ja volvo 240 turbo kyseessä
Käynnistyksen jälkeen käy hetken korkeaa tyhjäkäyntiä tasaisesti, mutta
kun moottori käy hetken kierrokset tippuvat ja tyhjäkäynti alkaa pumppaamaan välillä 1000-1500rpm.
johtuuko pumppaus siitä, että kaasuläpän asentoanturi antaa tiedon, että moottorin pitäisi käydä tyhjäkäyntiä. Kun kierrokset nousevat yli 1500rpm:ään, niin moottorinohjaus katkaisee kipinän ja kierrokset laskevat ja alkavat jälleen kohota. Samalla auto rajoittaa maksimi kierrokset 3500rpm kun painaa kaasun pohjaan.
Vaihdettua osaa
-ykk-anturit
-tulpat
-imusarjan tiiviste
- ruiskun lämpötila anturila mitattu
-bensapaine on ok
-suuttimet
-suutinten esivastus
-tällä hetkellä mittaristo ei kiinni mutta sillä ei varmaan merkitystä?
Vika alkoi kun tein volvoon koneremontin.
-
Eikö ole volvon motronic mestareita ketään? Kaikki neuvvot on tervetulleita ja niitä päivitän sitä mukaa kun olen yrittänyt! Alkaa itsellä volvon kanssa toivo loppua.
-
Onhan kylmäkäynnistyssuuttimen ja lämpöanturin johdot oikeinpäin?
-
Mites paheneeko käynti kone lämmetessä? tuo kylmäkäynitys/lämpöanturin pistokkeet kannattaa tarkistaa. Kun kerran oireet ilmeni rempan jälkeen niin onko voinu johtosarjasta joku hapertunu johto katketa
-
Käynti koko ajan samanlaista, pistokkeet on oikein päin! Tänään puran johtosarjan ja ilmoitan sitten löytyikö mitään
-
Yks on myös cooleriputkien varmistaminen että on kiinni, tuo läppä imm on aika ranttu sen suhteen
-
Huomenna tarkistan vielä senkin! Onkos sillä väliä että mittari ei ole kiinni? Ruisku on itse laitettu ennen oli kaasari. Aikaisemmin toimi hyvin ja kesällä pari kk ajelin ilman huolia. Mittarin takana on kyllä pari johtoa jolle en keksi mitään paikkaa
-
Mittarille meni joo jokunen piuha, en muista mikä tarkoitus niillä oli. Pitäis luntata kytkentäkaaviosta, pelaa kyllä hyvin ilman mittaria. Mulla on riisuttu johtosarja missä ei o mittaria käytössä
-
Johdoista ei löytynyt vikaa. Onkos lambdalla mimmoinen osuus motronicissa jos nyppäisi johdon irti menisikö ns.perus asetuksille tällä hetkellä seosmittari kiinni ja arvot heittelee laidasta laitaan?
-
Motronic ja lambda ei kuulu samaan autoon
-
Selvä sitten lambda on vain seos mittaria varten!
-
Onko oireet sellaiset että kuitekin pystyy ajaa? Mulla kun on oireillu lämpöanturia tai cooleri putki ampunu irti niin kone röpisee ja on täysin hengetön. Siinä ja siinä että pääsee trailerille esm
Kun tämä on jälkiasennettu niin onko kaikki ecun maadotukset kiinni?
-
Toimii sen verran että voi vaikka paskarinkiä lumella pyörittää mutta ei ahda yhtään. Lämpöanturin ostin eilen vielä uuden ja auttanut coolerin putket olen käynyt noin 4 kertää läpi. Usko alkaa loppua volvon kanssa. Onkos noita ecun maadoituksia muuallaa kuin iskari tolpassa ja apukuskin jalkotilassa?
-
Ainakin niissä on maadotus, en heti muista onko muualla. Älä ny vielä luovuta jos kerran toimi ennen remonttia niin ei se vika kaukana voi olla
-
Käynti koko ajan samanlaista, pistokkeet on oikein päin! Tänään puran johtosarjan ja ilmoitan sitten löytyikö mitään
Vissin pistokkeiden värit piti olla ristiin? ???
Ei muuten lataa jos mittaristo on irti, mitä se sähkön puute aiheuttaa.. :(
-
Joo on sininen piuha mustassa, nyt mittarikin paikoillaan. Eikai se auta kuin kokeilla vaihtaa ecu boksia
-
Onhan sulla perus jutut kunnossa? Nokka varmasti kohilla?, tuntuu vaan oudolta että ecu hajoais remontin yhteydessä, mutta toki kaikki maholista
Tuli mieleen että onhan sulla ykk antureiden paljerako kunnossa, voisko se aiheuttaa että hukkaa yhteyden 3500rpm kohilla
-
Ykk- antureiden väli vauhtipyörään on 0.8mm vaihdoin koneremontin yhteydessä myös b19et alakerran jossa ei ollut reikiä ykk-antureille. Onkohan ne nytten liian lähellä sitten vauhtipyörää? Jakoa en ole vielä tarkastanut mutta jakopään kasasin kun kone oli moottori pukissa irrallaan ja merkit ainakin oli kohdillaan silloin kun kasasin ja pyörittelin! Pakko kai sekin on tarkistaa kun ensi kerran tallille menen.
-
Jako kohdallaan ja johto sarja käyty läpi joka liittimestä. Vieläkään ei vikaa löydy. Tietääkö kukaan ykk-antureiden paljerakoa? Aikaisemmin sitä kyselin ja joku vastasi 0.8mm ja se siellä nyt on että onko se liian vähän että menee sekasin isoilla kierroksilla? Videotakin voin laittaa käynnistä jos jotain kiinnostaa.
-
En satavarma mutta muistaakseni mittailin joskus että mulla rako noin 1.3mm Onhan sulla vauhtipyörä oikein?
-
Induktiivinen anturi yleensä toimii huonommin pienillä kierroksilla. Huippujännite kasvaa kierrosten mukana.
-
vauhtipyörässä oleva nasta on keskellä startin reikää kun on ykk. ideat on loppu mitä volvolle voisi tehdä kohta joutaa myyntiin tuollaisenaan. pienellä kieroksilla toimii hyvin ellei tyhjäkäynnin humppausta oteta huomioon ja se että kierrokset rajoittuvat 3500rpm.
-
Tässä vielä video auton käynnistä!
https://youtu.be/J51zB4b-HBk
-
Auto vieläkin rikki meneekö kaasuläpän anturi miten usein rikki?
-
Tietääkseni suht kestävä, vois varmaan mitata jos hukkaa yhteyden. Koititko muuten säätää vauhtipyörän anturit
-
Niissä antureissa nyt 0.8mm rakoa.
-
Niinhän tais olla, mutta mietin vaan jos niitä nostais vähän. Ihan testi mielessä. Tämähän oli kuitenkin eikö ainut muuttuja rempan yhteydessä
-
Jep mikään muu ei muuttunut.
-
Moro katoppa pyörijän hattu mulle teki ihan saman ku oli hapettunut, talvella päässy kosteutta. ja varmista tulpanjohot on oikeissa kohissa.
-
Tuon voisi kyllä kokeilla ensi viikonloppuna kun en ole tulpanjohtoja enkä virranjakajaa vaihtanut.
-
Elikkä vika selvisi ja se olikin niin yksinkertainen että ykk- anturilta tulevat 3 johtoa mitkä menee eculle reunimmaiset olivat vaihtaneet paikka keskenään.
-
Elikkä vika selvisi ja se olikin niin yksinkertainen että ykk- anturilta tulevat 3 johtoa mitkä menee eculle reunimmaiset olivat vaihtaneet paikka keskenään.
Eli oliko sulla paikka anturi ja vauhti anturi ristissä? Eikai se lähe silloin edes käyntiin
-
Eikun 3-napaisessa liittimessä reunimmaiset 2-johtoa olivat vaihtaneet paikkaa koska johto sarja itse tehty niin ei omaa liitintä. Anturit oli omilla paikoilla mutta ei kiertänyt kuin 3500rpm.