KL-varaosat  Race.fi

B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.

  • 14 Vastauksia
  • 756 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bobrikov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« : 04.12.2023, 21:26:13 »
Elikkä k-jetin kanssa seuraavanlaisia probleemia:

Vehje ollut pitkään projektina, nyt ostin kokonaan toimivan määräjakajakokonaisuuden, jossa lautanen, op-säädin yms. vehkeet mukana, vanhassa määräjakajassa oli paljon vikoja.

Viime viikolla sain uudella määräjakajakokonaisuudella vehkeen toimimaan(tyhjäkäynti yms kunnossa), ja kävin katsastamassa, ja vehje toimi ajossa hyvin. Sen jälkeen ajoin noin 15 km, jonka jälkeen auto seisoi pakkasessa muutaman tunnin. Kun starttasin, auto lähti käyntiin, mutta ei käynyt tyhjäkäyntiä. Auto kävi 1000rpm kierroksilla kaasu pohjassa-kaasu puolessa välissä välillä, eikä kaasun poletus vaikuttanut kierrosten nousuun. Parin minuuttia lämmettyään nousi kierrokset jo tonnista ylöspäin vaivoin, jotta pystyi ajamaan.
Ajossa ei käy tyhjää, ja liikkeelle lähtiessä vaikka kaasu pohjassa kierrokset pysyvät ensin tonnissa noin 5 sekuntia ennen kuin lähtevät nousemaan, 2000-3000rpm paikkeilla kiertää jo normaalisti. Ajossa siis sammuu jos ei anna kaasua.

Kotiin päästyäni selvittelin että auto oli käynyt erittäin laihalla, tulpat valkoisena ja pakosarja lähenteli punahehkua. Bräkiksellä testailtu, että imuvuotoja ei ole, lisäilmaventtiili myös ok. Ohjauspaineensäätimelle tulee myös virtaa, ja op-säätimen toimimattomuushan kyllä vain nostaisi painetta kylmänä jolloin kävisi rikkaalla. Ryyppysuuttimenkaan ei pitäisi vaikuttaa kuin muutaman sekunnin kylmänä, jolloin sillä olisi lämpimällä koneella vaikutusta mahdollisesti vain seoksen rikastamisessa eikä laihalle vetämisessä.

Iteltä alkaa ideat loppua vian suhteen, onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #1 : 04.12.2023, 22:48:56 »
Vuosimalli ja korityyppi saattas avata jonku kielenkantoja..
Bensaahan se ei saa tarpeeksi eli jokuhan siellä sitä blokkaa, pumpun sihti tukossa, suodatin? jtmsp?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #2 : 05.12.2023, 04:27:15 »
Oletko bensapumpun sulakkeen tarkistanut? Mulla on pari sulanut lyhyemmäksi.

Onkohan bensalinjat missä kunnossa? Kaiken joutui iteltä uusimaan tankin sisältä konehuoneeseen asti.

Bensanpaineet ja pumppujen jännitteet olisi hyvä mitata niin tietäisi onko vika kumpaan suuntaan tulipellistä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa bobrikov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #3 : 05.12.2023, 09:38:55 »
Kyseessä 244 GLE vm.1980.
Bensansuodattimen jälkeen mittasin painemittarilla startatessa paineen, ja kyllä ihan tarpeeksi tuntui tavaraa tulevan. Painemittari näytti melkein heti n. 10 baria, todennäköisesti noin korkeaa siis sen takia koska mittari ei päästä bensaa läpi. Vika todennäköisesti jossain siitä eteenpäin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #4 : 05.12.2023, 15:26:12 »
Jos jotain likaa siellä putkistoissa ja nyt jumittaa ohjauspaineen?

Tuo ohjauspainehan säätää seosta käänteisesti, eli mita korkeampi ohjauspaine sen laihempi seos.

Tietysti myös jokin mekaaninen este, joka estää määräjakajan läppää aukeamasta saa seoksen laihalle.

Poissa bobrikov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #5 : 05.12.2023, 19:54:03 »
Testasin nyt paikalle toista ohjauspaineensäädintä, mutta sama vika pysyi edelleen, ei kierroksia saanut kylmänä 1000rpm yläpuolelle. Pitää ottaa tuo imusarja pois ja vähän purkaa tuota bensansyöttöpuolta ja vähän läiskiä puhdistusainetta sinne tänne jos auttaisi.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #6 : 06.12.2023, 16:30:51 »

Kjetin suuttimissa muistin mukaan sihdit sisällä, oisko tukkoiset

940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa bobrikov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #7 : 06.12.2023, 19:24:40 »
Nyt käytin imusarjan irti ja tsekkasin puhistelin vähän määräjakajan mäntää ja ilmamäärämittaria, eivätkä nekään mitenkään älyttömän likaisia ollut. Pumput kun kytkee päälle niin bensaa tulee kun lautasta nostaa, eikä lautasen nosto vaadi mitään kovaa voimankäyttöä, ihan näpeillä pystyy näppärästi lautasen kiinnikepultista nostaa. Huohotinputkesta tuli bongattua imuvuoto myös, mutta sen korjauksella ei kummempaa vaikutusta.

Vika edelleen sama. Kylmänä ei kierroksia saa tonnin yläpuolelle, mutta lämmenneenä kierrokset saa jo nousemaan.
Tyhjäkäyntiä ei missään tapauksessa käy, mutta kaasulla pysyy käynnissä. Tonnista kierrokset nousevat hieman hakien kahteen tonniin, mutta kahdesta tonnin jälkeen alkaa kiertää kunnolla.
Tulpista päätellen käy laihalla. Vaikka koittaa teljetä kaikki ilmakanavat jotka voi kiinni laittaa, niin ei paranna käyntiä.

Poissa Mustasudenkorento

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #8 : 06.12.2023, 23:36:28 »
Eikös näissä bensarele ohjaa bensanpaineen säädintä eritoten kylmänä bimetalliliuskalla tai vastaavalla keksinnöllä?
samasta navasta josta ajaa lisäilmaventtiiliä?kirjoitit että lisäilmaventtiili ok mutta miten sen testasit?
nuohan kannattais tarkistaa että rele ruokkii molempia?
pumpuille mahtaa olla kans kaks sulaketta ja mahto käyä vaikka toinen oli palanu mutta huonosti...
20v aikaa ku tuommosen kanssa viimeksi temunnu...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #9 : 07.12.2023, 07:22:57 »
Mulla olisi pdf tiedostoina Volvon alkuperäiset k-jet huoltomanuaalit. Voisin lähettää ne jos laitat sähköpostin yv:llä. Siellä on jokaisen nippelin toiminnan tutkimiseen ohjeet ja räjäytyskuvat.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Nirape

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #10 : 07.12.2023, 07:47:41 »
Onhan jakohihna kunnossa ja virranjakaja kireällä?

Poissa bobrikov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #11 : 16.12.2023, 21:42:30 »
Vika selvis jossain määrin, jakohihna oli löysällä, kiristin ei ollut puristunut kunnolla toimintavahvuuteen. Nyt autolla pystyy ajamaan ja sinänsä toimii ihan hyvin, vastaa kaasuun, ja käy tyhjäkäyntiä. Mutta sytytystulpan kun ottaa pois niin kärki aivan valkoinen, eli siis käy edelleen laihalla.Testasin laittaa yhden lämpöarvon kylmemmät tulpat, mutta ei vaikuttanut asiaan. Kierrokset ehkä hieman leijaa jos tyhjäkäynniltä kaasuttelee vapaalla, ja tuntuu että kone käy melko kuumana vaikkei lämmöt liian korkeaksi nousekaan.

Imuvuotoja ei bräkiksellä suihkimalla ainakaan löytynyt. Testasin nyt kääntää säätöruuvia 1/8 kierrosta myötäpäivään, eikä ainakaan äkkiseltään suurta eroa tuntunut. Pitää alkuviikosta kun on aikaa niin koittaa ajaa tuon uuden säädön jälkeen pikku lenkki, ja vilkaista onko tulpat enää yhtä valkoiset.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #12 : 18.12.2023, 13:04:56 »
Suuttimien tiivisteet oot vaihtanu? Jotenki vaikea uskoa ettei siellä olisi imuvuotoja jos niitä käytetty pois. Nimimerkillä jokaiseen saanut vaihtaa uudet ja sillä se käynti on tasoittunut
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #13 : 18.12.2023, 21:18:41 »
Jos se vastaa kaasuun hyvin, ei nyi eikä tee mitään muutakaan erikoista, on asia kunnossa. Nykybensalla tulpat on tosi vaaleet ihan kun kaikki on kunnossa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa bobrikov

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: B19E K-jet käy äkillisesti todella laihalla.
« Vastaus #14 : 19.12.2023, 09:37:49 »
Joo vastaa kaasuun ja toimii ihan normaalisti. Ainut minkä oon huomannut, niin kylmänä joutuu joskus muutaman kerran startata että saa pysymään käynnissä. Ihmettelin vaan onko joku pielessä kun tulpat valkosena, mutta kaipa tuolla kehtaa sitten ajella. Pistin tankkiin nyt kans bensajärjestelmän puhistusainetta, liekö sillä vaikutusta asiaan

 

RallyBaron  Samppasport