KL-varaosat  Race.fi

jarrut paremmiksi=reikälevyt?

  • 3 Vastauksia
  • 3679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
jarrut paremmiksi=reikälevyt?
« : 08.04.2011, 00:02:56 »
onko reikälevyistä juurikaan hyötyä jos jarruja haluaa paremmiksi?
kyseisestä asiasta tuntuu olevan kahdenlaista mielipidettä: "on paremmat"  ja "ei sen kummemmat kuin normi levyt"
lainaus volvolandian puolelta vesap kokemus
uritetut ja rei'itetyt levyt + EBC:n punaiset palat edessä poistivat myös monelle Volvoilijalle tutun "ei jarruja" -tunnelman ensimmäisen sadekelin jarrutuksen yhteydessä.
samaa "ei jarruja"  ongelmaa on omassakin(S60) ilmennyt, ei todellakaan ole mielyttävä ominaisuus.
olen suunnitellut laittaa jarrut pykälää isomiksi ja mahdollisesti rei`itetyt .
joissakin kommenteissa on kuitenkin sanottu: nyky paloilla ei ole sitä ongelmaa että muodostuu kaasupatja palan ja levyn väliin heikentämään jarrutehoa, joten reikälevyt on tässä suhteen tarpeeton.

miten moni mäntäiset jarrusatulat tekee jarruista tehokkaamat pysäyttäjät, käsittääkseni vakio yksi mäntäisetkin saa jarrut lukkiintumaan?<- tämä vaan kiinnostaa tietää , ei ole jarrusatuloita tarkoitus muuttaa.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: jarrut paremmiksi=reikälevyt?
« Vastaus #1 : 11.04.2011, 10:54:34 »
Jos jarrusatuloita ei ole tarkoitus vaihtaa, mutta jarrut ois tarkoitus päivittää pykälää isommiksi niin ainut vaihtoehto taitaa olla "pitkät länkiraudat" eli volvoon takoitettu upgrade kitti. S60 ja V70II kohdalla sen tarkoittaa 320mm laikkoja (etuakselilla).

Monessa keskustelussa puhutaan noista kaasupatjan poistavista levyistä et rei´itetyt levyt kuluu uritettuja nopeammin sekä kuluttaa paloja selkeesti uritettuja nopeammin. Itsellä on ollut sekä uritetut levyt ja nyt viimeisimpänä reikälevyt, enkä huomannut kulumisissa mitään eroa...edes tavallisiin sileisiin levyihin verrattuna, eli normaali käyttöautossa tästä tuskin ainakaan kustannuskysymys aiheutuu. Tosin omat kokoonpanot on ollut eri valmistajien tuotteita. (Aten uralevyt + tuntemattomat palat ja brembon reikälevyt + EBC green palat).

Brembon reikälevyt oli kulunu noin puolimilliä ja EBC palat jotain 2...2.5mm, 20...25tkm ajoillla kun siirtyivät hyllyntäytteeksi. Sisäpuolen reiät oli pölyttyneet umpeen mutta ulkopuolla reiät oli auki, tämä saattaa johtua ulkopuolen helpommasta peseytymisestä, jarrut on tullut puhdistettua aina auton pesun yhteydessä mutta levyjä ei sentään ole tullut irrotettua.

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: jarrut paremmiksi=reikälevyt?
« Vastaus #2 : 11.04.2011, 12:22:33 »
Kyseisten levyjen erot tulevat ilmi erilaisissa olosuhteissa ja niiden hyötyjä pitäisikin tarkastella suhteessa niihin. Normaali käytössä ei mainittavia eroja ilmene. Reikälevyissä on osittain ongelmana, varsinkin halvoissa, että halkeama lähtee herkästi reiästä liikkeelle lyhentäen käyttöikää. Tuo on oikeastaan suurempi ongelma kuin levyjen/palojen kuluminen. Reikälevyjä myös saa hyvinkin edullisesti esim. Saksasta joka houkuttelee niiden pariin. Ja onhan ne hyvän näköiset  ;)

Jos aiot käydä aktiivisesti radalla niin jäähdytettyjen levyjen hyödyt selviävät nopeasti. Lähinnä tuo reikä/uralevy kestää lämpöä paremmin vääntymättä, mutta itse jarrutehoon vaikuttaa enemmän hyvät palat. Toisessani autossani on reikä/uralevyt ja ilman hyviä paloja niillä ei ole huomattavaa vaikutusta jarrutehoon normaalikäytössä.

Sijoita ensisijaisesti hyviin paloihin, reikälevyt on makuasia, ja jos tarvetta niin sitten nuo 320mm levyt.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: jarrut paremmiksi=reikälevyt?
« Vastaus #3 : 11.04.2011, 19:53:14 »
alkuperäisenä oli alla 286mm levyt nyt laitoin 305mm kun riitti purkaamolta ostetut kiinnitysraudat tähän muutokseen.
aluksi tuntui ettei jarrut juurikaan parantuneet. Mutta ilmeisesti kun levyistä lähti pinnoite pois ja jarrupalat alkavat asettua, niin nyt tuntuisi että pienemmällä poljin voimalla alkaa tapahtua.
palat on edelleen samat käytetyt AD varaosasta ostetut, jotka hioin hiomapaperilla tasaiseksi ennen asennusta.
palat vaihtamalla voisi lisätä tehoa, mutta ongelmana tahtoo olla mitkä on hyvät.
aikoinaan TM testin Volvon omat(=Jurid) ja Juridin palat voittivat, olisiko näissä paras vaihtoehto?
radalle ei ole tarkoitus autoa viedä.   

 

RallyBaron  Samppasport