Saab aikanaan markkinoi 9000 -mallin kestävyyttä ajamalla kuudella autolla (kolme 2l vaparia, kolme V6:sta ja kolme turboa) 100.000km nilkka suorana. Renkaidenvaihdon, öljyjen vaihdon ja tankkauksen ajaksi auto piti sammuttaa, eli käytännössä turbomoottoritkin sammutettiin täydestä laukasta turbo taatusti punahehkuisena.
Taisi jälkimmäisessä testissä mennä yksi ahdin, lopuissa ei ollut väsymisen merkkejä testin jälkeisessä tarkastuksessa.
Eli kyllä nykyturbot taitaa melkoista rääkkiä kestää, mutta kyllä jos on enemmän poljettu juuri ennen stoppia, minä ainakin jälkikäyttäisin.
Viimekesänä tuli vaparimoottorilla ajettua pidemmän aikaa niin että putki loimotti punaisena, silloinkin annoin hyrskyttää jälkikäyntiä jonkinaikaa ennen sammuttamista.