Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Ozku88 - 25.07.2020, 22:05:13

Otsikko: 240 farkkuun b200k:n tilalle oldsin 307.
Kirjoitti: Ozku88 - 25.07.2020, 22:05:13
Hei,
Elikkä otsikon mukainen muutos olisi mielessä. Löytyy farkku 240 jossa b200k+m47 tekniikka. Saan kaverilta edullisesti oldsmobilen 307 v8:n ja ideana olisi vaihtaa toinen kaasari kone toiseen. Mielellään pitäisin auton manuaali vaihteisena. Onko joku tehnyt v8 vaihtoa 240:n keulalle? Tarviiko miten paljon muutoksia konehuoneeseen? Mikä manuaaliloota on hyvä vaihtoehto, kun nuo Volvon omat eivät ilmeisesti ole tarpeeksi kestäviä. Ja suurin kysymys on mitä katsastusmies on mieltä kun tuollaisen rakennelman vie näytille valmiina. Kaikki apu ja tieto on tervetullutta.
Otsikko: Vs: 240 farkkuun b200k:n tilalle oldsin 307.
Kirjoitti: viri-viri - 25.07.2020, 23:32:29
Katsastusmies antaa sulle luvan ajaa kikottimen takas hallille koneen vaihtoa varten; eli kilpien väliin turha haaveilla kun iskutilavuus nousee liikaa.

Mutta on noita kasikoneita 200 -sarjaan istutettu, chevyä ja roveria ainakin, länsinaapurin foorumeilta löytyy hyvin tietoa (taisi jollain sivulla olla valmiiit moottorin kannakkeet chevyn pikkulohkoonkin myynnissä?), ja turbobricksin sivuilla on "muutama" ls-swap toteutettu, ei muutakun googlettamaan!

Tosin ehkä kannattaa pistää vaikka piilojames koppa ostoslistalle niin pääsee helpoimmalla :)
Otsikko: Vs: 240 farkkuun b200k:n tilalle oldsin 307.
Kirjoitti: Lankku - 26.07.2020, 02:09:40
Tämänhetkisten sääntöjen mukaan iskutilavuus voi kasvaa 25% suhteessa mallisarjan isoimpaan koneeseen. Eli enintään 3561cc kun verrataan B28:aan. Sen jälkeen haettava maksullista poikkeuslupaa. 1.9. pitäisi muuttua, mutta niistä säännöistä ei tiedä ennen kuin tulevat voimaan.
Otsikko: Vs: 240 farkkuun b200k:n tilalle oldsin 307.
Kirjoitti: BrickRacing - 29.08.2020, 00:42:18
Jos poikkeusluvan saat menemään läpi, niin olisi kiinnostava tietää mitä pitää perusteluksi laittaa.  ::)
Katsastusta lukuunottamattahan swappi ei ole kauhean paha tehdä kaikenkaikkiaan. Konehuoneeseen menee ainakin Chevyn pikkulohko ihan näppärästi block hugger tyylisten mahdollisimman lyhyitten pakosarjojen kanssa.
Suurin murhe koneen sovittamisessa voi olla, että pakosarjat saa väistämään rattiakselin ja vielä taittumaan auton alle nätisti. Virranjakajan kohdalta voi joutua hiukan moukaroimaan tulipeltiä, riippuen tietysti kuinka taakse koneen yrittää saada.

Koneen kiinnikkeet saa näppärästi tehtyä vakiomoottorin kiinnityspisteiden ja runkopalkkien välille hieman edemmäs, jostain voisi löytyä kuva kun oikein kaivaisi. Kuten mainittu, näitä saa varmaan jostain valmiinakin.
Tuollaisen opuksen olen joskus selannut läpi aiheeseen liittyen: https://jagsthatrun.com/products/copy-of-jaguar-v-8-conversion-manual (https://jagsthatrun.com/products/copy-of-jaguar-v-8-conversion-manual) Siinä taisi olla aika lailla vaihe vaiheelta ohjeet kuinka homma tehdä jonkun vastaavan moottorin kanssa.

Laatikoksi kannattaa ottaa joku muu kuin Volvon oma laatikko, tuollaisen koneen perään kun on tarjolla useampi suoraan sopiva vaihtoehto. Omassa käytössä tosin Volvonkin laatikko on kestänyt tehoiltaan/väännöltään liki vastaavan V8 perässä, mutta ei sitä laatikkoa ole uskaltanut tosin piiskatakkaan kauheasti.
Tilan puolesta laatikon kanssa tuollaisessa swapissa esimerkiksi th700 sovitus vaatii reilummin moukarointia laatikon tunneliin ja th200 kanssa hieman vähemmän, jos tuosta saisi jotain ideaa kuinka joku muu loota voisi sinne mahtua.