Futurez  Kulkukoira

Kuparinen kannentiiviste

  • 13 Vastauksia
  • 4447 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Kuparinen kannentiiviste
« : 18.08.2020, 12:19:56 »
Onko omakohtaisia käyttäjäkokemuksia koko kuparisista kannentiivisteistä? Kl racing myy tällaisia ainakin. Mahdollisia hyötyjä ja haittoja?

Esim. cometiceistä on aika paljon sellaisia kokemuksia että ei vaan pidä nesteitä  vaikka mitä tekisi, toisilla taas toimii loistavasti.

Poissa foxterrier

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #1 : 18.08.2020, 12:22:41 »
Hyviä kokemuksia on: mulla oli aikonaan yhen Ducatin kannentiivisteinä löijätyt kuparit, ei fuskannu.
viimesin ex: 940 classic B230FT aw71 -98. Ja kyllä mä vielä Volvon taas ostan jos tuosta voortista aika jättää...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #2 : 18.08.2020, 13:21:18 »
cometiceistä on aika paljon sellaisia kokemuksia että ei vaan pidä nesteitä  vaikka mitä tekisi, toisilla taas toimii loistavasti.

Aika moni unohtaa, että metallisen pahvin kanssa lohkokin pitää olla suora. Aika harvoin ne on vuosien jälkeen, toiset enemmän toiset vähemmän...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #3 : 18.08.2020, 19:12:48 »
Aika moni unohtaa, että metallisen pahvin kanssa lohkokin pitää olla suora. Aika harvoin ne on vuosien jälkeen, toiset enemmän toiset vähemmän...

ja sitte kehtaavat väittää ettei paksu lohko mee kieroon :D joskus oon nähnyt että kannepultien reikien kohalta nousut lohkon pinta koholle.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #4 : 18.08.2020, 19:48:40 »
Lähdetään siitä että perusasiat kunnossa. Huolenaiheena on b19 eli 89mm porauksella oleva ahtomoottori.
Nyt on ajettu kolme rataviikonloppua, kierroksia aina noin 40. Nyt vaikuttaa että jo toinen lähiaikoina ostettu elring menossa, vettä ei hukkaa vielä mutta painetta tekee.

B19/21/200 tiiviste on 94mm reiällä. Kone säädöissään ja avauksen yhteydessä ei naulausjälkiä, ahdot maksimissaan 1.6bar.

Kynsitiivisteitä on olemassa, kuparia myydään ja yksi cometic on postissa tulossa. Konetiiviste konttinen veistää mäntyharjulla tiivisteitä, puhelinkeskustelun perusteella kertoi että äkkilähtijät ja pullinkiajajat käyttää cu tiivisteitä hyvällä menestyksellä. Täällä saisi tehtyä liekkirenkaan halkaisijan pienemmällä läpimitalla.

B23 koneisella kierrettiin yksi kausi, ajettu myös hupia ja ratapäiviä, hangattu jäärataa ja ei ongelmia. Ahtoja työnnetty enemmän kun portinohjauksen letku paloi katki. Tässä ollut useamman kauden sama pahvi, poraushan on 96mm ja tiivisteen reikä 98mm.Eli järkevämpi kuin b19 koneissa.

Siksi tätä keskustelua virittelen ja kyselen jotta millaisia kokemuksia cu tiivisteistä löytyy. Cometicciä on ollut aiemmin meilläkin ja tutuilla, kokemukset ei niin onnellisia.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2020, 20:04:08 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #5 : 22.08.2020, 07:34:50 »
Elring oli taas ruvella selkeästi kahdesta pytystä, eli sieltä ylimääräinen paine järjestelmään.

Seuraavaksi koitetaan cometicciä kun sellainen sattui tulemaan vastaan järkevästi. Kuinkas tämä kannattaa laittaa, tästäkin on monta koulukuntaa ja kokemuksia.

Jäykät 12.9 pultit
Uudemmat venyvät
Pinnapulttisarja

Kaikki vaihtoehdot löytyvät valmiiksi valikoimasta. Mutta entäs liimalla vai ilman, cometic suosittelee että uusi tiiviste laitetaan ilman liimaa koska tiivisteessä on pinnoite. Toiset ovat toimineet näin ja tiiviste on jäänyt kusemaan, toisilla ei taas mitään ongelmia.

Lohkon pinta on hiottu ja siinä on hyvä pinta, kansi plaanataan varmuudeksi vaikka siinä ei suurta heittoa olekkaan. Cometic vaatii sileän pinnan jotta toimii, paketissa ra60 vaatimus pinnanlaadulle.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #6 : 22.08.2020, 07:50:51 »
Paikallinen bemarin M20:n ponnistaja ainakin totesi vuosien testailulla ettei Cometic ja venyvät pultit ole hyvä yhdistelmä. Vaatii kovat jotta sen saa pitämään pidempään kuin hetken.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #7 : 22.08.2020, 20:08:24 »
mulla cometic vht copper liimalla ja arp pinnapultit+prikat+mutterit...penkissä rupes 2.5bar paineella tekeen painetta vesi tilaan....kotona huomasin että keskimmäiset mutterit oli hiukan kapeammat ja ne oli ainoat mitkä oli löystyny , pistin uudelleen yli momenttiin 140nm ja , tein vuoto testin testilaitteella jäähytin järjestämässä ei enää pakokaasua, nyt ollu pitemmän aikaa 2bar ahtoja ei mitään ongelmaa..pikkusen risuja vp motorsportille tein valituksen että kaks mutteria väärät, pahoitteli ja pisti kaks uutta mutteria tulemaan...ei kyllä jääny hyvä fiilis kun miettii että eikös se pitäs kaikki käyttää löysällä jos kaks mutteria vaihtaa? ja taas tiiviste liimata ja tällä kertaa joka välistä..
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #8 : 04.09.2020, 12:06:57 »
Cometic b200 mallissa kohoama(liekki rengas) on 98mm kohdalla reikä pellissä 92mm. Vesikanavat ei oikein sovi vanhaan 10 sarjan lohkoon(siis ne kohoamat vesikanavien ympäriää tiivisteessä). Omaan b19 pataan  olen laittanu vesikanavien ympärille hylomar tiivistettä lohkoon ja kanteen eli kahta puolta tiivistettä "kohtuudella" kovat pultit ja leveät prikat 120nm momentti. Voi olla että nyky cometic b200 on korjattu aiat, oma tiivisteeni oli 10vuotta hylyllä aikanaan b230 tilattu mutta tuli b200 malli.
-Jari

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #9 : 30.09.2020, 06:42:36 »
Itsellä kone kasassa, nyt vakiopahvilla, mutta laitan siihen kyllä cometicin 0.9mm paksun pahvin. Jää näet mäntä 0.1mm dekin alle, tuon cometicin kanssa saan millin paljeraon, joka on ahtomoottoriin just hyvä (vähentää nakutusta ja lisää palotapahtuman tehokkuutta).

Onko tämä sitten varmasti oikea pahvi?

https://www.driftshop.com/cometic-reinforced-head-gasket-volvo-b19-b200-b21-75-95.html

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #10 : 01.10.2020, 08:13:42 »
Omassa 4 cyl +900 hp tinakoneessa kuparinen kannentiiviste. Sylintereiden yläpäässä 0,2mm ylityksellä rautalanka ja kannessa vastaanottoura. Hyvin on pitänyt.   
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #11 : 01.10.2020, 08:19:47 »
Mikähän liima tai tiivisteaine olisi hyvä kuparitiivisteelle?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #12 : 01.10.2020, 21:18:41 »
Mikähän liima tai tiivisteaine olisi hyvä kuparitiivisteelle?

Hylomaria ovat käyttäneet , ja omatkin kokemukset ok ! Plöijjäys kannattaa tehdä kunnolla , ja käyttää ensimmäisen kerran vähän lämpimäksi ilman vesiä , sitten kiristys ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Vekku

  • 339km/h@1609m
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuparinen kannentiiviste
« Vastaus #13 : 27.10.2020, 21:52:13 »
Kuparia mullakin on 4cyl.
Lämpökäsitelty 1.5mm + plöijäys.
Irto liekkirengas kannessa ja vastaan ottava ura sylinterin päässä. 1mm rst rengas, 0.2.mm ylitys kannessa.
Sille alueelle ei mitään liimaa tai muutakaan. Vesi ja öljykanavien ympärillä wurth rtv. Arp ruuvit 140nm kiinni. Ei ongelmia 3.5bar boost.

Mulla on kuparia myytäväksi jos joku tarvii.

 

Samppasport  Futurez