Lähdetään siitä että perusasiat kunnossa. Huolenaiheena on b19 eli 89mm porauksella oleva ahtomoottori.
Nyt on ajettu kolme rataviikonloppua, kierroksia aina noin 40. Nyt vaikuttaa että jo toinen lähiaikoina ostettu elring menossa, vettä ei hukkaa vielä mutta painetta tekee.
B19/21/200 tiiviste on 94mm reiällä. Kone säädöissään ja avauksen yhteydessä ei naulausjälkiä, ahdot maksimissaan 1.6bar.
Kynsitiivisteitä on olemassa, kuparia myydään ja yksi cometic on postissa tulossa. Konetiiviste konttinen veistää mäntyharjulla tiivisteitä, puhelinkeskustelun perusteella kertoi että äkkilähtijät ja pullinkiajajat käyttää cu tiivisteitä hyvällä menestyksellä. Täällä saisi tehtyä liekkirenkaan halkaisijan pienemmällä läpimitalla.
B23 koneisella kierrettiin yksi kausi, ajettu myös hupia ja ratapäiviä, hangattu jäärataa ja ei ongelmia. Ahtoja työnnetty enemmän kun portinohjauksen letku paloi katki. Tässä ollut useamman kauden sama pahvi, poraushan on 96mm ja tiivisteen reikä 98mm.Eli järkevämpi kuin b19 koneissa.
Siksi tätä keskustelua virittelen ja kyselen jotta millaisia kokemuksia cu tiivisteistä löytyy. Cometicciä on ollut aiemmin meilläkin ja tutuilla, kokemukset ei niin onnellisia.