KL-varaosat  Race.fi

B4204s viritys. Osavinkkejä/apua/visioita?

  • 4 Vastauksia
  • 1398 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eluk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
B4204s viritys. Osavinkkejä/apua/visioita?
« : 13.09.2020, 20:49:04 »
Potilas on b4204s moottorinen jokamiesluokan kilpa-auto. Vielä moottoriltaan koskematon joten vähän voimanpuute vaivaa.

Säännöt kieltävät ahtamisen, joten ahda se/osta holsetti on nyt poissa laskuista.

Mistä mahtais  löytää peltisarjaa, nokkia jne, säädettäviä nokkapyöriä? Vai onko kaikki keksittävä itse?  Entäs pystyykö kierrostenrajoitinta nostamaan jollai poppakonstilla? vai ollaanko heti megasquirt-puuhissa?
Onko jossain muussa volvon nelosessa parempi sylinterikansi? Virtaus/puristuksia ajatellen?

Halvat/helpot/kalliit ja vaikeat viritysvinkit ovat kaikki tervetulleita. Olettaen että joku on paininut saman asian kanssa. Toki voi olla että oli suoranaista tyhmyyttä tehdä moisesta kilpuri, mutta tuossa semmonen ny pihalla kökötää..

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: B4204s viritys. Osavinkkejä/apua/visioita?
« Vastaus #1 : 13.09.2020, 21:10:17 »
Nokkapyörät on vakiona soikeilla rei'illä, jonkin verran säätövaraa on.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B4204s viritys. Osavinkkejä/apua/visioita?
« Vastaus #2 : 14.09.2020, 17:46:08 »
Joo ei saa tuohon moottoriin valmista pakosarjaa ja muutenkaan ns. valmiita viripalikoita ei löydy.
Siinä taitaa olla ihan asiallisen näköinen pakosarja jo valmiiks, eli ei ole eka huolenaihe.

Heti alkuun vaan mega tai vastaava jälkiasennus ecu, tai miksei vaikka speeduinokin.
En oo ite löytäny ainakaan mistään mitään käyttökelpoista tietoa, miten tai oikeastaan millä softalla onnistuisi Siemensin ohjelmointi.
Hyvin vähän tietoa siitä.

Jos on VVT pyörällä oleva moottori eli uudempi, niin siinä kaiketi on jo valmiiksi 32mm imuventtiilit mikäli on vaan pari pyttyä lyhyempi tuosta B6294S moottorista. Samoin kovat paininkupit ja ihan ok venttiilinjouset (toki eivät kestä juurikaan lisätä nostoa).

Helppo venttiilinjousi päivitys on hankkia BMW M52TU moottorin (2,0-2,8l) kartiojouset, tai edeltävän jotka on lyhyemmät. Niissä riittää paremmin jousipaine ja taisivat nostoakin sallia +11mm.

Kansi vaatii aika reippaasti vinguttelua, jos mielii sieltä ihan penkissä tuntuvaa eroa löytää.
Nokat voi käyttää hitsattavana ja hiottavana esim. Eero Laaksosella, Kylmäkosken erikoismoottorilla (Mauri Virtanen) tai ST-Heikkilä. En tiedä hitsaako Virtanen noita nokkia, joku joka tietää voinee korjata.

Pelkän kannen tekemällä, mikäli tuossa on samat nokat profiililtaan kuin 204hv kutosessa ja läppärungoilla sen koneen saa kyllä hengittämään ihan kiitettävästi mut tehokäppyrän nousu hiipuu aika ikävästi jo 5000rpm jälkeen.. eli suoraan vaa uutta nokkaprofiilia.

Läppärungot voi laittaa jos haluaa, ei ole kovin kallis sijoitus. Satasen puolin ja toisin löytyy ZX12R, GSXR1300 ja YZF-R1 läppärunkoja ebayn kautta.

Hyvä aihio tuo tinamoottori, mut vaatii suhteellisen paljon työtä että saa voimaa eikä pulttaa kiinni viripalikoita ole oikein saatavilla.
Riippuu toki ihan tavoitteista mikä voisi olla realistinen budjetti.. eipä se vinokonekkaan paljoo sen halvemmaks tuu jos nokan, kansityöt, fajs dcoe kaasarit ym. laittaa ja 16V koneessa on paljon enemmän tehopotentiaalia, sekä laajempi vetoalue tarjolla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B4204s viritys. Osavinkkejä/apua/visioita?
« Vastaus #3 : 17.09.2020, 14:09:56 »
Vakiona 5syl 850 kansi hyd.nostin malli virtaa 8mm. nostoa 72% virtaus-penkissäni teoreetiseksi tehosi muutettuna 47hp/syl x 4syl 188hp.
Vertauksen vuoksi 531 vakio 70% 11mm nostoa vinomoottorissa 183hp.

5 syl kansi tiettävästi perus muoto sama mutta 1 sylinteri enempi(mitattu kansi).
Onko tämä B4204s hydraulisilla nostimila?
Mitä tehoa ilmoittavat tehtaalta ja millä kierroksilla?
Näillä tiedoilla voit suunnitella kansitöiden laajuutta.

Mulla rakenteella 850 5 syl mootori jokkikseen tulee 850 farmarin joka muutettu takatuuppariksi.
Periaateella Volvo fun  ;D

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B4204s viritys. Osavinkkejä/apua/visioita?
« Vastaus #4 : 17.09.2020, 14:14:42 »
Omassa projektissa mopoilla ja omatekosella peltisarjalla jakaja mallia peugeot kärjetön punteilla ja siiretty moottorin eteen veto imu puolen nokka akselista. Huomioi että pyörimis suunta jakajassa tässä tapauksessa muuttuu.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2020, 14:20:21 kirjoittanut spesialisti »

 

Kulkukoira  Proturbo