Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kanavan volyymi, maksvirtaus ja kaikki muukin kansitöihin liittyvä jutustelu

  • 374 Vastauksia
  • 164649 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Kun istukkarengastuksen tekee huolella, niin siihen menee todellakin aikaa. Pesät koneistuu täällä Miran Centronicilla (itsekeskittävä istukkajyrsin).

Ja huomattavaa on se, että rengas asettuu suoraan pesän pohjaa vasten, eikä rengas vuole perusainetta kun sitä asennetaan kanteen. Kansi lämmitetään 170-180 asteiseksi ja rengas jäähdytetään -50 asteeseen. Rengas asennetaan kanteen siihen tarkoitukseen tehdyillä työkaluilla.

Pesänmittauksen voi tehdä T-mitalla, tai kolmikärki mikrolla. Istukkarenkaan pesän terä asetetaan oikeaan kohtaan siihen tarkoitetulla Miran mikrometrillä.

Istukoiden keskinäinen korko pyritään tekemään 5 satkun sisään. Kollegat ovat joskus mitanneet koneistamistani 0,0250mm sisään.

Liian hyvin näitä koneistuksia ei voi koskaan tehdä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Lainaus
Liian hyvin näitä koneistuksia ei voi koskaan tehdä.
Joo tuo on kyllä täysin totta.

Halkaisin yhden pieleen menneen B6304 kannen vahvuuksien selvittelyn vuoksi.



On tuotakin kairattu reilusti, mut vahvuutta löytyy silti ihan hyvin.
Lähinnä se oli kysymysmerkkinä, että paljonko on vahvuutta tuolla imukanavan katossa ja miten paljon pystyy tasopinnasta poistamaan materiaalia.
2,5mm oli otettu yhteensä edellisestä kannesta mikä oli käytössä, ja tarkoituksena on 3mm saada jossain otettua tuosta käyttöön tulevasta... mikäli löytyy joku joka moiseen älyttömyyteen lähtee.
 Tuon halkaisun perusteella ei pitäisi tulla ongelmia sen suhteen.

Käyttöön tulevasssa kannessa on aavistuksen isommat imukanavat. Kunhan löydän jostain kulmamitan (johonkin hävittänyt vaihteeksi), ni varmistan vielä mut näyttäisi tuossa nyt olevan sen verra loivemmassa kulmassa koko kanava, ettei materiaalivahvuuksien kanssa tule vielä(kään) ongelmia.



Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Eilen kellotin vino volvon työt kun vaihdoin 4kpl seetirengasta ja istutin 40mm pakoventtiilit 38mm tilalle kaikineen töineen aika tasan työpäivä 8h. kok kannet tekeminen venyy 40h ja siihen sitten kaikki puljaaminen päälle, virtausmittaukset ja ihmettelyt.
Nyt on kellotettu cnc kannen kustannukset +600€ lisäkustannuksia vs käsin portattuun ja häviöö karkeasti 15hp takapyörästä. Ei taida maksajia tähän löytyä..Parempi tehdä käsin nämä 8v kannet. 16v cnc harkinassa. Over and out Roger kuittaa.

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Nyt on kellotettu cnc kannen kustannukset +600€ lisäkustannuksia vs käsin portattuun ja häviöö karkeasti 15hp takapyörästä. Ei taida maksajia tähän löytyä..Parempi tehdä käsin nämä 8v kannet. 16v cnc harkinassa. Over and out Roger kuittaa.

Tarkoititko siis että +600€ enemmän maksaa kun cnc koneella tekee tommosen 8v kannen? Jyväskylässä ainakin oma vanha 8v kansi tehtiin cnc koneella kanavat ajaen + käsinmuotoiltiin palotilaa yms jotain pientä niin 500€ kokonaiskustannukseltaan...toki tästä on aikaa about 5v.
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Nyt on kellotettu cnc kannen kustannukset +600€ lisäkustannuksia vs käsin portattuun ja häviöö karkeasti 15hp takapyörästä. Ei taida maksajia tähän löytyä..Parempi tehdä käsin nämä 8v kannet. 16v cnc harkinassa. Over and out Roger kuittaa.
Niin mite paljo se koneistus on maksanu cnc:llä ajettuna ja käsin tehty...tai käsin? Itse porttaus vaihe siis.
Eri mallit ollu kun selkeää eroa tullut.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Niin mite paljo se koneistus on maksanu cnc:llä ajettuna ja käsin tehty...tai käsin? Itse porttaus vaihe siis.
Eri mallit ollu kun selkeää eroa tullut.
yksinkertaisesti kulut, jos teen pajassani kannen vs alihankinnassa kulut on isommat sen 600€ verollista. 8v kannen porttaaminen on pitkän aikaa ollu vakiintunu hinta ja hinta on niin alhainen että kanattaa tehdä ihan työkseen. Nyt kuitenki oli tarve ja päädyttiin cnc porttaukseen. Kansi meni motorsporttiin   kirvesmiesten rallicross autoon eli jokkikseen.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2020, 11:52:11 kirjoittanut spesialisti »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Lähinnä mietin paljonko ero on kun laskee ns. asiakashintana tuon käsin tehdyn porttauksen vs. cnc.

Kyllä miekin teen kaikki 8 venttiilisestä 24 venttiiliseen ite kun sillee ei joudu rahaa laittamaa satasia/tonneja vaikka työtunteja voi mennäkkin mielettömästi välillä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Minulla tekeillä käyttöautoon pikku parannuksia.  Eli aihio moottori 98` B230 ft.

Kanneksi valittu 531 + vx3.

350hv tarkoitus ottaa.

Venat pysyy vakiona ja höylään kannesta 1-1.5mm pois jotta saa ruttua lisää.
Mutta mitä tuolle kannelle kannattaa tehdä?  katsoin 7 sivua tekstiä täältä ja en tullut yhtään fiksummaksi. Miralla teen seetit tietenkin mutta mitä porttausta kanaville kannattaa tehdä, jotta pohjavääntä ei totaalisesti häviäisi, eli max. virtaus pienelle nostolle.

Tinakoneiden kannet on hyvinkin tuttuja mutta nämä 8v jutut, varsinkin käyttöauto tarkoitukseen täysin tuntemattomia.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
530 kanteen ainakin oon ite tehnyt tuon tapaisia muutoksia:




Imukanava pienimmillään noin 34...35mm ulkomuistista heitettynä.
Pakokanavaan vaan ahtain kohta noin 27..28mm ja "sisäkurvi" niin pyöreäksi, sulavaksi kuin mahdollista tehdä.

Ja imuventtiilin pitopinta ihan ulkoreunaan. Saa samalla ulkokurviakin aavistuksen fiksummaks.
3-kulmaseetit. Ohjuri muotoiltuna ohjaamaan seosta enemmän tai vähemmän keskelle palotilaan.. ja sisäkurvi muotoiltu ja vähintäänkin sisäkurvin karhentanut kovametalliterällä (kuva kertoo enemmän).
Ideana siis hakea mahdollisimman paljon 'swirl' pyörteilyä seokselle palotilaan kulkeutuessa.

Tuossa vähän reippaammin muotoiltu kanavan ohjurin ympäristöä:


Palotila tosin ylläolevassa kannessa teki oletettavasti suurimman vaikutuksen.. sillä oli ylivoimaisesti parhaat vedot verrattuna aiempiin tekeleisiin. Ehkä sitä vielä pääsee testailemaan joku päivä taas.

Ainakin omien kokemuksien mukaan tuohon tyyliin tehdyt tuntuisi 'parhaiten' toimineen.. turbokäytöstä en tiedä, yhden kannen oli tarkoitus mennä turbokäyttöön mut ilmeisesti on jäänyt hyllylle odottelemaan.
Mielenkiintoista olis ollu tietää miten vaikuttaa nakutusherkkyyteen / ennakon "tarpeisiin" kun on haettu 'swirl' pyörteilyä selkeämmin.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eipä noille tavotteille kummoisia tarvitse. Samanlainen perussiistiminen kuin tinakoneen kanteenkin ja hyvät seetit. Kuuranne aikanaan neuvoi, ettei pakokanavan sisämutkaa saa pyöristää täysin, vaan jättöpuolelle pitää jättää pieni kantti. Silloin virtaus kulkee samaan tyyliin kuin kanavan pohjaa olisi nostettu. Sillai on tullut tehtyä ja onhan nuo toimineet.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Asiaa kun on hieman selvitellyt niin Ihmettelen kovasti väittämää että ei kannata ostaa kallista 531 kantta aihioksi vaan ostaa 530 kansi ja tehdä sitä sun tätä sille.

531 kansi virtaa 30 hv enempi jo lähtöjään.  Eli sen kannen laittaa ilman minkäänlaista tekemistä paikoilleen niin perusmoottoritehoa on enemmän kuin 530 kannesta saa tehtyä tuolla rahalla.

Itse ostin 531 kannen ja vx3 nokan kotiin toimitettuna 250€ hinnalla, tuolla rahalla kukaan kansimies ei porttaa ja tee seetejä 530 kanteen. Se että joku tekee kotitallissa, eikä laske käytetylle ajalle mitään korvausta on asia erikseen...

Itse teen nyt seetin ympärille perus putsauksen. R seeti imupuolelle ja 3 kulma pako.  1.5mm plaanaus ja säädettävä nokkapyörä.

Tuo virtaa tuon jälkeen sen 200hv ja tuosta paremmaksi tekeminen alkaa nähdä vaivaa...
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Kyllä vinokoneen teko on synkkää hommaa,kun rinnalla on T6 kansi, joka virtaa tunnin porttauksella  330hv 10mm...
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Tarkoitit varmaan, että imupuolelle 3 kulmaseeti ja pakopuolelle R?
Oliko tuo T6 kansi siis, kuten olettaa saattaa ajankäytön perusteella ns. siistimistä vaan ilman seetien koneistusta?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa peet70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Mistä löytyis b234 16 venttiiliseen vakio nokkiin maksimi nosto kampiakselin asteina.Turbobricks sivuilta löytyy muut tiedot .Kone b230 16v turbo.Onko joku testaillut että kannattaako nokkien ajoitus pitää ns.vakio arvoissa vai kannattaako niitä muutella ja mihin suuntaan.

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Tarkoitit varmaan, että imupuolelle 3 kulmaseeti ja pakopuolelle R?

Veikkaan että Pete kyllä tarkoitti että imupuolelle R-seeti 0,8-1.0mm pitopinnalla ja pakopuolelle normi 3kulma 1.5mm pitopinnalla.. Itse teen juuri näin... mutta tänne mahtuu aika monta kokkia sotkemaan soppaa  ::)
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

 

Elekma  Autoracing