RallyBaron  Samppasport

S/V90 ostoaikeita

  • 5 Vastauksia
  • 2383 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
S/V90 ostoaikeita
« : 05.08.2021, 22:37:58 »
Olen kovin nettiä ja tätä foorumia kahlannut enkä ole saanut vastausta kaikkiin kysymyksiini joten rohkenen aloittaa uuden aiheen johon tietysti toivoisin järkeviä vastauksia.

Mulla on 2013 vuoden V70 ollut nyt reilun kuusi vuotta joten "luonnollinen" jatkumo olisi hankkia V90 (tai ehkä jopa S) Ensimmäinen kysymys: Kannattaako vaihtaa?

Hakusessa on 2017-2018 malliset ja inscription varustelutasolla. Niissäkin tuntuu olevan todella paljon eroja, mistä muuten näkee mitä tossa tasossa on JOS ei ole ottanut mitään ylimääräistä päälle ja mistä ylipäätään näkee mitä kaikkia varustimia näihin on voinut saada? Penkinlämmitin ja oven kahvat oven ruostumisen kannalta voi olla ongelma? Vetokoukku pitää olla, ehkä piiloon taittuva. Se ilmeisesti napista tulee esiin mutta täytyy itse survoa piiloon, onko näiden kanssa ongelmia verraten kiinteisiin?

Kannattaisiko ostaa neliveto? Mulla ei ole mitään kokemusta sellaisesta mutta toi etuvetonen V70 tuntuu joskus talvella hyvilläkin renkailla aika heikolta menijältä. Nelikko siis houkuttaa mutta miten se kestää, mikä on kannattava maksimi ajomäärä jos ostan vuosiksi auton itselleni, onko jo likimain 200tkm mittarissa liikaa?

Minkälainen alusta autossa on? Tohon V70 on voinut itse vaihtaa käytännössä kaiken kun on päässy paikkaan jossa on kunnon työkalut. Onko V90 mitään tuon erikoisempaa? Minkälainen on takajousitus?
Pystyykö näihin Volvoihin itse vaihtamaan yhtä helposti öljyt kuin vanhempiin, imemällä ohuella letkulla ja suodatin on ylhäällä hyvässä paikassa?

Ja tietysti muuta mitä mieleen tulee kun on tällaista autoa hankkimassa, mitä kannattaa tarkistaa ja niin edelleen?
Kiitos!

Poissa herbertti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: S/V90 ostoaikeita
« Vastaus #1 : 06.08.2021, 22:07:05 »
Kyllä itse olen sitä mieltä että vaihto varmasti on perusteltu, ainakin VEA koneilla ajaa mukavasti ja momenttimuunnin automaatti toimii ja kestää huollettuna. Toki eihän tämä kaikista nopein vaihteisto ole jos verrataan kaksoiskytkinvaihteistoihin. Tarpeen mukaan tiestysti S90 tai V90, mutta kannattaa huomioida että V90 on ulkomitoiltaan lyhyempi.

Itselläni on nyt ollut jonkin aikaa V90 D3 Business, itse ehkä jos jotain lisäksi pitäisi kaivata on lisävarusteinen penkki ja ulkoisesti Inscription. Toki olisihan nelivetokin mukava. Kilometrejä tulee reilu 3000km kuukaudessa. Muuten varusteita löytyy ihan riittävästi, aikakin omasta mielestä.

Murheita näissä ovat oven kahvat, jotka jäätyvät ja hajoavat pakkasella, ruoste ongelmista en ole kuullut. Penkinlämmitin on myös, lähinnä istuinosa, oma korjattiin juurikin tänään 150tkm huollon yhteydessä. Myös takavalot vaihdetaan yleensä, omaan ne on myös vaihdettu aikana jolloin auto oli ruotsissa. Myös ratin nappulat on selvästi heikko paikka.

200tkm uskaltaa varmasti ostaa jos on huoltohistoria kunnossa, vaihteistoöljyn vaihto kannattaa myös tarkistaa. Ei kuulu huolto-ohjelmaan, mutta suositus.
Öljyjen imeminen letkulla voi olla hankalaa, itse suosin öljyjen vaihtoa propun kautta mikä taas vaatii suojien purkua. Toki tämän aina suorittaa merkkihuolto. ;D




« Viimeksi muokattu: 06.08.2021, 22:15:46 kirjoittanut herbertti »

Poissa Veggu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S/V90 ostoaikeita
« Vastaus #2 : 09.08.2021, 22:58:36 »
Teimme vastaavanlaisen (V70->V90) vaihdon kesällä ja suosittelen. V90 ei ole tuottanut pettymystä. Se on kaikin puolin kehittyneempi ja tilavampi. Suomen versioiden varustetiedot löytyvät helpommin googlettamalla esim: V90 hinnasto my17. Vetokoukuksi suosittelen alkuperäistä piiloon taittuvaa. Tietenkin harvemmalla käytöllä irroitettavakin menettelee ja kiinteitäkin on tarjolla.
V/S90 erikoisuutena on takajousituksena vakiona poikittainen komposiittilehtijousi. Alustasta en ole kuullut keston suhteen moitittavaa.
Öljyn ja suodattimen vaihto on tehtävä alakautta. Meillä oli jo edellisessä autossa VEA-moottori ja aluksi alakautta vaihto tuntui työläältä, mutta tottuu siihenkin.

« Viimeksi muokattu: 09.08.2021, 23:00:47 kirjoittanut Veggu »

Poissa Keitsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S/V90 ostoaikeita
« Vastaus #3 : 12.08.2021, 12:43:06 »
Mulla My16 S90 D5 AWD inscription. Viime syksynä hankin. Tähän mennessä; jakopään vaihdon yhteydessä havaittiin öljyvuoto moottorissa . Uusittiin mm. venttiilikopan tiiviste ja kampiaksilan stefa (omamekaanikon mukaan noita on ollut). Myöhemmin vielä rikkoutunut powerpulsen putki (tämähän on ainoastaan D5 malleissa). Onneksi oli Selekt takuu. Eli näistä ei kustannuksia. Keväällä huomasin, että ovenkahvojen alta oli maali kulunut ja etuoven pelkääjän oven kahvan alle oli jo tullut kuprua. Ilmeisesti MY18 on jo paremmin suojattu ovenkahvat. Nyt mittarissa muistaakseni 155tkm
Kaikesta huolimatta hieno auto enkä pois vaihtaisi.  No, yksi miinus; kun on vaan nelimukinen  :D
« Viimeksi muokattu: 12.08.2021, 12:53:43 kirjoittanut Keitsi »
Volvo S90 My -16 D5 AWD Inscription
Exät: -02 S80 D5, -07 S80 D5, -12 S80 D5

Poissa Hemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: S/V90 ostoaikeita
« Vastaus #4 : 17.08.2021, 21:39:03 »
Kiitos paljon vastanneille! Tän pohjalta on hyvä lähteä kiikaroimaan. Mitäs jos sattuu yksilö jossa on toi ovenkahvaongelma, onko siihen mahdollista ostaa kumit väliin vai kuinka niiden kanssa pärjäilee?

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: S/V90 ostoaikeita
« Vastaus #5 : 18.08.2021, 19:30:42 »
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

 

KL-varaosat  Race.fi