Proturbo  Autodiagnoosi

Kebakon 145 express T5

  • 40 Vastauksia
  • 17859 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express -71 T5
« Vastaus #15 : 06.10.2019, 22:51:24 »
Taas olisi viikottaisen tilannepäivityksen aika. Jotain saatiin taas aikaan, enemmänkin olisi voinut  >:(
Vaihdelaatikon tunnelin ja tulipellin pellitykset muokkasin ja hitsailin kiinni. Paljoa ei tullut kuitenkaan niitä muokattua lopulta, mukavampi tulevaisuudessa että on edes aavistuksen verran pelivaraa moottorin takapuolella jos täytyy vaihdelaatikkoa irroittaa tms. Kuvia ei kauheasti ole, ei siitä oikeen kaunista saanut tekemälläkään. Kotelon pystysuorat saumat hitsasin 100% siinä toivossa että saavutettaisiin enemmän jäykkyyttä tosin tässä varjopuolena se että pelti pakostakin vetelee vaikka pätkissä hitsailee. kotelo ja tunnelirakenteen hitsasin koriin tuuma saumaa tuuma väliä tyylillä. Täytyy pohjamaalin jälkeen vielä saumata kaikki saumat tarkoitukseen sopivalla ”koriliimalla”. Tuohon vaihdelaatikon tunneliin ajattelin vielä tehdä jonkinlaiset jäykisteet Epäsymmetrisyys tuossa kotelossa ihan vain koska moottori on pakopuolelle kallellaan.

Tulipeltiinkin jouduin pienen viisteen tekemän vielä jotta moottorin sai laatikon kanssa pois. Tuo 960 öljypohja aiheuttaa omat ongelmansa, jos olisi itselläkin tig-hitsi muokkaisin heti tuota sumppua fiksumman muotoiseksi, mutta päivärahoilla kun tätä rakentelee niin tuo lyhennetty 960 ö-pohja oli paras (budjetti) ratkaisu. Mutta kyllä se sinne hyvin noinkin sopii.

Ensi viikonloppuna olisi edessä pakosarjan teko, tarvisi vain hankkia pakosarjan ja turbon laippa. Ahtimeksi tulossa todennäköisesti hx35.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express -71 T5
« Vastaus #16 : 08.03.2020, 22:10:41 »
Johan sitä on taas kulunut useampi kuukausi viime päivityksestä. Motivaatio ei ole loppunut vaan kalustoa rupeaa olemaan niin paljon ettei kaikkeen pysty laittamaan. Varmaan täytyy jostain luopua että saisi tämän helmen liikenteeseen. Projektia ei nopeuta sekään, että nykyään tallille on 110km matka.
   Sitten itse asiaan, pienen pohdiskelun jälkeen otettiin askel taaksepäin ja moottoria 10cm eteenpäin. Moottorin kiinnikkeitä en ruvennut tekemään uusia vaan siirsin apurungosta moottorin korvat uudelle paikalle. Monta muutakin asiaa täytyy tämän johdosta tehdä uusiksi. Tässä vaiheessa homma näyttää raa’alta mutta lopputulos tulee näyttämään paremmalta näiden muutosten avulla.





Ohjaussimpukka tuntuu myös olevan tiellä, todennäköisesti täytyy vaihtaa hammastankoon. Jos joku kuka on simpukasta hammastankoon vaihtanut viitsisi laittaa vaikka yv:llä kuvia ja tietoja toteutuksesta olisin kiitollinen :)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express -71 T5
« Vastaus #18 : 10.03.2020, 08:14:09 »
Isot kiitokset ata:lle, näillä pääsee pitkälle.

Eilen illalla oli pakko käydä sovittamassa vielä koko pakettia, totesin että parempi kun tekee alusta uudestaan niin pääsee helpommalla joten tulipelti ja vaihteiston tunneli on laikattu jälleen auki.



Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #19 : 13.06.2020, 19:59:00 »
Edellisestä päivityksestä taas tovi vierähtänyt, mutta homma on taas edennyt. Edellisen päivityksen jälkeen tapahtunutta:
-vaihdelaatikon kannakkeelle tehty uudet kiinnikkeet, nyt palkki on alkuperäisellä paikallaan
-tuulilasi irroitettu hitsauksia varten
-uusi tulipelti ja vaihteiston tunneli tehty.
-e36 hammastanko hankittu aihioksi

Tuulilasin irroitin jotta olisi enemmän työskentelytilaa ja kipinät eivät pilaisi hyvää lasia. Useita jo valmiiksi rikkinäisiä laseja on tullut irroitettua ja ehjiä käytettyjäkin olen irroittanut ja kaikki ehjänä mutta eiköhän se tämän kanssa sitten pitänyt sattua vahinko. Olin työntämässä uutta lankaa edellisen katkenneen tilalle tarkoitukseen hankitulla työkalulla ja työkalu meni huonossa kulmassa lasin ja karmin väliin jolloin kuului raks ja eiköhän lasi sitten haljennut kulmasta. Ei toki pahasti mutta revin sitten lasin enempää säälimättä irti kun en kuitenkaan ikinä laittaisi vähänkään haljennutta lasia paikoilleen. >:(

Kävin pihalla seisovasta e36 romusta purkamassa itselleni hammastangon talteen kun se ei kerta mitään maksanut. Hetken mallailtuani totesin että voi olla jokin muu hammastanko fiksumpi hankkia. Simpukka ei kuitenkaan tähän enää tule mahtumaan.

Pellityksien teon aloitin ensin tulipellistä. Kanttikonetta kun ei ole tein taitokset sapluunan ja puupalikoiden avulla. Pienen jäykisteen myös naputtelin keskelle. Pitäisi varmaan ostaa sellainen bead rolleri niin ei tarvitsisi käsin kuulapää vasaralla naputella.


Sitten tein 3mm lattaraudasta ”luurangon” tunnelille. Ideana tässä oli saavuttaa mahdollisimman jämäkkä tunnelli ja mahdollisimman symmetrinen. Muutenkin tuo kulmikas muoto tuntui sopivan paremmin.


Sen jälkeen vain yksinkertaisesti pellitykset päälle. Tulppahitseillä lattoihin kiinni ja koriin ja toisiinsa kiinni tuuma saumaa, kaksi väliä periaatteella.




Valmis


Lopputuloksena oikein tukeva paketti joka on symmetrinen ja sopivan kokoinen, m90 jää vielä tilaa ympärille, että sitten kun nälkä kasvaa syödessä myös se iso ZF mahtuu ::) edelliseen rämisevään peltilaatikkoon nähden onnistunut.
 Sitten kun kori on sisältä pohjamaalissa kaikki saumat tullaan vielä saumaamaan tarkoitukseen sopivalla liima/tiivistemassalla.
Vaihdekepille teen reiän vasta sitten kun päätän teenkö 960 alkuperäisellä keppitelineellä vai tilaanko jonkun shortshifterin.

Seuraavaksi pitäisi taas kasailla kojelauta paikoilleen ja alkaa visioimaan lämmityslaitetta. Alkuperäinen ei tosiaan luultavasti mahdu niin voi olla että teen tuollaisesta yleismallin lämmityslaitteesta sopivan kompaktin kotelon alkuperäiselle paikalle.

Pakosarjaa varten täytyisi myös hankkia laipat ja kasa mutkia niin pääsisi sitäkin mallailemaan samalla muiden muutosten kanssa.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #20 : 10.10.2020, 03:23:22 »
Joko se tämäkin on vuoden ollut jo omistuksessa :idiot2:

Tällä viikolla sain vihdoin potkastua tämän projektin uuteen vaiheeseen ja kävin hakemassa tähän ahtimen ja pakosarjan tekoon tarvittavat romut.
Ahtimeksi ostin Lensulta uuden holsetin hx35, 54/60mm siivillä ja 12 pakopesällä. Samalla ostin myös turbon laipan, hukkaportin laipan ja kasan 38mm mutkia ja pari metriä 38mm putkea.

Illalla kotiin tullessa aloin hahmottelemaan ahtimen paikkaa ja (onneksi) tuo hx35 on kuitenkin sen verran kompakti, että se mahtuu koneen vierelle jolloin pakosarjasta ei tule niin pitkä.
Ahdin on kaksi nieluisella pakopesällä, mutta tietysti kun kyseessä on 5syl moottori ei pulsseja saa jaetuksi tasamäärää kahteen nieluun niin päädyin ratkaisuun jossa kollektorissa kaikki 5 putkea yhdistyy ja ahtimen laipan porttasin siten että pakopulssit pitäisi jouhevasti jakautua kumpaankin nieluun, ainakin toivottavasti. Ensimmäistä kertaa kun tekee niin täytyy koittaa kepillä jäätä.





Ahtimen paikan hahmottelua. Moottorinostin oli oikein pätevä apuväline


Pakosarjan lähdöt. Olisi ollut liian helppoa ostaa valmiit supisteet niin päädyin tekemään itse. Leikkelin 3cm mittaiset pätkät joita taontavasteen ja lämmön avulla levitin jonka jälkeen puristin soikeaksi.


Kollektorin tekoa




Pahimmat rosot snurrailin vingulla pois, mutta aivan täydellistä ei saanut johtuen huonoista välineistä. Oli ainoastaan yksi todella lyhyt terä käytettävissä


Valmis tuotos


Huomenna sitten olisi varsinaisen sarjan tekeminen edessä. Siitä lisää myöhemmin 8)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #21 : 10.10.2020, 10:50:15 »
 O0  Itsetekemisen iloa ei kaupasta saa ostettua. Ihastelin myös tuota ruuvipenkkiä joka on selkeästi nähnyt askartelua.

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #22 : 11.10.2020, 04:10:59 »
Hommat etenee ja tämä ilta(yö) tuli taas väkerrettyä pakosarjan kanssa. Kollektorin tekemisen jälkeen jouduin vielä muuttamaan ahtimen paikkaa jotta downpipe mahtuu ja konepeltikin menee kiinni. Hitsailin kollektorin muutaman tangon varteen kiinni ja aloin tekemään putkia. Muutaman kokeilun jälkeen jokainen putki löysi paikkansa. Kaikista putkista tuli suurinpiirtein saman mittaiset.






Sellainen siitä lopulta tuli. Huomenna täytyy hitsata lopullisesti kasaan, nyt vasta täppäilty kasaan






Eiköhän tuo omiin tarpeisiin virtaa tarpeeksi. Hukkaportille täytyy vielä hakea paikka sitten kun saan hankittua sen.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #23 : 11.10.2020, 15:37:40 »
Jäikö vesiputkellekin tilaa kun ykkösen putki tekee tuollaisen lenkin?
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #24 : 11.10.2020, 16:56:25 »
Jäikö vesiputkellekin tilaa kun ykkösen putki tekee tuollaisen lenkin?

Otin sen kyllä suunnittelussa huomioon siten että lohkon ja tuon ykkösen putken väliin jäisi riittävä tila vesiputkelle, tosin siten että vesiputki joutuu pienen mutkan lähempää lohkoa tekemään. Vesiputkea joutuu joka tapauksessa muokkaamaan joten alkuperäinen ei ihan suoriltaan paikoilleen istu.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #25 : 17.10.2020, 02:41:08 »
Tänään hitsailin pakosarjan loppuun asti. Purin sarjan ja hitsasin jokaisen putken erikseen ja vasta viimeisenä laippaan kiinni. Pakosarjan- ja turbon laipat oli koko hitsauksen ajan pultattuna paksuun palkkiin. Näillä näkymin tuntuisi, että menee tuollaisenaan eikä laippoja tarvitse ruveta oikomaan, niinkuin oli tarkoituskin. TIG hitsiä ei valitettavasti ole itsellä käytössä joten hitsattu MIG:illä.

Valmis sarja




Tässä vielä kuva miten vesiputkelle jää tilaa


Konepeltikin mahtuu vielä kiinni




Ensi viikolla täytyy tilailla hukkaportti ja black satinia tuohon sarjan päälle.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #26 : 17.10.2020, 14:47:55 »
Joutuuhan siinä vesiputken kanssa operoimaan jonkin verran, että saa alavesiletkun lähdön laitettua. Ajattelin alkuunsa jos käytät 960 putkea. Siinä lähtö on loiva 180 mutka hieman alaviistoon ja vaatii yllättävän paljon tilaa.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #27 : 18.10.2020, 13:50:42 »
Joutuuhan siinä vesiputken kanssa operoimaan jonkin verran, että saa alavesiletkun lähdön laitettua. Ajattelin alkuunsa jos käytät 960 putkea. Siinä lähtö on loiva 180 mutka hieman alaviistoon ja vaatii yllättävän paljon tilaa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vitosessa tätä ongelmaa ei toki ole mutta tuo alavesiletkun lähtö on hiukan haasteellisessa paikassa myös jos meinaa kutoskoneessa käyttää lohkon etuimmaista öljynpaluureikää. Kävi vakavasti mielessä (ja loppupeleissä olisi ehkä kannattanutkin) että olisin tehnyt uuden putken tai muokannut vanhaa niin ettei söisi niin paljon tilaa etuimmaisen öljynpaluureiän päältä. Ei kai tuo sen kummempaa materiaalia kuitenkaan ole kuin jonkinnäköistä ruostumatonta tai haponkestävää..?
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7583
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #28 : 18.10.2020, 19:56:21 »
Kaikki vakiot vesiputket on ihan vain sinkittyä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 145 express T5
« Vastaus #29 : 19.10.2020, 01:06:09 »
Tämän kanssa tulen menettelemään siten, että vesiputken rakennan sinne mihin se mahtuu, sille on kuitenkin varattu tilaa, tosin siten että alkuperäinen 960 putki ei mahdu menemään omaa reittiä niin joutuu hiukan muokkaamaan. Aihiona käytän kylläkin ihan vain etuvedon putkea kun melkein nollasta joutuu joka tapauksessa lähtemään liikkeelle niin jääpähän enemmän vesiputkia markkinoille 740 miehille  ;)
Mielummin kuitenkin itse muokkaan vesiputkea kuin teen pakosarjaan yhden putken muita merkittävästi lyhyemmäksi nimittäin tässä tilanteessa se oli joko tai.

Ja kuten Lankku jo totesikin niin ihan vain sinkittyjähän nuo ovat joten kohtuu helposti muokattavissakin.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

 

Ateho  Elekma