Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Ari E - 14.01.2012, 21:24:49

Otsikko: Akut
Kirjoitti: Ari E - 14.01.2012, 21:24:49
minkä merkkisistä akuista olette saaneet parhaan katteen rahoillenne, mikä on kestänyt ja mikä taas vaihdettu takuuseen jopa useita kertoja  ???
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Suoli - 14.01.2012, 22:25:05
Miulla on ollu Optiman Yellow Top 55Ah -akku (http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=237&products_id=13376 (http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=237&products_id=13376)) vuodesta 2005 lähtien ja vieläkin rokkaa ihan täysillä. Aikanaan maksoi 225€. Mennyt tyhjiin TODELLA useasti, mutta ei oo viel ainakaan hyytymisen merkkejä näyttäny. Suosittelen! ...ainakin omalla kohalla ollu vastinetta rahoille. Ois saanu monta "normi"akkua tuhota noihin syväpurkauksiin mitä tuo on kestäny.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Ari E - 15.01.2012, 00:28:59
Miulla on ollu Optiman Yellow Top 55Ah -akku (http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=237&products_id=13376 (http://www.akkunetti.fi/product_info.php?cPath=237&products_id=13376)) vuodesta 2005 lähtien ja vieläkin rokkaa ihan täysillä. Aikanaan maksoi 225€. Mennyt tyhjiin TODELLA useasti, mutta ei oo viel ainakaan hyytymisen merkkejä näyttäny. Suosittelen! ...ainakin omalla kohalla ollu vastinetta rahoille. Ois saanu monta "normi"akkua tuhota noihin syväpurkauksiin mitä tuo on kestäny.
on muuten isällä vanhassa 90 (merkki) saabissaan tuollainen exide maxxima 900, väittää olevan 90 luvun alusta ( tuli kaivinkoneen mukana -95) ja vielä rokkaa täysillä. Oli syksyllä antanu akkutesterissä melkein 800A ulos  :o :o :o

Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Suoli - 15.01.2012, 01:00:35
on muuten isällä vanhassa 90 (merkki) saabissaan tuollainen exide maxxima 900, väittää olevan 90 luvun alusta ( tuli kaivinkoneen mukana -95) ja vielä rokkaa täysillä. Oli syksyllä antanu akkutesterissä melkein 800A ulos  :o :o :o

Taitaa tuokin olla hyytelöakku kuten optima O0 Veljellä on joku Exiden syväpurkausakku omassaan ja tosi hyvin jenkkasee sekin.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Ristus - 15.01.2012, 08:09:33
Vartan perus akuilla oon taistellu sujuvasti ilman takuuseen vaihtamisia... halpoja ollu ja on autot käynnisstynyt joka kerta... kunnes on lakannu ja ostettu uusi akku... omalla kohdallla on akku ollu noin 6vuotta /auto
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: usu - 15.01.2012, 11:40:54
Vartan perus akuilla oon taistellu sujuvasti ilman takuuseen vaihtamisia... halpoja ollu ja on autot käynnisstynyt joka kerta... kunnes on lakannu ja ostettu uusi akku... omalla kohdallla on akku ollu noin 6vuotta /auto
Toi 6v onkin ihan hyvä suoritus nykyakulle. Toki riippuu autosta ja ajosyklistä.

Nykyakun kesto on uusissa autoissa on jotain 4-6v luokkaa. Vaikka laturit on kasvaneet akun kokojen myötä, ei ole ihme vaikka akku simahtaa jo 4v kohdalla. Nykyautojen sähkönkulutus kun on melkoinen verrattuna vaikka 10v vanhaan autoon. Pahinta tappoahan on lyhyet ajopätkät jossa on kaikki vermeet päällä, kuten talvella penkinlämmittimet yms.

Varta on omissa toiminut hyvin, samoin VAG;n orkkisakut, jotka on joko Vartan tai Moll;n tekeleitä.
Edesmenneessä 244;ssä oli muistaakseni Exide, joka oli ihme akku. Iältään jo reilusti yli 5v, auto seisoi melkein 2v niin, että käynnistelin 6kk välein, myös keskeltä viime talvien -30c pakkasia kun oli seissyt useamman kuukauden. Ei mitään ongelmia startissa.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: PS-V70 - 07.02.2012, 10:31:23
Alkaa olemaan akun vaihto ajankohtainen autossa V70 D5 2005. (akku peräkontissa)

pari kysymystä asiaan liittyen:

- Onko tarvikeakuissa yleisesti paikkaa poistoletkulle, jolla kaasut menee ulos ? (nykyään ilmeisesti akut ovat enimmäkseen huoltovapaita / suljettuja ? )
- Onko Volvon alkuperäinen akku nykyään huoltovapaa ? (minulla on alkup akku, joka ei ole huoltovapaa)

- AGM akut ilmeisesti ovat myös tiiviimpiä ? (eli tarviiko näissä poistoletkua kytkeä)

- Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta mihin tuo letku akussa menee ? Eli meneekö se akun sisälle (nestetilaan asti???? ) vai kuinka ??



Volvon oma akku maksais 159€. Tosin parin sadan kieppeille näyttäis saavan myös AGM akkuja.



 




Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: JPN_V70D3OR - 07.02.2012, 11:09:10
Suljetuissa akuissa ei ole letkua, koska kovassakaan kuormituksessa akkunesteen ei pitäisi hajota kaasuksi esim. hyytelökakut. Mikäli näin kuitenkin käy, akku pullistuu.

Huoltovapaa tarkoitaa, ei huollettavissa, kertakäyttöinen, nestettä ei voi lisätä. Mikäli kyseessä on nesteakku, on se vainaa, kun sieltä on huohotusputken kautta haihtunut riittävästi nestettä. Mikäli akussa olisi perinteiset korkit, siihen olisi voinut lisätä akkuvettä ja jatkaa käyttöaikaa.

Huohotusputki yhdistää kennojen kaasutilat toisiinsa ('korkista korkkiin') ja akun päässä olevasta nipasta kaasut voidaan johtaa lekulla tilasta ulos. Sinällään tuosta letkusta ei mielestäni oli merkittävää etua, mikäli akkutila ei ole päältä täysin ilmatiivis, tulevat kaasut ovat myrkyttömiä vetyä ja happea. Vety kevyenä poistuu nopsaan, joten syttymisvaara on lähinnä teoreettinen.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: JL - 07.02.2012, 12:16:50
Taitaa tuokin olla hyytelöakku kuten optima O0

Optima ei ole hyytelöakku.


JL
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Maunus - 07.02.2012, 14:58:20
Optima ei ole hyytelöakku.


JL
+1, juuri näin. Taitaa olla yleinen harhaluulo? :o
Mutta asiaan:
Itelläni työkalussa Vartalainen, ollu vuoden verran ja on aivan kuollut. Saas nähdä mitä tilalle. Takuutahan tuossa toki on, että kai se on kituutettava samanmoisella.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: IceSun - 07.02.2012, 15:58:21
Optima ei ole hyytelöakku.

Description: High power, dual purpose engine start and deep cycle, sealed lead acid battery

Asiaan. Aikaisemmin oli tuollainen Keltainen Optima, olikohan 3-4 vuotta autossa ja aina oli virtaa autolle ja rokkivehkeille.

Nykyään vuoden päivät ollut Iso GroundZero akku ja se on mennyt jo lukuisia kertoja tyhjiin asti (pieni virta syöppö löytyi myöhemmin  ::)) ja latauksella taas iskuun. Virtaa piisaa.

Molemmat huoltovapaita malleja. En tiedä onko tullut rahoille vastinetta, kun ei muita akkuja ole tarvinnut ostaa.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: deeviis06 - 07.02.2012, 19:23:41
varmin valinta esim.tuohon v70 olisi exide ek920 agm akku loppuu akkuhuolet siihen :o.kestää purkamista paremmin kuin tavallinen akku ja ottaa virtaakin nopsemmin vastaan.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Rusakko - 07.02.2012, 19:26:52
Description: High power, dual purpose engine start and deep cycle, sealed lead acid battery

Asiaan. Aikaisemmin oli tuollainen Keltainen Optima, olikohan 3-4 vuotta autossa ja aina oli virtaa autolle ja rokkivehkeille.

Nykyään vuoden päivät ollut Iso GroundZero akku ja se on mennyt jo lukuisia kertoja tyhjiin asti (pieni virta syöppö löytyi myöhemmin  ::)) ja latauksella taas iskuun. Virtaa piisaa.

Molemmat huoltovapaita malleja. En tiedä onko tullut rahoille vastinetta, kun ei muita akkuja ole tarvinnut ostaa.
Kuinkas se 960:in Boschin S4 on jaksanu pyöritellä kovilla pakkasilla?
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: AtAi - 07.02.2012, 19:42:34
Ihan normaaliin starttiakkukäyttöön suosittelen Motonetin myymää SZNAJDER akkua, aikaisemmin samaa tavaraa ZAPina tjsp, ja aina on lähteny kun on avaimesta käskeny, tai jossei, niin ei oo ollu ainakaan akusta kiinni. Talviautossa on nykybrändin edustaja, ja parissa volvossa ollu tuon vanhan brändin edustaja.

105ah ZAPpi riitti hyvin humppalaitteitten voimanlähteenäkin, tasotti sen verran piikkejä, että ei tarvinnu vielä 700w mitatulla teholla konkkaa.  :pomo:

Optima Yellow Top on aika pop moneen muuhun käyttöön, esim. tossa meikäläisen dösässä on isot yellowtopit, mitkä lie 75Aht ja varsin mainiosti pelittää.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: TuomasR - 07.02.2012, 21:21:23
on muuten isällä vanhassa 90 (merkki) saabissaan tuollainen exide maxxima 900, väittää olevan 90 luvun alusta ( tuli kaivinkoneen mukana -95) ja vielä rokkaa täysillä. Oli syksyllä antanu akkutesterissä melkein 800A ulos  :o :o :o

Täällä on kanssa ollut parisen vuotta pellin alla tuo maxxima 900:nen :hello: Hyvin tuntunut pelaavan ja virta on riittänyt veivaamaan tuon d24:en käyntiin kovemmillakin pakkasilla, vaikka akussa ei kokoa olekaan kuin tuo 50Ah. Onhan mulla tosiaan ollut tuota virran riittävyyttä lisäksi varmistamassa tuo CTEKki, kun tulee tuota webastoa aika paljon käyteltyä, kunnei lohkari toimi :)

Edellisenkin akun(banner) kanssa oli käytössä sama kytkentä, mutta parin vuoden jälkeen jostain syystä akku ei enää kylmänä suostunut kovin paljoa virtaa antamaan starttiin :-\ Noh, jatkaapahan sitten elämää sähköperämoottorin akkuna, jossa ei tarvitse paljon hetkittäistä virtaa, ja pakkaset tuskin yllättäävät :2funny:
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Elk - 07.02.2012, 21:46:08
Allekironnut haki tänään SZNAJDERin AGM-akun, saa nähdä...
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: IceSun - 07.02.2012, 21:59:15
Kuinkas se 960:in Boschin S4 on jaksanu pyöritellä kovilla pakkasilla?

-25c pakkasilla oli hieman nihkeää jo, niin sanotusti. :)  Käyntiin lähti kyllä.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: JiiV70 - 08.02.2012, 09:09:09
Boschin akuista oikeastaan vain hyviä kokemuksia.

Vartan Blue akuista on kokemuksia parista autosta, ne jouduttiin molempiin uusimaan takuuseen kun kuoleentuivat kuukauden käytön jälkeen.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: s73 - 08.02.2012, 18:35:53
n.20 vuotta ajettu exiden akuilla ja ei yhtään ole tarvinnut viedä takaisin. Työmatkat 32km/päivä+muuta lyhyttä ajoa, neljä vuotta kesti akku. Ardiccia käytän päivittäin ja lohkolämmitintä+ akkulaturia aamulla ja auto 740 -92. 
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Suoli - 08.02.2012, 20:25:17
Optima ei ole hyytelöakku.


JL

Sori...lyijyakku!
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: JL - 08.02.2012, 20:45:16
Sori...lyijyakku!

Jaa... kyseessä on spiraalikennoakku, happo on imeytetty lasikuitumattoon, joka on rullattu - siitä
kyseisten akkujen erikoinen ulkomuoto.


JL
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Ristus - 09.02.2012, 08:15:46
ostin tossa motonetin kanta-asiakas tarjous akun sjnaderin 55Ah 480A tuohon 460:n kun vanhan akun iästä ole kuin arvaus... ei ole minun ostama... seissyt kolmekuukautta parkkihallissa ja huomasin että ajovalojen korkeus säätö moottorit ottaa koko ajan virtaa... vaikka ei pitänyt :-[
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: mikan - 11.02.2012, 15:41:52
Huoltovapaa tarkoitaa, ei huollettavissa, kertakäyttöinen, nestettä ei voi lisätä. Mikäli kyseessä on nesteakku, on se vainaa, kun sieltä on huohotusputken kautta haihtunut riittävästi nestettä. Mikäli akussa olisi perinteiset korkit, siihen olisi voinut lisätä akkuvettä ja jatkaa käyttöaikaa.

Huohotusputki yhdistää kennojen kaasutilat toisiinsa ('korkista korkkiin') ja akun päässä olevasta nipasta kaasut voidaan johtaa lekulla tilasta ulos. Sinällään tuosta letkusta ei mielestäni oli merkittävää etua, mikäli akkutila ei ole päältä täysin ilmatiivis, tulevat kaasut ovat myrkyttömiä vetyä ja happea. Vety kevyenä poistuu nopsaan, joten syttymisvaara on lähinnä teoreettinen.

Suurin osa noista "huoltovapaista" akuista voidaan huolta. Esimerkiksi tuo levinnyt snjander, joka oli muuten elämäni ensimmäinen takuu-aikana kuollut akku.

Yleensä noista akuista löytyy sieltä normaalilta paikalta sen tarran alta peitelevy, jonka pois nostamalla pääsee näkemään ihan normaalit korkit ja nestetilan.  :hello:
Nykyisin on vain näköjään tapana jemmata ne korkit. Liekö sitten ihmiset laitelleet akku "vedeksi" vesijohtovettä tms. ja valitelleet akkujen laatua. Tosin akku ei kadota vettään mitenkään muutoin kuin ylilataamalla (liian suuri latausjännite tai virta).

Mitä tuohon levinneeseen snjanderiin tulee, niin se ei koskaa käynyt edes alle 50% varauksessa menneiden 2 vuoden aikana. Mutta se vain hyytyi eräänä aamuna (yöllä -27C).
Olen pitänyt tapanani laittaa autoon kaiken varalta niin suurikapasiteettisen akun kuin mahdollista, koska pakkasessa siitä saa eniten irti kapasiteettia. Jos vaikka joutuisi sahaamaan hitusen tms. häiriö-tilanne.

Haitaksi en sitä ole huomannut, varsinkaan dieseleissä. Eipä sen puoleen sähkökään ole koskaan loppunut kuin vikatilanteessa (joku sähkölaite on kuluttanut virtaa ja akku tyhjä). Tämän tyhjentymisen jälkeen akku on yleensä vaihtunut pikimmiten.

Tietty rullakenno-akku (kuten optima) on käynyt monasti mielessä, mutta lienen henkistä köyhyyttä, ettei ole tullut hankittua, kun se on tuntunut aina "niin" kalliille vs. tavallinen. Toki purkuvirtaa rullakennosta saa reilusti, koska sen ominaisuus on äärimmäisen pieni sisäinen resistanssi. Mutta kapasiteettia sitten taas on vain 55Ah sellaisessa akussa, joka volleen sopii...  Joten olen pysytellyt noissa perinteisissä.

Pisinpään kestänyt akku oli aikoinaan Suomi-salama, joka oli dieselissä reilun yhdeksän vuotta, kunnes eräänä syksyisenä aamuna se ei jaksanut pyörittää starttia, jolloin se meni vaihtoon.

Vaihdan akun yleensä heti kun se oireilee jollakin tavalla. Normaalisti olen vaihtanut akun melko pian kun olen auton ostanut käyttynä ja seuraavaa akun vaihtoa ne eivät yleensä ole allani kokeneet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Fiudessa orkkis akku kesti kolme vuotta. Sinne sen jälkeen sorvattu banneri on pyörittänyt starttia sen toiset kolme vuotta ilman oireita.
Akun kestoikänä allekirjoittaneella voi sanota, että 5-9 vuotta.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: mikan - 11.02.2012, 16:06:58
Optima ei ole hyytelöakku.

Ööö...  Jos se ei ole hyytelö...
Lainaus
Elektrolyytti on sidottu rullatut lyijylevyt erottavaan lasikuitumattoon.
. Niin silloinhan se on AGM-akku...   ;)

Tavallisesta neste/AGM-akusta hyytelöakun erottaa siitä, ettei siinä ole minkään valtakunnan selviä huohotus tms. aukkoja ja sen käyttöasento on vapaa.

Jaa... kyseessä on spiraalikennoakku, happo on imeytetty lasikuitumattoon, joka on rullattu - siitä
kyseisten akkujen erikoinen ulkomuoto.
Niin, silloinhan optima on AGM ja spiraalikennoinen akku, tavalliset ovat levykennoisia. 

Yhtä kaikki, ne autoissa (normaali starttiakut) ovat luokassa lyijyakut.
Harvassa autossa on muun tyyppisiä akkuja kuin lyijy-akkuja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku

Kylläpä meitä kuluttajia hämätään kaiken maailman kirjaimilla AGM, ECM ja niin edes päin...   :o
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Diesel - 12.02.2012, 15:34:31
Kaverilla: Volvo V70 2.4 bensa 170 hv vuosimalli 5/2002 ja edelleen Volvon alkuperäinen akku ...

Kilometrejä autolla n. 140 000

Liekö akku jo elinkaarensa päässä ...

Mut edelleen toimii...
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: jogiin - 20.02.2012, 19:21:24
Volvon akku antautu kerrasta  :o 1v3kk snajderi pyöräytti starttia pari kierrosta ja sit katos virrat  :o diaknoosi kennot oikosessa  :facepalm:
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: paku97 - 20.02.2012, 19:34:20
Ainakin Hankookin huoltovapailla akuilla on 2v.takuu.Vaihdoin viimekeväänä sellaisen uuteeen.Oli kuukautta vaille 2v.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: jogiin - 20.02.2012, 19:43:12
Ainakin Hankookin huoltovapailla akuilla on 2v.takuu.Vaihdoin viimekeväänä sellaisen uuteeen.Oli kuukautta vaille 2v.
Samoin tossa oli 2v takuu, onneks  :)
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: eetukka - 20.02.2012, 23:03:58
Tänään vaihtu antautunut orkkisakku varta silver dynamic akkuun (100Ah 830A). Taitaa olla noi volvo akut vartan linjalta tulleita ::) Ainakin esitteissä näyttää ihan samoilta mm.power frame tekniikka.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: SirBBa - 24.03.2012, 17:29:53
Löytyykö noista Volvon akuista mitään merkintää milloin valmistettu?
Omassa kun ei mitään merkintää ole huoltohistoriassa akun vaihdoista, ja auto jo 13.v vanha että voiko vielä olla alkuperänen?  ::)

Tossa vielä kuva jos siitä pystyy tulkitsemaan

(http://i39.tinypic.com/szx6hc.jpg)
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: ässä60 - 24.03.2012, 17:49:42
Löytyykö noista Volvon akuista mitään merkintää milloin valmistettu?
Omassa kun ei mitään merkintää ole huoltohistoriassa akun vaihdoista, ja auto jo 13.v vanha että voiko vielä olla alkuperänen?  ::)

Tossa vielä kuva jos siitä pystyy tulkitsemaan

(http://i39.tinypic.com/szx6hc.jpg)
Vaihdoin omaani uuden Volvon akun, ainakin siinä valmistuskuukausi ja vuosi on stanssattuna - napaan. Muistelen edellisessäkin olleen valmistusajankohdan merkittynä, olisikohan ollut tarrassa.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: JiiV70 - 10.11.2012, 09:33:43
Minlaisia kokemuksia väellä on Sznaiderin akuista?
Vaihtoehtona olisi lähinnä nuo 70-80Ah Sznajder Silverit, motonetti niitä näkyy myyvän edukkaasti.
Jännä juttu oli tuolla em. sivuilla kun selasin Boschin akkuja. Siellä kerrottiin näin: (suora lainaus)
"Bosch Huom! Akun vaihto on ilmoitettava auton ohjainlaitteeseen diagnoositesterillä."

Pitäs tuohon mein slobodaan (skodaan) vaihtaa isompi akku kun on eeberin asennus joulukuun alussa.
Ite eeberi on pienempi, 4.3kw malli kun ei tuo autokaan ole paljoa kahvikuppia suurempi, jotenka varmaankin tuo 75ah akku piisais kovasti.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Juniku - 10.11.2012, 16:47:55
Jännä juttu oli tuolla em. sivuilla kun selasin Boschin akkuja. Siellä kerrottiin näin: (suora lainaus)
"Bosch Huom! Akun vaihto on ilmoitettava auton ohjainlaitteeseen diagnoositesterillä."

Liittyykö tämä nyt taas siihen, että jos autoon laitetaan alkuperäisen tavisakun tilalle esimerkiksi AGM akku, on latausjännite nostettava vastaamaan AGM:n tarvetta.

Isompi akku ei polttoainelisälämmitinkäytössä edelleenkään poista sitä ongelmaa, että akku ei lataudu tarpeeksi lyhyellä ajomatkalla lämmityksen jälkeen.
Oikea ratkaisu olisi ladata akkua ulkopuolisella laitteella silloin kun auto seisoo tai laittaa vaikka turbotimer joka jälkikäyttää autoa sen 10min, tai mahdollisesti kaukokäynnistys joka käynnistää auton varttitunniksi samalla kun sisätilapuhallin käynnistyy (vesi 60*C).
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: jepajee - 10.11.2012, 17:00:28
Omissa autoissa on aina ollut C-tech yläpitolaturi haarotettuna lohkolämppärin johtoihin eli aina kun auto on lömmössä c-tech lataa. Pidentään kun käyttöikää ja pärjää huonomallakin akulla talvikeleissä.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Hifilux - 10.11.2012, 17:54:13
Minulla on Volvossa alkuperäinen Volvon tarroilla varustettu akku vuodelta 2003. Vasta lisäsin vettä siihen ja taas starttaa pirteämmin.

Nuo alle 100 euron ns. huoltovapaat akut vaikuttavat olevan ihan samanlaisia rakenteeltaan kuin perinteiset akut, joissa oli avattavat korkit. Sitten kun niistä nesteet haihtuu, akku on käyttöikänsä lopussa. Jos niissä olisi avattavat korkit, käyttöikä olisi varmasti moninkertainen. Tuollainen tarjouksessa ollut 89 euron "huoltovapaa" Varta tuli joskus ostettua. Reilun vuoden se kesti ja kun väkivalloin avasin sen, niin kuivahan se oli.

Entisessä veneessäni oli Optiman akku. 6 vuoden tallissa seisonnan jälkeen pelasi vielä hyvin. Jos Volvoon pitää akku jossain vaiheessa uusia, niin keltainen Optima tulee todennäköisimmin ostettua.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: mikan - 10.11.2012, 21:16:26
Minulla on Volvossa alkuperäinen Volvon tarroilla varustettu akku vuodelta 2003. Vasta lisäsin vettä siihen ja taas starttaa pirteämmin.

Nuo alle 100 euron ns. huoltovapaat akut vaikuttavat olevan ihan samanlaisia rakenteeltaan kuin perinteiset akut, joissa oli avattavat korkit. Sitten kun niistä nesteet haihtuu, akku on käyttöikänsä lopussa. Jos niissä olisi avattavat korkit, käyttöikä olisi varmasti moninkertainen. Tuollainen tarjouksessa ollut 89 euron "huoltovapaa" Varta tuli joskus ostettua. Reilun vuoden se kesti ja kun väkivalloin avasin sen, niin kuivahan se oli.
Jos akku on vuodelta 2003, niin se alkaa olemaan käyttöikänsä päässä.  Nominaalisti käynnistysakulle hyvin hoidettuna luvataan 3-5 vuoden elinikää. Kaikki tämän ylitse on extraa.

Ja kyllä! Vedellä varustetut akut ovat lähes poikkeuksetta täytettävissä. Varsinkin nämä mätänetin myymät snjanderit. Siellä tarrojen alta löytyy korkit, jotka saa ruuvattua auki.

Entisessä veneessäni oli Optiman akku. 6 vuoden tallissa seisonnan jälkeen pelasi vielä hyvin. Jos Volvoon pitää akku jossain vaiheessa uusia, niin keltainen Optima tulee todennäköisimmin ostettua.
Mittasitko ominaiskapasiteettia tuon seisomisen jälkeen? Voipi nimittäin olla, ettei siellä ole kuin alle 50% jäljellä.

Rullakennoakussa on hyvät puolensa, mutta ampeeritunneille sekään ei voi mitään!  :D
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: JiiV70 - 11.11.2012, 09:13:33
Liittyykö tämä nyt taas siihen, että jos autoon laitetaan alkuperäisen tavisakun tilalle esimerkiksi AGM akku, on latausjännite nostettava vastaamaan AGM:n tarvetta.

En osaa sanoa, noista motonetin myymistä kuudesta skodaan käypäsistä boscheista vain kaksi oli AGM-akkuja.
Kaikissa kuitenkin tuo maininta tuosta ohjelmoinnista.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Bliz - 11.11.2012, 09:53:33
Itsellä keltainen 75ah optima s80 d5. Tyytyväinen pitää olla. saa lämmittää webastolla niin paljon kun huvittaa  eikä mitään oireita että virrat olisi vähissä. Akku latautuu myös uskomattoman hyvin lyhyessä nurkka pyörityksessä. Ja pitihän se huvikseen viime talvea kokeilla... -31c lähtee D5 ilman lämmitystä nätisti pyörimään ja käyntiin. Ei juuri eroa pyörityksessä      -20c keleihin.

Ex cossussa oli 55ah keltanen ja 30min webastoa aamulla ja vajaa 10min työmatka ei mitään ongelmaa kerkes siinä ajassa jo ottamaan virtaa vastaan. Ihan uskomattomia akkuja ja näillä saa webastosta kaiken hyödyn irti eikä tartte mitään tunnin ajeluita jos on vähä aikaa erehtynyt lämppäriä käyttelemään.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: mikan - 11.11.2012, 10:53:09
Itsellä keltainen 75ah optima s80 d5. Tyytyväinen pitää olla. saa lämmittää webastolla niin paljon kun huvittaa  eikä mitään oireita että virrat olisi vähissä. Akku latautuu myös uskomattoman hyvin lyhyessä nurkka pyörityksessä. Ja pitihän se huvikseen viime talvea kokeilla... -31c lähtee D5 ilman lämmitystä nätisti pyörimään ja käyntiin. Ei juuri eroa pyörityksessä      -20c keleihin.
Rullakennoakun hyvä puoli on sen uskomattoman alhainen sisäinen resistanssi, minkä seurauksena se antaa ja ottaa virtaa vastaan loistavasti.

Mutta sekään ei poista sitä ongelmaa, mikä monilla webaston käyttäjällä tulee vastaan. Eli akusta otetaan enemmän kuin sille annetaan. Jolloin jossain vaiheessa tuloksena on sen akun kuolema tai virran loppuminen.

Merikonttiini en tuollaista laita, koska sinne ei sovi tuo 75Ah versio, joka on muuten reilusti isompi kuin 80Ah märkä-akku!  :o
Toisekseen merikontin laturi työntää pakkasessa alussa n. 15V jännitettä, joka on myrkkyä noille hyytelöidyille elektrolyyteille. Märän akun kestäessä tämän. Jos laturi rajoittaisi jännitteensä aina alle 14,6V voisin ajatellakkin.

Mutta hinta pysäyttää tämän haihattelun €269.- vs. €95.50,-  Eli se optima ei sittenkään ole sen 2,7 kertaa parempi.   :o

Se kiinnostaisi siinä vaiheessa, kun akun kapasiteetista revittäisiin usein yli 70% tai akkua ravistellaan jatkuvasti,  jolloin rullakenno alkaa rulettamaan!  ::)

Ex cossussa oli 55ah keltanen ja 30min webastoa aamulla ja vajaa 10min työmatka ei mitään ongelmaa kerkes siinä ajassa jo ottamaan virtaa vastaan. Ihan uskomattomia akkuja ja näillä saa webastosta kaiken hyödyn irti eikä tartte mitään tunnin ajeluita jos on vähä aikaa erehtynyt lämppäriä käyttelemään.
Hm...  30 min webastoa...  Noin 5Ah, startti noin 5Ah (puhdas RAHI)...   Lataus 80Ampeerilla 10 minuuttia = 13Ah eli niipin naapin riittävästi.

Samat ehdot toteutuvat muillakin akuilla (kunnossa olevilla), tosin rullakenno hakkaa pakkasessa lataushyötysuhteessa märän akun mutta sekään ei uudelleen kirjoita fysiikkaa...
Eli jos kulutus on suurempi kuin lataus, niin akku kuolee, ellei se satu olemaan ydinparisto (http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_battery), jolloin sen kuolema kestää vuosia ja vuosia...   :2funny:

Tässä eräs tarina akun kuolemasta (mätä johtosarja).
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0

Ja minä sentään ajan tunteja suuntaansa, joten pätkäajosta ei ole ollut kysymys...   ;)

Ja sama tarina isä-ukon V70:stä, tuossa kolmisen viikkoa sitten...  Johtosarja on mätä ja akku sai lopulta siipeensä.
Toisin sanoen tuollainen rullakenno-akkukaan ei pelasta, jos perusasiat eivät ole kunnossa.  :hello:

Tässä eräs tarina aiheesta.
http://www.hs.fi/artikkeli/Akun+kesto/1135225815128

Olen tässä viimeisen vuoden aikana tavannut latausjohtosarja viallisia Volvoja jo kymmenisen kappaletta, joissa kaikissa esissä on ilman korjausta akun kuolema, oli akku Optima tai mikä tahansa tuota mainittua ydinparistoa lukuunottamatta.  :o
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: Bliz - 11.11.2012, 19:56:00
Keltaseen optimaan vaan puree toi teoriakin aika pitkälle pakkasille kun se imee virtaa vastaan vähän eri tahtiin kun normaali lyijy akku. Meinaan semmosella ei montaa aamua mennä duuniin 30min lämmityksellä ja 10min ajolla.
Otsikko: Vs: Akut
Kirjoitti: mikan - 13.11.2012, 00:30:17
Keltaseen optimaan vaan puree toi teoriakin aika pitkälle pakkasille kun se imee virtaa vastaan vähän eri tahtiin kun normaali lyijy akku. Meinaan semmosella ei montaa aamua mennä duuniin 30min lämmityksellä ja 10min ajolla.

Tosin tässäkin nämä tavalliset akut ovat kehittyneet ja ero rullakennoihin on pienentynyt.
Tuossa rullakennoakun ja ns. tavis-akun välillä merkittävin ero on ollut kennojen pinta-ala. Vaan tässäkin kohden ns. tavis-akut ovat kuroneet rullakennojen välimatkaa kiinni.