Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: adrock - 26.06.2011, 20:30:16

Otsikko: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: adrock - 26.06.2011, 20:30:16
Kaksi vuotta olen tuota nyt katellut ja jospa sille yrittäisi tehdä jotain. En vaan moista ole koskaan tehnyt, eli miten tuota ruostetta olisi nyt paras rapsutella pois ja mitä pohjalle?

(http://farm6.static.flickr.com/5226/5872996927_15febb2486_b.jpg)

Jostain lueskelin, että melkein pitää koneella ottaa kun muuten jää ruostetta piiloon huokosiin ja sitten pohja-aineesta oli miljoonaa eri versiota... Miten joku CRC:n sinkki vai kummosta siihen pitäisi laittaa? Sitten kilikalimaalia ja kilikalilakkaa. Kuitenkin suhteellisen huomaamaton, jos vain saisi edes jotenkuten mustaksi. Ja koneellakin (no itselläni ei ole, mutta jospa saisin lainaan) varmaan suht helppo ottaa kun maskin saa pois ja tuo on tosiaan konepelli alaosaa, joten se nousee tuosta puskurista ylös.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: Fincer - 26.06.2011, 22:10:06
Tärkeintä on, ettei toi ruoste ole mennyt metallista läpi, että on vain pintaruostetta. Muuten menee hitsaushommiksi. Paikkakorjauksesta harvemmin saa alkuperäistä vastaavaa, mutta kiitettävään lopputulokseen voi silti huolellisella työllä päästä.

Hiomisesta paha mennä sanomaan omalla kokemuksella varmasti, mutta sun tapauksessasi koneella (laikka tms.) hioisin ruosteet pois niin, että pohja tulee sileäksi ja näkyvillä on vain paljasta metallia. Myös siitä ruosteen ympäriltä varovasti sitä kunnon maalipintaa hio "varmuuden vuoksi", ettei jää ruostetta sinne piiloon. Jos ei konetta ole saatavilla, käyttäisin noihin pahimpiin ruostekumpuroihin suhteellisen karkeaa käsihiomapaperia, vähintään jotain p180 ja vähitellen siirtyisin sinne p1200 -karkeusluokan tietämille, kunnes pinta näyttää ja tuntuu sileältä. Aluksi voi vetää ilman vesihiomapaperia, mutta hienommissa karkeusluokissa (p500 -> p1200...) siirtyisin vesihionnan puolelle. Hiominen on kärsivällisyyttä vaativaa hommaa, mutta palkitsee kyllä hyvällä pinnalla. Ennenkaikkea, tee pohjatyöt hyvin. Myöhemmin voi alkaa muuten kaduttamaan.

Kun olet saanut ruosteet hiottua pois ja pinta on sileä, putsaa paljas metalli epäpuhtauksista huolella. Lakkabensiiniä tai vastaavaa käyttäisin. Tinneriä auton maalipinta ei kestä, joten siihen ei kannata koskea. Putsaamisen jälkeen kuivaa pinta hyvin, ja mielellään anna hetken kuivahtaa itsekseen myös.

Pohjamaaliksi suosittelen Maston Lowe Autorost Primer- ruosteenestopohjamaalia, tai vastaavaa. Tuo on harmaata tököttiä, jota levitetään pensselillä pariin otteeseen ja annetaan kuivua levityskertojen välissä 12h ja vielä lopuksi 12h. (1. levitys -> 12h odottelua -> 2. levitys -> 12h odottelua).
Ruosteenestopohjamaalin kuivuttua hio harmaa pinta aivan tasaiseksi kauttaaltaan. Katso, että harmaan alueen reunat ovat tasaisia auton maalipintaan nähden, eli sormin tuntuvaa rajaa ei saa jäädä. Ole varovainen, ettet hio pohjamaalia peltiin saakka. Tässä pitää olla kieli keskellä suuta, koska herkästi sattuu pikkukämmejä. Eli hyvin varovaista hiomista suosittelen. En osaa sanoa, onko vesihiomapaperin käyttäminen tarpeen, mutta Volvon pienten peltivaurioiden korjaamisessa olen itse sitä käyttänyt.

Kun pohjamaalit ovat päällä, pinta tasainen ja kuiva, on aika laittaa auton alkuperäisen värisävyn mukainen maali pintaan. Metallivärejähän nuo ovat. Siniseltä, eli Volvon tiskiltä saat kysäsemällä oman autosi värikoodin, jos et sitä tiedä jo entuudestaan. Automaaliliikkeissä (ainakin Kouvolan automaalissa) sekoittavat sulle värikoodia vastaan oikean maaliseoksen (esim. spray -purkkiin), jonka sitten suihkutat tasaisena harmaan pohjamaalin päälle. Suihkutuksessa ole varovainen, ettei tule roiskeita (täpliä tms...). Osta samalla kilikali -lakkaa. Nyt tuli oikosulku... en tähän hätään muista oliko tuo mattaa vai kiiltävää, mitä auton maalipinnoissa käytetään, mutta liikkeessä osaavat kuitenkin kertoa.

Vinkkinä: Ennen maalaamista kannattaa suojata auton ei-maalattavat osat huolella (maalarinteipillä/sanomapaperilla), koska spray sattuu leviämään herkästi laajalle. Tässä tapauksessa tekisin itse seuraavat jutut:

- maski irti
- ajovaloumpiot suojataan
- umpioiden pesimet suojataan (ellei ole korinvärissä)
- tuulilasi suojataan esim. jätesäkeillä
- muut välttämättömät osat suojataan

Toinen vinkki: putsaa ympäröivä ei-maalattava maalipinta huolella, mutta tee tässä poikkeus suojauksen suhteen. ÄLÄ rajaa auton maalipintaa tarkasti edellä mainitulla tavalla. Kokemuksesta voin kertoa, ettei maalipinnassa olevien rajojen katteleminen oo mieltäpiristävä kokemus, joten jos sitä sprayta sattuu menemään ympäröivän ehjän maalipinnan päälle, niin anna mieluummin mennä. Tietenkin koita välttää maalin holtitonta leviämistä.

Ja jos maalaaminen täytyy hoitaa ulkona, katso ettei satu pienintäkään tuulenvirettä olemaan. Muuten lähtee sprayt leviämään miten sattuu.

Anna maalin hetken kuivahtaa, arviolta 30min-1h. Lopuksi suihkuta pari ohutta kerrosta lakkaa kuivuneen maalipinnan päälle, ja homman pitäisi olla siinä. Anna myös lakan kuivua rauhassa ennen suojauksien purkamista.

Näillä ohjeilla varmaan pääset alkuun. Jos joku on enemmänkin hoidellut näitä maalauksia, niin mielellään korjatkaa mahdolliset ohjeissa olevat puutteet/virheet. :)
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: adrock - 26.06.2011, 22:32:49
Suurkiitokset!
Noilla ohjeilla uskaltaa yrittää! -H-
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: Sami K. - 26.06.2011, 22:56:46
Suurkiitokset!
Noilla ohjeilla uskaltaa yrittää! -H-

Fincer antoi sinulle hyvät ohjeet. Tällä (http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/15/huge/15-1934_h.jpg) saisi aika varmasti kaikki ruosteet pois. Itse olen ko. laitetta käyttänyt pienien vaurioiden korjaamiseen.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: adrock - 26.06.2011, 23:27:09
Ei ole ilmaa, eikä tähän hätään aleta kummempia härveleitä ostamaan. Luulen, että tuo laikkakone onnistuu helposti.
Hihat ylös ja kohti uusia haasteita (noh, eihän tää varmaan autoihmisille ole kummoinen, mut meikäläiselle  :D)
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: HRemes - 27.06.2011, 00:39:54
Sami K. mistä tuommosen saa, ja mitä maksaa? Ja mitä tuommoseen tuo eväs maksaa?
Vaikuttaa melko näppärältä tuollane pikkune "hiekkapuhalluskone"  :hello:
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: adrock - 27.06.2011, 00:44:03
Sami K. mistä tuommosen saa, ja mitä maksaa? Ja mitä tuommoseen tuo eväs maksaa?
Vaikuttaa melko näppärältä tuollane pikkune "hiekkapuhalluskone"  :hello:

Kuva on näemmä Biltemasta...
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: adrock - 27.06.2011, 00:44:39
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=151934.htm&tuote=151934&ryhmaid=144

Tuotenro
151934

edit: ei varmaan toi linnki toimi...? mut tuotenro on toi.
edit2: toimiikohan nyt...
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: TVS - 27.06.2011, 14:32:18
Mitään neliötuumaa isompaa aluetta tuolla on sitten aika tuskasta hommaa puhaltaa, ainoa oikeasti järkevä sovellus on sisäpuoliset nurkat, joihin ei muilla välineillä pääse. Dremeli on todella paljon nopeampi puhdistusväline kun tuo puhalluspistooli, siis jos dremelillä mitenkään mahtuu kyseiseen paikkaan.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: Volvomies89 - 27.06.2011, 14:56:13
Kulmahiomakoneeseen teräsharja/somali laikka nii johan saa ruosteet kyytiä.

Tinneriä auton maalipinta ei kestä, joten siihen ei kannata koskea.
Ja mitä höpönassua, ei ole kyllä vielä itsellä tullut vastaan autoa jossa ei maalipinta kestä tinneriä, kuitenkin työkseni näitä maalaan ja pyyhin yleensä rasvat, piki tahrat ja muut töhnät pois tinnerillä kostutetulla rätillä.
Se on eri asia jos on paikkailtu maalipintaa 1K tuotteilla niin ne kyllä lähtee tinnerillä pois.
Aivan tuore 2K Lakka/maalipinta (72h sisällä maalattu) ei kestä tinneriä vaan menee harmaaksi mutta saa kyllä kiilloitettua takaisin kiiltäväksi.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: pomo - 27.06.2011, 15:06:17
Kulmahiomakoneeseen teräsharja/somali laikka nii johan saa ruosteet kyytiä.
Ja mitä höpönassua, ei ole kyllä vielä itsellä tullut vastaan autoa jossa ei maalipinta kestä tinneriä, kuitenkin työkseni näitä maalaan ja pyyhin yleensä rasvat, piki tahrat ja muut töhnät pois tinnerillä kostutetulla rätillä.
Se on eri asia jos on paikkailtu maalipintaa 1K tuotteilla niin ne kyllä lähtee tinnerillä pois.
Aivan tuore 2K Lakka/maalipinta (72h sisällä maalattu) ei kestä tinneriä vaan menee harmaaksi mutta saa kyllä kiilloitettua takaisin kiiltäväksi.
Mä tuota kans mietin kun viime kesänä tinneri rätillä pyyhin niin ei kyllä maali lähteny.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: tomimikael - 27.06.2011, 15:22:21
Kulmahiomakoneeseen teräsharja/somali laikka nii johan saa ruosteet kyytiä.
Ja mitä höpönassua, ei ole kyllä vielä itsellä tullut vastaan autoa jossa ei maalipinta kestä tinneriä, kuitenkin työkseni näitä maalaan ja pyyhin yleensä rasvat, piki tahrat ja muut töhnät pois tinnerillä kostutetulla rätillä.
Se on eri asia jos on paikkailtu maalipintaa 1K tuotteilla niin ne kyllä lähtee tinnerillä pois.
Aivan tuore 2K Lakka/maalipinta (72h sisällä maalattu) ei kestä tinneriä vaan menee harmaaksi mutta saa kyllä kiilloitettua takaisin kiiltäväksi.


Hei maalarimies!!!   Mulla on joku v*tun kiva kaveri korjaillut sormenpään kokoista ruostetäplää tuulilasin yläpuoleltä spray tuotteilla...  :buck2: :idiot2: :uglystupid2: :crazy2: *tumppuun-> :facepalm:

Ja nythän se on mattaa isolta alueelta, kun ei ole rajattu millään.. 

Eli minkäläisella myrkyllä mä voisin vetästä tuon kilikali paskan pois tuosta??? Se ruostetäplä on jo "korjattu" kynsilakkkapullosta auton omalla sävyllä.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: Fincer - 27.06.2011, 15:29:49
Olen kyl miettiny tota, että kestääkö vai ei kestä, mutten ole ottanut riskiä (~parempi katsoa kuin katua). En menis itte vetelee tinnerillä, mutta täällä puhuu nyt kokeneemmat kaverit. Jos maalit kestää, niin mikä ettei. Kyllä tinnerillä ainakin lian irtoamaan saa, mutta hiotun metallipinnan putsaukseen luulisi kevyempienkin tököttien välttävän. Pointtinahan on saada rasva, lika... ja ruosteet pois.

Mulla vaan kuljettajan oveen sattui kerran roiskumaan ylimääräisiä maaleja, puolihuolimattomasti kun hommia tein. Ovessa alkuperäiset tehtaan maalit, ei mitään kilikali-sprayta. Tartuin tinneriin, ja kyllä siitä pinnasta alkoi muutakin kuin rasvaa ja noita maaliläiskiä irtoamaan. Eipä ole sen jälkeen tullut tinneriä käytettyä noihin hommiin, ja läiskät saivat jäädä oveen paikoilleen. Nyt siinä on sitten komiat tinneriraidatkin, onneksi paneelin takana piilossa.  :buck2:
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: hevonen - 27.06.2011, 15:31:50

Hei maalarimies!!!   Mulla on joku v*tun kiva kaveri korjaillut sormenpään kokoista ruostetäplää tuulilasin yläpuoleltä spray tuotteilla...  :buck2: :idiot2: :uglystupid2: :crazy2: *tumppuun-> :facepalm:

Ja nythän se on mattaa isolta alueelta, kun ei ole rajattu millään.. 

Eli minkäläisella myrkyllä mä voisin vetästä tuon kilikali paskan pois tuosta??? Se ruostetäplä on jo "korjattu" kynsilakkkapullosta auton omalla sävyllä.
Kilikalit lähtee useasti kun tentturätillä hankaa. Ei vie alkuperäismaalia.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: Volvomies89 - 27.06.2011, 19:21:31
Olen kyl miettiny tota, että kestääkö vai ei kestä, mutten ole ottanut riskiä (~parempi katsoa kuin katua). En menis itte vetelee tinnerillä, mutta täällä puhuu nyt kokeneemmat kaverit. Jos maalit kestää, niin mikä ettei. Kyllä tinnerillä ainakin lian irtoamaan saa, mutta hiotun metallipinnan putsaukseen luulisi kevyempienkin tököttien välttävän. Pointtinahan on saada rasva, lika... ja ruosteet pois.

Mulla vaan kuljettajan oveen sattui kerran roiskumaan ylimääräisiä maaleja, puolihuolimattomasti kun hommia tein. Ovessa alkuperäiset tehtaan maalit, ei mitään kilikali-sprayta. Tartuin tinneriin, ja kyllä siitä pinnasta alkoi muutakin kuin rasvaa ja noita maaliläiskiä irtoamaan. Eipä ole sen jälkeen tullut tinneriä käytettyä noihin hommiin, ja läiskät saivat jäädä oveen paikoilleen. Nyt siinä on sitten komiat tinneriraidatkin, onneksi paneelin takana piilossa.  :buck2:
Vähän näytät kiilloitus konetta autolle niin häviää raidat pois ;)
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: AtAi - 27.06.2011, 19:45:47
Adrock, jos haluat tuon puhaltaa, niin käytä paikallisia volvohemmoja hyödyksi....  ;)
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: adrock - 27.06.2011, 19:51:23
Adrock, jos haluat tuon puhaltaa, niin käytä paikallisia volvohemmoja hyödyksi....  ;)

-H-
Luulen, että painellaan heinäkuussa Lappeenrantaan porukoille viettämään kesälomaa ja ristiäisiä, niin siellä taidan laittaa metalliharjat heilumaan. Saa sitten rauhassa tehdä pohjatkin ja tuulensuojakin on.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: Fincer - 28.06.2011, 01:02:47
Vähän näytät kiilloitus konetta autolle niin häviää raidat pois ;)

Nyt just saanut vollen ovipaneelit maalattua ja äänieristettyä + asennettua paikoilleen, niin ei ihan heti ole tapahtumassa. Mutta joku päivä vois kattella, josko myllytys purisi noihin raitoihin. Kiitti vinkistä!  O0
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: InlineFour - 23.07.2011, 15:30:28
Tuliko tästä mitä ja minkänäköistä jälkea?
Ittekki pitääs pieniä paikkailla ens alkuun, nii ois kiva nähä kuvatuksia.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: adrock - 24.07.2011, 12:06:36
Tuliko tästä mitä ja minkänäköistä jälkea?
Ittekki pitääs pieniä paikkailla ens alkuun, nii ois kiva nähä kuvatuksia.

Noi Matsonin pohjat on nyt kuivumassa. Varmaan illemmalla alan laittaa Moponetin pintamaalia. Ei ole siis oikea sävy, mut toi on sellainen paikka, et tuskin pistää silmään. Ei tosiaan ole tulossa mitään laatujälkeä, mut katotaan nyt mielenkiinnolla, kummonen tulee  ::)
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: InlineFour - 24.07.2011, 12:15:48
Selevä.

Noo, kaveri osti just Rellun ja siitä pitäis pintaruosteita ( paljon ) paikkailla.
Saan siitä hyvän harjotus-uhrin et näkee uskaltaako omaan ite tehä ;D
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: adrock - 24.07.2011, 18:57:17
Ei ole todellista...
Foorumi näytti taitonsa ja valitti jotain palvelinvirhettä kun tässä oli kasa tekstiä ja kuvia. Reilu kerho.

Noh, mutta lyhyesti taas: laikka teki syviä jälkiä, ensikertalainen tangossa, pohja levisi liiaksi ja jäi selvä raja, huomenna lakkaa. Katotaan kui käy. Aina voi tehdä uudelleen jos jää kaivertamaan kun ruoste oli ihan pinnassa vaan. Koko konepeltikin on niin huonossa kunnossa, että senkin puoleen voisi viedä joko pellin maalarille.

Kiva oli harrastaa, vaikka jälki on sen mukainen ja malttia olisi voinut olla enempi.

(http://farm7.static.flickr.com/6148/5970654176_6e374317e0.jpg)

(http://farm7.static.flickr.com/6144/5970654244_003f91996c.jpg)

(http://farm7.static.flickr.com/6145/5970106317_efb38a12a4.jpg)

(http://farm7.static.flickr.com/6022/5970116567_7a6c400ef7.jpg)

Huomenna lakka ja viimeiset kuvat.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: Fincer - 24.07.2011, 21:18:20
Joo se raja jää yllättävän helposti. Siinä saa kyllä hioa niin millimetritouhulla, että jossain vaiheessa ei vaan yksinkertaisesti nappaa enää. Pirullisinta on se, että vaikkei rajaa tuntisi sormin mut näkee silmin, niin se raja tulee näkymään myös maalien päällä (vaikka miten vetäis maalia ja lakkaa, niin eip auta). Kärsivällisyys hiomisessa palkitsee kohtuuhyvällä jäljellä. Mut jos meinasit maalata myöhemmin kunnolla, niin eipä tuo nykynen raja ole kuin hetkellinen haitta.

Aika tiukat rajaukset olet sanomalehdellä vetänyt konepeltiin. Mulla oli vekkiä takapuskureissa, ja vedin suunilleen samanlaista rajausta. Lopulta jäi niin selvät maaliviirut pintaan, että revin sanomalehdet pois ja päätin vetästä lähestulkoon ilman rajauksia uudestaan maalit. Ihan ok jälki lopulta tuli.

Eli jos paikkamaalata halusit, niin melkeen suojaisin nuo muut paikat niinkuin olet tehnyt, puskurit ja sellai. Mut konepeltiä ei kannata noin(kaan) tiukasti rajata. Tietty jos myöhemmin laitat Volvon orkkis -metalliväriä pintaan, niin tuo nykynen rajauksesi voi olla maalipinnalle itseasiassa "pelastus" (ettei tarvi hajota siihen, että tarvikemaalia ympäri konepeltiä...käy sitä siinä sitten puhdistelemaan  :P)
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: adrock - 25.07.2011, 08:39:05
Aika tiukat rajaukset olet sanomalehdellä vetänyt konepeltiin.

Joo, tarkoitus tosiaan oli pitää vanhaa peltiä paljaana, mutta sitten musta pohjamaali karkasi käsistä ja vedin vahingossa teippiin asti. Piti sitten vähän avata suojauksia ja hiukan häiventää sitä rajaa, mutta pohjasta tosiaan jäi paksumpi kerros.
.
Tässä näkyy siis (tai näkyy ja näkyy) vanhaa alkuperäistä vasemmalla ja siitä alas uutta:

(http://farm7.static.flickr.com/6145/5970106317_efb38a12a4.jpg)
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: Fincer - 25.07.2011, 23:25:04
Eihän tuo ihan maalaamon jälkeä vastaa. Sanonpa, että anna olla, kunnes heität sitten "oikean korjauksen" kehiin, eli oikeilla värikoodeilla ym. Tuo välttänee nyt. Pääasia on, että ruoste ei enää kuki tuossa, ja pinta on suojattuna. Tuo kunnon maalausoperaatio kannattanee tehdä, ku alkaa vaan vtuttamaan kattoa mustaa maaliläiskää suoraan auton keulassa, noin vuosien mittaan.  ;)
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: adrock - 26.07.2011, 13:37:49
Eihän tuo ihan maalaamon jälkeä vastaa.

No ei tottavie  :D
Saa silti kelvata.
edit: klikkaamalla isommaksi (ainakin tässä selaimessa)

(http://farm7.static.flickr.com/6024/5977052403_366324397c.jpg)

(http://farm7.static.flickr.com/6137/5977053075_2be435cbc0_b.jpg)

(http://farm7.static.flickr.com/6129/5977618110_fe97700d28_b.jpg)
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: InlineFour - 26.07.2011, 20:15:09
No ei o läheskää nii paha ku annoit olettaa
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: TVS - 26.07.2011, 21:13:46
Viimeisinä hienosäätöinä omissa paikkamaalauksissa todennut, että pohjien hiomisen jälkeen kannattaa vielä vetää karhunkielellä kunnon hankauksella ylite, ei jää sitten ainakaan yhtään raituja näkyviin. Ja maalirajan saa kyllä hiomatahnalla häivytettyä kun vaan uskaltaa hieroa, kunhan ei tee sitä virhettä kun minä ekalla kertaa, että lakka on ihan hitusen pitemmälle kun perusväri, ja lakka loppu kesken :D. Perusväri nimittäin toimi pesusienenä tahnalle ja homma meni uusiin puihin.
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: ReeVeeRee - 29.07.2011, 07:26:06
Tungen tähän samaan ketjuun.

(http://i.imgur.com/tGsG3.jpg) (http://imgur.com/tGsG3)

Tuollainen ruostekohta löytyi. Sinänsä ihmeellinen tapaus. Aivan kuin joku olisi vääntänyt tuota kaarta. Ja siitä alkanut ruostumaan. Ilkivaltaa? En yhtään epäilisin. Sellasia huligaaneja asuu tässä naapurissa.

Näyttää onneksi olevan ihan vaan pinnassa tuo ruoste.

Miten ja millä kamoilla/maaleilla tuota kannattaisi alkaa laittaa kuntoon?
Otsikko: Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
Kirjoitti: pomo - 29.07.2011, 09:40:53
Mulla oli vastaavassa paikassa samanlaista sillä erolla että oli peltikin taipunut ulospäin(pyörää kohti).
Naputtelin takasin ja annoin olla. Se pieni pintaruoste mikä siinä olikin pysyi, ei kutenkaan lisääntynyt sinä aikana mitä auto mulla oli(n. 1,5 vuotta).   :)