Samppasport  Futurez

Akut

  • 40 Vastauksia
  • 31536 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Akut
« Vastaus #15 : 07.02.2012, 21:46:08 »
Allekironnut haki tänään SZNAJDERin AGM-akun, saa nähdä...
Jäitä housuun!

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Akut
« Vastaus #16 : 07.02.2012, 21:59:15 »
Kuinkas se 960:in Boschin S4 on jaksanu pyöritellä kovilla pakkasilla?

-25c pakkasilla oli hieman nihkeää jo, niin sanotusti. :)  Käyntiin lähti kyllä.
Fiesta -no- boost

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #17 : 08.02.2012, 09:09:09 »
Boschin akuista oikeastaan vain hyviä kokemuksia.

Vartan Blue akuista on kokemuksia parista autosta, ne jouduttiin molempiin uusimaan takuuseen kun kuoleentuivat kuukauden käytön jälkeen.
Volvoton

s73

  • Vieras
Vs: Akut
« Vastaus #18 : 08.02.2012, 18:35:53 »
n.20 vuotta ajettu exiden akuilla ja ei yhtään ole tarvinnut viedä takaisin. Työmatkat 32km/päivä+muuta lyhyttä ajoa, neljä vuotta kesti akku. Ardiccia käytän päivittäin ja lohkolämmitintä+ akkulaturia aamulla ja auto 740 -92. 

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Akut
« Vastaus #19 : 08.02.2012, 20:25:17 »
Optima ei ole hyytelöakku.


JL

Sori...lyijyakku!
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #20 : 08.02.2012, 20:45:16 »
Sori...lyijyakku!

Jaa... kyseessä on spiraalikennoakku, happo on imeytetty lasikuitumattoon, joka on rullattu - siitä
kyseisten akkujen erikoinen ulkomuoto.


JL

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13388
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Akut
« Vastaus #21 : 09.02.2012, 08:15:46 »
ostin tossa motonetin kanta-asiakas tarjous akun sjnaderin 55Ah 480A tuohon 460:n kun vanhan akun iästä ole kuin arvaus... ei ole minun ostama... seissyt kolmekuukautta parkkihallissa ja huomasin että ajovalojen korkeus säätö moottorit ottaa koko ajan virtaa... vaikka ei pitänyt :-[
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Akut
« Vastaus #22 : 11.02.2012, 15:41:52 »
Huoltovapaa tarkoitaa, ei huollettavissa, kertakäyttöinen, nestettä ei voi lisätä. Mikäli kyseessä on nesteakku, on se vainaa, kun sieltä on huohotusputken kautta haihtunut riittävästi nestettä. Mikäli akussa olisi perinteiset korkit, siihen olisi voinut lisätä akkuvettä ja jatkaa käyttöaikaa.

Huohotusputki yhdistää kennojen kaasutilat toisiinsa ('korkista korkkiin') ja akun päässä olevasta nipasta kaasut voidaan johtaa lekulla tilasta ulos. Sinällään tuosta letkusta ei mielestäni oli merkittävää etua, mikäli akkutila ei ole päältä täysin ilmatiivis, tulevat kaasut ovat myrkyttömiä vetyä ja happea. Vety kevyenä poistuu nopsaan, joten syttymisvaara on lähinnä teoreettinen.

Suurin osa noista "huoltovapaista" akuista voidaan huolta. Esimerkiksi tuo levinnyt snjander, joka oli muuten elämäni ensimmäinen takuu-aikana kuollut akku.

Yleensä noista akuista löytyy sieltä normaalilta paikalta sen tarran alta peitelevy, jonka pois nostamalla pääsee näkemään ihan normaalit korkit ja nestetilan.  :hello:
Nykyisin on vain näköjään tapana jemmata ne korkit. Liekö sitten ihmiset laitelleet akku "vedeksi" vesijohtovettä tms. ja valitelleet akkujen laatua. Tosin akku ei kadota vettään mitenkään muutoin kuin ylilataamalla (liian suuri latausjännite tai virta).

Mitä tuohon levinneeseen snjanderiin tulee, niin se ei koskaa käynyt edes alle 50% varauksessa menneiden 2 vuoden aikana. Mutta se vain hyytyi eräänä aamuna (yöllä -27C).
Olen pitänyt tapanani laittaa autoon kaiken varalta niin suurikapasiteettisen akun kuin mahdollista, koska pakkasessa siitä saa eniten irti kapasiteettia. Jos vaikka joutuisi sahaamaan hitusen tms. häiriö-tilanne.

Haitaksi en sitä ole huomannut, varsinkaan dieseleissä. Eipä sen puoleen sähkökään ole koskaan loppunut kuin vikatilanteessa (joku sähkölaite on kuluttanut virtaa ja akku tyhjä). Tämän tyhjentymisen jälkeen akku on yleensä vaihtunut pikimmiten.

Tietty rullakenno-akku (kuten optima) on käynyt monasti mielessä, mutta lienen henkistä köyhyyttä, ettei ole tullut hankittua, kun se on tuntunut aina "niin" kalliille vs. tavallinen. Toki purkuvirtaa rullakennosta saa reilusti, koska sen ominaisuus on äärimmäisen pieni sisäinen resistanssi. Mutta kapasiteettia sitten taas on vain 55Ah sellaisessa akussa, joka volleen sopii...  Joten olen pysytellyt noissa perinteisissä.

Pisinpään kestänyt akku oli aikoinaan Suomi-salama, joka oli dieselissä reilun yhdeksän vuotta, kunnes eräänä syksyisenä aamuna se ei jaksanut pyörittää starttia, jolloin se meni vaihtoon.

Vaihdan akun yleensä heti kun se oireilee jollakin tavalla. Normaalisti olen vaihtanut akun melko pian kun olen auton ostanut käyttynä ja seuraavaa akun vaihtoa ne eivät yleensä ole allani kokeneet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Fiudessa orkkis akku kesti kolme vuotta. Sinne sen jälkeen sorvattu banneri on pyörittänyt starttia sen toiset kolme vuotta ilman oireita.
Akun kestoikänä allekirjoittaneella voi sanota, että 5-9 vuotta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Akut
« Vastaus #23 : 11.02.2012, 16:06:58 »
Optima ei ole hyytelöakku.

Ööö...  Jos se ei ole hyytelö...
Lainaus
Elektrolyytti on sidottu rullatut lyijylevyt erottavaan lasikuitumattoon.
. Niin silloinhan se on AGM-akku...   ;)

Tavallisesta neste/AGM-akusta hyytelöakun erottaa siitä, ettei siinä ole minkään valtakunnan selviä huohotus tms. aukkoja ja sen käyttöasento on vapaa.

Jaa... kyseessä on spiraalikennoakku, happo on imeytetty lasikuitumattoon, joka on rullattu - siitä
kyseisten akkujen erikoinen ulkomuoto.
Niin, silloinhan optima on AGM ja spiraalikennoinen akku, tavalliset ovat levykennoisia. 

Yhtä kaikki, ne autoissa (normaali starttiakut) ovat luokassa lyijyakut.
Harvassa autossa on muun tyyppisiä akkuja kuin lyijy-akkuja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku

Kylläpä meitä kuluttajia hämätään kaiken maailman kirjaimilla AGM, ECM ja niin edes päin...   :o
« Viimeksi muokattu: 11.02.2012, 16:09:20 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Diesel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #24 : 12.02.2012, 15:34:31 »
Kaverilla: Volvo V70 2.4 bensa 170 hv vuosimalli 5/2002 ja edelleen Volvon alkuperäinen akku ...

Kilometrejä autolla n. 140 000

Liekö akku jo elinkaarensa päässä ...

Mut edelleen toimii...

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Akut
« Vastaus #25 : 20.02.2012, 19:21:24 »
Volvon akku antautu kerrasta  :o 1v3kk snajderi pyöräytti starttia pari kierrosta ja sit katos virrat  :o diaknoosi kennot oikosessa  :facepalm:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #26 : 20.02.2012, 19:34:20 »
Ainakin Hankookin huoltovapailla akuilla on 2v.takuu.Vaihdoin viimekeväänä sellaisen uuteeen.Oli kuukautta vaille 2v.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Akut
« Vastaus #27 : 20.02.2012, 19:43:12 »
Ainakin Hankookin huoltovapailla akuilla on 2v.takuu.Vaihdoin viimekeväänä sellaisen uuteeen.Oli kuukautta vaille 2v.
Samoin tossa oli 2v takuu, onneks  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #28 : 20.02.2012, 23:03:58 »
Tänään vaihtu antautunut orkkisakku varta silver dynamic akkuun (100Ah 830A). Taitaa olla noi volvo akut vartan linjalta tulleita ::) Ainakin esitteissä näyttää ihan samoilta mm.power frame tekniikka.
Ajossa: XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT
Ex volvot: 855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Showroom: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85133.msg1061174798#msg1061174798

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 991
  • www.vrcf.fi
Vs: Akut
« Vastaus #29 : 24.03.2012, 17:29:53 »
Löytyykö noista Volvon akuista mitään merkintää milloin valmistettu?
Omassa kun ei mitään merkintää ole huoltohistoriassa akun vaihdoista, ja auto jo 13.v vanha että voiko vielä olla alkuperänen?  ::)

Tossa vielä kuva jos siitä pystyy tulkitsemaan


 

Futurez  Kulkukoira