Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ruosteenpoisto konepellistä

  • 29 Vastauksia
  • 16795 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Ruosteenpoisto konepellistä
« : 26.06.2011, 20:30:16 »
Kaksi vuotta olen tuota nyt katellut ja jospa sille yrittäisi tehdä jotain. En vaan moista ole koskaan tehnyt, eli miten tuota ruostetta olisi nyt paras rapsutella pois ja mitä pohjalle?



Jostain lueskelin, että melkein pitää koneella ottaa kun muuten jää ruostetta piiloon huokosiin ja sitten pohja-aineesta oli miljoonaa eri versiota... Miten joku CRC:n sinkki vai kummosta siihen pitäisi laittaa? Sitten kilikalimaalia ja kilikalilakkaa. Kuitenkin suhteellisen huomaamaton, jos vain saisi edes jotenkuten mustaksi. Ja koneellakin (no itselläni ei ole, mutta jospa saisin lainaan) varmaan suht helppo ottaa kun maskin saa pois ja tuo on tosiaan konepelli alaosaa, joten se nousee tuosta puskurista ylös.

Poissa Fincer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #1 : 26.06.2011, 22:10:06 »
Tärkeintä on, ettei toi ruoste ole mennyt metallista läpi, että on vain pintaruostetta. Muuten menee hitsaushommiksi. Paikkakorjauksesta harvemmin saa alkuperäistä vastaavaa, mutta kiitettävään lopputulokseen voi silti huolellisella työllä päästä.

Hiomisesta paha mennä sanomaan omalla kokemuksella varmasti, mutta sun tapauksessasi koneella (laikka tms.) hioisin ruosteet pois niin, että pohja tulee sileäksi ja näkyvillä on vain paljasta metallia. Myös siitä ruosteen ympäriltä varovasti sitä kunnon maalipintaa hio "varmuuden vuoksi", ettei jää ruostetta sinne piiloon. Jos ei konetta ole saatavilla, käyttäisin noihin pahimpiin ruostekumpuroihin suhteellisen karkeaa käsihiomapaperia, vähintään jotain p180 ja vähitellen siirtyisin sinne p1200 -karkeusluokan tietämille, kunnes pinta näyttää ja tuntuu sileältä. Aluksi voi vetää ilman vesihiomapaperia, mutta hienommissa karkeusluokissa (p500 -> p1200...) siirtyisin vesihionnan puolelle. Hiominen on kärsivällisyyttä vaativaa hommaa, mutta palkitsee kyllä hyvällä pinnalla. Ennenkaikkea, tee pohjatyöt hyvin. Myöhemmin voi alkaa muuten kaduttamaan.

Kun olet saanut ruosteet hiottua pois ja pinta on sileä, putsaa paljas metalli epäpuhtauksista huolella. Lakkabensiiniä tai vastaavaa käyttäisin. Tinneriä auton maalipinta ei kestä, joten siihen ei kannata koskea. Putsaamisen jälkeen kuivaa pinta hyvin, ja mielellään anna hetken kuivahtaa itsekseen myös.

Pohjamaaliksi suosittelen Maston Lowe Autorost Primer- ruosteenestopohjamaalia, tai vastaavaa. Tuo on harmaata tököttiä, jota levitetään pensselillä pariin otteeseen ja annetaan kuivua levityskertojen välissä 12h ja vielä lopuksi 12h. (1. levitys -> 12h odottelua -> 2. levitys -> 12h odottelua).
Ruosteenestopohjamaalin kuivuttua hio harmaa pinta aivan tasaiseksi kauttaaltaan. Katso, että harmaan alueen reunat ovat tasaisia auton maalipintaan nähden, eli sormin tuntuvaa rajaa ei saa jäädä. Ole varovainen, ettet hio pohjamaalia peltiin saakka. Tässä pitää olla kieli keskellä suuta, koska herkästi sattuu pikkukämmejä. Eli hyvin varovaista hiomista suosittelen. En osaa sanoa, onko vesihiomapaperin käyttäminen tarpeen, mutta Volvon pienten peltivaurioiden korjaamisessa olen itse sitä käyttänyt.

Kun pohjamaalit ovat päällä, pinta tasainen ja kuiva, on aika laittaa auton alkuperäisen värisävyn mukainen maali pintaan. Metallivärejähän nuo ovat. Siniseltä, eli Volvon tiskiltä saat kysäsemällä oman autosi värikoodin, jos et sitä tiedä jo entuudestaan. Automaaliliikkeissä (ainakin Kouvolan automaalissa) sekoittavat sulle värikoodia vastaan oikean maaliseoksen (esim. spray -purkkiin), jonka sitten suihkutat tasaisena harmaan pohjamaalin päälle. Suihkutuksessa ole varovainen, ettei tule roiskeita (täpliä tms...). Osta samalla kilikali -lakkaa. Nyt tuli oikosulku... en tähän hätään muista oliko tuo mattaa vai kiiltävää, mitä auton maalipinnoissa käytetään, mutta liikkeessä osaavat kuitenkin kertoa.

Vinkkinä: Ennen maalaamista kannattaa suojata auton ei-maalattavat osat huolella (maalarinteipillä/sanomapaperilla), koska spray sattuu leviämään herkästi laajalle. Tässä tapauksessa tekisin itse seuraavat jutut:

- maski irti
- ajovaloumpiot suojataan
- umpioiden pesimet suojataan (ellei ole korinvärissä)
- tuulilasi suojataan esim. jätesäkeillä
- muut välttämättömät osat suojataan

Toinen vinkki: putsaa ympäröivä ei-maalattava maalipinta huolella, mutta tee tässä poikkeus suojauksen suhteen. ÄLÄ rajaa auton maalipintaa tarkasti edellä mainitulla tavalla. Kokemuksesta voin kertoa, ettei maalipinnassa olevien rajojen katteleminen oo mieltäpiristävä kokemus, joten jos sitä sprayta sattuu menemään ympäröivän ehjän maalipinnan päälle, niin anna mieluummin mennä. Tietenkin koita välttää maalin holtitonta leviämistä.

Ja jos maalaaminen täytyy hoitaa ulkona, katso ettei satu pienintäkään tuulenvirettä olemaan. Muuten lähtee sprayt leviämään miten sattuu.

Anna maalin hetken kuivahtaa, arviolta 30min-1h. Lopuksi suihkuta pari ohutta kerrosta lakkaa kuivuneen maalipinnan päälle, ja homman pitäisi olla siinä. Anna myös lakan kuivua rauhassa ennen suojauksien purkamista.

Näillä ohjeilla varmaan pääset alkuun. Jos joku on enemmänkin hoidellut näitä maalauksia, niin mielellään korjatkaa mahdolliset ohjeissa olevat puutteet/virheet. :)
« Viimeksi muokattu: 26.06.2011, 22:11:55 kirjoittanut Fincer »

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #2 : 26.06.2011, 22:32:49 »
Suurkiitokset!
Noilla ohjeilla uskaltaa yrittää! -H-

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #3 : 26.06.2011, 22:56:46 »
Suurkiitokset!
Noilla ohjeilla uskaltaa yrittää! -H-

Fincer antoi sinulle hyvät ohjeet. Tällä saisi aika varmasti kaikki ruosteet pois. Itse olen ko. laitetta käyttänyt pienien vaurioiden korjaamiseen.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #4 : 26.06.2011, 23:27:09 »
Ei ole ilmaa, eikä tähän hätään aleta kummempia härveleitä ostamaan. Luulen, että tuo laikkakone onnistuu helposti.
Hihat ylös ja kohti uusia haasteita (noh, eihän tää varmaan autoihmisille ole kummoinen, mut meikäläiselle  :D)

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #5 : 27.06.2011, 00:39:54 »
Sami K. mistä tuommosen saa, ja mitä maksaa? Ja mitä tuommoseen tuo eväs maksaa?
Vaikuttaa melko näppärältä tuollane pikkune "hiekkapuhalluskone"  :hello:

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #6 : 27.06.2011, 00:44:03 »
Sami K. mistä tuommosen saa, ja mitä maksaa? Ja mitä tuommoseen tuo eväs maksaa?
Vaikuttaa melko näppärältä tuollane pikkune "hiekkapuhalluskone"  :hello:

Kuva on näemmä Biltemasta...

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #7 : 27.06.2011, 00:44:39 »
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=151934.htm&tuote=151934&ryhmaid=144

Tuotenro
151934

edit: ei varmaan toi linnki toimi...? mut tuotenro on toi.
edit2: toimiikohan nyt...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #8 : 27.06.2011, 14:32:18 »
Mitään neliötuumaa isompaa aluetta tuolla on sitten aika tuskasta hommaa puhaltaa, ainoa oikeasti järkevä sovellus on sisäpuoliset nurkat, joihin ei muilla välineillä pääse. Dremeli on todella paljon nopeampi puhdistusväline kun tuo puhalluspistooli, siis jos dremelillä mitenkään mahtuu kyseiseen paikkaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #9 : 27.06.2011, 14:56:13 »
Kulmahiomakoneeseen teräsharja/somali laikka nii johan saa ruosteet kyytiä.

Tinneriä auton maalipinta ei kestä, joten siihen ei kannata koskea.
Ja mitä höpönassua, ei ole kyllä vielä itsellä tullut vastaan autoa jossa ei maalipinta kestä tinneriä, kuitenkin työkseni näitä maalaan ja pyyhin yleensä rasvat, piki tahrat ja muut töhnät pois tinnerillä kostutetulla rätillä.
Se on eri asia jos on paikkailtu maalipintaa 1K tuotteilla niin ne kyllä lähtee tinnerillä pois.
Aivan tuore 2K Lakka/maalipinta (72h sisällä maalattu) ei kestä tinneriä vaan menee harmaaksi mutta saa kyllä kiilloitettua takaisin kiiltäväksi.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #10 : 27.06.2011, 15:06:17 »
Kulmahiomakoneeseen teräsharja/somali laikka nii johan saa ruosteet kyytiä.
Ja mitä höpönassua, ei ole kyllä vielä itsellä tullut vastaan autoa jossa ei maalipinta kestä tinneriä, kuitenkin työkseni näitä maalaan ja pyyhin yleensä rasvat, piki tahrat ja muut töhnät pois tinnerillä kostutetulla rätillä.
Se on eri asia jos on paikkailtu maalipintaa 1K tuotteilla niin ne kyllä lähtee tinnerillä pois.
Aivan tuore 2K Lakka/maalipinta (72h sisällä maalattu) ei kestä tinneriä vaan menee harmaaksi mutta saa kyllä kiilloitettua takaisin kiiltäväksi.
Mä tuota kans mietin kun viime kesänä tinneri rätillä pyyhin niin ei kyllä maali lähteny.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #11 : 27.06.2011, 15:22:21 »
Kulmahiomakoneeseen teräsharja/somali laikka nii johan saa ruosteet kyytiä.
Ja mitä höpönassua, ei ole kyllä vielä itsellä tullut vastaan autoa jossa ei maalipinta kestä tinneriä, kuitenkin työkseni näitä maalaan ja pyyhin yleensä rasvat, piki tahrat ja muut töhnät pois tinnerillä kostutetulla rätillä.
Se on eri asia jos on paikkailtu maalipintaa 1K tuotteilla niin ne kyllä lähtee tinnerillä pois.
Aivan tuore 2K Lakka/maalipinta (72h sisällä maalattu) ei kestä tinneriä vaan menee harmaaksi mutta saa kyllä kiilloitettua takaisin kiiltäväksi.


Hei maalarimies!!!   Mulla on joku v*tun kiva kaveri korjaillut sormenpään kokoista ruostetäplää tuulilasin yläpuoleltä spray tuotteilla...  :buck2: :idiot2: :uglystupid2: :crazy2: *tumppuun-> :facepalm:

Ja nythän se on mattaa isolta alueelta, kun ei ole rajattu millään.. 

Eli minkäläisella myrkyllä mä voisin vetästä tuon kilikali paskan pois tuosta??? Se ruostetäplä on jo "korjattu" kynsilakkkapullosta auton omalla sävyllä.

Poissa Fincer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #12 : 27.06.2011, 15:29:49 »
Olen kyl miettiny tota, että kestääkö vai ei kestä, mutten ole ottanut riskiä (~parempi katsoa kuin katua). En menis itte vetelee tinnerillä, mutta täällä puhuu nyt kokeneemmat kaverit. Jos maalit kestää, niin mikä ettei. Kyllä tinnerillä ainakin lian irtoamaan saa, mutta hiotun metallipinnan putsaukseen luulisi kevyempienkin tököttien välttävän. Pointtinahan on saada rasva, lika... ja ruosteet pois.

Mulla vaan kuljettajan oveen sattui kerran roiskumaan ylimääräisiä maaleja, puolihuolimattomasti kun hommia tein. Ovessa alkuperäiset tehtaan maalit, ei mitään kilikali-sprayta. Tartuin tinneriin, ja kyllä siitä pinnasta alkoi muutakin kuin rasvaa ja noita maaliläiskiä irtoamaan. Eipä ole sen jälkeen tullut tinneriä käytettyä noihin hommiin, ja läiskät saivat jäädä oveen paikoilleen. Nyt siinä on sitten komiat tinneriraidatkin, onneksi paneelin takana piilossa.  :buck2:

hevonen

  • Vieras
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #13 : 27.06.2011, 15:31:50 »

Hei maalarimies!!!   Mulla on joku v*tun kiva kaveri korjaillut sormenpään kokoista ruostetäplää tuulilasin yläpuoleltä spray tuotteilla...  :buck2: :idiot2: :uglystupid2: :crazy2: *tumppuun-> :facepalm:

Ja nythän se on mattaa isolta alueelta, kun ei ole rajattu millään.. 

Eli minkäläisella myrkyllä mä voisin vetästä tuon kilikali paskan pois tuosta??? Se ruostetäplä on jo "korjattu" kynsilakkkapullosta auton omalla sävyllä.
Kilikalit lähtee useasti kun tentturätillä hankaa. Ei vie alkuperäismaalia.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Ruosteenpoisto konepellistä
« Vastaus #14 : 27.06.2011, 19:21:31 »
Olen kyl miettiny tota, että kestääkö vai ei kestä, mutten ole ottanut riskiä (~parempi katsoa kuin katua). En menis itte vetelee tinnerillä, mutta täällä puhuu nyt kokeneemmat kaverit. Jos maalit kestää, niin mikä ettei. Kyllä tinnerillä ainakin lian irtoamaan saa, mutta hiotun metallipinnan putsaukseen luulisi kevyempienkin tököttien välttävän. Pointtinahan on saada rasva, lika... ja ruosteet pois.

Mulla vaan kuljettajan oveen sattui kerran roiskumaan ylimääräisiä maaleja, puolihuolimattomasti kun hommia tein. Ovessa alkuperäiset tehtaan maalit, ei mitään kilikali-sprayta. Tartuin tinneriin, ja kyllä siitä pinnasta alkoi muutakin kuin rasvaa ja noita maaliläiskiä irtoamaan. Eipä ole sen jälkeen tullut tinneriä käytettyä noihin hommiin, ja läiskät saivat jäädä oveen paikoilleen. Nyt siinä on sitten komiat tinneriraidatkin, onneksi paneelin takana piilossa.  :buck2:
Vähän näytät kiilloitus konetta autolle niin häviää raidat pois ;)
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy