Futurez  Kulkukoira

Etusumuvalojen sähköt, releen nasta 85

  • 8 Vastauksia
  • 4129 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Etusumuvalojen sähköt, releen nasta 85
« : 12.07.2011, 20:55:04 »
Askartelin lankkuun yli puoli vuotta kontissa olleet Bilteman etusumuvalot.
Olikos se niin, että etusumarit saavat palaa vain ajovalojen kanssa? Mihin se 85 nastalta lähtevä johto pitäisi mennä? Ilmeisesti ajovalon johtoon, mutta plussaan vai miinukseen, vai minne? Nyt se menee maihin ja nuo sumarit saa päälle yksinään vaikka auto olisi virraton.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Etusumuvalojen sähköt, releen nasta 85
« Vastaus #1 : 12.07.2011, 23:21:27 »
Releen nastat #85 ja #86 on käämien nastat, jos diodillinen versio niin #85 maa ja #86 +.
Lyhyiltä otat + ohjauksen ja kojelautaan asennettavan vipukytkimen kautta viet nastaan #86, #85 maihin.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Etusumuvalojen sähköt, releen nasta 85
« Vastaus #2 : 12.07.2011, 23:31:04 »
Oukkidoukki. 86 menee kytkimelle ja 85 maihin. Vaihdan vaan 30 akulta lyhkäsiin.

..Noin sitä ajattelinkin alunperin, mut sit kolmet eri ohjeet ni päätin vaan mennä joidenkin mukaan ja unohdin kokonaan tuon  :idiot2:
Mut eipä ole iso homma vaihtaa. Kiitos! -H-

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Etusumuvalojen sähköt, releen nasta 85
« Vastaus #3 : 13.07.2011, 08:08:13 »
Vaihdan vaan 30 akulta lyhkäsiin.

Häh?!?!
#30 nastaan virallisesti kuuluu jatkuva + ja #87 nastasta se sitten viedään sinne missä sitä tarvitaan. Tosin itse teen just toisinpäin kun 5 napaisessa tuo tekee sen että #87a nastassa on jatkuva + eikä sitä parane sörkkiä sitten millään.

Kerran näin yhdessä bemarissa hienon xenon lisäpitkien releistyksen joka meni näin:

#85 - maa
#86 & #30 - pitkien johto haaroitettu näille
# 87 - xenoneille

Releen kun kuuluisi olla suurelle virralle kytkimenä jota ohjataan vaan pienellä virralla, nyt kaikki virta tuli myöskin xenoneille bemarin omien sähköjen kautta, naksuihan se rele toki siellä kivasti mukana.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Etusumuvalojen sähköt, releen nasta 85
« Vastaus #4 : 13.07.2011, 10:34:47 »
Lyhyiltä otat + ohjauksen ja kojelautaan asennettavan vipukytkimen kautta viet nastaan #86, #85 maihin.

Aajuu, sori, lukihärö. Pidetään siis 30 akussa.

....Nyt en kyllä ihan taas hoksaa, eli tällä hetkellä 85 on maissa ja 86 vipukytkimellä. Niin miten se lyhyiltä tuleva +johto menee? Kytkimessä oli kolme paikkaa: +, - ja S. Releeltä tulee siis S:ään, + saa jatkuvaa virtaa ja - menee maihin. Laittaisimmeko tuon vipukytkimen + menemään ajovalojen +johtoon?  :idiot2:

Kiitokset avusta, kun ei omilla pärjää  :-[

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Etusumuvalojen sähköt, releen nasta 85
« Vastaus #5 : 13.07.2011, 11:03:39 »
Aajuu, sori, lukihärö. Pidetään siis 30 akussa.

....Nyt en kyllä ihan taas hoksaa, eli tällä hetkellä 85 on maissa ja 86 vipukytkimellä. Niin miten se lyhyiltä tuleva +johto menee? Kytkimessä oli kolme paikkaa: +, - ja S. Releeltä tulee siis S:ään, + saa jatkuvaa virtaa ja - menee maihin. Laittaisimmeko tuon vipukytkimen + menemään ajovalojen +johtoon?  :idiot2:

Kiitokset avusta, kun ei omilla pärjää  :-[

Siihen sun vipukytkimeen en osaa ottaa varmasti kantaa kun ei ole mulla tässä kädessä ja yleismittaria kaverina, ilmeisesti merkkivalollinen?
Luulisin että S on source eli yhteinen merkkivalolle sekä sulkeutuvan koskettimen kautta ulos lähtevälle plussalle.
Eli ajovalojen lyhyiltä piuha S:ään ja plussasta releen nastaan #86, - maihin niin pelaa merkkivalo.

Mutta varmista nyt mittarilla että se kytkin varmasti pelaa noin, S:stä on ~0ohm (+)nastaan ja kymmeniä / satoja ohmeja (-)nastaan, OFF asennossa kontakti kumpaankin katkeaa.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2011, 11:05:19 kirjoittanut Juniku »
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Etusumuvalojen sähköt, releen nasta 85
« Vastaus #6 : 13.07.2011, 11:31:05 »
Tattis! -H-
On tosiaan merkkivalollinen ja tuollainen 240:n oma kytkin:


Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Etusumuvalojen sähköt, releen nasta 85
« Vastaus #7 : 13.07.2011, 11:42:52 »
Joo, varmista vielä kumminpäin se kytkin pelaa, onko + vai S sisääntulevalle jatkuvalle.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Etusumuvalojen sähköt, releen nasta 85
« Vastaus #8 : 17.07.2011, 20:58:40 »
...
Olikos se niin, että etusumarit saavat palaa vain ajovalojen kanssa?
...
Parkit riittävät.  Lakitekstin "etuvalo" tarkoittaa parkkivaloa, ei ajovaloa.
Releen käämin toisen pään (85) voi maan sijasta kytkeä kaukovaloon.  Rele saa maita kaukovalojen hehkulankojen kautta.  Kun kaukovalot palavat, saa releen käämi kumpaankin päähän plussaa, eikä rele vedä.
Katsastuksessa saatetaan pitkien kanssa palavien sumarien referenssiluvut laskea mukaan.  Jos valaisimessa ei ole referenssimerkintää, se on 20.

Kytkentään kannattaa lisätä toinen rele, joka sammuttaa sumuvalon, kun käyntivirta ei ole päällä.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

 

Elekma  Autoracing