Voi olla vaihdettu jo kaksikin kertaa. Sellaisiakin on. Olihan tästä täällä palstalla juttua. Uusi moottori menee nopeasti kun on dpf jo valmiiksi tukossa. Jos ostat VEA josta moottori vaihdettu niin selvitä mitä kaikkea uusittu
5-sylinterinen moottori oli Volvolla käytössä noin 17 vuotta. Sitä asenneltiin yhteen suosituimmista isoista autoista todella paljon. Tämänkin palstan lukijoista valtaosalla todennäköisesti on moinen moottori eikä pulinaa moottorien poksahtamisista ole isommin näkynyt. Remmin kunothan tarkastetaan huollossakin.
On totta, että ongelmia ei pidä lakaista maton alle, mutta kyllä 5-koneiden jakopää ongelmat lienee olleet siinä määrin suuria, koska on ollut lehtijuttujakin, myös muualla kuin Suomessa, mutta ei niissäkään kaikissa ole jakopää vikaa. Sitä vastoin VEA-koneiden ongelmia en ole huomannut lehdissä vielä ainakaan. Kun otetaan huomioon Volvojen suuri määrä, onhan se jo 62:s vuosi peräkäin eniten myyty auto Ruotsissa,viime vuonna rekisteröitiin 65 273 kpl
Jos erään toisen foorumin mukaan hyvinkin yhdenkäden sormilla laskettu lukumäärä on moottoreita mennyt pienillä kilometrreillä vaihtoon se ei tarkoita sitä että kaikki on huonoja. Ainakin sillä forumilla komentoivat samat henkilöt samaa asiaa /samoja rikkoutuneita moottoreita moneen kertaan useiden sivujen verran.
Kaikkiin moottoreihin voi tulla vikoja ja voi mennä vaihtoon, muistan niinkin kaukaa kuin 1985, kun kaverini osti uuden B23 koneella 740 jonka liike vaihtoi oma-aloitteisesti koko auton uuteen pelkän moottorivian vuoksi muutaman kuukauden käyötn jälkeen. Kaverini kysyikin oliko minulla ongelmia ja uskaltaakohan tuota pitää kauemmin, minulla ei ollut ja näin hänkään ei sitten heti pois vaihtanut.
Lopuksi vielä OT vuonna 2013 eräs automerkki lopetti yhden mallin myynniin Tukholman taxiin, tuli liian kalliiksi kun joutuivat vaihtamaan 1-3 kertaa automaattivaihteiston jokaiseen myytyyn autoon. Tietääkseni Volvo ei ole vielä lopettanut myyntiään takseille moottoreiden takia.