Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Jambo - 21.12.2018, 20:06:28

Otsikko: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Jambo - 21.12.2018, 20:06:28
Tuli tossa ostettua pien projekti-Ama ja siihen on entinen rakentelija ilmeisesti yrittänyt jotain pitkäiskua rakentaa, tosin sikäli huonolla menestyksellä että kone ei mahdu pyörimään. Veivi ottaa lohkoon kiinni.

Vielä en osaa sanoa iskulle/veivin pituudelle mittoja, mutta osaisko joku heittää valistuneita arvauksia millasella toteutuksella näin vois käydä ja millasin eväin noita pitkäiskuja on tappikoneisiin toteutettu?
Kyseessä ymmärtääkseni 6-pulttinen alakerta, tappikoneet on hivenen vieraita vielä.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: J.Lunkka - 21.12.2018, 21:26:12
Lohkon poskista vingulla pois.. millä veiveillä tehty ??
 94.5 iskunen pyörii pienellä työllä ja 98 iskunen vähän reilummalla veistämisellä
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Jambo - 21.12.2018, 21:45:06
Lohkon poskista vingulla pois.. millä veiveillä tehty ??
 94.5 iskunen pyörii pienellä työllä ja 98 iskunen vähän reilummalla veistämisellä

Huomenna toivottavasti selviää kun pääsen pajalle. Auton myyneellä romujobbarilla ei oikeastaan ollut muuta tietoa kuin että huhun mukaan konetta "tehty". 123 Ignitor, Misabin (ilmeisesti pitempi) imusarja, peltisarja, tää erikoinen kampura/veivi-häsmäkkä ja joku hiottu nokka tästä on paljastunut. Kantta on kaiveltu ja se on ilmeisesti ruiskun kansi vakio venoilla.

Paljonkos tota ruiskun kantta sietää madaltaa ilman että tarvii työntötankoja lyhentää? Vai sietääkö yhtään? Nyt on tönärillä mitaten 87mm korkea (tästä päättelin ruiskun kanneksi), eli ilmeisesti vakiokorkeudessa.

Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Jambo - 22.12.2018, 19:54:57
Nopeilla mittauksilla olis vakiomittaiset kanget ja isku mutta silti nappaa lohkoon kiinni  :o
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: hyvoneju - 22.12.2018, 20:54:15
Nopeilla mittauksilla olis vakiomittaiset kanget ja isku mutta silti nappaa lohkoon kiinni  :o

Tämäpä vaikuttaa mielenkiintoiselta , pistäppä kuvia ?
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: J.Lunkka - 23.12.2018, 12:43:54
Nopeilla mittauksilla olis vakiomittaiset kanget ja isku mutta silti nappaa lohkoon kiinni  :o

Laita valokuvia osista sekä siitä kun akseli on lohkossa..

Onko sulla b20:sen omat veivet vai mitkä ? jos on niin 90mm isku on maximi mutta työstämällä pyörii.. ongelma on siinä kun vakiomitoilla olevat veivit on hemmitin läskejä alapäästä ja ja rajoittaa pyörimistä ja sen takia kannattaisi tehdä/hioa 2xxx veiville, se on sirompi tai sitten mitsu/carillo/lentz joissa todella hyvänkokoinen alapää siis pieni.. :-D Sekavaa tekstiä mut suomennan jos tarvitsee :-D
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Jambo - 23.12.2018, 18:09:48
No vähän huonolti on kuvia laittaa mutta homma ratkes kun käänti veivit toisinpäin  :idiot2: Voisko veivit olla kymppisarjan vinokkaasta?

Vakiomitoilla on romut.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Kulmamies - 23.12.2018, 18:28:01
Mulla otti 85mm iskulla ja B200 kangilla  kiinni öljykanavan reunaan. Kontakti tapahtui kiertokangen pulttien päistä. Siis sieltä kierteen päästä, kun pultti tuli hieman kangesta läpi. Homma ratkesi lyhentämällä pultteja pari milliä.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: luchadore - 13.06.2019, 14:03:10
Mulla otti 85mm iskulla ja B200 kangilla  kiinni öljykanavan reunaan. Kontakti tapahtui kiertokangen pulttien päistä. Siis sieltä kierteen päästä, kun pultti tuli hieman kangesta läpi. Homma ratkesi lyhentämällä pultteja pari milliä.

Mitkä männät oli tässä paketissa, ja oliko kansitasoa tiputettu ?
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Kulmamies - 13.06.2019, 14:45:15
B200 pattipäät, mitä oli laestaan vähän sorvattu. Lohko vakio korkuinen.

Männät ei sovellu madalletun kannen kanssa, kun vakiokannellakin tuli purituksia ihan hitosti. Tarttis olla B200 turbon kuoppamännät.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: luchadore - 13.06.2019, 15:06:46
Saako noita b200 mäntiä 92mm mitoissa ? Ei taida saada.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: JuHaU - 16.06.2019, 00:17:05
Saako noita b200 mäntiä 92mm mitoissa ? Ei taida saada.

Ei saa. 89.60 koossa löytyy.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: luchadore - 17.06.2019, 00:57:55
Olenko nyt väärässä vai en, että jos laittaisi nämä (https://www.konekorjaamo.fi/mantasarja-aa-92mm-69mm-iskulle.html) männät(??), sekä 149/52/22 (vinokoneen h-profiilit matalille männille) veivit niin sattuu kohdalleen.

Vakiomitta on ymmärtääkseni sen 145+46=191mm. Niin 85 akselilla tulee 149+39,5+kampuran 2,5mm edelleen tuon 191mm ???

edit. ja ei..vinokoneen veivthän oli 23mm yläkaulalla.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Kalamies - 17.06.2019, 09:02:36
Jos ne muuten pelaa, niin ei kannata sen yläsilmän takia hylätä. Senhän pystyy holkittamaan uusiksi kohtuu työllä. Täytyy vaan huomioida pituuden muutos sitten esim. mäntää sorvaamalla (0,5mm).
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: hyvoneju - 17.06.2019, 10:13:28
Jos ne muuten pelaa, niin ei kannata sen yläsilmän takia hylätä. Senhän pystyy holkittamaan uusiksi kohtuu työllä. Täytyy vaan huomioida pituuden muutos sitten esim. mäntää sorvaamalla (0,5mm).

Mikä pituuden muutos  :-\
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: luchadore - 17.06.2019, 11:36:04
Voiko 23mm yläkaulan ajaa 24mm mittaan ?

Sillon kävisi pemarin 3.8l koneen 142,5mm veivit ihan suoraan nykyisten mäntien ja uuden kampuran väliin ???
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Korte - 17.06.2019, 12:22:02
Voiko 23mm yläkaulan ajaa 24mm mittaan ?

Sillon kävisi pemarin 3.8l koneen 142,5mm veivit ihan suoraan nykyisten mäntien ja uuden kampuran väliin ???

Kannattaa käydä koneistamolta kyselemässä. Veikkaan että: jos on ohut ylähela ja se vielä ohennettaan, helan krymppi kankeen pienenee ja mahdollisuus helan pyörähtämiseen/irtoamiseen kasvaa ?
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Kalamies - 17.06.2019, 13:42:54
Mikä pituuden muutos  :-\
Ajatuksen pituuden...  :buck2:

Tosiaan joo se mittahan on tapin keskeltä eikä reunasta.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Jambo - 17.06.2019, 18:31:44
Kannattaa käydä koneistamolta kyselemässä. Veikkaan että: jos on ohut ylähela ja se vielä ohennettaan, helan krymppi kankeen pienenee ja mahdollisuus helan pyörähtämiseen/irtoamiseen kasvaa ?

Tai sitten tekee kokonaan uudet helat ja ottaa tarvittaessa kangesta vähän materiaalia. Yllättävän edullista oli muistaakseni tuo kankien uudelleen heloitus kun joskus paikallisesta sitä kysyin.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Korte - 17.06.2019, 21:36:46
Tai sitten tekee kokonaan uudet helat ja ottaa tarvittaessa kangesta vähän materiaalia. Yllättävän edullista oli muistaakseni tuo kankien uudelleen heloitus kun joskus paikallisesta sitä kysyin.

Helan vaihto on halpaa kuin saippua, sitten kun ruetaan koneistamaan veiviin isompaa reikää ja siihen mittatilaushelaa niin homma ei taloudellisesti kannata.
Paitsi jos saa aihiokanget ilmaiseksi, pystyy tekemään itse osan/kaikki töistä tai pimeästi teetätettyä :D

En löytänyt kuittia edellisestä veiviremontista(4kpl traktorin veivejä) mutta muistelisin että perusjutut eli: helan vaihto, pesien suoristaminen jne teki karvan alle 200e.  Helat toimitin itse.

Edelleen puoltaisin sten parnerin 1D veivejä.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: luchadore - 18.06.2019, 00:42:27
Löytyi TÄMMÖINEN (https://motor-car.net/innovation/engine-components/item/15025-connecting-rods-make-size) sivu. Ihan vaan yleistietona, voi olla muillekin hyötyä. tai sitten ei ::)


Edelleen puoltaisin sten parnerin 1D veivejä.

Suosisin minäkin noita, mutta, esteeksi tulee tuo hinta väkisin. Nytkin kestää M-veivit hienosti niin jotkut "vakio"veivit riittää ihan varmasti jatkossakin, jos vaan löytyy sopivat.
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: Korte - 18.06.2019, 11:00:01
Löytyi TÄMMÖINEN (https://motor-car.net/innovation/engine-components/item/15025-connecting-rods-make-size) sivu. Ihan vaan yleistietona, voi olla muillekin hyötyä. tai sitten ei ::)


Suosisin minäkin noita, mutta, esteeksi tulee tuo hinta väkisin. Nytkin kestää M-veivit hienosti niin jotkut "vakio"veivit riittää ihan varmasti jatkossakin, jos vaan löytyy sopivat.

Rupesin katselemaan summitin katalogia ja kappas, GM v6 mäntä saattas olla budjetti ratkaisu

https://www.summitracing.com/int/parts/uem-3409-std/overview/

92mm halkaisija, puristuskorkeus todella lähelle ja männän tappi 1,2 sadaosaa isompi kuin satasarjan männässä. Saattaa joutua hoonaamaan vähän kangen yläsilmää, ellei löydä sopivasti paljon ajettuja kankia :D "miinusta" noissa on prässättävä tappi. Tuskin Suomestakaan tuollaiset männät paljoa kustantaisi, tietysti männänrenkaat joutuu hommamaan erikseen. Tuohon vielä edulliset/ilmaiset satasarjan kanget niin halvemalla ei oikeastaan voi päästä.

Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: luchadore - 20.06.2019, 01:42:53
Osaako joku sanoa ja/tai vahvistaa väittämän, että kuplan mahlet ei siedä +7000 kierroksia ? Että helmat alkaa repeilemään jne ???

Kun tuo 123 jakaja vetää 8000 asti, ja sinne asti pitää alakerrankin sietää (kunhan saan kannen kuntoon).
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: teemum93 - 20.06.2019, 16:19:29
Kyllä ainakin jokkis käytössä mahlet on ihan hyvin kestäny, aa-mäntä sitten kai on se huonompi vaihtoehto, niitä enemmän on räjähdelly, ja niissä on jo pytyt valmiiks soikeita yms
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: fender - 23.06.2019, 23:52:04
Summitin kauppaama Silvoliten valumäntä ei lähtökohtaisesti ole High Performance mäntä, jolla vedetään 8k tauluun. Ihan vakiomottien edukkaaseen remppaamiseen tarkotettu...
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: cc57 - 15.08.2019, 16:26:22
Onko kukaan asetellut tälläistä setti tappikoneeseen? Itellä alkanut yöunissa kummittelemaan, ei kai siinä muu auta   :2funny:

https://www.acm.se/en/product/stroker-kit-volvo-b20-925-mm-2

Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: J.Lunkka - 06.10.2019, 19:13:06
Kyllä varmasti joku on tehnyt tolla setillä...
Itsellä työn alla kisakiree hissekone: 94.5mm stroke - carillon (159mm) - wössner 93mm, pk 24mm, custom mäntä 20mm tappilla (2560cc), omatuotanto rullanokka, sbf rullanostajat, omatuotanto rullakeinut, isoventtiilikansi (46/38)
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: kuppe - 10.10.2019, 08:24:23
Kyllä varmasti joku on tehnyt tolla setillä...
Itsellä työn alla kisakiree hissekone: 94.5mm stroke - carillon (159mm) - wössner 93mm, pk 24mm, custom mäntä 20mm tappilla (2560cc), omatuotanto rullanokka, sbf rullanostajat, omatuotanto rullakeinut, isoventtiilikansi (46/38)
Ihan mielenkiinnosta, mihin hisseluokkaan menee noin isona? Voimaa löytynee mukavasti  :)
Otsikko: Vs: B20 pitkäisku
Kirjoitti: J.Lunkka - 10.10.2019, 09:17:02
Ihan mielenkiinnosta, mihin hisseluokkaan menee noin isona? Voimaa löytynee mukavasti  :)

Tarkennetaan hiukan.. Tämä on menossa ihan museorekisteröityyn amazoniin :-D  ei historic ralliautoon  ELK    Ja mitä hevosvoimiin tulee niin jos sen 200 hummaa saisi niin ei ole viritys ihan epäonnistunut  :2funny:   Katsuri voi toki ihmetellä räiskyvämpää käytöstä koeajolla  ::) ::)...