Elekma  Autoracing

744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus

  • 22 Vastauksia
  • 3956 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Ajattelin tehdä pienen showroomin tästä hiljakkoin tehdystä hankinnasta.

Eli auton myynti-ilmoitus oli erään lehden myyntipalstalla melko vähäisin tiedoin. ''myydään volvo 740, katsastus umpeutunut jne lyhyesti'' Hinta oli kuitenkin sen verran kohdillaan nettiauton tarjontaa kun katselee niin päätin soitella pois. Puhelun aikana kävi sen verran ilmi autosta mitä tarvii että löin kaupat jo lukkoon.

Parin päivän päästä piti sitten lähteä autoa hakemaan ja kaveri jolta traileria yleensä lainaan olikin jo luvannut trailerin toiselle, joten ei muuuta kuin siirtokilvet konttorilta ja akku messiin sekä 20L bensaa. Siirtymä ei ollut kuitenkaan kun noin 30km joten se ei pitäisi olla mikään ongelma. Tosin noin viisi vuotta seisonnassa olleesta autosta ei ikinä tiedä. Lähinnä jarrut on aina sellainen kysymys.

Paikanpäälle saavuttiin ja auto näytti paremmalta mitä olin ajatellut. Jonkun aikaa siinä tuli renkaita potkittua ja kyseltyä niitä näitä. Joten kaupat tehtiin ilman sen kummempia. Kattelin perus jutut läpi ja kaadoin uutta bensaa tankkiin sekä latoin oman akun paikoilleen. Tietysti myös siirtolappujen liimaus. Käynti oli hiukan ontuvaa ja tyhjäkäynnille kun tiputti niin rupesi käymään kolmella.

Matka sujui kotio kuitenkin hyvin. Turhia ei jarrutella viitsinyt ettei jarrut hirtä ihan totaalisesti kiinni. Kierroksilla moottorikin kävi kaikilla.

Elikkä auto on:
-Volvo 740GL B200E, M47 ja vuosimalli -89 (made in belgium)
-Ajettu 325tkm
-Musta sisusta, harmailla säkkikankailla
-Värikoodi 409 eli se kuuluisa ''lakka hilseilee väri''
-Uutena myyty ulkomaille (tourist diplomat sales)
-Leimattu viimeksi 2016
-Ruostesuojattu ahkerasti, viimesin suojaus tehty 2009

Ja ruksittuja varusteita taitaa olla ainoastaan kattoluukku ja sekin veivillä, sekä tuo metalliväri. Ei juurikaan muuta ole raaskittu ruksia. Keulalta löytyvät sumuvalot on jälkiasenteiset.





Päivitykset tulee jonkun verran jälkijunassa kunhan joutaa kirjottelemaan ja kuvia lisäilemään tänne.

« Viimeksi muokattu: 16.12.2021, 00:07:27 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #1 : 29.11.2021, 20:10:01 »
Auton kotiuduttua projekti alkoi sumuvalojen uudelleen asennuksen merkeissä. Eli tein sumareille kiinnitykset ja sahailin etulippaan reijät. Nyt valot istuu paljon paremmin mitä lähtötilanteessa eikä ihan äkkiä erota onko kyseessä orkkis sumarit vai sitten nämä saman sarjan tarvike versiot.  8)

Ennen/jälkeen tilannetta. Hieman on lakka alkanu jo kesimään tuosta etulipasta.







Pyöräytin samalla myös toiselle paria vanteita paremmat nastat. Nyt ei ole nastaeroa renkaissa.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2021, 08:02:53 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #2 : 30.11.2021, 21:40:20 »
Projekti lähti etenemään pohjan mahdollisten ruostevaurioiden etsimisellä. Pari kohtaa ainakin alkuun löytyi ja yksi jo aijemmin tehty paikka. Kuljettajan puolella etujalkatilan tunkin korvan juuressa pieni alku ja akkukotelon pohjassa yksi. Ihan yleiset kohdat siis, ainut että näin vähän. Kyllä yleensä se kymmenen kohtaa löytyy... ??? :D

Apparin puoli oli hyvä ei hitsailtu eikä myöskään tarvetta. Kylkivilkun juurelta hiukan putsasin alkavaa hilseilyä.


Samalla sai katteltua pakoputkiston kunnonkin. Hiukan on ruskeaksi vetänyt, mutta ei vielä vuotoja näy. Jostain moottorin seuduilta se kyllä vähän supsuttaa. Voi olla joku pakosarjan tiivisteistä tai sitten pakosarjan ja etuputken liitos.

Naputtelin bitumit pois tieltä, valmiista ei kuvaa tullu otettua.


Koteloon tulikin paikka tehtyä. Tietysti vielä pintaväri ja massaus sekä konetilan puolelle kotelonsuoja.




Ja takakontin varapyörämontun kulmasta löytyi jonkun aijemmin tekemä paikka. Suojailin sitäkin hiukan molemmin puolin.


Seuraavaksi jarrujen tarkastelua. Takapään satulat on ihan jumissa ja käsijarrukahva nousee taivaisiin. Sekä oikeanpuolen etujarrussa on jumia :nohnoh


744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #3 : 01.12.2021, 23:50:46 »
Homma jatkui jarrujen tarkastelulla. Vasen etu oli ihan kunnossa ja hiljakkoin uusittu varmaankin männät sekä tiivisteet. Liukutapit kuitenkin rasvailin uudelleen ja pistin uudet palat. Levyt nyt on parhaat päivänsä jo nähneet, mutta ei kuitenkaan liian ohkaset vielä.

Oikea etu oli sama homma kuin vasemmalla eli satula oli jossain kohtaa kunnostettu, männissä ei pienintäkään jumia ja suojakumit yms ehjät. Ja tämän puolen jumitus aiheutui ihan totaalisen jumittuneesta alemmasta liukutapista. Ilmeisesti edellisessä remontissa oli kuitenkin jätetty tapit huomioimatta. Tapin kanssa joutu vähän painimaan ja sain sen kuitenkin irti raidepään irrotus työkalua hyödyntämällä sekä lämmittämällä. Sitten vaan huolellinen putsaus ja purkuautosta ehjä tappi tilalle rasvoineen sekä uudet tiivisteet mitä löytyikin itseltä.



Takapäässä purin samantien molemmat satulat irti ja kurkkasin käsijarrua. Rumpujen sisässä kaikki oli ok, mutta laittelin kuitenkin kenkiin säätöpalat.

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/222003/400724?ajoneuvo=965

Näitten säätöpalojen lisäksi piti akseliputkeen laittaa uusi vaijerin pidike kun vanha oli perinteisesti ratkennut irti. Säätelin rummuista kengät hollille ja johan rupes käsijarru pelaamaan. Kahvan päähän ei tarvinnu pidellä. Tietysti käpärin linkut rasvasin ja rummut putsasin.

Vanhat satulat


Ja tilalle meni kunnostetut


Jarruletkut ja kilvet yms muut hilppeet oli hyvässä kunnossa joten jarrurempasta selvisi melko pienellä vaivalla.
-Eteen palat O/V
-Oikeelle eteen alempi liukutappi ja siihen tiivisteet
-Taakse satulat käytetyt kunnostetut O/V
-Taakse jarrupalat ja asennussarjat
-Käsijarrun säätöpalat
-Vaijerin pidike akseliputkeen
-Ilmaamisen yhteydessä tuli ainakin säiliöllinen nestettäkin päästettyä läpi takasatuloista. Nesteetkin osittain vaihdettu...
Jarrut siis kunnossa 8)

Ilmanputsarikotelo oli halki monesta kohtaa niin hain purkuautosta paremman kotelon ja poistin samalla termarin ilmanotosta ja laitoin maskin takana olven putken pätkän suoraan koteloon kiinni näin:


Moottoriin tuli vaihdettua öljyt ja suodatin. Samalla myös pistin laatikkoon uudet ATF.

Mukava kun suodatin vaan löytyy niin loput saa kipastua ehtoolla tokmannilta. :)

Ohjaustehostimeen vaihtelin myös öljyt kun vanhat oli ihan kuralla. Sinne meni sitte taas King merkkistä atf.ää.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2021, 00:48:10 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #4 : 02.12.2021, 19:44:13 »
Päätin tässä välissä selvittää tuon huonon tyhjäkäynnin ja ylipäätään kumilenkkimäisen kaasuun reagoinnin.
Sääsin kaasurullan vieressä olevan kytkimen TVS tekemän ohjeen mukaan ja sillä sain korkeahkon tyhjäkäynnin rauhottumaan.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69651.0

Tämä ei kuitenkaan muuttanut kolmella käyntiä mihinkään joten sytkäveheet pois ja tarkistus. Kaikki tulpanjohdot ja tulpan päät oli enemmän tai vähemmän karmeessa kunnossa. Ei siis mikään ihme miksi kävi huonosti. Varmaan joskus 20 vuotta sitten viimeksi vaihdettu ylipäätään tulpat. No otin samantien jakajankin auki putsasin sen. Se oli muuten kyllä ihan ehjä, samoin pyörijä.

Tulpanjohdot vaihtelin käytettyihin parempiin ja pistin uudet tulpat sekä säädin ennakon kohdilleen.

Tulpat ja tulpanhatut näytti kutakuinkin tältä :2funny:






Käynti parani huomattavasti tällä, mutta ei kuitenkaan ihan vieläkään ollut ennallaan joten vuorossa oli seuraava yleinen ongelma eli suuttiminen O-renkaat. Vaihtelin suuttimiin O-renkaat ja kappas johan rupes pelaamaan nyt pysyy kaikki pytyt menossa mukana. Eikä reagoinut enää jarrukliineriin, joten imusarjan tiivistekkin sai tälläkertaa olla.  :nälkä:

Akkukotelon pohjan hitsauksen yhteydessä tuli toimimattomat orkkis töötit heitettyä metalliromuun ja asensin samaan syssyyn kun konetilassa tuli touhutta niin uuden töötin vasemman iskaritornin juureen.


« Viimeksi muokattu: 08.12.2021, 16:05:04 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #5 : 04.12.2021, 11:01:56 »
Ensin oli tarkoitus vaan tehdä nuo pakolliset hommat leimalle, mutta sisustan putsia alotellessa tuli kuitenkin mieleen että jos tekis sisustuksen perusteellisemman putsauksen. Onhan se jo 30vuotta keränny pölyä ja kaikkea muuta töhnää. Etenkin nuo penkit on aina sellaiset.

Joten ei muuta kuin toimeen. Purin penkit poijes, ja lattiamatot sekä äänieristeet vekeen. Sai nyt samalla vielä tarkistettua pohjan kunnon sisäpuolta.

Homma alkoi lattian verhoilumattojen painepesulla. Kyllä ruskeaa vettä irtosi eikä meinannu loppua näkyä. Mattojen ulkonäkö ei mihinkään muuttunut mutta tunkkaisuus lähti.

Matot pestynä:


Turvavöitä en jostain syystä jaksanut purkaa irti joten pesasin ne pesurilla ihan vaan noin.


Myöskin etulattioiden äänieristematot tuli pestyä kun kuskin jalkatilaan oli joskus päässyt kosteutta ilmeisesti lämppärin hanalta kun tässä on se auton sisäpuolella oleva malli.

Sisustan muovihilppeitä painepesurilla pestynä niin saa huokoset puhtaaksi. Kuvasta poiketen melkein kaikki sisustan muovihilppeet tuli pestyä noin.


Penkit tuli höyryteltyä kuten kaikki muutkin kangas osat ja sitten tekstiilipesuria perään. Kyllä irtosi ruskeeta vettä ja olisi varmaan irronnut vielä lisääkin, mutta parani jo huomattavasti. Kuskin jakkara on ihan ryhdissään, mutta ärsyttäviä reikiä verhoilussa. Kuvassa vielä vähän kosteet niin saattaa parantua kun kuivahtaa.


Sisustan näkymiä. Ajattelin samalla ainakin yhden paketin bitumimattoa heittää tuonne muutamiin kohtiin.

« Viimeksi muokattu: 04.12.2021, 11:07:22 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #6 : 04.12.2021, 23:03:39 »
Tässä ei kattoverhoilu ollut mitenkään ihan hirvittävän pahasti vielä roikahtanut. Takaosasta vaan. Koitin sitä hiukan nitoa kiinni, mutta ei näyttäny hääviltä. Joten päätin että tehdään sekin nyt samaan syssyyn kun kerran jo lähes koko sisusta on purettuna. Tässä hommaa vähän hidastaa se että auto on sedani ja vielä kattoluukulla, mutta aika äkkiä aina kaiken saa purettua :D


744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #7 : 04.12.2021, 23:16:11 »
Hienoa, että näitä kestokulutushyödykkeitä entrataan takaisin palvelukseenkin, eikä vain paalata, kun ei ole just sitä halutuinta mallia, saati että joutuis jotain remonttiakin tekemään. O0
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #8 : 05.12.2021, 00:34:04 »
Hienoa, että näitä kestokulutushyödykkeitä entrataan takaisin palvelukseenkin, eikä vain paalata, kun ei ole just sitä halutuinta mallia, saati että joutuis jotain remonttiakin tekemään. O0
Joo kyllä näitä jo jokunen on tullut tässä 10vuoden harrastelun aikana laitettua takaisin liikenteeseen. Onko järkeä vai ei, no ei harrastuksessa tarvikkaan olla. Osa on jäänyt omaankin käyttöön pidemmiksin ajoiksi. Ihan mukavaa puuhastelua kun ei tuon isompaa laitettavaa ole :)

Toistaalta tällänen ei niin haluttukkin karvalakki malli alkaa olla jo nykypäivänä aika harvinainen jos vaan vähänkään on siistissä kunnossa yleisesti joka osa-alueeltaan. Toki sekin on katsojan silmässä. Hyvä ahihio vaikka mihin touhuun, tai sitten museopeliksi tai ihan vaan käyttöautoksi vielä  :D
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #9 : 05.12.2021, 10:57:36 »
Vähän bitumimattoa lätkitty sellasiin kohtiin missä niistä ehkä olis eniten hyötyä. Näissäkin varmaan suurin osa melusta tulee ovien kautta. Lattioissa taas orkkis eristeet on aika hyvät.


Kattoluukun verhoilupaneelit revittynä irti


744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #10 : 06.12.2021, 22:42:14 »
Kuten arvata saattaa seuraavaksi oli vuorossa kattopahvin verhoilua ja siinähän se näppärästi menee kun odottelee että sisustan osat kuivahtaa rauhassa.

Omanlaista näpertelyä tuokin homma on, mutta tuli tehtyä. Pahvia hiukan vahvistelin kattoluukun kohdilta mistä se yleensä katkeaa tämä ei vielä ole katkennu ja jos kestäs paremmin paikalleen noston.

Liimaksi valikoitu tälläinen sutitavara. https://www.puuilo.fi/bison-kontaktiliima-750ml
Yhdellä purkilla pärjäsin, mutta olis sitä ehkä enemmänkin voinut olla. Aika näyttää miten tulee pysymään.

Väritys on valikoitunut ihan täysin penkkien verhoilun mukaiseksi. Kun kerran karvalakki on niin sillä linjalla pysytään. Tai ainakin katon väritys on nyt siihen sopiva. :D






744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #11 : 09.12.2021, 22:37:43 »
Liiman kuivuttua olikin pahvin asettelua takaisin. Liimojen kuivuessa myös kattoluukkua hiukan tutkiskelin ja lisäsin tiivistysliimaa muutamiin paikkoihin sekä liimasin kaukalon peräosan valkoisen tiivisteen takaisin kaukaloon. Myös kiskojen yms rasvaus huolellisesti kun kaikki oli näkyvissä ja hyvin rasvattavissa.

Liimasta sen verran että tuo +8 asteinen talli ainakin oli ihan ok liimaus hommiin, mutta siltikin se rupeaa yllättävän äkkiä tarramaan kiinni. Parissa osassa tein tuon pahvin. Kesäkeleillä vois tulla aika kiirekkin liiman kuivumisen kanssa.

Siinä parit tilannekuvat




Vähäsen muutakin sisustaa aloitettu niputtamaan.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2021, 22:39:14 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa sofronieva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #12 : 10.12.2021, 07:24:06 »
Nättiä jälkeä jälleen kerran. Iso käsi sille että palautat näitä seiskoja liikenteeseen!

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #13 : 10.12.2021, 17:36:00 »
Nättiä jälkeä jälleen kerran. Iso käsi sille että palautat näitä seiskoja liikenteeseen!
Kiitoksia! -H- Joo pientä projektia välillä pitää olla. :)
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: 744GL B200Eetvartti -89 / Takaisin liikenteeseen ehostus
« Vastaus #14 : 11.12.2021, 11:01:31 »
Enää ei ollutkaan kun loput kun tuo hankalin homma eli kattopahvi oli saatu ehjänä takaisin. Lattiaan eristeet ja matot paikalleen sekä penkit paikkoihinsa. Samalla myös vaihtelin mittarinvaloihin ja kaikkiin katkasimiin polttimot kun lähes kaikki oli pimeenä. Ratin vaihdoin raidin puurattiin. Sekä narskuvan kytkinpolkimen rasvaus. Vasempaan reumaluukkuun jousi purkuautosta niin ei varpaat jäädy.

Ulkokuoreen tosiaan tuli vasen etuvilkku, oikea kylkivilkku ja vasemman takavalon sumuvalon kupu on vaan väliaikaisesti lamppukalvolla korjattu. Myös ehjän maskin otin purkuautosta. Laitoin myös auton mukana tulleet peltivanteet alle mihin toiseen pariin käänsin paremmat nastat. Ja orkkis pölykapselit pistin kun sain viimein kasaan suht hyvän sarjan noita kapseleita. Tämän mukana tuli 2kpl hyviä ja omista jemmoista löytyi muutama vaihtoehto.

Siinä muutama kuva taas 8)









744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

 

Carcom Oy  Ateho