Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Funcken - 08.07.2019, 16:31:21

Otsikko: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Funcken - 08.07.2019, 16:31:21
Täss olisi mun oma 242 turbo projekti
Ja tarviin vähän apua miten sähköt tulee konehuonesee? Valot ja kaikki sähköt? Purettu vanha omistajalta ja mulla ei hajuakaa

(https://i.ibb.co/GdwQLJZ/20190705-120801.jpg) (https://ibb.co/GdwQLJZ)

(https://i.ibb.co/s3SpzY3/20190705-120744.jpg) (https://ibb.co/s3SpzY3)

(https://i.ibb.co/PhfM8DY/20190705-100919.jpg) (https://ibb.co/PhfM8DY)

(https://i.ibb.co/d0cWzbG/20190705-100910.jpg) (https://ibb.co/d0cWzbG)

(https://i.ibb.co/mcq9WDT/20190703-120514.jpg) (https://ibb.co/mcq9WDT)

(https://i.ibb.co/7RdwTQy/20190703-120450.jpg) (https://ibb.co/7RdwTQy)
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Jule - 08.07.2019, 17:05:48
Jos on tarkoitus orkkis tyyppinen johtosarja sinne tehdä, niin selkeintä on käydä purkamassa se jostain romuautosta, ja samalla tutkia kuinka se sinne kuuluu asentaa.

Jos sulla on se auton oma johtosarja vielä olemassa, niin sitten tutkimaan jotain toista autoa, johtosarjan asennuksen selostaminen olisi melkoinen romaani.

E: Joo, tuossahan se kuvassa onkin..

No, jokatapauksessa, yksinkertaisinta tehdä niin että pääsee silmällä katsomaan mallia.
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Funcken - 08.07.2019, 20:16:23
Taas vähän edistyny projekti
Uus mottori hankittu b230fk ja H-profil kanget ja alustan osat pohjamaalis, odotan vielä polyuretani puslat ruotsista
(https://i.ibb.co/Nj2YPxX/20190723-180809.jpg) (https://ibb.co/Nj2YPxX)

(https://i.ibb.co/tJTWyNh/20190715-203018.jpg) (https://ibb.co/tJTWyNh)
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Funcken - 29.11.2019, 21:21:55
Nyt on projekti edistyny taas vähän ja tässä vähän kuvia taas
Eli mottori huone on maalissa ja alusta osat
Uudet bc racing coilsit tuli.
UUSI K15 TURBO nokkakin tuli.
Kaikki jarruosat tuli orkkis kyll mutt ajan kanssa saa sitä päivittä
Ja turbokin tuli tilattu
(https://i.ibb.co/n0FxtYV/IMG-20190921-222657-867.jpg) (https://ibb.co/n0FxtYV)

(https://i.ibb.co/cwGnB9N/IMG-20190919-212005-178.jpg) (https://ibb.co/cwGnB9N)

(https://i.ibb.co/KxvgMyc/IMG-20191106-170752-549.jpg) (https://ibb.co/KxvgMyc)

(https://i.ibb.co/F8kWC1P/20191102-153520.jpg) (https://ibb.co/F8kWC1P)

(https://i.ibb.co/1sNsHg8/20191017-180443.jpg) (https://ibb.co/1sNsHg8)

(https://i.ibb.co/h1zmMGH/20191012-113549.jpg) (https://ibb.co/h1zmMGH)

(https://i.ibb.co/zQ4TWBb/20191129-100445.jpg) (https://ibb.co/zQ4TWBb)
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Funcken - 06.01.2020, 12:16:25
Nyt on vararengas kotelot pois leikattu ja hitsattu ja pohjamaalia 1 kerros ja nostettu kone "paikalle" että saa sovitta bmwzf 5vaihde laatikko ja tehä kiinikkeet. Ja samalla kokeilla imusarja

(https://i.ibb.co/1zrky4f/20200214-205451.jpg) (https://ibb.co/1zrky4f)

(https://i.ibb.co/0QqpjwF/20200221-194544.jpg) (https://ibb.co/0QqpjwF)

(https://i.ibb.co/tBqMSBJ/20200221-195337.jpg) (https://ibb.co/tBqMSBJ)
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Funcken - 02.03.2020, 17:23:47
Nyt on auto maalissa   ;D

(https://i.ibb.co/h9Lbqyk/20200229-195559.jpg) (https://ibb.co/h9Lbqyk)

Ja pakosarjan alku saatu

(https://i.ibb.co/MfsqKbN/IMG-20200301-WA0000.jpg) (https://ibb.co/MfsqKbN)
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 05.03.2020, 00:03:30
Onko sulla tuossa Kl-racingin imusarja, minkäkokoista läppää oot ajatellut, eikös ois sama lätkästä sinne joku 80mm läppä.
Kannesta kannattaa ainakin palotilat muokata paremmin turbokäyttöön sopiviksi jos nyt ei sitten muuta, vaikkakin varsinknin pakopuolen porttaus ja isompi venttiili pelaa hyvin turbon kanssa.
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: J4nne_ - 05.03.2020, 05:28:42
Onko sulla tuossa Kl-racingin imusarja, minkäkokoista läppää oot ajatellut, eikös ois sama lätkästä sinne joku 80mm läppä.
Kannesta kannattaa ainakin palotilat muokata paremmin turbokäyttöön sopiviksi jos nyt ei sitten muuta, vaikkakin varsinknin pakopuolen porttaus ja isompi venttiili pelaa hyvin turbon kanssa.

Mihi ihmeeseen sitä 80mm läppää tarvii? Tuskin tästä mitään kilohepan kiituria ollaan tekemässä. Itsellä 500hv moottorissa 70mm ja tuntuu että vois pienempikin olla  :P
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 05.03.2020, 05:43:41
No isompi on aina isompi.
80mm läpästähän virtaa ainakin tuhat heppaa läpi, ajattelin vaan, että jos on kolmetuumainen ahtoputkisto niin ei tule niin suurta kynnystä, mikä 70mm läpällä tulee.
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: J4nne_ - 05.03.2020, 06:44:45
No isompi on aina isompi.
80mm läpästähän virtaa ainakin tuhat heppaa läpi, ajattelin vaan, että jos on kolmetuumainen ahtoputkisto niin ei tule niin suurta kynnystä, mikä 70mm läpällä tulee.

No 3" putki on 76mm ja joitan kymppejä päälle. Jos seinämävahvuus on 1.5mm, sisähalkaisija on täten 73mm. 70mm halkaisijaan syntyy kynnystä 1.5mm puolellensa.

80mm halkaisijaan syntyy 5mm kynnys isompaan päin joka on ihan yhtä huono juttu jos hiuksia halkomaan aletaan.

Omassa 70mm läpässä on tulopuoli enne läppää sorvattu vähän kartioksi kun sitä sovitusta ihmettelin. Istui 76mm peltiputken kanssa senverra liki etten alkanut tekemään kummempia.
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 05.03.2020, 07:40:10
JOo, se meniki niinpäin että kolmetuumainen on ulkopuolelta sen 3", mulla tuli ajatuskatkos.
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Likonen - 05.03.2020, 12:03:18
70mm sisähalkasijalla olevat kaasuläpät on yleensä ulkohalkasijalta 76-80mm. Itsellä esim. 76mm alu ahtoputket sisähalkasijalta 72mm eli rappua tulee milli per puoli. Eli täysin merkityksetön asia. 70mm läppä riittänee johkin 1000hp tienoille joten jossain 500hp vehkeessä on isompi läppä kyllä liiottelua. Riittäis varmaan 60millinenkin. Taitaa vaan liian isolla läpällä tulla kulmikkaampi käytös ja tuskin helpottaa säätöäkään? Näin mutu-tuntumalla.
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Lankku - 05.03.2020, 17:17:54
Isokin läppä toimii jos se ei ole sisältä täysin suora. Vakioissa vaijeriläpissä on yleensä muotoiltu sisäkurkku, joka tasoittaa toimintaa pienillä läpänavautumilla. Monista isoista läpistä muotoilu puuttuu ja se voi aiheuttaa kulmikkuutta ajoon.

Tinanelosista on taidettu penkittää vakiolla 58mm läpällä 700hv tuntumille eli siinä ei kovin äkkiä tule ongelmaa. Itelläkin vakio 65mm läppä englantilaisen kutosessa ja kaverina 2,5" ahtoputket.
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Funcken - 08.03.2020, 10:55:01
Tuo imusarja on oma teko ja tulee 70mm kaasu läppä siihen. Kun olis tarkoitus saada +500hv. Ja kannen vien koneistamon ja tulee 531 ja isompi ventilei ka kaikkemuuta
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Funcken - 15.03.2020, 16:25:21
Nyt on pakosarja muotoitu ja nyt va tig hitsaus jäljellä. Ja hukka portti tulee turbon pakopesään.
(https://i.ibb.co/vCWyfQx/20200313-183037.jpg) (https://ibb.co/vCWyfQx)

(https://i.ibb.co/t4LmdP0/20200313-182658.jpg) (https://ibb.co/t4LmdP0)
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: puppet - 20.03.2020, 14:00:51
Kuinka ajattelit toteuttaa hukkaportin asennuksen? Samantyylinen ratkaisu olisi tarkoitus omaan Borg Warneriin tehdä.
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Ristus - 20.03.2020, 14:26:15
Kuinka ajattelit toteuttaa hukkaportin asennuksen? Samantyylinen ratkaisu olisi tarkoitus omaan Borg Warneriin tehdä.
Varmaan 50mm reikäsahalla hole ja siihen pätkä putkea ja vbandi putkeen ja portti siihen sylkemään downpipen suuntaan...

skidfactoryllä ovat tehny youtubessa jonkun verran noita tollei ja on tuntunut aika toimivalta ratkasulta tilan suhteen.
Otsikko: Vs: Volvo 242 -83 turbo projekti
Kirjoitti: Funcken - 21.03.2020, 09:58:52
Kuinka ajattelit toteuttaa hukkaportin asennuksen? Samantyylinen ratkaisu olisi tarkoitus omaan Borg Warneriin tehdä.


joo reilä pakopesään sillai että sekin on jaettu putki. ja pieni putki pätkä ja sit vbandilla hukkaportiin kii