KL-varaosat  Race.fi

S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805

  • 28 Vastauksia
  • 21824 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Eli kiihdyttäessä veto loppuu 60km/h kohdalle. (Automaatti) sitten jää nypyttämään siihen ja sytyttää moottori vaatii huollon valon ja kaasua himmaamalla ja taas kiihdyttämällä menee ohi tuosta alueesta ja jossain satkun vauhdissa valo sammuu ja auto toimii normaalisti.

Luetutin viat ja yksi ainoa vika joka on 6805 (Paineenmuunnin ahtopaineensäätö, Säätöpoikkeama negatiivinen)

Mistähän vikaa etsiä?

Alipaineletku vuotaa tjms..?
Moottorin etukannatinkumi paskana?
Ahtopaineletku vuotaa?
Cooleri halki?..
« Viimeksi muokattu: 13.07.2011, 10:09:15 kirjoittanut mista »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #1 : 13.07.2011, 11:34:55 »
Eli kiihdyttäessä veto loppuu 60km/h kohdalle. (Automaatti) sitten jää nypyttämään siihen ja sytyttää moottori vaatii huollon valon ja kaasua himmaamalla ja taas kiihdyttämällä menee ohi tuosta alueesta ja jossain satkun vauhdissa valo sammuu ja auto toimii normaalisti.

Luetutin viat ja yksi ainoa vika joka on 6805 (Paineenmuunnin ahtopaineensäätö, Säätöpoikkeama negatiivinen)

Mistähän vikaa etsiä?

Alipaineletku vuotaa tjms..?
Moottorin etukannatinkumi paskana?
Ahtopaineletku vuotaa?
Cooleri halki?..

Toi vikakoodi tarkoittaa siis sitä, että ahtopaine on väärä haluttuun verrattuna
Vikaa voi siis olla alipainejärjestelmässä, letkut, etu- ja taka alipainetoimiset kumityynyt
Ahtoletkut/putket /ahtimen imuletku
Yleensäkkin ahtovuoto
Viallinen vnt-säätöventtiili
jumiutuvat vnt-ahtimen siivet

Ne kumityynyt voisit vaikka testata
Siinä ilmanputsarikotelon edessä on magneettiventtiili, toinen niistä letkuista, olikos se sivulle päin sojottava, menee haaroituskappaleeseen siihen moottorin etupuolelle ahtoputken alle, siitä haaroittuu sekä etu- että takakumityynyille.
Ota se letku irti magneettiventtiilistä ja ime siitä vaikka suulla tai alipainepumpulla, jos vuotaa, niin koita tukkia vaikka pihdeillä siitä haarasta taakse lähtevä letku ja ime uudestaan, jos ei enää vuoda, niin vika on taemmassa tyynyssä tai sinne menevässä letkussa, tutki se letku vielä.
Tai sitten vika voi olla etummaisessa tyynyssä tai sinne menevässä letkussa.

Tarkasta kaverin kanssa ahtimen imuletku sieltä ahtimen luota, kaveri ryntäyttää moottoria ja itse katsot sitä letkua, ettei se mene lyttyyn, kun ahtaa ja kaasun päästön jälkeen ei ala letku pärisemään (voi päristä, jos se kumi on löystynyt tai halki, voi mennä samoista syistä lyttyyn.)

Tossa nyt pari tollasta helposti tutkittavaa juttua.

Ahtovuodot voit tutkia vaikka kuuntelemalla suhinoita, kun moottoria ryntäyttää.

Voit myös koittaa ajella kymmenen, kaksikymmentä kilometriä korkeilla kierroksilla (pakottaa pienempi vaide ja ajaa se turbo kunnolla kuumaksi, eli karstan polttoa)

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #2 : 13.07.2011, 12:07:54 »
Kiitos selvennyksestä. Täytynee noilla ohjeilla alkaa paikantamaan vikaa.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #3 : 02.10.2011, 14:34:01 »
Kumityynyt puhalleltu suulla kun ei ole pumppua niin ei saanut mitään vuotoa aikaiseksi.

Coolerin letkut paisuu normaalisti kun ryntäyttää ja imuletku menee ihan pikkiriikkisen lyttyyn. Mitää suhinoita ei kuulu.. hmm..

Coolerilta tuleva letku, joka menee sellaisen pesän kautta imusarjalle oli aika paskainen. Tuo pesä ja siihen liitettävä toinen osa lienee jotain noita kiisselilämmitin.. vai egr juttuja? Oli niin paljon karstaa sisällä, että se pieni reikä sinne toiseen osaan oli puolittunut ja se itse imusarjallekkin menevä osa kutistunut ainakin kolmasosan. Öljyistä palanutta karstaa todella paljon..

Ei vaan taida vaikuttaa tuohon vikaan..

Sihahdus vaan kuuluu kun kaasusta päästää.. dumpin tyyppinen. Reiluun kolmeen tonniin ryntäytin.

« Viimeksi muokattu: 02.10.2011, 18:45:46 kirjoittanut mista »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #4 : 02.10.2011, 15:20:27 »
Johtaisikohan tämänkin jäljet samaan paikaan, mitä jo pari muutakin topikkia?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149425#msg149425

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #5 : 02.10.2011, 15:34:56 »
Johtaisikohan tämänkin jäljet samaan paikaan, mitä jo pari muutakin topikkia?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7274.msg149425#msg149425

Tuo kuulostaa järkeenkäypältä. Täytynee alkaa miettimään tuota operaatiota.

Tältä näytti tuo koneen edessä oleva yhdysputki:



Ei uskalla edes arvata mitä imusarjassa tapahtuu.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2011, 17:48:29 kirjoittanut mista »

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #6 : 02.10.2011, 18:24:33 »
Tuo kuulostaa järkeenkäypältä. Täytynee alkaa miettimään tuota operaatiota.

Tältä näytti tuo koneen edessä oleva yhdysputki:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ei uskalla edes arvata mitä imusarjassa tapahtuu.
Putsausta imusarjaan/muuallekkin,  ja ERG tukkoon.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #7 : 14.10.2011, 09:39:10 »
Vika uusiutui.. Korjaamolle soittelin niin sanoivat, että ryntäytyksen jälkeen ei saisi kuulua isoja sihahduksia koneesta.. Tuosshan on melkein dumppimainen ääni.. Tarvis päästä toista samanlaista ryntäyttää niin osaisi verrata ääniä.

Poissa kariais

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #8 : 05.07.2012, 10:26:54 »
Itsellä -03 D5 ja siinä oli myös tätä samaa vikaa, että heitti turbon "turvatilaan".
Vikakoodeja oli useita: 6805 Boost pressure control. Föow low, 1200 Intake Air Temperature (IAT) Sensor. Signal too high, 1300 Mass Air Flow (MAF) sensor. Flow too high.
Ajelin motarilla kolmosella ja kierroksilla mutta en saanut vikaa "korjatuksi". Sitten kävin maaseudulla ja pääsin isommalla vaihteella vähän kiihdyttelemään. Kun vika tuli päälle niin siitä huolimatta koitin saada vauhtia ja kun tuli 115 km/t niin vika kuittaantui itsestään. Ja eikun lämä pohjaan, jolloin heitti "vähän" mustaa putkesta ja vika päälle. Pudotin vauhdin alle satasen ja taas hiissasin nopeuden 115 km/t ja vika poistui. Taas sama rulijanssi. Toistelin joitain kertoja ja sille reissulle jäi vika. Nyt pystyy vetään motarin rampilla täydet kiihdytykset huoletta.
Samaan aikaan oli moottorissa kolinaa. Tai siis nivelet paukkasi ja käytin paikallisella hakemassa listan vaihdettavista koiranluista ja nivelistä. En ehtinyt niitä vaihdattamaan ja nyt, kun sain tuon turvatila-vian pois, loppui kolinakin tai enää jäi takapään koiranluu ja joku pikku ääni edessä muttei mitään sellaista kuin aiemmin.
Uskon vahvasti, että tuo alipaineongelma turbolla aiheutti samalla mottorin alle olevien alipaineen toimesta toimivien kumityynyjen toimimattomuuden ja siitä tuli tuo isompi kolahtelu. Se oli siis kolahdus, kun lähdit liikkeelle ja kolahdus, kun löysäsit kaasun ja alkoi moottorijarrutus.
Vikakoodit on nollattu eikä ole uusia tullut. Nyt sitten uskaltaa odottaa syyskuun katsastusta.

Poissa azzyyr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • Diesel Voimaa...
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #9 : 06.07.2012, 11:05:11 »
Tuo kuulostaa järkeenkäypältä. Täytynee alkaa miettimään tuota operaatiota.

Tältä näytti tuo koneen edessä oleva yhdysputki:


Ei uskalla edes arvata mitä imusarjassa tapahtuu.

Tuolta se näytti putki omassakin 210tkm ajetussa D5:ssa. On toi EGR-systeemi kyllä järjettömyyden huippu...  :idiot2:
Alla: V70 D5 -02
Exä: 850 T5 -94

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #10 : 04.07.2014, 18:29:22 »
Taisin tuossa kirjoittaa aiheesta vähän väärään ketjuun viikolla. Jatketaan vaikka tähän, ja referoituna ongelmaa: On tullut muuteman kerran kuukauden sisällä 'moottori vaatii huollon' ja meno puutuu, kun antaa hanaa ~verkkaisesta vauhdista. Tehot tulee takaisin ~minuutin ajamisen jälkeen tai käynnistämällä uudelleen. Kovemmissa vauhdeissa saa antaa vaikka millälailla runtua ilman ongelmia. Ei savuta ja ainakin jaruille riittää hyvin alipainetta, myöskään katsastuksessa ei ollut viikolla mitään sanottavaa. Vikakoodiksi löytyy ecm-6805. Olen aikaisemmin ajanut tässä parin viikon aikana ~100 km karstoja pois, mutta silti on kahdesti vika uusiutunut. Auto siis S60 D5 -05 ja 265tkm

Tähän mennessä olen testannut, että moottorin alipainetyynyt ja niille menevät letkut pitävät alipainetta hyvin.
Huomasin että ilmaputsari oli aika likainen (ajettu 30tkm) ja putsarilta lähtevän letkun letkuklemmari oli auki. Voiko nämä vaikuttaa ongelmaan? Vaihdan kyllä huomenna uuden putsarin.

Lisäksi huomenna on tarkoitus putsata ahtopainesäädin. Huohottimen letku on hieman edessä ja se on kiinni kertakäyttöisellä klemmarilla. Mahtuuko säätimen pujottelemaan huohotinletkun ohitse?
Huomenna saan myös kaverin avuksi, joten pääsen ryntäyttämään moottoria ja katsomaan imuletkun käyttäytymistä. Nosturilla on tarkoitus tarkistaa ahtopaineputki auton alta.

Sitten ongelma joka askarruttaa eniten.
Pystynkö testaamaan liikkuuko turbon johdesiivet jouhevasti, kun turbo on paikoillaan? Lämpöpellin kun irroittaa niin turbollehan pääsee, mutta voinko ylhäältä käsin testata kuinka herkästi siivet liikkuvat ja takerteleeko ne. Jos voin, niin kuinka herkästi käsin liikuttelemalla siipien pitäisi liikkua?

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #11 : 04.07.2014, 20:43:49 »
Tuossa video missä sitä vipua liikutellaan: http://www.youtube.com/watch?v=5GC1Jc267IM

Auto käynnissä ja kaasua ryntäytettäessä karan pitäisi tehdä liike laidasta laitaan. Altapäin saattaa nähdä paremmin.

Jos kokeilet käsin liikuttaa turbon säätökaraa ja alipainesylinteri paikoillaan niin saat ihan kaksin käsin siitä vetää. Altapäin sinne muistaakseni parhaiten pääsee, mutta hammastanko on eessä. Pitkäkarkiset pihdit on avuksi.

Jos imupuolella on vuoto turbon ja ilmamassamittarin välissä niin se vaikuttaa käyntiin, mutta jos se lemmari oli irti siitä ilmanputsarikotelosta niin ei taida olla vaikutusta.
V70 D5

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #12 : 05.07.2014, 15:40:05 »
Nyt on oikeastaan minun neuvot ja osaaminen käytetty.
Aikaisemmin totesin jo moottorintukityynyt alipainetta pitäväksi.
Putsasin ahtopainesäätimen suodatinverkon (vai mikä se nyt onkaan). Oli aika pölyinen ja likainen, mutta bärkcleanerillä puhdistui hyvin. Kokeilin isolla injektioruiskulla turbolle menevää alipaineletkua ja jokin ainakin äänestä päätellen liikkui aika herkäsi kun vedin alipainetta letkuun ja alipaine piti myös. En tutkinut kuitenkaan tarkemmin turboa ja alipainekelloa. Näytti siihen hetkeen turhan työläältä lämpöpellin ja moottorintilan poikkituen irroittaminen.

Sen jälkeen kävin testilenkillä ja moottorinlämmöt oli jo alkaneet hieman nousta ja annoin liikennevaloista vähän reilummin kaasua ja tehot hävisivät. Kun tehot palasivat, niin tuntui että kaasussa olisi valtavasti viivettä eikä ahtoja oikein tullut normaalisti.
Olisko ahtopainesäätimeen jäänyt puhdistusainetta vielä ja turbolle ei mennyt kunnon alipainetta? Myöhemmin vedot tuntui kuitenkin normaalilta.
Kuinka alipane ohjaa turbon geometriaa? Lähinnä missä tilanteessa turbolle tarvitaan alipainetta? Kun halutaan pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä ahtopaineet heräämään vai?

Sitten ryntäyttämään moottoria. Välijäähdtyttimelle menevä letku turposi jonkin verran ja kiertyi hiemna. Eli nähtävästi aika normaalia. Imusarjaa ennen oleva ahtoletku ei juurikaan elänyt. Imuletkut olivat eleettömiä. Ylimääräisiä suhinoita tai viheltämisiä ei kuulunut.

Uusi ilmansuodatin kaupasta ja auto samalla reissulla nosturilla. Moottorin alla oleva ahtopaineputki näytti ehjältä eikä öljyä ollut missään. En toki irroittanut putkea, eli jos jossain on putki halki niin se on piilossa.

Tämän jälkeen kävin ajamassa kiihdytyksiä hieman ja sitten motaria 20km kolmosella 4500 rpm ja takaisin vetoja nelosella sekä vitosella ja vielä muutamia hiljaisemman vauhdin kiihdytyksiä. Ei ongelmia.
Eli ongelmat ovat tulleet atähän asti aina viileällä tai haalealla koneella. Voiko tästä päätellä jotain?
Minulla ei enää tule mieleen muuta kuin että ahtopainesäädin, alipainepumppu särki tai turbo jumittaa. Kaipa tässä täytyy vaan ajaa ja kuulostella toistaiseksi ja sitten käydä näyttämässä autoa vaikka viisaamilla.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #13 : 05.07.2014, 16:14:29 »
Kokeile laittaa alipainemittari niihin kumityynyille menevään letkuun. Mullakin oli näennäisesti ja imemällä testaamalla ehjät kumityynyt, mutta alipainemittari paljasti vuotavan kumin. Mittari näytti aluksi noin 0,2 alipainetta tyhjäkäynnillä ja ehjän kumin vaihtamisen jälkeen lukema nousi noin 0,5-0,6 lukemiin.

Alakierrosten herkkyys kasvoi dramaattisesti, ja ei mulla alkujaan ollutkaan muita oireita, eli ecm-6805 vikakoodia ei tullut vuotavasta kumityynystä huolimatta.

Sanoisin, että ne turbon johdesiivet pitää puhdistaa, ei tuosta vaivasta ennen varmaan eroon pääse.

Alipaine menee turbon kellolle jatkuvasti ja kiihdytettäessä, kun haluttu ahtopaine on saavutettu alipainetta aletaan päästämään pois kellolta. Tämä siksi, että vikatilanteessa siivet palautuvat aina minimiasentoon, niin ei tule moottorivaurioita. Jos alipaine ei pääse kellolta pois riittävän nopeasti, tai alipaineen päästämisestä huolimatta johdesiivet eivät palaudu (jumittaa), niin silloin syntyy vikakoodi 6805.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #14 : 05.07.2014, 16:36:17 »
Voihan sinulla liikkua se kara jonkin verran, mutta jos se ei pääse perille  asti? Muskelikäsittelyllä voisit kotikonstina kokeilla puhistaa turbon pakopuolta. Siihen kyllä joudut irrottamaan sen moottorin ylätuen ja lämpösuojan sekä vielä sen pakoputken turbosta. Volkkarimiehillä kovin suosittu toimenpide ja tulihan tuo itselläkin kokeiltua. Rupesi säätökara liikkumaan laidasta laitaan ilman nitinää.
Niin ja löytyihän tästä viestiketjusta linkki toiseen keskusteluun missä ohjeet turbon purkamiseenkin.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2014, 16:38:12 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

 

Autoracing  KL-varaosat