Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hespa - 28.01.2011, 15:31:17
-
Se semmonen nääs mikä on ilmanputsarin kopan kannessa. Mikä se on? Koneen käydessä siinä on ainakin alipaine päällänsä. Kysymys vaan heräsi siitä että jos laittaa vapaavirtsa suatimen tohon värkkiin niin mihin kannattais johtaa tuo pletku? Vai toimiiko ihan vaan sillai että laittaa pienen suotimen siihen pletkuttimeen? Se letku menee johonkin venttiilin näköseen värkkiin imusarjan alle.
-
Eikö kukaan tiiä???
-
Se on tyhjäkäyntiventtiilin letku. Tyhjäkäynnin säätö toimii tässä niin että kaasuläppä on kiinni ja kaikki ilma ohjataan tuon kautta kaasuläpän ohitse ja venttiiliä valvoo ohjausyksikkö.
Laita se latku vapaavirtaussuodattimen ja ilmamassamittarin väliin kuten on alkuperäisenäkin. Pidä huoli muuten että tuning suodattimesi on laadukas ettei pääse pölyä ilmamassamittariin jonka jälkeen on 50-250€ lasku kun ostat uutta tai vähintään joudut putsailemaan sitä mutta se ei ole enää niin pitkäikäinen kuin ennen. ;)
-
DOODII!!!! Kiitoksia infosta. Niinkun se on nyt siis se letku ennen IMM:mää niin voiskohan sen siis laittaa imuletkuun vähän ennen kaasuläppää kun siinä on joku letkulähtö joka on tulpattu jo tehtaalla?
-
Ei ole tyhjäkäyntimotorin letku kyllä ennen IMM:ää.. mikä lie? Saatko laitettua kuvaa tuosta vehkeestä?
Eihän tuo pulsairin letku ole? Minne se menee?
Niin ja miksi vaparia tunkemaan? Lisähevosia sillä et saa, ainoastaan imuääniä ja tuhottua IMM:n
E: tarkoittanet tätä letkulähtöä?
http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/kuih.jpg
-
Juurikin tuohon nippaan se letku menee. Ja toinen pää on imusarjan alla sijaitsevassa alumiini mötikässä. Siitä mötistä lähtee imusarjaan yks letku ja yks letku menee johonkin? Ei oikein nää. Ja siinä letkun päässä tosiaan on ihan kohtalaisen kova imu ainakin tyhjäkäynnillä. Ja viitatakseni tuohon kommenttiin että hyvä ilmanputsari pitää olla niin tää on Pipercrossin vaahtomuovi päällysteinen ja sisällä rosteriverkko. Pitäis kai olla ihan laatu kamaa. Juu eihän sillä mitään hevosia tehdä vaan ihan niitä imu-ääniä vaan ja pientä konehuoneen somistelua. Muija sisustaa kotona ja minä konehuoneessa. ;)
-
Siis tämmöstä näkymää. Eikä siitä motista lähekkään kahta letkua vaan se olikin johtosarja mikä tulee siihen möttiin ja se letku tosiaan menee imusarjan keskelle kylmä-käynti suuttimen viereen.
-
http://img247.imageshack.us/img247/2240/b230fbi4.jpg
Tässä kuvassa letku menee tuosta ilmanputsarilta tyhjäkäyntimotoriin ;)
-
Heei muuten. Toisessa kuvassa on regina ja toisessa on lh2.4 ;)
-
Juurikin tämmönen letkusysteemi mikä tässä yllä olevassa kuvassa on myös. Ja se taitaa tosiaan olla tuo tyhjäkäynti venttiili kun oikein vaivasin taas nuita harmaita pikku nystyröitäni kallon pohjasta. Eli taidan laittaa vaan ihan oman pikku suotimen sille koska samaa ilmaahan tuo pikku letku hengittelee kun moottorikin. Elikkäs ulko-ilmaa. :) Kiitoksia osaa ottaneille!!!
-
Jees tyhjäkäyntimotorillehan tuo näyttäisi menevän, näköjään nuita on kahta mallia toinen ottaa putsarista ennen IMM ja toinen kaasuläpän ja IMM välistä..
-
Jees tyhjäkäyntimotorillehan tuo näyttäisi menevän, näköjään nuita on kahta mallia toinen ottaa putsarista ennen IMM ja toinen kaasuläpän ja IMM välistä..
Varmaan tuo 2.2 ottaa putsarikotelosta kun ei piittaa mitatusta ilmasta? Dountnou...
-
Varmaan tuo 2.2 ottaa putsarikotelosta kun ei piittaa mitatusta ilmasta? Dountnou...
Kyllä vm. 90 pitäs jo 2.4 olla, samoin tuossa -89 oli 2.4 ja siinä otti läppä-IMM ???
-
Kyllä vm. 90 pitäs jo 2.4 olla, samoin tuossa -89 oli 2.4 ja siinä otti läppä-IMM ???
No sitte aika outo paikka tuolle letkulle jos ottaa mittaamatonta.
Ei oo noita ollut, tuntuu vaan oudolta.
Tuossa Huikkosterin kuvassa ei kyllä oo 2.4, joku regina tai joku, en noista niin tiiä. Tai sitte silimät harottaa ku väsyttää... Hyv. yöt.
-
No sitte aika outo paikka tuolle letkulle jos ottaa mittaamatonta.
Ei oo noita ollut, tuntuu vaan oudolta.
Tuossa Huikkosterin kuvassa ei kyllä oo 2.4.
Jeep, reginahan se
Heei muuten. Toisessa kuvassa on regina ja toisessa on lh2.4 ;)
Tuli muuten mieleen että eihän kysyjä ole erehtynyt IMM:stä? Näyttääkö "IMM" pistoke tuollaiselta kuin tuossa kuvassa?
http://img247.imageshack.us/img247/2240/b230fbi4.jpg
-
Varmaan tuo 2.2 ottaa putsarikotelosta kun ei piittaa mitatusta ilmasta? Dountnou...
Ei ota, yhtä lailla immun jäljestä se ottaa, se on osiltaan käytännössä identtinen 2.4:sen kanssa poislukien asentoanturi vauhtipyörän sijasta jakajassa, ja diagnoosipömpeli puuttuu, muuten niitä ei ulkoisesti erota toisistaan.
Kyllä vm. 90 pitäs jo 2.4 olla, samoin tuossa -89 oli 2.4 ja siinä otti läppä-IMM ???
-90 pitäis teoriassa olla 2.4, ja tämä homma vaikuttaa nyt lähinnä suurelta väärinymmärrykseltä, tai sitten tämä on niitä outoja LH-ruittia, missä on myös Pulsair, jonka joku on sitten poistanut. Ja läppä-IMMua ei ole missään 740 LH-kombossa ollut, onkohan missään LH-ruiskusessakaan, tuskin ainakaan volvon kopassa.
-
-90 pitäis teoriassa olla 2.4, ja tämä homma vaikuttaa nyt lähinnä suurelta väärinymmärrykseltä, tai sitten tämä on niitä outoja LH-ruittia, missä on myös Pulsair, jonka joku on sitten poistanut. Ja läppä-IMMua ei ole missään 740 LH-kombossa ollut, onkohan missään LH-ruiskusessakaan, tuskin ainakaan volvon kopassa.
Siis tarkoitin tuolla läppä-IMM sitä väliä, eli tyhjäkäyntimotori otti siltä väliltä ilmansa
-
Facelift 740:ssä vm 1990 ainakin löytyi regina. Noita ohjausjärjestelmiä on taas pistetty volvon logiikalla...
Läppäimmu on B2X0ET koneissa motronicin kaverina ;)
-
(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2921702.jpg)
JUKOLISTE!!! TOLLOKIN OPPI LAITTAAN KUVIA!!!!!! ;D Elikkäs tuosta mötinkäisestä menee letku nimenomaan ilmanputsarin kanteen ja sitten tuo toinen pää imusarjalle.
-
[img]http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2921702.jpg[/img
JUKOLISTE!!! TOLLOKIN OPPI LAITTAAN KUVIA!!!!!! ;D Elikkäs tuosta mötinkäisestä menee letku nimenomaan ilmanputsarin kanteen ja sitten tuo toinen pää imusarjalle.
Juu tyhjäkäyntimoottorihan se, kuten sanottu laita joku pieni suodatin siihen letkun päähän (tai suoraan tyhjäkäyntimoottoriin)
Asiaan liittymättä kannattaa selvittää vielä tuo onko autossasi regina-moottorinohjaus (kun nyt pieni epäilys tuli ;D) tulevia vikatilanteita ja varaosien hankintoja varten. Kysyin tuolla jo aiemmin että:
Tuli muuten mieleen että eihän kysyjä ole erehtynyt IMM:stä? Näyttääkö "IMM" pistoke tuollaiselta kuin tuossa kuvassa?
http://img247.imageshack.us/img247/2240/b230fbi4.jpg
Eli tuollainen kapea 2 napainen vai sellainen 6 napainen leveämpi?
-
Ihan vaan kaks napanen liitin on mulla. Eli kumpikos järjestelmä täsä ny sitte on?
-
Ihan vaan kaks napanen liitin on mulla. Eli kumpikos järjestelmä täsä ny sitte on?
Regina :) Se ei ole IMM vaan pelkkä imuilman lämpöanturi.
-
Ooooooolspraittia!!! Kiitosta vainen. :) Niin joo mutta taidan kumminkin laittaa sen pikku suotimen tonne letkun päähän niin saapahan motti ainakin raikkaampaa ilmaa. Siä koneen kupeessa saattaapi olla aika hapanta ja lämmintä ainakin kesä keleillä.
Elikkä IMM on vissiinkin semmonen mikä mulla oli Sierrassa IS-2000 EFI. Siinä oli tuolla sisällä semmonen läpätin mikä ilman virtauksesta käänty ja sääteli järjestelmää.
-
Ooooooolspraittia!!! Kiitosta vainen. :) Niin joo mutta taidan kumminkin laittaa sen pikku suotimen tonne letkun päähän niin saapahan motti ainakin raikkaampaa ilmaa. Siä koneen kupeessa saattaapi olla aika hapanta ja lämmintä ainakin kesä keleillä.
Elikkä IMM on vissiinkin semmonen mikä mulla oli Sierrassa IS-2000 EFI. Siinä oli tuolla sisällä semmonen läpätin mikä ilman virtauksesta käänty ja sääteli järjestelmää.
Kyllä taikka lankoja sikinsokin ja liitin leveämpi.
-
Sierrassa on IlmaMÄÄRÄmittari ja LH2.4 systeemissä on ilmaMASSAmittari.
-
HUHHUH!!!!! Sekavaa!!!!!!!!!!!!! :buck2: ;D
-
HUHHUH!!!!! Sekavaa!!!!!!!!!!!!! :buck2: ;D
Eihän oo, se määrämittarin kissanluukku mittaa ilmamäärää ja se massamittari ilmavirtauksen massaa(kuumalanka kattelee paljonko jäähtyy) :ristus
No ei noista tarvii mitään ymmärtää, pääasia että pelittää ja jos ei, kysyt täällä ellet ite hokaa. Täällä on noita kavereita vielä jotka tajuaa jotain noista harvinaisemmistakin ruutista, vaikka ei toi regina tosiaan paljoo eroa muista.
-
Juu näinhän se ompi että kun laitteet pelittää niin hyvä on. Mutta aina on mukava oppia jotain uuttakin. :)