Carcom Oy  Ateho

740 kaasarin vaihto ruiskuun.

  • 28 Vastauksia
  • 8263 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4402
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #15 : 23.04.2020, 17:13:39 »
autoelectric.ru ja v8volvo.se hostaa ainakin vielä osan sähkökaavioista. Volvowiringdiagrams.com oli kattava, mutta on lopetettu. Waybackmachinen avulla voi varmasti löytää osan vielä.
940 tankki on todennäköisesti 75l mallia, kun taas 740 tankki 60l. En muista ulkoa sopiiko pumpputelineet ristiin niissä. Polttoainemittarin vastus tasisi ainakin mennä nurinpäin noissa. Jos pihassa on purkuauto niin voisi tietenkin harkita koko kojelaudan ja mittariston siirtämistä samalla.

Poissa PaHa67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #16 : 23.04.2020, 18:17:37 »
Oisinkohan jostain joskus jonkun videon nähnyt että 740 turbon tankkiin olisi vaihdettu 940 pumppurunko. Sitä en tietenkään tiedä mitä eroa on alkuperäisen 740 turbo intercoolerin ja kaasarimallin tankissa. Onko ne luukuiltaan samanlaisia jos ovat niin saattaisi olla mahdollista tuo pumpun asennus suoraan omaan tankkiin.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #17 : 23.04.2020, 18:57:29 »
Itse siirsin suht pikkuisen päivitetyn B230FT:n ysistä kaasari-seiskaan. Mä näkisin että olis suoraan paljon helpompi valita ohjaukseksi esim. Atecu V3 tai vastaava. Tämä juuri sen takia että toi 7/940 moottorinohjauksen johtosarja on niin ilkeästi nidottu korin johtosarjaan.

Polttoainemittarin anturin joudut ottamaan vanhasta tankkilaitteesta mikäli uudempaan muoviseen tankkilaitteeseen aiot päivittää (ja suosittelen näin tekemäänkin.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa PaHa67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #18 : 23.04.2020, 19:08:59 »
Tuo 940 tankkilaite siis käy suoraan 740 kaasarimallin tankkiin? Mites nuo 740 alkuperäiset polttoaineen putkilinjat soveltuu käytettäväksi? Ilmeisesti seiskastakin löytyy meno- ja paluulinja.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #19 : 23.04.2020, 22:48:20 »
Ainakin omassa seiskassa (B230K / '87) oli paluulinja valmiina. Ja hienosti toimii alkuperäiset linjat. Tankit/tankkilaitteet käy ristiin. Toki tankkia vaihtaessa (iso vs. pieni) tulee kiinnikkeet vaihtaa kanssa. Ja  seiskan mittaristossa tais takana olla joku jumpperi tms. täplä mistä pystyi valitsemaan kummalla tankilla mittari näyttää oikein.

« Viimeksi muokattu: 23.04.2020, 22:49:52 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa PaHa67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #20 : 24.04.2020, 10:43:06 »
Muistatkos Jambo oliko tuolle polttoainepumpulle/-elementille tarvittavat sähköpiuhat valmiina vai joutuuko niitä vetämään? Vielä tuosta 940 mittaristosta että käykö se suoraan seiskan mittaritauluun sen oman mittariston tilalle?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #21 : 24.04.2020, 12:21:21 »
Ysin mittaristo ei käy tiilikeulan kojelautaan. Pumpulle oli johdotus valmiina, tosin vaihdoin ne paksumpiin tankkilaitteen sisältä. Sitä en osaa sanoa onko alkujaan bensapumpun releelle toimintavalmius vai ei, eikä ollut tarvettakaan kun Atecussa releet jne. valmiina sisällä. Mutta edestä menee ainakin virtajohto valmiina, maadoituksen nappasin suoraan runkoon.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa PaHa67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #22 : 24.04.2020, 12:27:22 »
Eli Jambo sinä teit tuon ojauksen Ateculla et 940 LH2.4 ohjauksella?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #23 : 24.04.2020, 13:43:28 »
Eli Jambo sinä teit tuon ojauksen Ateculla et 940 LH2.4 ohjauksella?

Juu
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa PaHa67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #24 : 24.04.2020, 13:54:05 »
Mitä kaikkea tuo Atecu vaatii toimiakseen tuon moottorin kanssa. Johtosarja yms. tuolle boksille ja saako sitä valmiina esim. Volvon mottiin räätälöitynä?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2383
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #25 : 24.04.2020, 14:47:15 »
Mitä kaikkea tuo Atecu vaatii toimiakseen tuon moottorin kanssa. Johtosarja yms. tuolle boksille ja saako sitä valmiina esim. Volvon mottiin räätälöitynä?

Johtosarja tuli tehtyä itse, toki aihio tuli purkin mukana. Näin paljon helpommaksi reitiksi tuon kuin perata purkuautosta sen johtiksen ja siirtää toiseen koriin. 2 iltaa meni johtiksen näpräilyyn. Toki hieman kalliimpi tapa tehdä (millään) aftermarket ECUlla mutta tämä oli helpompi tie. Anturit menee hieman uusiksi kun ilmamassamittari vaihtuu MAP-anturiin ja imuilmanlämpöanturiin,  vedenläpöanturi on vanhemman vinokoneen anturi, TPS-anturi vaihtui ns. 850:n anturiin sekä suuttimet isompiin, jakajasytkä hukkakipinään. Lambdatieto tulee PLX:n kautta, triggerinä orkkis vauhtikselta orkkis VR-anturilla.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa PaHa67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #26 : 24.04.2020, 17:47:41 »
No sehän on kyllä selvää että kalliimmaksi tulee ainakin minun tapauksessa. Jos kuitenkin lähtisi sille tielle että perkaisi sen 940 johtosarjan. Mittari pysyy kuiten kädessä ja jokin verran jo työn puolesta sähkökaavioiden lukutaitoa:) Mietin vaan että voiko koko johtosarjan vaihtaa ysistä suoraan vai pitääkö vain erotella ne osat mitä tuo polttoaineensyöttö ja sytytys vaatii toimiakseen. 940 sähköissä kuitenkin varmaan "ylimääräistä" jonkin verran. Onko muuten seiskan rungossa paikat valmiina noille bokseille. Eikös ruiskuvehkeissä ole samat pöntöt jokatauksessa ja olisiko jopa läpiviennit oikeilla paikoilla konehuoneen puolelle.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #27 : 24.04.2020, 18:56:21 »
240 srj B2xx LH2.4 on erillinen  johtosarja. Ainoa ero kai johtuu virranjakajan eri sijainnista 240 vs 740/940.  Ehkä helpompi kuin perkaaminen... mutta ei ehkä halvempi. (Mullakin muutama 240 sarja myynnissä

Poissa PaHa67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 kaasarin vaihto ruiskuun.
« Vastaus #28 : 24.04.2020, 21:42:02 »
Ok kiitos tästäkin tiedosta. Pistetään korvan taakse. Eli 240:ssä on ns. "karsittu johtosarja" joka käsittää vain moottorin sytkän ja polttoaineensyötön ohjauksen. Tämän voisi siis helpommin kytkeä toimimaan kaasari seiskan omien sähköjen rinnalla.

 

Elekma  Autoracing